Citaat:Maar neem bv. eens het beeld van een goede, vriendelijke ruiter die na een slechte dag op het werk en een ruzie thuis net eventjes te grof inkomt met het bit wanneer het paard niet meteen de gevraagde oefening uitvoert. In die situatie zal het bit pijnlijker doorkomen dan een doorsnee bitloos systeem. In theorie is iedere optoming zo zacht als de ruiterhand, in de praktijk is het net iets harder (en dus pijnlijker) doorkomen gemakkelijker met een bit dan zonder bit. En dan bedoel ik bij een normale optuiging. Als je gaat beginnen met kettingen en snijdende touwtjes en aansnoeren en weet ik veel wat ben je sowieso verkeerd bezig.
Mooi voorbeeld

Ik ben dan van mening dat een sidepull inderdaad vriendelijker is. Meer vriendelijk als dat bestaat er inderdaad in mijn ogen niet.
Maar ik ben ook van mening dat een goed passend bit dan weer vriendelijker is dan kaak gekruist.
De tong is weliswaar gevoelig, maar is ook een stoot kussentje.
En op de lagen rij je gelukkig ook niet meteen.
Dat hoofd heeft nergens vetjes of een stootkussentje, daar rij je ook meteen op het neusbot wat direct de meeste druk ervaart. En bij een kaak ook achter de gevoelige oren druk geeft.
Het knijp effect nog maar niet meegenomen.
Ik heb dat zo ook ervaren met mijn paarden die ik zowel met bit als met hackamore (korte scharen) en kaakgekruist heb gereden.
Ze ervoeren echt de kaak het meest streng.