Bitloze groep gaat om de tafel met de FEI

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:17

Citaat:
Maar neem bv. eens het beeld van een goede, vriendelijke ruiter die na een slechte dag op het werk en een ruzie thuis net eventjes te grof inkomt met het bit wanneer het paard niet meteen de gevraagde oefening uitvoert. In die situatie zal het bit pijnlijker doorkomen dan een doorsnee bitloos systeem. In theorie is iedere optoming zo zacht als de ruiterhand, in de praktijk is het net iets harder (en dus pijnlijker) doorkomen gemakkelijker met een bit dan zonder bit. En dan bedoel ik bij een normale optuiging. Als je gaat beginnen met kettingen en snijdende touwtjes en aansnoeren en weet ik veel wat ben je sowieso verkeerd bezig.

Mooi voorbeeld :j

Ik ben dan van mening dat een sidepull inderdaad vriendelijker is. Meer vriendelijk als dat bestaat er inderdaad in mijn ogen niet.

Maar ik ben ook van mening dat een goed passend bit dan weer vriendelijker is dan kaak gekruist.
De tong is weliswaar gevoelig, maar is ook een stoot kussentje.
En op de lagen rij je gelukkig ook niet meteen.

Dat hoofd heeft nergens vetjes of een stootkussentje, daar rij je ook meteen op het neusbot wat direct de meeste druk ervaart. En bij een kaak ook achter de gevoelige oren druk geeft.
Het knijp effect nog maar niet meegenomen.

Ik heb dat zo ook ervaren met mijn paarden die ik zowel met bit als met hackamore (korte scharen) en kaakgekruist heb gereden.
Ze ervoeren echt de kaak het meest streng.

Cinnepin

Re: Bitloze groep gaat om de tafel met de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:02

Ik ervaar de kaak juist als heel vriendelijk. Bij mij is het ook zo als ik de teugels los heb hangen de kaak riempjes ook gelijk los zijn. Als je de teugels van een bit hoofdstel loslaat, blijft het bit druk geven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:04

Bij het f.r.a. valt het kaak gekruiste niet voor niets onder 5, het strengste dus.

Als iets in de mond zit is het toch geen druk?
Dan geeft het hoofdstel ook druk, ook die van jou :)

Directe release heb je alleen met sidepull, hackamore en bit.
Alle andere zijn later, een goed hoofdstel misschien niet veel later, maar hoe meer lussen hoe later het geheel los is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:06

het bit ligt altijd op de gevoelige lagen, wel of geen druk op de teugel....kan je beter een leer riempje als druk hebben...
Plus dat de lagen en tong veel gevoeliger zijn dan neus en achter de oren

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:08

Een bit ligt niet altijd op de lagen. Gelukkig niet zeg.

En nee een tong is niet gevoeliger, dat heb ik nu al vaker uit proberen te leggen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 00:21

janderegelaa schreef:
Die zachte inwerking ligt niet aan het soort hoofdstel maar aan de hand van de ruiter.

No offense maar ik vind de doorsnee bitloos ruiter VAAK iemand die niet kan rijden en het probeert te maskeren met bitloos. Maar als ik dan dat gekruiste touw zie vraag ik me af wat er in onkundige handen met zo’n paard gebeurd.

Heb niet het idee dat de FEI gaat honoreren. Ze hebben ze weer een keertje aangehoord. Boek kan weer een tijd dicht.

''De zachte inwerking ligt niet aan het soort hoofdstel maar aan de hand van de ruiter'' - dat is een inkoppertje en is een argument dat vaak genoemd wordt in deze discussie. Maar, daar gaat het simpelweg niet om.

Het gaat om de optoming zelf. Oftewel, aan welke optoming geeft het paard de voorkeur met dezelfde ruiter (die dus met dezelfde hand rijdt, welke optoming dan ook)?

Dat is een keuze die iedere ruiter aan zijn paard zou moeten geven, maar veel ruiters bieden die keuze niet zolang bitloze optoming bij veel wedstrijden niet toegestaan zijn.

En voordat de reactie komt ''ja maar er zijn ook paarden die liever een bit hebben''; dat zal vast. Maar een bit mag gewoon op wedstrijd en bitloos niet altijd. En daar zit het knelpunt.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 00:47

Zou leuk zijn als bitloos in de toekomst ook gewoon in alle klasses toegestaan is. Vind het eigenlijk al jaren belachelijk dat je vanaf het Z en hoger niet meer bitloos mag starten. Absurd.

Misschien heb ik in de toekomst wel een paard wat liever bitloos loopt, dan zou ik toch wel graag gewoon dressuurwedstrijden kunnen blijven rijden, zonder dat ik een optoming moet gebruiken die voor mijn paard niet geschikt is.

Gewoon beide opties beschikbaar stellen. En idd hackamore e.d. net zoals de stang & trens pas vanaf het Z toestaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:09

DreamGuide schreef:
Zou leuk zijn als bitloos in de toekomst ook gewoon in alle klasses toegestaan is. Vind het eigenlijk al jaren belachelijk dat je vanaf het Z en hoger niet meer bitloos mag starten. Absurd.

Misschien heb ik in de toekomst wel een paard wat liever bitloos loopt, dan zou ik toch wel graag gewoon dressuurwedstrijden kunnen blijven rijden, zonder dat ik een optoming moet gebruiken die voor mijn paard niet geschikt is.

Gewoon beide opties beschikbaar stellen. En idd hackamore e.d. net zoals de stang & trens pas vanaf het Z toestaan.

Ik denk ook dat ze het gewoon toe kunnen staan. Zoveel zullen we er immers niet zien.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:56

nessinator schreef:
Nezzie schreef:
Volgens mij is dat al jaren niet meer verplicht. :? Of misschien internationaal nog wel.

Internationaal zeker, en daarom nationaal ook in de Grand Prix.

Nope, ik heb het toch even opgezocht. Volgens KNHS al sinds 2010 ook niet verplicht in de GP.

https://www.horses.nl/algemeen/knhs-staat-trensbit-toe-in-grand-prix/#:~:text=Het%20gebruik%20van%20een%20stang,verplicht%20in%20de%20nieuwe%20reglementen.

https://sport.infonu.nl/overige-sport/176379-dressuur-na-de-breedtesport-de-subtop-hoe-en-wat.html

Ze mogen het in specifieke wedstrijden wel verplichten en zo te zien is het bij Young riders wel verplicht. Ook raar, trouwens.

En on topic: lekker bitloos toestaan in alle klassen, ik zie het probleem niet zo.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:56

janderegelaa schreef:
Ik denk ook dat ze het gewoon toe kunnen staan. Zoveel zullen we er immers niet zien.

Ik zie het probleem er ook niet zo mee. En zelfs al zou wel massaal iedereen bitloos gaan rijden, lekker laten toch? Als men bitloos net zo correct een proef kan rijden in het Z, also zonder bit, dan moet dat gewoon kunnen.

Ik snap het probleem van de KNHS en de FEI eerlijk gezegd niet zo. :o

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:59

Zeker gewoon in alle klassen toe gaan staan. :j
Massaal bitloos geloof ik niet zo in, maar zou het wel gebeuren ook prima.

Maar wel de verschillende soorten bitloos nog eens extra onder de aandacht brengen.
In welke klassen dat het toegestaan is.

En vriendelijk rijden zou voor mij de doorslag mogen geven in wie kan winnen en wie niet, met of zonder bit.
helaas zijn ze nog niet zover daar op te durven beoordelen.
Dan valt de halve OS top ineens ver achteruit in het klassement.