KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:12

MCE schreef:
als je als ruiter enige waarde aan een winstpunt hecht, start je niet online

Vandaar dat zeker elke week sinds mei ruim 1.500 combinaties mee doen ;) Beetje meegaan in de moderne tijd is helemaal niet verkeerd. Daarnaast zijn alle uitslagen op te vragen, dus is het zo transparant als wat.

Er is meer in de wereld dat punten halen voor predicaten/handel. Als ze dan echt consequent zijn dan ook predicaten pas toekennen bij het starten op verschillende terreinen? Genoeg stallen die aan huis de wedstrijden hebben waar klanten, eigen paarden en handelspaarden ook hun training hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:15

Sakura789 schreef:
Haha en de mensen die op eigen terrein normaal al de punten halen? Dat is dan geen trainingsomgeving :+

Vind je dat echt hetzelfde? 7 dagen de tijd hebben om het beste filmpje te maken, geen tijdsdruk, geen andere gespannen combinaties om je heen met losrijden, noem maar op?

Ik start vrij vaak thuis, niet altijd, maar bij een online event is het totaal anders. Geen tijd waarop je moet starten bijvoorbeeld. En mijn vereniging kleedt de bakken aan met wedstrijden en je rijdt tussen de hekjes met proef en tussen andere paarden in een andere bak met losrijden. Je mag niet in de wedstrijdbakken rijden tot je aan de beurt bent en kan maar zo lang verkennen tot de jury het startsein geeft. Dat is dus echt iets heel anders, 1 kans voor 1 proef, ipv zoveel als je maar kan in een week.

Dus zelfs thuis starten is nog minder trainingsomgeving alleen al vanwege de andere combinaties en vaste starttijd.

Ik snap wel dat een stamboek graag wil dat er normale wedstrijden gereden worden, maar het helemaal niet overnemen vind ik lastig. Ik zou van de knhs wel graag zien dat je een combinatie van beide krijgt bijvoorbeeld. Gedeelte van de winstpunten op normale wedstrijden rijden en gedeelte online vind ik een nette tussenweg. Dan kan het KWPN ook meegaan, omdat er dus wel normale wedstrijden gereden moeten worden en ze dus uit die trainingsomgeving geweest zijn en winst gehaald hebben.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:29

MyWishMax schreef:
Sakura789 schreef:
Haha en de mensen die op eigen terrein normaal al de punten halen? Dat is dan geen trainingsomgeving :+

Vind je dat echt hetzelfde? 7 dagen de tijd hebben om het beste filmpje te maken, geen tijdsdruk, geen andere gespannen combinaties om je heen met losrijden, noem maar op?

Ik start vrij vaak thuis, niet altijd, maar bij een online event is het totaal anders. Geen tijd waarop je moet starten bijvoorbeeld. En mijn vereniging kleedt de bakken aan met wedstrijden en je rijdt tussen de hekjes met proef en tussen andere paarden in een andere bak met losrijden. Je mag niet in de wedstrijdbakken rijden tot je aan de beurt bent en kan maar zo lang verkennen tot de jury het startsein geeft. Dat is dus echt iets heel anders, 1 kans voor 1 proef, ipv zoveel als je maar kan in een week.

Dus zelfs thuis starten is nog minder trainingsomgeving alleen al vanwege de andere combinaties en vaste starttijd.

Ik snap wel dat een stamboek graag wil dat er normale wedstrijden gereden worden, maar het helemaal niet overnemen vind ik lastig. Ik zou van de knhs wel graag zien dat je een combinatie van beide krijgt bijvoorbeeld. Gedeelte van de winstpunten op normale wedstrijden rijden en gedeelte online vind ik een nette tussenweg. Dan kan het KWPN ook meegaan, omdat er dus wel normale wedstrijden gereden moeten worden en ze dus uit die trainingsomgeving geweest zijn en winst gehaald hebben.

Dankjewel MyWishMax, perfect uitgelegd. Videoproeven zijn puur bedacht om het stilvallen van de reguliere wedstrijden wat op te vangen. En de belangstelling hiervoor is relatief klein als je het vergelijkt met het aantal starts op reguliere wedstrijden.
Leuk dat je een winstpunt kunt rijden, maar het is niet vergelijken met een wedstrijd. Ik zie dit meer als diploma rijden. Een video winstpunt vind ik gewoon niet gelijkwaardig aan een normaal verkregen winstpunt.

MyWishMax

Re: KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:38

Ik vind de on line proeven best een leuk idee hoor. Vooral ook voor mensen die bijvoorbeeld geen vervoer hebben en wel willen starten. Maar ook dan zou ik een combinatie willen zien tussen online en normaal voordat je mag promoveren bijvoorbeeld. Ik doe er zelf niet aan mee, maar zie echt wel in dat het een goede aanvulling is.

Maar het is wel anders idd. Niet fout, maar wel anders.

En even zakelijk bekeken, voor e knhs is het ook beter om beide te laten bestaan. Zo houd je een grotere groep mensen met actieve startpassen en voor sommige juryleden is online beoordelen veel makkelijker, want het kost minder tijd en is flexibeler.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:36

MyWishMax schreef:
Sakura789 schreef:

Waar ik start wel, daar staan de hekjes standaard in de baan en het enige wat anders is, is dat er een persoon in het juryhokje zit.

Helaas moet ik wel op tijd rijden, want sta op een pensionstal en heb rekening te houden met genoeg andere mensen. Daarnaast juist een nadeel op eigen terrein ivm adrenaline en makkelijkere go op een ander terrein.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:55

Roodvos schreef:
PSvanLot schreef:
Het is een typefout.... Moet neurotisch zijn...

Misschien kan Blussem dat zelf even toelichten? Want er staat toch duidelijk "neurologische" in de tekst.

Een paard met een neurologische aandoening zal geen bij het KWPN goedgekeurde hengst zijn.

En daarbij is het geen onderwerp van discussie want het gaat hier niet om goedgekeurde hengsten betreffende de predikaten die het KWPN in het bovenste stuk bedoeld.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:09

Roodvos schreef:
PSvanLot schreef:
Het is een typefout.... Moet neurotisch zijn...

Misschien kan Blussem dat zelf even toelichten? Want er staat toch duidelijk "neurologische" in de tekst.

Sorry, ik bedoel idd neurotisch.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:12

Sakura789 schreef:

Mijn paard heeft op vreemd terrein een "dit is leuk *\o/* " houding. Hij is dan doorgaans nog best redelijk met zijn aandacht bij mij te houden. Als ik thuis start is het meer "jamaar, jamaar, dit is normaal niet.... :wow: :x := :oo " Hij sluit zich vervolgens zo goed als helemaal af en ik heb de zekerheid dat het een k*tproef word _O- _O-

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:48

Inoterry schreef:
Sakura789 schreef:

Mijn paard heeft op vreemd terrein een "dit is leuk *\o/* " houding. Hij is dan doorgaans nog best redelijk met zijn aandacht bij mij te houden. Als ik thuis start is het meer "jamaar, jamaar, dit is normaal niet.... :wow: :x := :oo " Hij sluit zich vervolgens zo goed als helemaal af en ik heb de zekerheid dat het een k*tproef word _O- _O-

Je kan je filmpje toch op vreemd terrein gaan opnemen als dat beter gaat?
Er zijn atijd uitzonderingen maar voor de meeste paarden is 'thuis' een voordeel.
En voor de meeste combinaties is het veel makkelijker is om een goede proef af te leveren op film dan op een echte wedstrijd. Op film kan je meer risico's nemen en als het fout gaat begin je gewoon opnieuw. Tegen op wedstrijd is het altijd een afweging tussen een zo mooi mogelijke proef rijden en op veilig rijden om fouten te vermijden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:44

MyWishMax schreef:
Sakura789 schreef:

Helemaal mee eens!

En die genoemde transparantie tussen winstpunten behaald online en op wedstrijd, dat is maar zeer betrekkelijk. Dat krijg je alleen te zien als je er voor betaalt om dat voor een bepaalde combinatie op te vragen. Als de KNHS dat daadwerkelijk transparant had willen laten zijn, dan hadden ze dat gewoon bij de voor leden vrij toegankelijke paardzoeker getoond....maar niet dus.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:14

Bepaald paard, geen combinatie. Ik zou dat alleen doen bij serieuze aankoop van een paard, dan is die paar euro toch niet onoverkomelijk?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:16

Nee dat is niet onoverkomelijk, maar om nou te zeggen dat ze helemaal transparant zijn als je moet betalen om de info te krijgen terwijl winstpunten normaal gesproken gewoon inzichtelijk zijn...dan willen ze toch een rem op de inzage hoe de punten behaald zijn.

En dat jij zegt dat jij dit dus zou opvragen als je serieus geïnteresseerd zou zijn in een paard, betekent dus dat jij winstpunten/klassering wel degelijk belangrijk vind bij de aankoop en dat je kennelijk ook nog geïnteresseerd bent in hoe die behaald zijn. Als je werkelijk vind dat er geen verschil is tussen on line en op wedstrijd behaald, dan ga je toch ook niet betalen om die info te verkrijgen?
Laatst bijgewerkt door oji op 01-07-20 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:19

Nee, ze willen geld verdienen aan de interne organisatie om dat mogelijk te maken.

Data kost geld, steeds meer en zal in de toekomst ook geld waard zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:24

Deze data is alleen maar mee te verdienen omdat het dus belangrijk is hoe de punten verkregen zijn. De winstpunten dat is nl al vrij verkrijgbaar. En ja ik denk dus dat er heel veel mensen wel degelijk heel erg geinteresseerd zijn in hoe de punten verkregen zijn want ik denk dat heel veel mensen wel degelijk inzien dat er een verschil in waarde van het on line punt zit tov het op wedstrijd verkregen punt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:36

Vroeger was het resultaten overzicht van een paard wel gratis. Je kon de hele geschiedenis opvragen, met de datum waarop gestart was, de locatie en de precieze punten. Wij hebben daar wel eens gebruik van gemaakt, naast het opvragen van de klassering van een paard.

Ik ben het dus wel eens met Oji dat dat transparanter zou moeten als ze er onderscheid in maken. Dan moet je bij de paardenzoeker ook een splitsing maken tussen online en normaal.

Maar dat heeft weinig met het KWPN te maken. Daarvan snap ik wel dat die normale wedstrijden willen, omdat dat toch echt anders is. Niet alleen voor het sportpredicaat, maar ook voor de predicaten die afhankelijk zijn van nakomelingen. Zodat een nakomeling die niet op ander terrein gestart kan worden vanwege karakter bijvoorbeeld niet meetelt.

Ik ben ook benieuwd hoe de KNHS zelf kijkt naar bijvoorbeeld het starten van hengsten. Je moet L2? met winst zijn geweest om een hengst te mogen starten. Als je dat alleen online gehaald hebt en daarna met een hengst de normale wedstrijden in mag zou ik me toch even achter de oren krabben als mede ruiter.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:39

Ik zou liever een paard kopen wat thuis online alle klassen doorlopen heeft tot en met het Z dan een paard wat eenmalig door een 'semi'prof in het Z gestart is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:04

MyWishMax schreef:
Vroeger was het resultaten overzicht van een paard wel gratis. Je kon de hele geschiedenis opvragen, met de datum waarop gestart was, de locatie en de precieze punten. Wij hebben daar wel eens gebruik van gemaakt, naast het opvragen van de klassering van een paard.

Ik ben het dus wel eens met Oji dat dat transparanter zou moeten als ze er onderscheid in maken. Dan moet je bij de paardenzoeker ook een splitsing maken tussen online en normaal.

Maar dat heeft weinig met het KWPN te maken. Daarvan snap ik wel dat die normale wedstrijden willen, omdat dat toch echt anders is. Niet alleen voor het sportpredicaat, maar ook voor de predicaten die afhankelijk zijn van nakomelingen. Zodat een nakomeling die niet op ander terrein gestart kan worden vanwege karakter bijvoorbeeld niet meetelt.

Helemaal mee eens!
MyWishMax schreef:
Ik ben ook benieuwd hoe de KNHS zelf kijkt naar bijvoorbeeld het starten van hengsten. Je moet L2? met winst zijn geweest om een hengst te mogen starten. Als je dat alleen online gehaald hebt en daarna met een hengst de normale wedstrijden in mag zou ik me toch even achter de oren krabben als mede ruiter.

Hier had ik nog niet eens over nagedacht...ik hoop de KNHS wel inderdaad.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:19

Sakura789 schreef:
Bepaald paard, geen combinatie. Ik zou dat alleen doen bij serieuze aankoop van een paard, dan is die paar euro toch niet onoverkomelijk?

Voor mij is het meer kwestie van een eerste indruk te krijgen van het paard. Vervolgens filmpje en dan gaan kijken.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:28

Dan kun je het toch ook ter plekke vragen en eventueel nakijken op startlijsten? Mocht je tegen de koop aanzitten en het niet vertrouwen dan is die paar euro zo'n 0,1% van de aanschafprijs.

Ik weet niet of er nog mensen zijn uit het tijdperk couponnen bestellen en opsturen naar de wedstrijdlocatie, maar toen was het ook niet bepaald inzichtelijk.

Het niet bijhouden is niet transparant, dat er een kleine vergoeding tegenover staat, lijkt me niet meer dan logisch. De wereld is aan het veranderen, voorheen belde ik ook nog wel eens naar het KWPN en kreeg ik hele afstammelingen lijsten opgestuurd per post, dat is volgens mij nu ook allemaal betaald in een lidmaatschap. Wen er maar aan dat je voor data moet gaan betalen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:06

Data for the big bucks, is big data. Deze individueel te kopen data is werkelijk geen lucratief verdienmodel.

Sterker, het individueel verstrekken van deze overzichten op verzoek, zou met niets verbazen als die €5 euro niet eens de administratie kosten dekt en hier feitelijk geld bij moet.

Het aanvullen in de tabel in de paardzoeker is werkelijk veel goedkoper voor de KNHS. De enige reden dat dit niet zo is, omdat ze deze data niet volledig transparant willen verspreiden.

Maar goed, wordt zo langzamerhand off topic....

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:02

Het is inmiddels 2020 :') Data kun je tegenwoordig zelfs op de balans zetten als immaterieel actief. De mogelijke toekomst is belangrijker dan het behaalde verleden.

Als ze data niet willen verspreiden zou het ook niet op te vragen zijn. Daarnaast kun je ook nog altijd startlijsten en/of uitslagen bij de KNHS bekijken.

Voor de data van de stamboeken kun je ook (indirect) betalen, er is een reden om niet alles open en bloot op het net te gooien. Dat was voorheen handig om mensen te trekken, maar men gaat meer en meer over naar betaalde diensten voor data. Wat terecht is, het is wel degelijk handelswaar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:05

oji schreef:
Data for the big bucks, is big data. Deze individueel te kopen data is werkelijk geen lucratief verdienmodel.

Sterker, het individueel verstrekken van deze overzichten op verzoek, zou met niets verbazen als die €5 euro niet eens de administratie kosten dekt en hier feitelijk geld bij moet.

Het aanvullen in de tabel in de paardzoeker is werkelijk veel goedkoper voor de KNHS. De enige reden dat dit niet zo is, omdat ze deze data niet volledig transparant willen verspreiden.

Maar goed, wordt zo langzamerhand off topic....

Maar aan de andere kant: wat moet jij met de wedstrijd gegevens van mijn paard (niet voor fokkerij of verkoop) waarom zou je die gegevens altijd zomaar in moeten kunnen zien?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:12

Bv uit interesse als je een paard hebt met dezelfde voorouders. Dat is zowat het eerste waar ik spontaan aan denk.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:57

op horsetelex kun je het ook zien. Het is zeker voor de fokkerij wel interessant om te zien wat er uit bepaalde stammen komt. Dat is dan het niveau waarop het paard gestart is geweest. Niet met naam en toenaam hoe of wat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:39

Oehlala schreef:
op horsetelex kun je het ook zien. Het is zeker voor de fokkerij wel interessant om te zien wat er uit bepaalde stammen komt. Dat is dan het niveau waarop het paard gestart is geweest. Niet met naam en toenaam hoe of wat.

Precies. Daar voor hoef je niet precies te weten waar iemand gestart is met precies welke punten. Dan wil je gewoon weten tot waar een paard gekomen is lijkt mij.