Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:06

Echt, ik snap de problemen die mensen zien echt wel. Heel goed zelfs. Maar zoals ik zei, dat dier is er. Dan moet je dus kiezen of delen.


anjali schreef:
_San87_ schreef:

Verplaatsbaar stoomdraad speciaal tegen wolven, bijvoorbeeld.

Ik snap het wel hoor, het is niet leuk en het kost mogelijk veel geld, maar die wolf komt nu eenmaal/is er nu eenmaal en dan moet je als eigenaar je verantwoordelijkheid nemen als je niet wil dat je dieren gepakt worden.

De wolf is hier van nature heel vroeger wel geweest maar al heel lang niet meer. En nu heeft de wolvenlobby het voorelkaar gekregen om hem terug te halen.Dat kan niet meer in ons dichtbevolkte land.Wie ze wil hebben moet ze thuis houden achter omheining. En niet zeggen dat de rest van de wereld dan maar omheiningen moet plaatsen!Het is echt belachelijk,en de dieren van anderen moeten dan maar ongevraagd als buffet gaan dienen!

Terug te halen, of zijn die wolven zelf gekomen?

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:07

In een dierentuin moet je naast de dieren binnen ook eigenwijze bezoekers buiten houden. Komt bij dat ze daar op veel minder m2 zitten dan ze in het wild zouden hebben, maar de interessante geuren komen wel binnen.

Maar inderdaad, de huidige omheiningen van vrijwel alle weides in NL en BE zijn niet genoeg om een wolf buiten te houden. Als eigenaar kritisch gaan nadenken over op zijn minst nacht/winter "stalling" is zeker aan te raden zo langzamerhand.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:13

tamary schreef:
In een dierentuin moet je naast de dieren binnen ook eigenwijze bezoekers buiten houden. Komt bij dat ze daar op veel minder m2 zitten dan ze in het wild zouden hebben, maar de interessante geuren komen wel binnen.

Maar inderdaad, de huidige omheiningen van vrijwel alle weides in NL en BE zijn niet genoeg om een wolf buiten te houden. Als eigenaar kritisch gaan nadenken over op zijn minst nacht/winter "stalling" is zeker aan te raden zo langzamerhand.


Maar ik heb begrepen dat ze in Zweden s'winters de stallen ook binnenkomen. Dus een buitenstal met een luik gaat dus al niet. Dan springt zo'n beest s'nachts zo naar binnen. Als het makkelijker is om door een buitenluik een opgehokte Shetlander te pakken dan achter een ree aan te gaan, dan kiezen ze zo eieren voor hun geld lijkt me. En bang voor mensen? Als ze hier opgroeien en zo worden blootgesteld aan de vele wandelaars en fietsers hier, dan durven ze s'nachts echt je erf wel op.

Ik heb (wat dat betreft gelukkig) geen paarden meer, maar ik wil ze met de hond niet tegenkomen in het bos!

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:14

DeMolenhoek schreef:
petraaken schreef:
Is dat veulen van een particulier of eentje van een kudde in een natuurreservaat?


Als ik mij niet vergis is er hier in de buurt geen natuurreservaat met paarden.

Er lopen vrij veel 'wilde' paarden langs de maas, op meerdere plekken vanaf Kinrooi tot aan Maastricht.
Maar ik verwacht ook inderdaad dat het om een tam paard gaat aangezien het in de krant staat.

Eerst maar afwachten of het inderdaad een wolf was, want het gebeurt ook wel eens dat een gewone hond een veulen pakt, of dat een veulen vanzelf overlijdt en daarna wordt aangevreten door kleine roofdieren.

En als het inderdaad een wolf is dan ben ik wel benieuwd wat voor veulen het was. Een groot veulen met een kwade moeder lijkt me niet echt een makkelijke prooi, maar een kleine shet is snel gevangen.

Brainless

Berichten: 29773
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:18

_San87_ schreef:
Is het dan niet de taak van de eigenaar om dieren te beschermen tegen roofdieren?

In Afrika moeten ze ook samenleven met grote roofdieren, dat gaat inderdaad wel mis, maar door voorlichting en educatie gaat het daar wel beter. Die optie moet hier toch ook mogelijk zijn? Als ik soms zie wat voor hekwerk (of beter, gebrek daaraan) om weides staat... Sja.

In Afrika hebben ze een schaapsherder en niet zoveel (groter) kuddes als in Nederland.
Ri Roemenië hebben ze meerdere honden die de kuddes beschermen tegen beren en wolven.

Wolven springen met gemak over 1 meter stroomdraad, er is aangegeven dat je ca 1,50m nodig hebt.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:26

Mazida schreef:
En wolven vallen ook echt wel mensen aan, hoe denk je anders dat sprookjes als Roodkapje en De Zeven Geitjes zijn ontstaan?


Ik hou me het liefst afzijdig uit deze discussies, maar dit vind ik toch wel echt even veel te kort door de bocht. Die sprookjes zijn ten eerste in een heel ander tijdperk ontstaan, toen er nog véél minder mensen en meer wild was. En ten tweede zijn solitaire wolven een heel stuk minder gevaarlijk dan roedels. Solitaire wolven gedragen zich dan meer als vossen; vooral 's avonds en 's nachts actief en meer afval vreten dan jagen. Want de kracht van een wolf is de kracht van zijn roedel, en dat is dus maar heel beperkt in zijn eentje. Een wolf zal alleen een mens aanvallen als hij geen andere mogelijkheid ziet; als vluchten nog een optie is zal hij altijd daarvoor kiezen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat wolven hier in NL geen risico vormen, want dat vormen ze zeker wel. Maar dit vergelijken met sprookjes van honderden jaren oud vind ik echt nergens op slaan omdat de wereld er toen heel anders uit zag.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:37

Haarbal schreef:
tamary schreef:
In een dierentuin moet je naast de dieren binnen ook eigenwijze bezoekers buiten houden. Komt bij dat ze daar op veel minder m2 zitten dan ze in het wild zouden hebben, maar de interessante geuren komen wel binnen.

Maar inderdaad, de huidige omheiningen van vrijwel alle weides in NL en BE zijn niet genoeg om een wolf buiten te houden. Als eigenaar kritisch gaan nadenken over op zijn minst nacht/winter "stalling" is zeker aan te raden zo langzamerhand.


Maar ik heb begrepen dat ze in Zweden s'winters de stallen ook binnenkomen. Dus een buitenstal met een luik gaat dus al niet. Dan springt zo'n beest s'nachts zo naar binnen. Als het makkelijker is om door een buitenluik een opgehokte Shetlander te pakken dan achter een ree aan te gaan, dan kiezen ze zo eieren voor hun geld lijkt me. En bang voor mensen? Als ze hier opgroeien en zo worden blootgesteld aan de vele wandelaars en fietsers hier, dan durven ze s'nachts echt je erf wel op.

Ik heb (wat dat betreft gelukkig) geen paarden meer, maar ik wil ze met de hond niet tegenkomen in het bos!

Je zal er dus beter aan doen om je erf goed af te zetten. Gebouwen om een binnenplaats en muren/goed hekwerk er tussen. Vroeger ook meer gebruikelijk in andere landen ivm mensenrovers, maar langzamerhand ook weer meer van toepassing om wolf (en in sommige streken beer) van je erf te houden. Zo meteen wordt het nog de vraag wat betere omheiningen vereist, je moestuin & akkers ivm reeen, etc. of je stallen wegens wolf(/beer) ?

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:55

Was dit in een woonwijk of afgelegen? Want ik kan me zo slecht voorstellen dat dat hier zo kortbij zomaar gebeurt. Ik heb alles ook buiten staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:02

Het veulen is dood gevonden in de Pietelbeekstraat (Belang van Limburg) voor diegene die het google maps willen opzoeken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:05

anjali schreef:
Hier in Brabant zij er al een heleboel schapen doodgebeten,waarbij na onderzoek bleek dat het door wolven was gedaan.

Niet alleen schapen, ook jonge schotse hooglanders.

https://nos.nl/artikel/2331944-schotse- ... olven.html

De wolf kan mijn inziens niet meer in Nederland.
Jammer, maar we zijn te vol. Natuur is er geen meer.

Brainless

Berichten: 29773
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:06

DeMolenhoek schreef:
Het veulen is dood gevonden in de Pietelbeekstraat (Belang van Limburg) voor diegene die het google maps willen opzoeken.

Dat is een goed bewoonde weg...

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:10

Wie was het hier op Bokt nog maar die in Zweden woont en vertelde dat zelfs in het niet dicht bevolkte Zweden, wolven een groot probleem zijn. Het is typisch Nederlands om die dieren schattig/leuk/geweldigdatzeterugzijn te vinden

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:17

En BE/NL vergelijken met Afrika is ook nogal kort door de bocht. In Afrika hebben de wilde dieren nog net iets meer plaats dan hier.
Hoe idyllisch het ook mag lijken, er is voor een dergelijk groot roofdier hier geen plaats. Onze in kleine weitjes opgesloten vee is een heerlijk wandelend buffet voor hen, en veel makkelijker te grijpen dan een ree die in het wild leeft.

anjali
Berichten: 15215
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:35

Ook in Afrika vinden veeherders het niet leuk als roofdieren aan hun kudde zitten.Vandaar dat ook daar al speciale reservaten moeten zijn,alhoewel er in het algemeen nog wel veel meer ruimte is dan hier.Ja,in de Middeleeuwen waren wolven hier inheems,maar toen was het land bedekt met eindeloze wouden en leefden er nog weinig mensen.Bijv. in Italie waren wolven toen al wel een probleem.St. Franciscus zou daar ooit een rondzwervende overlastgevende wolf hebben tam gemaakt.

Anoniem

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:14

Volgens de NOS waren er in maart dit jaar 7 wolven in nederland, verspreid over de Veluwe en in Dtenthe. Als ik de hoeveelheid doodgebeten dieten zie, dan kan ik het me niet voorstellen dat dit door enkel 7 wolven is gedaan.

Ook een herdershond bijvoorbeeld doodt gemakkelijk een schaap of iets dergelijks.
Maar alle bijtincidenten worden gemakshalve op de wolf afgeschoven.

Zweden in de winter ziet er trouwens wel iets anders uit dan nederland. Ik denk dat ze moeilijk aan het wild komen door de enorme sneeuwval aldaar en daarom de stallen opzoeken. Van enorme sneeuwval hebben we hier geen last.

Brainless

Berichten: 29773
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:15

Mindim schreef:
Ook een herdershond bijvoorbeeld doodt gemakkelijk een schaap of iets dergelijks.
Maar alle bijtincidenten worden gemakshalve op de wolf afgeschoven.

Alleen als er via DNA is bepaald of het een wolf betreft wordt dit op de wolf geschoven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:16

anjali schreef:
Ook in Afrika vinden veeherders het niet leuk als roofdieren aan hun kudde zitten.Vandaar dat ook daar al speciale reservaten moeten zijn,alhoewel er in het algemeen nog wel veel meer ruimte is dan hier.Ja,in de Middeleeuwen waren wolven hier inheems,maar toen was het land bedekt met eindeloze wouden en leefden er nog weinig mensen.Bijv. in Italie waren wolven toen al wel een probleem.St. Franciscus zou daar ooit een rondzwervende overlastgevende wolf hebben tam gemaakt.

Schotse hooglanders, koniks en andere dieren die we hier in het wild houden zijn ook niet echt inheems te noemen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:20

Brainless schreef:
Mindim schreef:
Ook een herdershond bijvoorbeeld doodt gemakkelijk een schaap of iets dergelijks.
Maar alle bijtincidenten worden gemakshalve op de wolf afgeschoven.

Alleen als er via DNA is bepaald of het een wolf betreft wordt dit op de wolf geschoven.

Ja, door sommigen, maar bij de gemiddelde burger niet hoor, daar is de wolf bij voorbaat al de dader.
Zelfs sprookjes worden inmiddels al aangehaald :')

speurneusc

Berichten: 5428
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:21


sterregoud
Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:52

speurneusc schreef:
https://www.google.com/maps/d/viewer?fb ... 312526&z=8

fauna schade bewezen door wolf

als je kaartje even inzoomt schrik je van de meldingen door nl heen.


Ik schrik er inderdaad van. Wat mij ook angst aanjaagt is dat wolven in Zweden geregeld honden pakken, verwonden en soms doden. Dus als er teveel wolven komen, is een fijne boswandeling verleden tijd.
Terug naar de natuur, wordt dan juist helemaal niet meer in de natuur. Dit is niet iets wat we met zijn allen moeten willen.

Caesar
Berichten: 9313
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:17

Mensen worden pas wakker als het ineens niet meer zo schattig is en hun eigen leefgebied aangetast wordt.

Alle schade wordt vergoed maar het zal net je beste fokkerij zijn. Dat is veel meer dan geld.

Daarbij... een Mechelse herder springt al een vrije sprong van die hoogte. Laat staan een wolf met prooidrang.

Hoop dat we op tijd wakker worden!

anjali
Berichten: 15215
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:21

Mindim schreef:
anjali schreef:
Ook in Afrika vinden veeherders het niet leuk als roofdieren aan hun kudde zitten.Vandaar dat ook daar al speciale reservaten moeten zijn,alhoewel er in het algemeen nog wel veel meer ruimte is dan hier.Ja,in de Middeleeuwen waren wolven hier inheems,maar toen was het land bedekt met eindeloze wouden en leefden er nog weinig mensen.Bijv. in Italie waren wolven toen al wel een probleem.St. Franciscus zou daar ooit een rondzwervende overlastgevende wolf hebben tam gemaakt.

Schotse hooglanders, koniks en andere dieren die we hier in het wild houden zijn ook niet echt inheems te noemen :')

Dat zijn geen roofdieren.

anjali
Berichten: 15215
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:25

sterregoud schreef:
speurneusc schreef:
https://www.google.com/maps/d/viewer?fb ... 312526&z=8

fauna schade bewezen door wolf

als je kaartje even inzoomt schrik je van de meldingen door nl heen.


Ik schrik er inderdaad van. Wat mij ook angst aanjaagt is dat wolven in Zweden geregeld honden pakken, verwonden en soms doden. Dus als er teveel wolven komen, is een fijne boswandeling verleden tijd.
Terug naar de natuur, wordt dan juist helemaal niet meer in de natuur. Dit is niet iets wat we met zijn allen moeten willen.

En ook onze dieren moeten dan meer opgehokt worden.Vrij rondlopende roofdieren nemen de vrije natuur over.De rest maar op stal of achter hoge hekken (die afrasteringen zijn niet te betalen ook nog)

Jorex

Berichten: 10001
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:30

DeMolenhoek schreef:
Ja klopt hoor. Ik woon vlak nabij Hasselt en wij denken er toch sterk over om alles op te trekken tot 2 meter. Het is geen zicht maar goed. Wat moet dat moet.

Daar springt een beetje wolf helaas met gemak overheen. Het is pas bij 4 meter hoogte veilig tegen springende wolven en dan kan ie er alsnog onderdoor graven als ie wil.

Heel veel sterkte voor de eigenaren van het veulen, dan maakt het niet uit welk beest het gedaan heeft, maar de schade is wel enorm emotioneel. :(:)

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:16

Wij wonen aan de Poolse grens en ja, hier zijn ook wolven. We zijn altijd bezorgd om onze Falabella’s en hebben dus flink hoge omheiningen met stroom, plus wat ezels erbij (die slaan, vluchten niet). Ik vind dat NL te klein en te vol is voor de wolf, zelfs hier komt er al bezwaar van mensen nu er toch steeds meer wolven komen die schapen en ander vee aanvallen.