ApoCowlypsee schreef:Heeft heel veel met balans te maken. Zie het als een kolonie muizen in een ecosysteem. Dat worden er steeds meer wanneer ze fokken = uit balans, aangezien ze wellicht te weinig voedsel voor een andere consument overlaten. Maar omdat het er zoveel zijn komt daar ook een oplossing voor; er worden uilen aangetrokken die de muizen opvreten, en er breekt ziekte (héé) uit omdat ze dicht op elkaar zitten. De kolonie wordt uitgedund en de balans hersteld zich.
Ik zou 't nog zo uit m'n biologieboek van m'n eindexamenjaar kunnen fotograferen als ik het nog had. Daar stond 't precies zo uitgelegd, zelfs met een parabolenschema met een "knikker" erin die de balans moest voorstellen. Is inderdaad gewoon een natuurlijk fenomeen.
Ik zie de link tussen dat balletje en de uil, en dit virus eerlijk gezegd niet. Een virus is geen uil. En een populatie mensen is geen populatie muizen. En virulentie is ook niet echt een balletje in een parabolenschema. Dan moet je wel heel metaforisch gaan denken
Het ontstaan van dit virus heeft dan meer te maken met mogelijke 'overpopulatie' van vleermuizen, want dáár heeft een al bestaand virus de kans gekregen om zich te verspreiden en te repliceren, tot het een virus is geworden wat op mensen kan overgaan. Veel ecologische balans van de mens komt hier niet aan te pas. Wellicht een beetje van de vleermuizen.
De reden dat dit virus zo snel verspreid en gevaarlijk is (want een influenza/griep virus lijkt nu minder besmettelijk te zijn, bij hetzelfde aantal mensen) heeft ook niet perse een ecologische basis. De grootste reden: Wij zijn simpelweg nog niet immuun, dus dat virus krijgt alle kans om snel te repliceren en te verspreiden ipv dat ons lichaam het meteen de kiem in smoort.
Daar ligt ook de reden waarom om de zoveel tijd een pandemie voorkomt. Het is simpele kansberekening en immunologisch, wellicht ietsjes genetisch, maar de ecologie lijkt mij maar een zeer kleine factor te zijn. Er is een kans dat een random virus in een vleermuis of vogel of varken een aantal mutaties krijgt waardoor het een humaan virus wordt. En die kans zorgt ervoor dat dit om het zoveel jaar ook werkelijk gebeurd. En omdat mensen weinig tot geen immuniteit hebben, verspreid dat virus heel snel. Dat is hoe een pandemie ontstaat.
Dat mensen zodanig dicht op elkaar leven zou een factor kúnnen zijn, maar als je kijkt in de lijst met bekende pandemieën, dan zie je dat ook in tijden dat er geen 500 mensen per vierkante km waren.
Er zit natuurlijk wel iets van ecologie bij, dat kan ik niet ontkennen, want een dichtere populatie geeft wel grotere kans op doorgeven van dit virus, maar het is niet de reden dat pandemieën ontstaan en al helemaal niet de reden waarom pandemieën om de zoveel tijd voorkomen.
Ik weet dus niet of je dit 'simpele ecologie' kunt noemen en al helemaal niet of je het aan een ecosysteem uit balans kunt koppelen. Ik denk dat als er een belangrijke balans is, deze geldt voor het virus. (virus is niet zo dodelijk dat het meteen al zn gastheren vermoord binnen één dag, dus hij kan mensen blijven besmetten. Maar is wel zodanig virulent dat het zich goed kan verspreiden) En eerlijk, dan doet dat virus het helaas erg goed.
Maar dat deze pandemieën om de zoveel tijd voorkomen door een te groot aantal mensen op één hoop, heb ik echt mijn twijfels over. Ik denk eerder dat de gevolgen hiervan in ziektes liggen die weinig met virussen te maken hebben. (Denk bv aan longproblemen door smog)
Eens maar vergeet niet dat iemand die vleermuis opgegeten heeft en het dus niet zomaar overdraagbaar was ....
...