Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Natuurlijk is mijn stukje gekleurd, ik ben paardensporter, geen journalist die een neutraal stuk over de lezing schrijft. Dat heb ik ook nooit gezegd.
Het verschil tussen paardenhouden of ertegen zijn, is dat er binnen paardenhouden heel veel gradaties en mogelijkheden zijn. Je hebt mensen die geen zak om een dier geven en paarden slecht behandelen en/of verwaarlozen. De gevallen die je in het nieuws tegenkomt, dat de dierenbescherming de paarden gered heeft.
Je hebt mensen die hun paarden zo natuurlijk mogelijk houden. Ze niet berijden of er iets anders mee doen en ze vooral in de wei laten staan om ernaar te kijken. En je hebt alles tussen deze twee uitersten in.
Paarden- en alle dierenhouderij verbieden is maar één manier, één mening. Dat daarmee de mensheid compleet zonder dieren zal gaan leven en er diersoorten uitsterven, vind ik nogal een extreme manier van denken.
Dat is inderdaad aan een (uiterste) kant van een spectrum staan. Het tegenovergestelde uiterste van het spectrum is volgens mij vinden dat iedereen paarden of dieren móét gebruiken op wat voor een manier dan ook, voor plezier of consumptie. Dat het verboden moet worden ze niet te gebruiken.
Zo was zijn beredenering van niet veganisten ook. Je bent veganist, of carnist. Dan gebruik je dierlijke producten uit idiologie.
Dus als je flexitarier, vegetariër bent of soms dierlijke producten eet, maar overwegend veganistisch, dan ben je volgens hem principieel carnist.
Nergens nuance, alleen zwart-wit dus.
anjali schreef:Ik vind het opeten of op andere wijze misbruiken van dieren wat hen het leven kost heel wat anders dan samen sporten, wat als je het goed doet zelfs gezondheidsbevorderend is. Net zoiets als wandelen met je hond.Ook voor de hond leuk en nuttig.
anjali schreef:Ik heb al vaker gezegd dat ik lid van de PvdD ben en ook houd van de paardensport. Maar niet van de misstanden daarin waarin het paard alleen maar gebruikt\misbruikt wordt als sporttoestel en afgedankt wordt als hij daarin niet meer nuttig kan zijn.
anjali schreef:Jullie weten waarschijnlijk wel dat mieren er kuddes bladluizen op na houden, die ze verzorgen en verdedigen en "melken" vanwege de zoete stof die de luizen afscheiden. Dieren zijn enorm interessant en helemaal niet zo verschillend van mensen.
Ieder heeft daar zo z’n eigen gedachten over.
8nnemiek schreef:Ik vind zo’n discussies vaak erg interessant![]()
Extremisten heb je overal. Tegenover de mensen die gedomesticeerde dieren willen verbieden staan de mensen die voor de lol elke dag dieren doden omdat ze het lekker vinden. Beiden extremist vanuit de ander zijn ogen.
Wat betreft het niet kunnen slikken: zou hij niet bedoeld hebben dat het lastig is om te slikken als ze in de krul zijn getrokken? Iets met de klok en de klepel?
Iemand die zich nooit heeft verdiept in paardrijden ziet bij de term ‘rijden met bit’ waarschijnlijk vooral de in de krul getrokken, kwijlende sportpaarden voor zich.
Jessix schreef:8nnemiek schreef:Ik vind zo’n discussies vaak erg interessant![]()
Extremisten heb je overal. Tegenover de mensen die gedomesticeerde dieren willen verbieden staan de mensen die voor de lol elke dag dieren doden omdat ze het lekker vinden. Beiden extremist vanuit de ander zijn ogen.
Wat betreft het niet kunnen slikken: zou hij niet bedoeld hebben dat het lastig is om te slikken als ze in de krul zijn getrokken? Iets met de klok en de klepel?
Iemand die zich nooit heeft verdiept in paardrijden ziet bij de term ‘rijden met bit’ waarschijnlijk vooral de in de krul getrokken, kwijlende sportpaarden voor zich.
Ik vind de discussie ook interessant juist omdat ik beide kanten heel goed snap. Ook ik geniet enorm van mijn huisdieren en daar horen mijn paarden ook bij.
Maar vanuit veganistisch oogpunt vind ik het ook wel gek dat ik levende wezentjes houd voor mijn plezier. De mens heeft altijd de behoefte gehad om te domineren. Dat is zo over dieren en ook over andere mensen.
Jessix schreef:anjali schreef:Jullie weten waarschijnlijk wel dat mieren er kuddes bladluizen op na houden, die ze verzorgen en verdedigen en "melken" vanwege de zoete stof die de luizen afscheiden. Dieren zijn enorm interessant en helemaal niet zo verschillend van mensen.
anjali schreef:Je houdt toch ook kinderen voor je plezier.Als je het goed doet hebben de "levende wezentjes"er ook plezier van.Als je het goed doet zeg ik he!