Coronavirus en paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Coronavirus en paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:06

Die werkt niet tegen elk griepvirus en is net als bingo

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:08

cp112 schreef:
Een hetze om niets... Gemiddeld gezien sterven er meer mensen aan de "gewone" griep dan aan het corona virus

Dit idd; en dat is dan ook nog eens alleen voor Nederland gemeten. Tijdens de winter 2017/2018 zijn er zelfs rum 9000 mensen meer overleden tijdens de griepepidemie. In Nederland....vele malen meer dan nu wereldwijd aan corona.
Goed; dat betreft een sterfteoverschot zoals dat zo mooi genoemd werd op de site waar ik die ruim 9000 vandaan haal; niet allemaal hoeven dus door griep overleden te zijn. Daar kunnen dus ook mensen bij zitten die anders misschien ook in die periode overleden zouden zijn....maar toch

Gemiddeld is het sterftecijfer door griep alleen al in Nederland ruim 2000.

edit; zie nu na terug kijken dat ik dat cijfer voor winter 17/18 van de site van het RIVM heb

https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 28-02-20 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:11

MarjanB schreef:
Die werkt niet tegen elk griepvirus en is net als bingo

Dat snap ik. Maar er worden wel maatregelen genomen bij een griepepidemie.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:28

Nieuwsredactie schreef:
knhs
Medisch

[ Afbeelding ]
Foto: © FEI Photos

De KNHS houdt de situatie rondom de uitbraak van het coronavirus in Tilburg scherp in de gaten. Wij volgen de Overheid, het RIVM, de GGD, NOC*NSF en de FEI nauwgezet en zullen hun advies opvolgen.

Vooralsnog worden er geen maatregelen getroffen in de paardensport. Alle wedstrijden en de KNHS-Indoorkampioenschappen, die vandaag van start gaan voor de dressuur, gaan vooralsnog gewoon door.

Mocht de overheid maatregelen treffen die ook van invloed zijn op de paardensport dan zullen wij deze direct doorvoeren en daarover via deze website communiceren.

Voor internationale wedstrijden verwijzen wij naar NOC*NSF: https://nocnsf.nl/coronavirus-en-sport. Hierin staat welke mogelijke maatregelen gelden bij sommige internationale wedstrijden in het buitenland en welke internationale wedstrijden zijn afgelast.

We adviseren deelnemers en bezoekers van paardensportevenementen de volgende adviezen van de RIVM op te volgen:
  • Regelmatig minimaal 20 seconden handenwassen
  • Afstand (minimaal 1 meter) houden van mensen die ziek zijn, hoesten en niezen
  • Voorkom aanraking van ogen, neus en mond met handen
  • Als je verkouden/grieperig bent vooral thuis blijven.
  • Ga naar je huisarts als je koorts hebt en / of kortademig bent

Alle actuele informatie is hier te vinden:
https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-info ... oronavirus

Dit advies wordt dus juist sterk afgeraden!
Ga juist niet! naar je huisarts toe, maar bel! de huisarts! Zo voorkom je nieuwe besmettingen in de wachtkamer.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:35

Uitbraak in Tilburg...dat klinkt alsof er een grote groep mensen besmet zijn. Tot op heden moet dat nog geconstateerd worden dus om van een heuse uitbraak te spreken...

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:35

Elisa2 schreef:
anjali schreef:
Laat zieke mensen nou gewoon thuisblijven.Dat heb ik altijd al gevonden.En niet zog. flink doen en hoestend en snotterend toch overal heengaan. Met zieke paarden ga je toch hopenlijk ook niet op concours.Toch wordt daar ook mee rondgesleept waardoor ook paardenziektes worden verspreid.

Mee eens, zieke mensen die toch gaan werken omdat ze niet "zomaar" thuis blijven.. :roll: en vervolgens het hele kantoor om en om ziek. Beter kun je thuis blijven om niemand te besmetten, dat is met dit virus net zo.

Succes bij mijn baas dan... vorig jaar toevallig ziek gemeld. Precies om de reden die jullie noemen, wilde niemand aansteken. Kon op het matje komen want hoe haalde ik het in mijn hoofd om mijzelf ziek te melden. Ze komen je nog net niet thuis ophalen. Ben het verder met jullie eens hoor, maar helaas werkt het niet overal zo makkelijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:01

In onze discipline ,,Reining,, zijn al 2 shows, 1 deze week en 1 eind maart gecanceld wegens het virus. Dit waren dan wel meerdaagse shows in Italië (Lombardije)waarvan 1 groot event.
Mensen balen maar vinden het wel heel verstandig. Buiten dat je kans hebt op besmetting Is de kans ook groot je er niet meer weg kan komen door een lockdown van de stad.
Zit je dan met je paarden. Gaan ze ook echt geen uitzondering voor maken.

Ik vind het verstandig dat men voorzichtig is nu met evenementen waar veel volk is. Ook in ons land waar nu de 2e besmetting vastgesteld is

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:14

Interessant hoeveel mensen dit niet serieus nemen. Het gaat niet eens om de ernst, het gaat erom dat het dusdanig besmettelijk is dat je er een land mee plat kan leggen omdat elk bedrijf dusdanig veel zieken heeft dat het moet sluiten.

De economie stort in en we belanden in een diepe recessie.

Daarnaast weten we niet hoe dit virus zichzelf ontwikkeld ( corona virus bij katten kan zich doorontwikkelen tot het altijd dodelijke FIP bijvoorbeeld).

Genoeg zaken dus om maatregelen te nemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:15

Ik vraag me ook af of iedereen die vindt dat er overdreven wordt, dan had gewild hoe er gereageerd zou worden door overheden en andere instanties? Gewoon niks doen en z'n beloop laten met alle mogelijke gevolgen van dien?

Eerlijk is eerlijk, ik bagatelliseerde dit virus ook eerst, maar nu ik er meer over lees snap ik wel waarom er maatregelen getroffen worden en waarom die getroffen worden. En eigenlijk ook maar goed.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:44

Nou en ik maak me dus wek zorgen...
Mijn vader is COPD patiënt en zit momenteel aan zijn 2e prednison kuur in 3 weken tijd, dit door de normale griep, die 9 vd 10x al longontsteking wordt.
Als deze kuur niet aanslaat wordt hij aankomende week uit voorzorg opgenomen omdat corona veel harder aankomt bij verzwakte/long patiënten en zij veek vatbaarder zinn en het dan echt wel gevaarlijk is

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:45

Joanne1987 schreef:
Mijn vader is COPD patiënt en zit momenteel aan zijn 2e prednison kuur in 3 weken tijd, dit door de normale griep, die 9 vd 10x al longontsteking wordt.
Als deze kuur niet aanslaat wordt hij aankomende week uit voorzorg opgenomen omdat corona veel harder aankomt bij verzwakte/long patiënten en zij veek vatbaarder zinn en het dan echt wel gevaarlijk is

Terecht dat je je zorgen maakt. Sterkte en beterschap voor je vader :(:).

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:49

Joanne1987 schreef:

Inderdaad... sommige mensen kijken niet verder dan dat hun neus lang is. "Oh ik ben gezond dus er is niks aan de hand." Denk even aan alle kinderen, ouderen en zieken. Mijn vader komt net ook uit het ziekenhuis, 1 week IC en 2 weken verpleegafdeling. Hij heeft een weerstand van niks. Ik maak me dus niet zorgen om mijzelf maar om mijn vader.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:01

Joanne1987 schreef:

Ik schreef toevallig vandaag in het andere covid-19 topic dat, hoe erg ik haar ook mis, ik met dit soort virussen ergens blij ben dat mijn moeder al overleden is. Zij kwam met een "simpel griepje" al aan de beademing op de IC. :n Ook COPD patiënt. Het intuberen vond ze zo vervelend dat ze al niet meer geintubeerd wilde worden bij een volgend IC 'bezoek'. Zij zou makkelijk een covid-19 slachtoffer hebben kunnen worden.

Heel veel sterkte met je vader. Hopelijk blijft hem de ellende van covid-19 bespaard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:19

https://www.worldometers.info/coronavir ... ographics/

Sterftecijfer (is percentage dat sterft aan de ziekte of complicaties van die ziekte) ligt toch wel hoger dan bij de griep hoor... Zeker bij ouderen!

Vanaf 40 gaan er 4 van de duizend mensen dood. En daarna loopt het snel op.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:45

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:19

Movement schreef:
Joanne1987 schreef:

Inderdaad... sommige mensen kijken niet verder dan dat hun neus lang is. "Oh ik ben gezond dus er is niks aan de hand." Denk even aan alle kinderen, ouderen en zieken. Mijn vader komt net ook uit het ziekenhuis, 1 week IC en 2 weken verpleegafdeling. Hij heeft een weerstand van niks. Ik maak me dus niet zorgen om mijzelf maar om mijn vader.

Niet in mijn geval. Ja ik vind het een heisa om een griep virus (want dat is het).
En ja ik heb 2 kleuters.

Als mijn oma het krijgt (zeer zware copd plus hartpatiënt) overleefd ze het zeker niet. Maar dat is bij ieder griepvirus zo.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:28

Aan andere kant leven we wel in een overbevolkte wereld.
Overbevolking geeft extra risico's voor een oorlog, natuurramp of ziekte uitbraak.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:40

Blussem schreef:
Aan andere kant leven we wel in een overbevolkte wereld.
Overbevolking geeft extra risico's voor een oorlog, natuurramp of ziekte uitbraak.

Klopt, Kijk even de docu pandemic op Netflix.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:11

Suzanne F. schreef:
Ik kan me nog herinneren dat een aantal jaren geleden mijn moeder heel ziek werd nadat ze een week terug was uit Afrika. Echt heel ziek met hoge koorts en overgeven en diarree, alles erop en eraan. Ik wilde dat de huisarts langskwam want ze was eigenlijk te ziek om te staan. Maar nee, daar had de huisarts geen tijd voor. Ik moest maar met mijn moeder naar het spreekuur komen. Dus ik met mijn moeder aan de arm ondersteunend naar de wachtkamer, daar doodziek gezeten en de huisarts kijkt even en zegt: hm ja, lijkt me toch beter als u naar de eerste hulp gaat in het ziekenhuis....Dus weer met mijn moeder gesleept naar het ziekenhuis. Daar is ze opgenomen met een heftige griep en longontsteking.

Ik vond dat toen zo laks van de huisarts om iemand dus andere mensen te kunnen laten besmetten met weet ik het wat voor virus. Wie weet had ze iets nog ernstigers gehad.

Ik zou in zo'n geval aan malaria denken.En in Afrika komt de gevaarlijkste variant daarvan voor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:44

Paarden mensen weten toch juist heel goed hoe je ziekte voorkomt?
Gewoon geen vreemde paarden mensen aaien en niet aan elkaar ruiken. Na de proef terug in je eigen trailer auto.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:56

anjali schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik kan me nog herinneren dat een aantal jaren geleden mijn moeder heel ziek werd nadat ze een week terug was uit Afrika. Echt heel ziek met hoge koorts en overgeven en diarree, alles erop en eraan. Ik wilde dat de huisarts langskwam want ze was eigenlijk te ziek om te staan. Maar nee, daar had de huisarts geen tijd voor. Ik moest maar met mijn moeder naar het spreekuur komen. Dus ik met mijn moeder aan de arm ondersteunend naar de wachtkamer, daar doodziek gezeten en de huisarts kijkt even en zegt: hm ja, lijkt me toch beter als u naar de eerste hulp gaat in het ziekenhuis....Dus weer met mijn moeder gesleept naar het ziekenhuis. Daar is ze opgenomen met een heftige griep en longontsteking.

Ik vond dat toen zo laks van de huisarts om iemand dus andere mensen te kunnen laten besmetten met weet ik het wat voor virus. Wie weet had ze iets nog ernstigers gehad.

Ik zou in zo'n geval aan malaria denken.En in Afrika komt de gevaarlijkste variant daarvan voor.

In het ziekenhuis is ze toen getest op vanalles, Malaria maar ook hepatitis en allerlei andere dingen. Maar ze bleek een echte goede griep te pakken te hebben gehad. Daar is ze echt heel ziek van geweest. Maar ik vond het zo slordig hoe ze omgingen met eventueel besmettingsgevaar. De wachtkamer bij de huisarts zat vol oude mensjes, en dan kom je daar doodziek aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:59

Suzanne F. schreef:
anjali schreef:

In het ziekenhuis is ze toen getest op vanalles, Malaria maar ook hepatitis en allerlei andere dingen. Maar ze bleek een echte goede griep te pakken te hebben gehad. Daar is ze echt heel ziek van geweest. Maar ik vond het zo slordig hoe ze omgingen met eventueel besmettingsgevaar. De wachtkamer bij de huisarts zat vol oude mensjes, en dan kom je daar doodziek aan.

Gelukkig was het dan 'maar' de griep. Die voor die oude mensjes ook net zo goed dodelijk had kunnen zijn :\.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:01

Als ze dit nou ook eens deden met al die ernstige paardenziektes

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 00:24

Ik had een andere bron.

Even over de jouwe:

Ik zie verschillende cijfers. In het begin in de algemene inleiding en die tabel die jij noemt. Als ik goed lees gaat het in dit stuk over de ziekenhuis opnames (hospital admissions) en sterfte percentage in het ziekenhuis in die leeftijdsgroep. Er wordt onderscheid gemaakt in leeftijdsgroepen en tussen mensen met en zonder klinisch risico (onderliggende ziektes als COPD, hartproblemen, stofwisselingsproblemen etc.)

Er zijn ook veel mensen die wel ziek zijn, maar niet opgenomen hoeven te worden.
Daar gaat het bij het algemene sterfte cijfer over volgens mij.

Ik zal kijken of ik de bron met algemene sterftecijfers terug kan vinden.

Blacky94 schreef:
joyce B schreef:
https://www.worldometers.info/coronavir ... ographics/

Sterftecijfer (is percentage dat sterft aan de ziekte of complicaties van die ziekte) ligt toch wel hoger dan bij de griep hoor... Zeker bij ouderen!

Vanaf 40 gaan er 4 van de duizend mensen dood. En daarna loopt het snel op.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5313003733

Als ik naar tabel 3 kijk kom ik bij 65+ in het gunstigste geval toch ook echt op ruim 18% uit...

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 14:39

Elisa2 schreef:
anjali schreef:
Laat zieke mensen nou gewoon thuisblijven.Dat heb ik altijd al gevonden.En niet zog. flink doen en hoestend en snotterend toch overal heengaan. Met zieke paarden ga je toch hopenlijk ook niet op concours.Toch wordt daar ook mee rondgesleept waardoor ook paardenziektes worden verspreid.

Mee eens, zieke mensen die toch gaan werken omdat ze niet "zomaar" thuis blijven.. :roll: en vervolgens het hele kantoor om en om ziek. Beter kun je thuis blijven om niemand te besmetten, dat is met dit virus net zo.

Op zich als je echt griep hebt.. dus koorts etc wel thuis blijven. Maar ik vind als je gewoon verkouden bent en hoest en niest dat je gewoon naar het werk zou kunnen. Als ik verkouden ben dan voel ik me de eerste dagen ook niet lekker, dan gaat er gewoon een paracetamolletje in. Dus zolang ik geen koorts heb en alles binnen kan houden dan ga ik gewoon naar m’n werk. Maar met koorts en als ik alleen maar boven de pot zou hangen blijf ik ook thuis. Sommige mensen blijven al thuis als er een scheet dwars zit.