FNV wil cao in de paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 07:23

Marije_1997 schreef:
Het gaat om de sport he, ik denk niet zozeer om het houden. Ik denk vooral voor grooms en ruiters. En misschien wel vaste stalhulpen.

Grooms en ruiters?
Ik geloof dat het om de hele sector gaat en zo niet dan zou het eigenlijk wel zo moeten zijn.

Zoals je het hier opschrijft lijkt het dat je "vaste" stalhulpen weg schoffelt... terwijl het juist oa de mensen zijn die zwaar werk doen.
Stallen, klussen in en rond gebouwen-stallen.
Dat zijn dingen die niet vergeten moeten worden.
Het is niet alleen leuk paardje mooi maken en punten scoren bij de ruiter/werkgever.

Daarnaast hoop ik niet dat ze scheef gaan inschalen naar werk ofzo. Dan kan je krijgen dat een ruiter bijvoorbeeld meer betaald zou krijgen als die....stalhulp/ medewerker paardenhouderij.
Hopelijk word daar voor gewaakt.
Ruiters die ik heb mee gemaakt zijn stuk voor stuk arrogante wijven die een beetje rond hopsen en de helft van de tijd op de telefoon bezig zijn ipv trainen, paard verzorgen en andere bijhorende taken.

Maar goed op elk bedrijf zal het anders zijn geregeld. Ik heb dus niet een geheel prettige ervaring.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: FNV wil cao in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 08:07

Het zou tijd worden :).

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:56

En wat als de CAO er (niet verbindend) is? Dan sluit geen enkele werkgever zich er bij aan en doen ze alsnog wat ze willen.

Voor de paraveterinairen is dit precies hetzelfde verhaal. Er is een CAO, maar niet veel dierenartsen zijn er bij aangesloten omdat er geen verplichting toe is.

Nee, mooi dat de FNV er over nadenkt en zo zieltjes mee gaat winnen. Maar zo lang een CAO voor een sector geen verbindende en dus verplichte CAO is, verandert er waarschijnlijk weinig.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:16

verwacht er zeker niet teveel van. de werkgevers in de paardenwereld zijn maar al te goed in het omzeilen van de regels. er zijn nog steeds bedrijven waar werknemers voor 30 uur op de loon lijst staan en het dubbele werken. schandalig als je ziet wat er op sommige hengstenhouderijen, sport en handels stallen verdient wordt.

toch is er de laatste jaren wel veel verbeterd. veel bedrijven hebben stappen gemaakt in huisvesting van hun personeel. je ziet steeds minder bedrijven waar jonge mensen voor vrijwel niets werken en er wordt meer gedaan om het werk effectiever te maken.
een simpel voorbeeld: vroeger waren er bedrijven waar het hele terrein met de hand geveegd werd. want wat maakte dat nou uit als je toch mensen hebt die voor een paar euro van 7 tot 21 uur aan het werk zijn? nu zie je steeds meer veeg machines en bladblazers en wordt er machinaal gemest.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:33

Ik hoop dat het een verbetering zal zijn voor alle mensen die er mee te maken gaan krijgen.
Maar ik heb wel bedenkingen. Als ik de verhalen hier zo eens lees dan vraag ik me af of het gaat werken. Een flink aantal zaken zijn nu al bij wet (= bindend) geregeld en blijkbaar wordt het daar door sommigen al niet te nauw mee genomen. De CAO zou altijd een verbetering moeten zijn voor de werknemers ten opzichte van wat al wettelijk bepaald is, dus daar zijn dan nog twee hordes te nemen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:52

Natuurlijk zijn er grote hobbels te nemen. Er zal veel overleg en overreding nodig zijn en wellicht meer. Het moet een gezamelijke klus worden, niet alleen de strijd van de FNV.

Maar als niemand ooit het initiatief neemt of zich verenigt..... Vul zelf maar in.

Goed dat de vakbond zich hiervoor gaat inzetten.
Hoeveel werknemers in de sector zouden trouwens lid van een vakbond zijn?
Begrijpelijk als dat een minderheid is. Ik bedoel dat niet als een aanklacht.

Een aanklacht tegen de FNV in de vorm van ongefundeerd, negatief gezwets als " zieltjes winnen" is ook niet correct Ik vraag me af of de discussieleden over inside info beschikken dat ze dat zo in de media kunnen gooien.

Stap 1 als werknemer die een CAO verlangt, zou voor mij lid worden van de vakbond zijn. Daarmee geef je de bond een stem, munitie en steun.

Ik wens de sector veel wijsheid en de werknemers een CAO. Hoe het nu gaat, is beschamend voor een welvarend land met een succesvolle paardensector.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:52

Janine1990 schreef:
Er is geen bedrijf verplicht om CAO uit te betalen toch?
Vind het wat meer een imagoding voor FNV zelf...

Maar hé, baat het niet, schaadt het ook niet :)

Jawel, zodra je als bedrijf onder een CAO valt ben je verplicht deze na te leven.
Beter mag altijd, maar slechter niet.

In een CAO is vaak ook pensioen geregeld, dat zou ook al een flinke vooruitgang zijn.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:58

Boras schreef:
Stap 1 als werknemer die een CAO verlangt, zou voor mij lid worden van de vakbond zijn. Daarmee geef je de bond een stem, munitie en steun.

Dat zeker :j

Maar imo. moet er ook meer besef komen bij de werknemers. Dat het niet normaal is om 6 dagen per week 12 uur per dag te werken tegen (minder dan?) minimumloon. Blijkbaar is er dat op sommige plaatsen zo ingeslopen en het is altijd een wisselwerking. Werkgevers mogen niet 'uitbuiten', maar werknemers mogen zichzelf ook weleens achter de oren krabben en wat meer voor zichzelf op gaan komen en beseffen dat dit geen normale relatie is tussen werkgever en werknemer.

Ik hoop dat het heel veel beter gaat worden voor iedereen die het aangaat :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:01

Ook al ben je geen lid van de FNV, je kan wel met hun overleggen over afspraken/problemen waar je op je werk tegenaan loopt.

"Onze" CAO loopt binnenkort af en de FNV heeft ook niet leden gevraagd wat zij evt veranderd/verbeterd willen zien en waar evt onduidelijkheden zijn in de huidige CAO.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:07

voor jezelf opkomen is nog niet zo vanzelf sprekend. de ruiter met de beste instelling en de beste rijkunst krijgt de beste paarden te rijden. wil je in de avond geen paarden voorrijden? je hebt de instelling niet, we zoeken wel iemand anders.
wat te vinden van de stallen waar medewerkers via een uitzend constructie betaald worden. als een medewerker niet helemaal meer bevald word er ruzie om niets gemaakt en de volgende dag sta je op straat. de paardenwereld moet nog zoveel professioneler. alleen daar gaat een vakbond of een cao niet zoveel bij helpen. voor jou 10 anderen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:09

Dat is zeker allemaal correct gesteld, brainless

Maar hoe groter het ledenaantal, hoe groter de vertegenwoordiging, hoe groter de financien, hoe enz enz, hoe groter de macht en de kracht van de belangenbehartigers van de werknemers in Nederland. De vakbonden dus.

De bonden zijn zo klein geworden qua leden dat je je af kunt vragen of zij nog wel een legitieme verantwoordiger zijn bij onderhandelingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:13

Ik denk het wel omdat ze ook bij betreffende bedrijven met de werknemers komen praten.
Mijn huidige CAO loopt af en de FNV is al bij veel bedrijven op de dam geweest om zoveel mogelijk mensen te spreken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:18

JeanneV schreef:
voor jezelf opkomen is nog niet zo vanzelf sprekend. de ruiter met de beste instelling en de beste rijkunst krijgt de beste paarden te rijden. wil je in de avond geen paarden voorrijden? je hebt de instelling niet, we zoeken wel iemand anders.
wat te vinden van de stallen waar medewerkers via een uitzend constructie betaald worden. als een medewerker niet helemaal meer bevald word er ruzie om niets gemaakt en de volgende dag sta je op straat. de paardenwereld moet nog zoveel professioneler. alleen daar gaat een vakbond of een cao niet zoveel bij helpen. voor jou 10 anderen.

Maar is dat laatste nog echt zo? Ik weet dat maneges bijvoorbeeld best moeite hebben instructeurs te vinden. Hoe dat tegenwoordig met grooms en ruiters zit weet ik niet.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:50

Dat bedoel ik ook met mentaliteitsverandering. Zolang er inderdaad 10 anderen zijn die het wel normaal vinden dan trek je altijd aan het kortste eind. Het zou niet normaal en geaccepteerd moeten zijn. Zolang werknemers het normaal vinden dat ze uitgebuit worden, is er voor werkgevers weinig reden om te veranderen omdat er altijd wel weer iemand anders opstaat die het wel doet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:55

Dat is denk ik ook het moeilijke er aan.
Meiden/jonge vrouwen willen zo graag met paarden werken, dat ze makkelijker over zich heen laten lopen omdat zij hun plekje niet kwijt willen.
En dan geldt zeker wel, voor jou 10 anderen.
Anders nemen ze een bult stagiaires die gratis komen werken.

Er zijn zeker wel goede bedrijven die elk uur netjes betalen, maar dat geldt helaas voor een klein gedeelte.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:06

Ja, dat denk ik ook. Dat is vaak het lastige aan geld verdienen aan iets dat je 'leuk' vind om te doen. En dan inderdaad op een leeftijd waarin je nog niet zo sterk in je schoenen staat. Maar het blijft natuurlijk altijd je eigen keuze om dit te accepteren.
Ik doe bewust ander werk (freelance), omdat ik als instructeur regelmatig gevraagd wordt om op een manege een paar losse uurtjes les te geven voor nog geen 15 euro per uur. (en dan ook nog zwart) Als je kunt rekenen, dan zul je zes dagen in de week moeten werken om er een fatsoenlijk salaris aan over te houden. Dat wordt lastig met een gezin, eigen huis, e.d.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:09

Het probleem zit ook in het feit dat veel mensen een bedrijf beginnen in de paarden zonder ondernemer te zijn. Passie voor paarden is er, maar ondernemerschap niet. Waardoor er amper een verdienmodel is en daardoor het personeel niet fatsoenlijk betaald kan worden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:29

Groot nadeel in de paarden is dat t daar nog stikt van de buitenlandse werknemers ook
Oost Europeanen bijv
Die zijn blij met 12/1300 netto
Dat is voor hun goed geld .
Wij kunnen er onze vaste lasten niet van betalen.
En als je 6 dagen werkt mag er een normaal salaris tegen over staan
10 euro per uur overhouden
Komt voor mij op een 100 per dag
600 per week
2400 per 4 weken.
En daar komen we niet aan
Heb t dan over de sport stallen, betere handelatallen, hengsten houders .
Manege en pension kan dit salaris niet betalen.
Maar pension hebben meestal ook niet meer werk als binnen en buiten zetten mesten en voeren .
De rest is voor t paarden baasje
Dat is andere tak van paarden houden als wedstrijd stal

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:29

_San87_ schreef:
JeanneV schreef:
voor jou 10 anderen.

Maar is dat laatste nog echt zo? Ik weet dat maneges bijvoorbeeld best moeite hebben instructeurs te vinden. Hoe dat tegenwoordig met grooms en ruiters zit weet ik niet.

als je severo jurado lopez heet zijn ze echt wel zuinig op je. het bestaan is wat anders als je ruiter bij judy de winter bent. In dat geval ben je best wel inwisselbaar.

Ingrid_FNV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:09

goldenarrow schreef:
Ik wilde de petitie tekenen, maar ik kom al niet verder dan vraag 3, want ik ben geen van de keuzes :+ Gemiste kans van de FNV, want ik vind wél dat de sector een eigen CAO verdient.

Bij vraag 3 zijn inderdaad 2 opties per ongeluk weggevallen. Ik ga dat oplossen! Blijf ondertussen wel tekenen allemaal, we zijn heel blij met jullie steun. Wil je nu per se een andere optie dan bij 3 mogelijk is, mail me dan je steunbetuiging naar paardensport@fnv.nl. Dan komt het ook goed,

hartelijk dank, Ingrid Koppelman
FNV sport en bewegen

Ingrid_FNV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:38

Boras schreef:
Natuurlijk zijn er grote hobbels te nemen. Er zal veel overleg en overreding nodig zijn en wellicht meer. Het moet een gezamelijke klus worden, niet alleen de strijd van de FNV.

Maar als niemand ooit het initiatief neemt of zich verenigt..... Vul zelf maar in.

Goed dat de vakbond zich hiervoor gaat inzetten.
Hoeveel werknemers in de sector zouden trouwens lid van een vakbond zijn?
Begrijpelijk als dat een minderheid is. Ik bedoel dat niet als een aanklacht.

Een aanklacht tegen de FNV in de vorm van ongefundeerd, negatief gezwets als " zieltjes winnen" is ook niet correct Ik vraag me af of de discussieleden over inside info beschikken dat ze dat zo in de media kunnen gooien.

Ik wens de sector veel wijsheid en de werknemers een CAO. Hoe het nu gaat, is beschamend voor een welvarend land met een succesvolle paardensector.

Dankjewel Boras, je schrijft het mooi: we moeten ons verenigen. Het moet een gezamenlijke klus worden. Alleen samen staan we sterk en kunnen we potten breken. Het gaat ons als FNV om de medewerkers in de sector, die steunen wij in hun wens om een cao. Niet om zieltjes te winnen. Maar een werkgeversorganisatie lacht ons weg als we met te weinig zijn. Ze worden pas onrustig als we met velen zijn.

Gelukkig loopt de petitie heel goed. Ik ga volgende week iedereen die tekent een berichtje sturen!
Het is nog een lange weg te gaan, maar het begin is er. Mitsen en maren, beren op de weg, ja maar als dit dan dat, we zijn er als vakbond mee bekend...Uiteindelijk zie je ook dat als de leden het ECHT willen, werkgevers luisteren. Samen sterk. Het werkt.

Iedereen die ons op wat voor een manier dan ook wil steunen kan met mij contact opnemen: paardensport@fnv.nl.
Lees het officiële bericht van de FNV op: fnv.nl/paardensport.
'
Hartelijk dank allemaal. En blijf tekenen!
Ingrid Koppelman
FNV sport en bewegen

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:14

Prima initiatief. Ook als werkgever ben ik helemaal voor. Zo zorgen we er samen voor dat mensen netjes betaald worden maar ook oneerlijke concurrentie uitgebannen wordt. We kennen genoeg collega trainingsstallen die ver onder de prijs werken omdat medewerkers uitgebuit worden en de tent op stagiaires draait. Daar schiet niemand wat mee op.
Allemaal tekenen dus!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:35

Fijn IsabelleN dat je als werkgever ook zo over denkt
Ik ken als Groom idd de stallen ook die pogen te draaien op stagiaires en penny meisjes
En die enkele ervaren werknemer mag de bovenstaande begeleiden . En loopt over van t werk en verantwoording
Voor een zeer klein loon

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:38

IsabelleN schreef:
Prima initiatief. Ook als werkgever ben ik helemaal voor. Zo zorgen we er samen voor dat mensen netjes betaald worden maar ook oneerlijke concurrentie uitgebannen wordt. We kennen genoeg collega trainingsstallen die ver onder de prijs werken omdat medewerkers uitgebuit worden en de tent op stagiaires draait. Daar schiet niemand wat mee op.
Allemaal tekenen dus!

Dat vind ik echt zorgelijk dat veel stallen op stagiaires draaien.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:54

Toch gebeurd dat grotendeels wel dat ze op stagiaires draaien... Toen ik nog stage liep bij een groot manegebedrijf in het noorden van het land, vroeg ik of ik misschien mee mocht op concours naar IICH zuidbroek... Ik moest toen expertdagen doen (dagen meelopen met andere tak van de paardenwereld of evenementen etc) en volgens mijn stagebegeleider kon dit absoluut niet... Wie ging dan de stallen uitmesten?!? Ik heb daar cru gezegt een beetje lak aan gehad... Iedere 2 weken moest ik 1 expertdag doen, ik was een jaar verder en had nog geen enkele expertdag gedaan dus ik vond dat mijn stage eigenlijk niet moest zeuren... Heb er dus werk van gemaakt door school te bellen met het verhaal.... IICH zuidbroek is in december... In januari van mijn stage te horen gekregen dat ik een onvoldoende gekregen had voor mijn stageperiode omdat ze vonden dat ik niet geschikt was voor dit werk, ik stelde mezelf voor op anderen, wilde niet werken, alleen de leuke dingen doen en ik was brutaal...

Ben maar met de verklaring naar school gegaan, verklaring werd door mijn coach zo de prullenbak in geflikkerd en het bedrijf kwam op de zwarte lijst voor stages te staan...

Zo zie je maar weer dat je als stagiaire amper tijd krijgt om je overige praktijkdagen te doen... Want anders is er geen personeel om uit te mesten etc etc... Slaat nergens op maar zo gaat het wel bij de meeste bedrijven die ook stages aanbieden.