Paard in de gang bij afscheid in crematorium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Re: Paard in de gang bij afscheid in crematorium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:23

En als iemand nou verbonden is met skiën en wintersport, spuiten we dan de hele aula vol kunstsneeuw?
Als iemand nog in leven is en afscheid van zijn ( huis) dier wil nemen als het einde nadert. ............prima, dat juich ik toe, dat iemand begraven wordt met of in zijn favoriete vervoermiddel, prima, dat juich ik toe, maar ik geloof niet dat een paard, een kanariepietje , een hond of cavia enig benul heeft wat er bij zo een uitvaart gaande is. Bij mij is dus de duidelijke grens.: in leven prima als het dier afscheid mag nemen, bij de dood lijkt mij een mooie foto of attribuut net zo waardevol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:55

7ofhearts schreef:
En als iemand nou verbonden is met skiën en wintersport, spuiten we dan de hele aula vol kunstsneeuw?
Als iemand nog in leven is en afscheid van zijn ( huis) dier wil nemen als het einde nadert. ............prima, dat juich ik toe, dat iemand begraven wordt met of in zijn favoriete vervoermiddel, prima, dat juich ik toe, maar ik geloof niet dat een paard, een kanariepietje , een hond of cavia enig benul heeft wat er bij zo een uitvaart gaande is. Bij mij is dus de duidelijke grens.: in leven prima als het dier afscheid mag nemen, bij de dood lijkt mij een mooie foto of attribuut net zo waardevol.

Natuurlijk weten die dieren niet wat er gebeurd maar voor de nabestaanden kan het wel helpen. Iedereen wil toch het gevoel hebben dat ze hun geliefden een mooi afscheid hebben kunnen geven? Als dat kan omdat de hond, kat of het paard erbij is dan lijkt mij dit prima, en hoe mensen dat invullen ook. Zolang het dier er niet onder te lijden heeft zie ik niet in waarom dit niet zou kunnen?
Als jij graag in een aula vol met kunstsneeuw wil liggen tijdens de dienst, of je nabestaanden willen dat en het crematorium staat dat toe dan is dat ook prima.. De kosten zullen dan alleen wel wat hoger worden vanwege de schoonmaakkosten denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:02

Cinnepin schreef:
Mindim schreef:
Ik snap prima dat een paard mee gaat naar de begrafenis of daar een rol vervult of buiten bij het crematorium. Maar binnen, zou ik ook een beetje raar vinden. Wat als ze gaan mesten binnen, in de aula of in de rouwkamer? Dus buiten prima, binnen liever niet.

Dan kan dat opgeruimd worden ;)

Dat kan opgeruiimd worden inderdaad, maar vind dat niet erg fris hoor. Paard mee tot aan de deur prima, maar in het gebouw vind ik persoonlijk een stap te ver.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:16

Dees_Daan

Ik zie de meerwaarden niet van een dier lijflijk aanwezig.
Persoonlijk vind ik dat we enorm aan het doorslaan zijn!!
Ik ga daar nog wel een topic over aanmaken, tekst en uitleg hoeft niet hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:19

7ofhearts schreef:
Dees_Daan

Jij ziet de meerwaarde niet, deze nabestaanden wel, en dat is waar het om draait bij een begrafenis. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:23

7ofhearts schreef:
Dees_Daan

Soms niet, soms wel. Mijn beste vriendin is begraven terwijl haar paard achter de wagen aanliep en ook op het kerkhof stond. Ze was vergroeit met dat dier dus haar man en kinderen vonden dit troostend en hij hoorde er gewoon bij.
In dit geval, stel het was een jonge meid, altijd met haar pony bezig, al haar vrienden/vriendinnen komen uit de paardenwereld. Zag je haar, zag je de pony, hoe mooi kan het dan zijn om ook daar dat dier toe te laten. Zelfs de cap lag op de kist dus deze overleden persoon had waarschijnlijk heel veel met het dier en de omgang ermee.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 15:25

Ik vind het een mooi gebaar. Zou het wel een eng idee vinden als het in plaats van een paard een flink formaat huisdier slang zou zijn geweest.
Ik kan me dus ook verplaatsen in de gedachten van mensen die bang zijn van paarden en dan met het dier in zo’n aula geconfronteerd worden.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 15:44

Onali schreef:
Ik weet ook niet of ik dit zelf zou willen. Brengt toch ook een hoop stress mee voor de dieren. De hoeveelheid mensen, de sprekers (vaak via microfoon) het vervoer.

Wij hebben wel afscheid genomen van een stalgenoot.
Ze was speciaal naar stal gebracht en lag daar opgebaard zodat haar paarden afscheid konden nemen en wij ook (degene die niet naar de uitvaart gingen)

Vond dat een heel mooi gebaar.

Op concours wordt toch ook via een microfoon gepraat en moet het dier vervoerd worden? :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:31

Niet ieder paard gaat op concours.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:51

Denk dat je het bij elke situatie moet bekijken. Ga ik de pijp uit, hoeven mijn twee schatten de stress niet aan van mij om naar het crematorium vervoerd te worden. Heel eerlijk gezegd. Maar mooi dat het kan, hoor.... ik begrijp het wel. Mijn paarden betekenen meer voor mij dan veel mensen ooit zullen begrijpen, maar daarom zou ik het die van mij niet aan doen. Dan rijden ze maar even met mijn kist langs mijn paarden. Kan dat ook?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:54

Ik vind het een mooi gebaar :-) Paardje zo te zien ook mooi ingevlochten :-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:56

Fijn dat dit kon!
Paardje vond het oké, nabestaanden vonden het fijn, uitvaartcentrum laat het toe. Ik snap echt niet dat er dan nog mensen negatief moeten doen, maar ja, alles onder de vlag van 'vrije meningsuiting' zeker.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:14

Mooi gebaar, en fijn dat het kan. Al zou ik er zelf denk ik niet voor kiezen (hoop ook nog lang niet dood te gaan :+ ). Bovendien is mijn moeder bang voor paarden dus die zou dan ergens anders moeten zitten? Nee gaan we niet doen.

Paard mee het crematorium in vind ik misschien ook wel wat ver gaan. Al snap ik het wel als een paard achter de rouwauto zou aanlopen of een huifkar oid trekt waar de kist in ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:58

Gini schreef:
Fijn dat dit kon!
Paardje vond het oké, nabestaanden vonden het fijn, uitvaartcentrum laat het toe. Ik snap echt niet dat er dan nog mensen negatief moeten doen, maar ja, alles onder de vlag van 'vrije meningsuiting' zeker.

Ik denk dat er veel in het algemeen gesproken wordt en niet zo zeer over deze specifieke crematie.

En negatief, nee denk het niet, het zijn verschillende meningen over een bepaald onderwerp, dat mag toch? Jij bent toch ook vrij om je mening neer te zetten en daar maak je toch ook gebruik van, dat mag een ander net zo goed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:36

Ja hoor, daar is die! :')

Sorry, ik en mijn sarcasme zullen dit topic verlaten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:36

Het verbaast mij dat mensen hier uberhaupt iets van vinden.
Iedereen neemt afscheid op zijn/haar manier zolang er niemand kwaad meegedaan wordt wat is dan het probleem.
Zelfs over een begrafenis moeten mensen hier wat negatiefs te zeuren hebben.
Soms is even niks vinden ook heel stijlvol.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:38

Ik ben het niet met je eens Gillbo. Ik lees echt alleen dat mensen posten "van mij hoeft het niet" en "ik zou het zo niet doen" De posters houden het netjes bij zichzelf.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:44

Maar waarom moet je daar iets van vinden dan? Het is geen discussietopic. Het gaat hier over een overlijden van iemand waarbij het blijkbaar wel waardevol was om dit te doen.
Wat maakt het dat iemand vind hier een mening over te moeten hebben. Ga je dan ook over de kleur van de kist, de keuze van crematorium, keus van trailer, keuze van hoofdstel of halster wat vinden.
Ik begrijp oprecht niet waarom je iets moet vinden hierover.
Het is toch alleen maar mooi dat je de keus hebt om afscheid te nemen op de manier die bij je past, dat is nog altijd het allermooiste

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:53

Nogmaals, ik lees niet dat mensen "er iets van vinden" ik lees dat mensen zeggen "ik zou het niet zo doen".
Of interpreteer ik het anders dan dat het er staat?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:57

rien10 schreef:
Nogmaals, ik lees niet dat mensen "er iets van vinden" ik lees dat mensen zeggen "ik zou het niet zo doen".
Of interpreteer ik het anders dan dat het er staat?

Maar waaron zou je dat benoemen? Waarom is dat belangrijk om te benoemen in dit nieuwstopic. Er zijn zoveel dingen die de een wel zou doen en de ander niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:59

Geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:49

Als er een nieuwsbericht was geweest over een uitvaart in een witte kist met roze eenhoorns erop had ik mogelijk ook wel iets gepost als "niets voor mij, maar geweldig dat het kan."

Je denkt bij dit soort dingen toch ook wel aan hoe je het voor jezelf zou willen. Mag je daar niks over zeggen dan?

Een uitvaart met zo'n koets met 8 paarden onder zo'n kleedje hoef ik ook niet voor mezelf. Maar als het helemaal bij iemand past: schitterend!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:06

Iedereen neemt afscheid op een eigen manier. En dit was de manier voor de familieleden en de overledene. Laten we gewoon ieder zijn of haar manier respecteren.
Het is een mooi gebaar

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 08:20

Wanneer het écht om het afscheid nemen van het dier gaat : Persoonlijk zou ik de overledene dan mee naar het paard nemen, daar het paard afscheid laten nemen en het dier niet meezeulen naar de begrafenis.
En wanneer het dier meeloopt in de stoet achter de kist prima, dat heeft de Tinker Kit van Bokster Cheveyo ook gedaan, maar niet mee de aula in, dat vind ik te ver gaan.

Ieder moet het voor zichzelf weten maar ik zou een paard niet mee de dienst zelf innemen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 01:01

Twiggy2008 schreef:
Denk dat je het bij elke situatie moet bekijken. Ga ik de pijp uit, hoeven mijn twee schatten de stress niet aan van mij om naar het crematorium vervoerd te worden. Heel eerlijk gezegd. Maar mooi dat het kan, hoor.... ik begrijp het wel. Mijn paarden betekenen meer voor mij dan veel mensen ooit zullen begrijpen, maar daarom zou ik het die van mij niet aan doen. Dan rijden ze maar even met mijn kist langs mijn paarden. Kan dat ook?

Sluit ik me helemaal bij aan.