[BLOG] Is het normaal of vinden we het normaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [BLOG] Is het normaal of vinden we het normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:41

duidelijk Janine, en goed dat je naar jezelf kijkt.
ik vind het sowieso wel een ding dat wij mensen een paard erop moeten trainen zodat hij ons goed kan dragen. zo recht mogelijk richten, buikspieren versterken ect.
en zoveel paarden die toch lichamelijk iets markeren door het rijden

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:43

Ja dat is ook wel een ding, ik denk dat dat te maken heeft met jezelf als ruiter kunnen beheersen en niet steeds net iets meer willen als dat nog niet kan...
Of aan de andere kant, onkundig bezig zijn, een recreatiepaard moet ook goed gereden worden om heel te blijven, dat vergeten veel mensen...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:58

@Peetstap: Het was niet persoonlijk bedoeld - maar ik denk wel dat veel mensen hun eigen situatie goedpraten.
Dat doe ik ook. Er zijn altijd grenzen, aan je tijd, je geld, aan wat je er voor over hebt.
En er zijn nu eenmaal verschillende opvattingen, en verschillende mensen vinden verschillende zaken belangrijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:01

brokjes schreef:
duidelijk Janine, en goed dat je naar jezelf kijkt.
ik vind het sowieso wel een ding dat wij mensen een paard erop moeten trainen zodat hij ons goed kan dragen. zo recht mogelijk richten, buikspieren versterken ect.
en zoveel paarden die toch lichamelijk iets markeren door het rijden

Helemaal met je eens...

Alleen is dat laatste altijd wel een beetje een kip en ei verhaal... Want wat is de oorzaak? De oorzaak kan ook een bouw-foutje zijn wat door het rijden wordt versterkt en symptomen gaat geven.
Ook een taak voor 'ons' management.

En soms komt zo'n symptoom nooit naar boven omdat er niet met de juiste ogen naar een dier wordt gekeken. Dat betekent niet dat het er geen last van heeft... Maar ik zie toch wel een bijzonder duidelijk verschil tussen beweging van paarden die dressuurmatig serieus (al dan niet recreatief!) worden getraind of paarden die 'zo natuurlijk mogelijk' gehouden worden en recreatief bereden worden.
En dan mis ik in die laatste groep jouw verlangens om een paard te trainen om ons te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:17

Jeanine,
top dat je zit probleem is opgelost, zo zit een gelukje in ………………. onverwachte dingen

de osteopaat en andere therapeuten lossen wel veel zaken op maar het is aan de ruiter om niet terug te vallen in oude gewoontes - dat is denk ik de essentie van je ongenoegen m.b.t. de oorzaak niet bij de ruiter oplossen - jijzelf hebt bij toeval ontdekt dat het aan je zadel lag anders was je ook doorgegaan op CR waarschijnlijk

een probleem bij een paard ontstaat niet in eens het sluipt er een beetje in
als je dan een therapeut ect. erbij haalt is het wel de bedoeling dat je na de behandeling niet op de oude voet doorgaat, ja tenzij je een maandelijkse vaste afspraak me de therapeur ect. maakt

ook als instructie moet ik oppassen voor "bedrijfsblindheid" maar het gemak waarmee men soms les staat te geven dan denk ik "waar is die tijd dat we stilstaand om de instructie uitgelegd kregen wat we gingen doen, de hulpen uitgelegd kregen en waar we op moesten letten"

daar zie ik geen vooruitgang, daar zou veel verbetering te behalen zijn denk ik

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:28

MCE schreef:
Jeanine,
top dat je zit probleem is opgelost, zo zit een gelukje in ………………. onverwachte dingen

de osteopaat en andere therapeuten lossen wel veel zaken op maar het is aan de ruiter om niet terug te vallen in oude gewoontes - dat is denk ik de essentie van je ongenoegen m.b.t. de oorzaak niet bij de ruiter oplossen - jijzelf hebt bij toeval ontdekt dat het aan je zadel lag anders was je ook doorgegaan op

als je dan een therapeut ect. erbij haalt is het wel de bedoeling dat je niet op de oude voet doorgaat, ja tenzij je een maandelijkse vaste afspraak me de therapeur ect. maakt

Precies! Ik heb geluk gehad, en baal er van dat ik dit zelf niet eerder had kunnen bedenken. :+
Lang leve een jaarlijkse controle, waarbij ik heb geleerd dat ik soms eerder aan de bel moet/kan trekken.

Maar hoe vaak kan en durft een paat of peut daadwerkelijk te zeggen dat een ruiter de oorzaak is?
En als ze het kunnen/durven zeggen, hoe vaak landt het dan ook daadwerkelijk bij de oorzaak?

Daarom zeg ik, het zijn geweldige ontwikkelingen dat peuten en paten ook bij de recreatieve rijders (ik zie mezelf ook als recreatief) 'normaal' zijn geworden... Dat we het normaal zijn gaan vinden.
Dat helpt de sport enorm vooruit. Maar het heeft een keerzijde.

Waar het vroeger heel normaal was dat je werd gedrild in zitten (wat natuurlijk in het kader van forceren een keerzijde heeft voor zowel ruiter als paard) en de oorzaak bij jezelf zoeken...
Is het nu heel normaal dat je er allerlei externe partijen bij haalt om een intern probleem vaak tijdelijk te verhelpen als je het niet goed doet.

Ik denk dat de sport én de hobby enorm vooruit zou gaan van meer zelfkritiek.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:35

Janine1990 schreef:
Volgens mij heeft een groot deel van de paardenwereld ook wat last van een soort polderblindheid. Het vergezicht zorgt ervoor dat er niet meer wordt gekeken naar wat dichtbij is.
Zoals jezelf... En de individuele behoeften van een paard.

De afgelopen jaren zijn er zó vreselijk veel (goede) ontwikkelingen geweest in dit wereldje... Maar die ontwikkelingen zorgen ook voor een bredere basis van smoesjes bij de mensen die liever niet kijken naar wat dichtbij is...

Heeft dit ook niet te maken met dat alles binnen de paardenwereld gelijk een “stroming” is. Geeft rust voor mensen. Zwart-wit. Dit is goed en dit is fout. Alles buiten de eigen stroming is slecht en alles binnen de eigen stroming wordt goedgepraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:07

Janine1990 schreef:
MCE schreef:
Jeanine,

de osteopaat en andere therapeuten lossen wel veel zaken op maar het is aan de ruiter om niet terug te vallen in oude gewoontes - dat is denk ik de essentie van je ongenoegen m.b.t. de oorzaak niet bij de ruiter oplossen - jijzelf hebt bij toeval ontdekt dat het aan je zadel lag anders was je ook doorgegaan op

als je dan een therapeut ect. erbij haalt is het wel de bedoeling dat je niet op de oude voet doorgaat, ja tenzij je een maandelijkse vaste afspraak me de therapeur ect. maakt

Precies! Ik heb geluk gehad, en baal er van dat ik dit zelf niet eerder had kunnen bedenken. :+
Lang leve een jaarlijkse controle, waarbij ik heb geleerd dat ik soms eerder aan de bel moet/kan trekken.

Maar hoe vaak kan en durft een paat of peut daadwerkelijk te zeggen dat een ruiter de oorzaak is?
En als ze het kunnen/durven zeggen, hoe vaak landt het dan ook daadwerkelijk bij de oorzaak?

Daarom zeg ik, het zijn geweldige ontwikkelingen dat peuten en paten ook bij de recreatieve rijders (ik zie mezelf ook als recreatief) 'normaal' zijn geworden... Dat we het normaal zijn gaan vinden.
Dat helpt de sport enorm vooruit. Maar het heeft een keerzijde.

Waar het vroeger heel normaal was dat je werd gedrild in zitten (wat natuurlijk in het kader van forceren een keerzijde heeft voor zowel ruiter als paard) en de oorzaak bij jezelf zoeken...
Is het nu heel normaal dat je er allerlei externe partijen bij haalt om een intern probleem vaak tijdelijk te verhelpen als je het niet goed doet.

Ik denk dat de sport én de hobby enorm vooruit zou gaan van meer zelfkritiek.

dat denk ik ook maar je moet als instructie wel je zelf steeds openstellen voor nieuwe inzichten en bereid zijn tenminste het te proberen

ik denk dat je als instructie open moet zijn naar je ruiters en ze moet leren dat je stapje voor stapje moet leren - ook aan hun zelf - te ontwikkelen en je vooral in de opleiding geen stap moet over slaan want dan gaat als een boemerang werken

meer tijd in de opleiding geeft op langere termijn meer en langduriger resultaat

gedrild ben ik gelukkig nooit maar wel consequent gehouden aan de wijze van rijden

rechtop is iets anders dan overstrekt rechtop (borst vooruit zoals men wel zegt) leerde wij want dan kon je makkelijker en soepeler in de beweging meezitten

ik stel het opprijs als een van mijn ruiters - heeft een draver die de nodige problemen had - een ostopaat er bijhaald dat ik er bij kan zijn - dan wel het verslag krijg - zodat ik uit eerste hand hoor wat er nog niet goed is en hoever we gevorderd zijn en hoe ik er vervolgens mee aan de slag kan
je krijgt dan informatie en kun je je kennis enorm uitbreiden

maar daar moet je als instructie wel zin/interesse in hebben en daar ligt denk ik ook een groot wazig gebied
denk dat in het opleidingskader veel meer aandacht moet zijn voor lesgeven, dat het veel meer inhoud en omvattender kan zijn dan alleen met een "oortje" vanuit de hoek - of vanuit de kantine, ook meegemaakt - even wat commando's geven

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:29

MCE schreef:
dat denk ik ook maar je moet als instructie wel je zelf steeds openstellen voor nieuwe inzichten en bereid zijn tenminste het te proberen

ik denk dat je als instructie open moet zijn naar je ruiters en ze moet leren dat je stapje voor stapje moet leren - ook aan hun zelf - te ontwikkelen en je vooral in de opleiding geen stap moet over slaan want dan gaat als een boemerang werken

meer tijd in de opleiding geeft op langere termijn meer en langduriger resultaat

gedrild ben ik gelukkig nooit maar wel consequent gehouden aan de wijze van rijden

rechtop is iets anders dan overstrekt rechtop (borst vooruit zoals men wel zegt) leerde wij want dan kon je makkelijker en soepeler in de beweging meezitten

ik stel het opprijs als een van mijn ruiters - heeft een draver die de nodige problemen had - een ostopaat er bijhaald dat ik er bij kan zijn - dan wel het verslag krijg - zodat ik uit eerste hand hoor wat er nog niet goed is en hoever we gevorderd zijn en hoe ik er vervolgens mee aan de slag kan
je krijgt dan informatie en kun je je kennis enorm uitbreiden

maar daar moet je als instructie wel zin/interesse in hebben en daar ligt denk ik ook een groot wazig gebied

Ik zag met name in mijn manegetijd (99-02) dat rechtop zitten werd geïnterpreteerd als overstrekt zitten. Wat natuurlijk heel goed het toenmalige verschil tussen manege en 'gewoon' kan zijn? Dat weet ik niet.

Maar inderdaad opleiden en opgeleid worden zijn best wel dingen waarin we nog veel progressie kunnen boeken. Ik heb een paar jaar les gehad van GP-amazones, waar ik eigenlijk constant bleef hangen, geforceerd ging rijden en achteraf zag ik het als trucjes aanleren. Of die dames konden mij niet goed inschatten, is ook heel goed mogelijk.

Ik weet in ieder geval nog goed dat ik twee jaar terug mijn oude instructrice heb gevraagd om weer te komen. Die zich in eerste instantie afvroeg of ze mij nog wel wat kon leren omdat ze zelf niet hoger heeft gereden dan ik. Ze heeft mij vroeger een soort van door mijn puberteit heen geloodsd als het op paardrijden aankomt en kent me door en door.
Maar ik was ten einde raad en kon verder niets vertrouwds vinden, gevoelsmatig dan...
Dus zij kwam langs, keek het even aan, zocht de pijnpunten op ik gaf aan waar de problemen onder meer zaten. En toen kwamen we op de travers uit. "Nou laat maar even zien dan."
We zijn serieus een maand of twee (!!!) bezig geweest om mij de rare gewoonte af te leren dat ik in travers mijn binnenbeen afstak. Waarom ik dat deed?
"Dat moest ik bij die vorige twee doen, omdat hij het niet begreep."
Juf vond dat onzin, natuurlijk begreep hij het wel, hij mist gewoon de lenigheid en kracht. Dat binnenbeen eraan was een behoorlijke oplossing van het probleem.

Andere twee instructrices meenden dat mijn paard het niet begreep. Of ik kreeg het ze niet aan het verstand dat het probleem ergens anders lag. Anyhow, ik miste een click en ik vroeg me af of ze mij wel begrepen. Polderzicht?
Mijn juf is nog steeds mijn juf, ze heeft me over behoorlijke pijnpunten heen weten te krijgen zowel mentaal als in het rijden. Zij is inderdaad iemand zoals jij beschrijft, die veel meer doet dan alleen maar af en toe een lesje geven en naar het paard kijken. Ze is constant informatie aan het inwinnen via verschillende wegen. Wil inderdaad weten wat hoefsmid, zadelmaker en therapeut zeggen, deels omdat het feedback is, deels omdat het een soort van 'marker' in het traject is.
Verre van polderzicht in ieder geval.

En dan is er nog de click... Elkaar kunnen aanvoelen en begrijpen... Dat is niet voor elke combinatie weggelegd...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:30

sanne83 schreef:
Janine1990 schreef:
Volgens mij heeft een groot deel van de paardenwereld ook wat last van een soort polderblindheid. Het vergezicht zorgt ervoor dat er niet meer wordt gekeken naar wat dichtbij is.
Zoals jezelf... En de individuele behoeften van een paard.

De afgelopen jaren zijn er zó vreselijk veel (goede) ontwikkelingen geweest in dit wereldje... Maar die ontwikkelingen zorgen ook voor een bredere basis van smoesjes bij de mensen die liever niet kijken naar wat dichtbij is...

Heeft dit ook niet te maken met dat alles binnen de paardenwereld gelijk een “stroming” is. Geeft rust voor mensen. Zwart-wit. Dit is goed en dit is fout. Alles buiten de eigen stroming is slecht en alles binnen de eigen stroming wordt goedgepraat.

Hmm.. nooit zo over nagedacht... Maar vind ik een hele mooie verklaring. Hoe jammer het ook is dat dit voor zo ontzettend veel discussie zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:42

Jeanine,

mijn ervaring is dat je nooit iets moet doen "om dat ik (als instructie,GP ruiter) het altijd zo doe" elke stap op de ladder moet je zelf maken en zetten zoals het bij jou en je pard past
wij zijn ook drie weken soms wel langer bezig om een figuur of oefening onder de knie te krijgen, de hulpen die er bij horen en hoe kan ik voelen of het goed is maar als het dan beklijft zit het ook goed in de communicatie tussen paard en ruiter, kun je het altijd zo weer oproepen

daar zou in het opleidingskader veel meer aandacht voor moeten zijn

Fijn dat je zo iemand hebt die je kan helpen

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:11

Kendra schreef:
@Peetstap: Het was niet persoonlijk bedoeld - maar ik denk wel dat veel mensen hun eigen situatie goedpraten.
Dat doe ik ook. Er zijn altijd grenzen, aan je tijd, je geld, aan wat je er voor over hebt.
En er zijn nu eenmaal verschillende opvattingen, en verschillende mensen vinden verschillende zaken belangrijk.

Fijn dat je er even op terugkomt, nou begrijpen we elkaar weer beter +:)+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:04

Gini schreef:
MirandaFuego schreef:
Toen ik jong was stonden de paarden in stands, een box was al heel luxe en daar stonden ze dan altijd, kwamen er alleen uit om te werken.

Het klopt dat er heel wat verbetert op vlak van kennis en paardenwelzijn, zeer zeker en we moeten die positieve dingen ook zeker niet uit het oog verliezen.

Maar om nu bovenstaand punt te nemen: het verdwijnen van de stands is iets wat vaak in dit soort discussies terugkomt en ja, dat is inderdaad vooruitgang, die stands zijn verschrikkelijk. Maar stel dat je nou een paard bent die 22/7 binnen staat in een standaardbox. Welk immens groot verschil is er dan eigenlijk waar we zo trots op mogen zijn? Maakt het voor het individuele paard echt zo heel veel uit dat het touwtje weg is en dat die misschien 2 vierkante meter ruimte meer heeft? Een beetje zoals een hond aan een korte ketting houden in een hok van 2 bij 2 en dan de beslissing maken om de hond van de ketting te doen en een meter hok bij te geven. Iets beter, maar bijlange na niet goed genoeg.

Dus ja, blij zijn en positief zijn over de dingen die wel ten goede veranderen, maar het ook niet op de lauweren gaan rusten onder het mom van 'kijk eens vanwaar we komen, het is wel goed zo nu'.

Nee, ik ben het met je eens, in een box staan is ook niet veel soeps.
En ik denk dat iedereen dat ook weet.
Alleen doet niet iedereen er wat mee, al zijn er wel steeds meer die er wel wat mee doen/gedaan hebben, waaronder ik zelf.
Maar nog steeds vind ik van een stand naar een box een behoorlijke verbetering, rondjes kunnen lopen is toch echt fijner voor een paard dan stilstaan, en languit liggen een pre, hoe die paarden in die stands aan een remslaap kwamen, geen idee.

Kendra, klopt natuurlijk dat het zo goed wordt voor je paard als je zelf wil/kan en dat kan iets verschillends betekenen.
Maar als er meer bewustwording is, is het natuurlijk ook wel duidelijk dat een paard zich best goed kan uitdrukken.
Je moet er alleen goed naar kijken.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:19

Soms worden je ogen ook geopend door iets in een heel andere context. Natuurlijk weet ik dat een paard geen 24/7 in een box hoort, maar s nachts op stal, zeker met dit weer lijkt me prima.
Een paar weken geleden moest ik een tijdje op de vogels van mijn broer passen. Ik vond ze maar zielig, zo in een klein kooitje waar ze eigenlijk niet kunnen vliegen. En toen moest ik ineens aan het paard denken dat uren per dag in een stal staat waar hij nauwelijks 3 stappen kan zetten.
In mijn achterhoofd weet ik wel dat een box klein is, maar na de vergelijking met de vogeltjes, werd het me weer even heel duidelijk.
Over ergens te dicht op zitten gesproken...

loekiepoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 07:34

ik ken pensionstallen waar met "20 hectare wei" wordt geadverteerd en je vervolgens in een modderige paddock van 10 x 10 terecht komt. Op dezelfde stal wordt beschimmeld hooi gevoerd en worden de stallen niet schoon gemaakt. Op die stal hebben de paarden vrijwel dagelijks wonden aan hoofd en benen, staken de paarden met rijden en treffen we met enige regelmaat doodsbange paarden aan.
Als paardeneigenaar weet je dus niet altijd waar je paard terecht komt.

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:06

Nouvel schreef:
Peetstap schreef:
Kortom: ik zie niet wat er hierin is verbeterd actueel, en uitzonderingen nagelaten, aantal stallen in de omgeving hebben met wat mazzel wel een binnenbak wat iets meer mogelijkheden geeft.
Maar ook daar staat vrijwel alles ruim 23uur per dag opgesloten zonder sociaal contact.
Ja, ja, daar is natuurlijk wel kantine , stapmolen en infrarood aanwezig 8)7

Moet echt fiks zoeken en elke dag stinkende best doen om paardje met een of twee maatjes op een paddock te krijgen voor c.a. 6 - 8 uur per dag....

Verschillen in het houden van paarden of zelfs in het algemeen dieren zullen er altijd blijven, buiten verschillende maatstaven zijn er ook verschillende mogelijkheden en zolang er geen vaste regels zijn voor het houden van dieren en het omgaan ermee blijven die verschillen bestaan ben ik bang.
Dan kom je echt weer op het punt ‘verbeter de wereld, begin bij je zelf’ en hopelijk krijg je nog wat van je omgeving hierin mee...

Ik sta op een eenvoudige doe het zelf stal, met weinig faciliteiten waar we genoeg betalen maar waar we er naar omstandigheden wel het beste van proberen te maken voor onze paarden.
Dan maar geen binnenbak, maar in weer en wind laten bewegen, maar wel de hele dag buiten in de paddock...
Je moet keuzes maken en voor iedereen liggen de prioriteiten dan toch weer anders, en zo lang er geen vaste regels zijn houd je mensen die wel voor die binnenbak kiezen en dan hun paard maar de hele dag op stal...
Het blijft altijd lastig...

Maar waarom moet die keuze gemaakt worden? Waarom is er geen aanbod met én de paarden de hele dag naar buiten weide/paddock én een fatsoenlijke bak (al dan niet een binnenbak)? Deze combinatie lijkt haast onmogelijk.

Als wedstrijdruiter vind ik het prettig om een goede bak te hebben waarin het hele jaar getraind kan worden (sneew en ijs niet uiteraard). Maar wil je dit dan komen de paarden vaak nauwelijks buiten. Heb je deze mogelijkheid wel is het een hele simpele doe het zelf stal met 0 faciliteiten. Het is vaak het een of het ander, jammer dat er zo weinig mogelijkheden bestaan wat sport en welzijn dichterbij elkaar brengt..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:54

Ik ben het compleet met je eens!
Die opties zijn er wel maar ze zijn, zeker hier in de omgeving, schaars en meestal onbetaalbaar...
Het is eigenlijk meestal of veel buiten of een goede accommodatie...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:50

Connaisseur schreef:
Maar waarom moet die keuze gemaakt worden? Waarom is er geen aanbod met én de paarden de hele dag naar buiten weide/paddock én een fatsoenlijke bak (al dan niet een binnenbak)? Deze combinatie lijkt haast onmogelijk.

Als wedstrijdruiter vind ik het prettig om een goede bak te hebben waarin het hele jaar getraind kan worden (sneew en ijs niet uiteraard). Maar wil je dit dan komen de paarden vaak nauwelijks buiten. Heb je deze mogelijkheid wel is het een hele simpele doe het zelf stal met 0 faciliteiten. Het is vaak het een of het ander, jammer dat er zo weinig mogelijkheden bestaan wat sport en welzijn dichterbij elkaar brengt..

Omdat je geen paarden kunt houden op een moeras en Nederland voor een groot deel moeras is.

Laat daar nog een stel milieu terroristen op los met hun heilige overtuiging dat hoge waterstanden zo goed voor het milieu zijn en je kunt helemaal niks meer.
en ja, ik ken de plaatsen waar dit gebeurt. Waar men tot enkele jaren geleden de waterstand in de polder alleen verhoogde om het inklinken te beperken, is dat gebied nu als "natuurgebied" aangewezen en staat het water net niet op het veld (en vaak wel).

Als je dat gebied "natuur" wil laten zijn, moet je een echte grote bek hebben en de pompen helemaal stil zetten. DAN heb je natuur, namelijk een meer zo groot als half zuid Holland!

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:58

Zo lang we met z'n allen blijven roepen hoe zielig de paarden van anderen zijn, komt de paardensport nergens...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:02

liespr schreef:
Zo lang we met z'n allen blijven roepen hoe zielig de paarden van anderen zijn, komt de paardensport nergens...

Daarom... verbeter de wereld, begin bij jezelf...
En je eigen paard in dit geval... 8-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:06

Nouvel schreef:
liespr schreef:

Daarom... verbeter de wereld, begin bij jezelf...
En je eigen paard in dit geval... 8-)

Ik doe mijn best maar op dit moment kan ik het niet beter maken voor ze dan het is.

Als iemand mij aan het winnende lot van de staatsloterij kan helpen, dan maak ik het perfect naar wens voor ze.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:49

Hier hetzelfde en bij de meesten denk ik...
Je doet wat je kunt naar mogelijkheden...

Ik denk niet dat onze paarden het slecht hebben, maar het kan altijd beter...

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:58

Idealiter zou ik mijn paard zowel zomer als winter op een grasweide hebben en s nachts op stal, evt uitloopstal. Met voldoende hooi etc. Dit kan als ik hem aan huis kan zetten over enkele jaren. Tot die tijd moet je het helaas doen met de mogelijkheden die geboden worden op pensionstallen en die zijn helaas nooit voor zowel paard als ruiter ideaal.

Daarnaast kun je je afvragen waar een paard blijer is; op een storm dag zoals afgelopen zondagen de heledag op stal met voldoende hooi/stro of de hele dag tot zijn knieën in de blub in weer en wind. Denk dat iedereen hier anders tegen aan kijkt en het heel lastig is om het voor iedereen goed te doen. Zeker buitenstaanders zullen hier een heel ander beeld bij hebben

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:43

Connaisseur schreef:
Idealiter zou ik mijn paard zowel zomer als winter op een grasweide hebben en s nachts op stal, evt uitloopstal. Met voldoende hooi etc. Dit kan als ik hem aan huis kan zetten over enkele jaren. Tot die tijd moet je het helaas doen met de mogelijkheden die geboden worden op pensionstallen en die zijn helaas nooit voor zowel paard als ruiter ideaal.

Daarnaast kun je je afvragen waar een paard blijer is; op een storm dag zoals afgelopen zondagen de heledag op stal met voldoende hooi/stro of de hele dag tot zijn knieën in de blub in weer en wind. Denk dat iedereen hier anders tegen aan kijkt en het heel lastig is om het voor iedereen goed te doen. Zeker buitenstaanders zullen hier een heel ander beeld bij hebben

Hoe "iedereen" er tegenaan kijkt is eigenlijk niet relevant. Het gaat erom dat jij je paard kunt lezen wat ie ervan vindt.

Kennis van me had twee IJslanders. De ene gaf er geen ruk om en stond in bovengenoemd weer gewoon buiten. De andere had er een bloedhekel aan en stond binnen, met d'r hoofd door de stroken te kijken naar het weer.
Als het echt vies hard waaide, ging ie wel naar binnen en stonden ze samen door de stroken te kijken naar het weer.

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:12

Dat klopt ikke, als je het naar jezelf en je paard kunt veranderen zou het goed moeten zijn. En dat is ook meteen het ding uit de OP je gaat er vanuit dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft, maar in iemand anders zijn ogen kan dat totaal anders overkomen. En zeker nu de paardensport/-houderij onder de loep ligt. Iedereen heeft een mening die hard geroepen wordt of opgedrongen, dan wordt er ook niet naar het individu gekeken.