Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
brokjes schreef:duidelijk Janine, en goed dat je naar jezelf kijkt.
ik vind het sowieso wel een ding dat wij mensen een paard erop moeten trainen zodat hij ons goed kan dragen. zo recht mogelijk richten, buikspieren versterken ect.
en zoveel paarden die toch lichamelijk iets markeren door het rijden
MCE schreef:Jeanine,
top dat je zit probleem is opgelost, zo zit een gelukje in ………………. onverwachte dingen
de osteopaat en andere therapeuten lossen wel veel zaken op maar het is aan de ruiter om niet terug te vallen in oude gewoontes - dat is denk ik de essentie van je ongenoegen m.b.t. de oorzaak niet bij de ruiter oplossen - jijzelf hebt bij toeval ontdekt dat het aan je zadel lag anders was je ook doorgegaan op
een probleem bij een paard ontstaat niet in eens het sluipt er een beetje in
als je dan een therapeut ect. erbij haalt is het wel de bedoeling dat je niet op de oude voet doorgaat, ja tenzij je een maandelijkse vaste afspraak me de therapeur ect. maakt
Janine1990 schreef:Volgens mij heeft een groot deel van de paardenwereld ook wat last van een soort polderblindheid. Het vergezicht zorgt ervoor dat er niet meer wordt gekeken naar wat dichtbij is.
Zoals jezelf... En de individuele behoeften van een paard.
De afgelopen jaren zijn er zó vreselijk veel (goede) ontwikkelingen geweest in dit wereldje... Maar die ontwikkelingen zorgen ook voor een bredere basis van smoesjes bij de mensen die liever niet kijken naar wat dichtbij is...
Janine1990 schreef:MCE schreef:Jeanine,
top dat je zit probleem is opgelost, zo zit een gelukje in ………………. onverwachte dingen
de osteopaat en andere therapeuten lossen wel veel zaken op maar het is aan de ruiter om niet terug te vallen in oude gewoontes - dat is denk ik de essentie van je ongenoegen m.b.t. de oorzaak niet bij de ruiter oplossen - jijzelf hebt bij toeval ontdekt dat het aan je zadel lag anders was je ook doorgegaan op
een probleem bij een paard ontstaat niet in eens het sluipt er een beetje in
als je dan een therapeut ect. erbij haalt is het wel de bedoeling dat je niet op de oude voet doorgaat, ja tenzij je een maandelijkse vaste afspraak me de therapeur ect. maakt
Precies! Ik heb geluk gehad, en baal er van dat ik dit zelf niet eerder had kunnen bedenken.![]()
Lang leve een jaarlijkse controle, waarbij ik heb geleerd dat ik soms eerder aan de bel moet/kan trekken.
Maar hoe vaak kan en durft een paat of peut daadwerkelijk te zeggen dat een ruiter de oorzaak is?
En als ze het kunnen/durven zeggen, hoe vaak landt het dan ook daadwerkelijk bij de oorzaak?
Daarom zeg ik, het zijn geweldige ontwikkelingen dat peuten en paten ook bij de recreatieve rijders (ik zie mezelf ook als recreatief) 'normaal' zijn geworden... Dat we het normaal zijn gaan vinden.
Dat helpt de sport enorm vooruit. Maar het heeft een keerzijde.
Waar het vroeger heel normaal was dat je werd gedrild in zitten (wat natuurlijk in het kader van forceren een keerzijde heeft voor zowel ruiter als paard) en de oorzaak bij jezelf zoeken...
Is het nu heel normaal dat je er allerlei externe partijen bij haalt om een intern probleem vaak tijdelijk te verhelpen als je het niet goed doet.
Ik denk dat de sport én de hobby enorm vooruit zou gaan van meer zelfkritiek.
MCE schreef:dat denk ik ook maar je moet als instructie wel je zelf steeds openstellen voor nieuwe inzichten en bereid zijn tenminste het te proberen
ik denk dat je als instructie open moet zijn naar je ruiters en ze moet leren dat je stapje voor stapje moet leren - ook aan hun zelf - te ontwikkelen en je vooral in de opleiding geen stap moet over slaan want dan gaat als een boemerang werken
meer tijd in de opleiding geeft op langere termijn meer en langduriger resultaat
gedrild ben ik gelukkig nooit maar wel consequent gehouden aan de wijze van rijden
rechtop is iets anders dan overstrekt rechtop (borst vooruit zoals men wel zegt) leerde wij want dan kon je makkelijker en soepeler in de beweging meezitten
ik stel het opprijs als een van mijn ruiters - heeft een draver die de nodige problemen had - een ostopaat er bijhaald dat ik er bij kan zijn - dan wel het verslag krijg - zodat ik uit eerste hand hoor wat er nog niet goed is en hoever we gevorderd zijn en hoe ik er vervolgens mee aan de slag kan
je krijgt dan informatie en kun je je kennis enorm uitbreiden
maar daar moet je als instructie wel zin/interesse in hebben en daar ligt denk ik ook een groot wazig gebied
sanne83 schreef:Janine1990 schreef:Volgens mij heeft een groot deel van de paardenwereld ook wat last van een soort polderblindheid. Het vergezicht zorgt ervoor dat er niet meer wordt gekeken naar wat dichtbij is.
Zoals jezelf... En de individuele behoeften van een paard.
De afgelopen jaren zijn er zó vreselijk veel (goede) ontwikkelingen geweest in dit wereldje... Maar die ontwikkelingen zorgen ook voor een bredere basis van smoesjes bij de mensen die liever niet kijken naar wat dichtbij is...
Heeft dit ook niet te maken met dat alles binnen de paardenwereld gelijk een “stroming” is. Geeft rust voor mensen. Zwart-wit. Dit is goed en dit is fout. Alles buiten de eigen stroming is slecht en alles binnen de eigen stroming wordt goedgepraat.
Kendra schreef:@Peetstap: Het was niet persoonlijk bedoeld - maar ik denk wel dat veel mensen hun eigen situatie goedpraten.
Dat doe ik ook. Er zijn altijd grenzen, aan je tijd, je geld, aan wat je er voor over hebt.
En er zijn nu eenmaal verschillende opvattingen, en verschillende mensen vinden verschillende zaken belangrijk.
Gini schreef:MirandaFuego schreef:Toen ik jong was stonden de paarden in stands, een box was al heel luxe en daar stonden ze dan altijd, kwamen er alleen uit om te werken.
Het klopt dat er heel wat verbetert op vlak van kennis en paardenwelzijn, zeer zeker en we moeten die positieve dingen ook zeker niet uit het oog verliezen.
Maar om nu bovenstaand punt te nemen: het verdwijnen van de stands is iets wat vaak in dit soort discussies terugkomt en ja, dat is inderdaad vooruitgang, die stands zijn verschrikkelijk. Maar stel dat je nou een paard bent die 22/7 binnen staat in een standaardbox. Welk immens groot verschil is er dan eigenlijk waar we zo trots op mogen zijn? Maakt het voor het individuele paard echt zo heel veel uit dat het touwtje weg is en dat die misschien 2 vierkante meter ruimte meer heeft? Een beetje zoals een hond aan een korte ketting houden in een hok van 2 bij 2 en dan de beslissing maken om de hond van de ketting te doen en een meter hok bij te geven. Iets beter, maar bijlange na niet goed genoeg.
Dus ja, blij zijn en positief zijn over de dingen die wel ten goede veranderen, maar het ook niet op de lauweren gaan rusten onder het mom van 'kijk eens vanwaar we komen, het is wel goed zo nu'.
Nouvel schreef:Peetstap schreef:Kortom: ik zie niet wat er hierin is verbeterd actueel, en uitzonderingen nagelaten, aantal stallen in de omgeving hebben met wat mazzel wel een binnenbak wat iets meer mogelijkheden geeft.
Maar ook daar staat vrijwel alles ruim 23uur per dag opgesloten zonder sociaal contact.
Ja, ja, daar is natuurlijk wel kantine , stapmolen en infrarood aanwezig![]()
Moet echt fiks zoeken en elke dag stinkende best doen om paardje met een of twee maatjes op een paddock te krijgen voor c.a. 6 - 8 uur per dag....
Verschillen in het houden van paarden of zelfs in het algemeen dieren zullen er altijd blijven, buiten verschillende maatstaven zijn er ook verschillende mogelijkheden en zolang er geen vaste regels zijn voor het houden van dieren en het omgaan ermee blijven die verschillen bestaan ben ik bang.
Dan kom je echt weer op het punt ‘verbeter de wereld, begin bij je zelf’ en hopelijk krijg je nog wat van je omgeving hierin mee...
Ik sta op een eenvoudige doe het zelf stal, met weinig faciliteiten waar we genoeg betalen maar waar we er naar omstandigheden wel het beste van proberen te maken voor onze paarden.
Dan maar geen binnenbak, maar in weer en wind laten bewegen, maar wel de hele dag buiten in de paddock...
Je moet keuzes maken en voor iedereen liggen de prioriteiten dan toch weer anders, en zo lang er geen vaste regels zijn houd je mensen die wel voor die binnenbak kiezen en dan hun paard maar de hele dag op stal...
Het blijft altijd lastig...
Connaisseur schreef:Maar waarom moet die keuze gemaakt worden? Waarom is er geen aanbod met én de paarden de hele dag naar buiten weide/paddock én een fatsoenlijke bak (al dan niet een binnenbak)? Deze combinatie lijkt haast onmogelijk.
Als wedstrijdruiter vind ik het prettig om een goede bak te hebben waarin het hele jaar getraind kan worden (sneew en ijs niet uiteraard). Maar wil je dit dan komen de paarden vaak nauwelijks buiten. Heb je deze mogelijkheid wel is het een hele simpele doe het zelf stal met 0 faciliteiten. Het is vaak het een of het ander, jammer dat er zo weinig mogelijkheden bestaan wat sport en welzijn dichterbij elkaar brengt..
Nouvel schreef:liespr schreef:Zo lang we met z'n allen blijven roepen hoe zielig de paarden van anderen zijn, komt de paardensport nergens...
Daarom... verbeter de wereld, begin bij jezelf...
En je eigen paard in dit geval...
Connaisseur schreef:Idealiter zou ik mijn paard zowel zomer als winter op een grasweide hebben en s nachts op stal, evt uitloopstal. Met voldoende hooi etc. Dit kan als ik hem aan huis kan zetten over enkele jaren. Tot die tijd moet je het helaas doen met de mogelijkheden die geboden worden op pensionstallen en die zijn helaas nooit voor zowel paard als ruiter ideaal.
Daarnaast kun je je afvragen waar een paard blijer is; op een storm dag zoals afgelopen zondagen de heledag op stal met voldoende hooi/stro of de hele dag tot zijn knieën in de blub in weer en wind. Denk dat iedereen hier anders tegen aan kijkt en het heel lastig is om het voor iedereen goed te doen. Zeker buitenstaanders zullen hier een heel ander beeld bij hebben