Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:24

Kelly_ann schreef:
Elisa2, Ik vraag me af of ze daarmee misschien de wolfskiesjes bedoelen?

Maar dan nog, iets met klokken horen luiden en niet weten waar de klepel hangt....

Volgens mij niet..want er staat dat een bit niet in de mond past zonder ingrepen. |o Als ze dat wel bedoelt dan heeft ze duidelijk niet begrepen waarom dat gebeurd.

Elisa2

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:26

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:31

Betreft hulpteugels ben ik hier echt mee eens. Ik heb zelf nog nooit een hulpteugel nodig gehad doordat ik rij technische oplos.

Vooral de matigaal kom je veel te vaak in de wedstrijd sport tegen wat hele makkelijk oplossing is van in de plaats dat je rij technische oplost. Het verbaasd mij te zeer dat er op zoverl wedstrijden hulpteugels zijn toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 15-02-20 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:32

Ik heb een reactie gestuurd nav de volslagen onzin op hun website over de petitie tegen het bit.
Er stond iets over het aanpassen van het gebit van het paard zodat het bit beter in de mond zou passen.
Daar heb ik nog nooit van gehoord! Ik kreeg een reactie terug over iets wat "bitseats" heet? NOOIT van gehoord! En ik heb al meer dan 10 jaar een paard! (En ik rijd zowel met bit als bitloos)

Verder heb ik geschreven dat sommige bitloze optomingen veel scherper in kunnen werken dan een eenvoudig trensbitje. Hierop kreeg ik natuurlijk geen reactie...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:36

Nee natuurlijk niet..deze vrouw wil gewoon haar eigen mening en visie doordrukken en staat niet open voor mensen met expertise. Een gevaarlijke gek is het in mijn ogen.

Bitseats heb ik ook nog nooit van gehoord en wij hebben al 30 jaar paarden + dat ik prof heb gewerkt in de paarden.

Ik ben niet tegen Bitloos, maar ik ben ook niet tegen een Bit...wel tegen mensen die beide misbruiken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:36

Die lui sporen echt niet. Natuurlijk valt er wat te verbeteren maar zoals zij het omschrijven staat zo ver van de werkelijkheid af. De toon is puur op sentiment geschreven, kan me voorstellen dat de leek nu denkt dat hele monden verbouwd worden om ruimte te maken voor een bit.
En dan dat iedereen bitloos moet gaan, de enige kwetsuur die mijn paard had was toen ze aan de haal ging met haar bitloos hoofdstel van een bekend merk dat diervriendelijkheid predikt. Reageerde nergens op en had een flinke drukplek met korst op haar neusbot.
Dat onding heb ik ergens ver in de hoek van mijn kast gesmeten en mijn hoofdstel met goed passend bit in ere hersteld, nooit meer problemen gehad met een paard dat dwars door mijn hand knalt een lichte ophouding was genoeg om te vertragen.

Wat je er ook in of aan hangt het is zo scherp of zacht als de hand van de ruiter. Het beste hoofdstel is wat bij de combinatie past.

En ik kan je vertellen dat ik mij rottiger gevoeld heb door die drukplek dan mijn paard.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:45

Tja want bitloos veroorzaakt geen druk. En ja ik heb heel het gebit van mijn paard zo aangepast dat er een scherp bit in kan en ik daar met mijn volle gewicht aan kan gaan hangen.

Wat een enorme onzin.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:50

Kleine toevoeging, moeten wij zo’n doorgeslagen organisatie een podium geven op de voorpagina van Bokt?!

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:52

idd, als je met even veel gewicht er op 'hangt' kan het even veel pijn doen. er zijn ook nog paarden met een gevoelige neus.. ja, met niks rijden. gaat lastig

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:52

Ik heb ze deze blog gestuurd op facebook met het verzoek deze te plaatsen als ze echt voor dieren WELZIJN zijn. https://www.equitrix.nl/blog/345875_bit-versus-bitloos

Ik verwacht er uiteraard niets van, maar kon het toch niet laten...wellicht krijg ik over een week nog een keer een reactie.

Tiwi: nou precies dat dus..het ligt geheel aan het paard wat prettiger en fijner werkt maar laten we vooral ook niet doorslaan en de veiligheid van de mens vergeten want paarden gedijen het beste bij duidelijkheid. Zo zijn ze onder elkaar en tegen elkaar ook..paardentaal heet zoiets.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:59

Stom dat ze de paardensport zo beetje bij beetje willen afbreken i.p.v. zich gewoon uitspreken tegen het rijden van paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:02

Als ik de artikelen lees dan begrijp ik dat ze paardrijden geen probleem vinden, mits het bitloos gebeurd en je het paard beloont met voedsel.

Ze willen een verbod op de opzetteugel bij tuigpaarden en het vastbinden van de tong? wat in de draf en rensport zou gebeuren. (en waar ik nog nooit van gehoord heb)

En ze willen dus dat dit wettelijk vastgelegd gaat worden..vandaar de lastercampagnes.

Oja de slofteugel mag van mij direct verboden worden btw O:)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 15-02-20 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:04

helaas wel eens met voedsel beloont onder trainen maar paardje was echt verpest hierdoor

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:08

Ik ben echt super diervriendelijk maar heb toch wel met bit en zelfs martingaal gereden. Omdat ik daarmee het paard beter kon corrigeren en dus beter gevaarlijke situaties kon voorkomen. Ik durf echt niet de weg op met een paard zonder bit. Ook beter voor de veiligheid van het paard en medeweggebruikers.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:10

Elisa2 schreef:
Als ik de artikelen lees dan begrijp ik dat ze paardrijden geen probleem vinden, mits het bitloos gebeurd en je het paard beloont met voedsel.

Ze willen een verbod op de opzetteugel bij tuigpaarden en het vastbinden van de tong? wat in de draf en rensport zou gebeuren. (en waar ik nog nooit van gehoord heb)

En ze willen dus dat dit wettelijk vastgelegd gaat worden..vandaar de lastercampagnes.

Oh dan mag ik nog even doorrijden gelukkig! _O-
Ik dacht dat paardrijden an sich het probleem was, vandaar mijn opmerking. Kom daar dan gewoon voor uit.

Vastbinden van de tong met een pantykous ken ik wel. De opzetteugel om het hoofd hoog te houden bij tuigpaarden ook. Ik heb dat zelf al jaren niet meer gezien of gehoord. Had de hoop dat het niet meer bestond..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:27

wbt de bitseats. Daar is in de afgelopen weken veel over gepraat op bokt nav een ander artikel van Dier&Recht.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:29

Ik zit nu bijna 20 jaar in de paarden, waarvan 14 jaar eigen paarden en ik had nog nooit van bitseats gehoord, maar ik zal wel wat verkeerd doen ofzo. :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:31

Shae schreef:
Ik zit nu bijna 20 jaar in de paarden, waarvan 14 jaar eigen paarden en ik had nog nooit van bitseats gehoord, maar ik zal wel wat verkeerd doen ofzo. :D

Hetzelfde hier..maar ja het klinkt wel lekker natuurlijk voor dat soort types.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:35

Ineke2 schreef:
Kan mij niet voorstellen dat veel mensen deze petitie zullen ondertekenen. In elk geval niet de mensen die verstandig met hun paard om gaan.

Tja, helaas zie ik veel mensen (noemen zichzelf professioneel) onverstandig met hun paarden omgaan...

De maatregelen die Dier&Recht wil, zijn een beetje overtrokken. Ik heb zo'n vermoeden dat het is ingegeven doordat een groot deel van de mensen die de paarden(top)sport bedrijven ontkennen dat er hier en daar het nodige te verbeteren is. En natuurlijk is het zo dat een (top)sportpaard het 100 keer beter heeft dan een zeug die als biggetjesfabriek wordt gebruikt, maar ik zou ook niet van een paardwaardig bestaan willen spreken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:36

Afbeelding
Tijd voor een petitie waarin we een verbod op Paard & Recht af gaan dwingen. Puur omdat ze nogal wat onzin uitkramen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:39

kiki1976 schreef:
[ [url=m/RPdRIp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tijd voor een petitie waarin we een verbod op Paard & Recht af gaan dwingen. Puur omdat ze nogal wat onzin uitkramen.

Gewoon hetzelfde doen als dat soort clubs zelf een handje van hebben..
Aangiftes smaad/laster voor de ruiters/organisatie van jumping.. In de media een mooi stuk waarom die dame totaal niet weet waar ze het over heeft. Enz..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:44

Goh, ik heb juist de indruk dat ze wel weet waar ze het over heeft, maar alles uiteraard in zo een licht plaatst dat het binnen haar ietwat extreme standpunt past. Maar dat is juist het gevaarlijke: het zijn enorme overdrijvingen, maar geen flagrante leugens. Een nitwit is het volgens mij niet.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:45

Getekend, al was het maar omdat ik niet tegen al deze domme reacties kan :\

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:47

Sunnda schreef:
kiki1976 schreef:
[ [url=m/RPdRIp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gewoon hetzelfde doen als dat soort clubs zelf een handje van hebben..
Aangiftes smaad/laster voor de ruiters/organisatie van jumping.. In de media een mooi stuk waarom die dame totaal niet weet waar ze het over heeft. Enz..

Het is wel een goed idee om in de media een stuk te plaatsen waarin ze totaal van dr sokken geblazen wordt met inhoudelijke kennis waardoor blijkt dat wat zij post niet de realiteit is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:48

Gini schreef:
Goh, ik heb juist de indruk dat ze wel weet waar ze het over heeft, maar alles uiteraard in zo een licht plaatst dat het binnen haar ietwat extreme standpunt past. Maar dat is juist het gevaarlijke: het zijn enorme overdrijvingen, maar geen flagrante leugens. Een nitwit is het volgens mij niet.

Ze weet wel wat, maar ook duidelijk heel veel niet en de artikelen zijn erg gekleurd daardoor. Ze schermt bijv. met rollkur terwijl dat allang afgeschaft is. Imo is dat een duidelijke leugen en pure zwartmakerij.