Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:55

Kuggur schreef:
kwita schreef:
Hoe kort fietste die man achter de paarden....iets wat hier ook heel vaak gebeurt. Maar goed het is vervelend zat! :brr:

Hilarisch, hoe goed moet je je best om de schuld in de schoenen van de wielrenner te schuiven die nota bene braaf op een fietspad fietste.
Het bokt cliché " een paard is nu eenmaal een onvoorspelbaar vluchtdier" gaat hier ook niet op; van een politiepaard moet je meer verwachten.
Het incident bevestigt mijn mening dat ruiters niets op een fietspad te zoeken hebben, is ook natuurlijk verboden, maar dit verbod wordt als je bokt mag geloven algemeen met de voeten (hoeven?) getreden.

Het paard bevond zich in dit geval op het ruiterpad waar naast zich een fietspad bevond. Paard schrok van iets en sprong opzij het fietspad op.
De fietser kon er echt niets aan doen.

MyWishMax

Re: Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:04

Ook al zou hij wel te dicht op het paard gefietst hebben, mensen die geen ervaring met paarden hebben weten vaak gewoon niet wat wel een veilige afstand is. Je kan en mag de schuld niet bij de fietser leggen (even in het algemeen, want als ik hierboven lees wat er niet eens sprake van te dichtbij fietsen)

Omdat het veiliger is kies ik ook wel eens om op het fietspad te stappen in plaats van op de weg en ja, daar komen wel eens fietsers langs die tegen mijn been aankomen waardoor ik me dood schrik. Je hoort ze niet aankomen, er wordt bijvoorbeeld ook niet gebeld en ze komen ineens tegen je aan. Maar ik kies ervoor om daar te stappen, als ik een paard zou hebben die als schrikreactie uit zou halen of niet braaf / verkeersmak zou zijn zou ik het niet in mijn hoofd halen om daar te rijden.

Dit ongeluk vind ik lastig, ik verwacht inderdaad van een politiepaard niet dat die zo schrikt dat die én opzij springt een fietspad op en daarna nog eens uithaalt. Maar we weten ook dat het dieren zijn en dat je dus nooit 100% controle hebt. Zou het paard nu opnieuw getest worden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:08

MyWishMax schreef:
Maar ik kies ervoor om daar te stappen, als ik een paard zou hebben die als schrikreactie uit zou halen of niet braaf / verkeersmak zou zijn zou ik het niet in mijn hoofd halen om daar te rijden.

Dus je neemt een groot risico met de veiligheid van fietsers, om die van jezelf te waarborgen. Daarbij breek je verkeersregels daarvoor.
Wat denk je, hoe verkeersmak is een politiepaard?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:40

Ik zeg ook niks over dit politiepaard of die verkeersmak is of niet. Ik verwacht alleen niet dat zo'n paard en opzij springt van een ruiterpad af en daarna ook nog uithaalt. Juist vanwege alle trainingen en de strenge eisen die er gesteld worden. Daarom vraag ik me dus ook af of dit paard opnieuw getest zal gaan worden.

Dat is wat anders Karl. Ik heb het over 100% controle, nee die heb je niet. Je kan niet zeggen dat een paard nooit zal schrikken. Je kan wel een inschatting maken van de schrikreactie(rennen, uithalen, opzij springen oid) van een paard en wat zij eng vinden. Met mijn vorige twee zou ik nooit op de weg/berm of fietspad rijden, omdat die heftige schrikreacties hadden, wel uithaalden en vaker schrokken/minder braaf waren. Daarmee ging ik niet eens een weg op. Met deze rijd ik er wel eens ja, als er geen berm is of de weg te druk is voor een paar 100 meter. Wordt daar gedoogd ivm veiligheid, maar als die van mij bij een schrikreactie zou laten zien dat ze uit kan halen zou ik het nooit meer doen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:21

Dit is bizar, gisteren bijna hetzelfde meegemaakt. Ik wandel over een fietspad met mijn paard. Hij was wel wat fris. Maakt ineens een enorm sprong of bok en slaat achteruit. Ik hoorde iets en keek achterom en ligt daar een wielrenner in de berm. Ik schrikt me echt helemaal te pletter. Gelukkig had hij niets en kon op tijd remmen zijn kameraad vond het wel grappig. Nog 100 keer gevraagd of hij niets had. Nee, er was niets aan hand. En zo blijkt maar weer paarden blijven onvoorspelbaar.......

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:27

Zoals ik het lees;
Paard schrikt, springt opzij en vervolgens (in zijn paniekmoment) nadert er fietser van achteren en haalt uit.
Wat doet een paard ter verdediging (in paniekmoment cq natuur, want hier wordt hij van voren tegengehouden door ruiter dus kan niet vluchten)?
Uithalen ...

Het is erg spijtig natuurlijk en ik hoop dat de verwondingen mee zullen vallen...
mijn inziens kan zo’n onverwachte uiting dus de beste verkeersmakke, uberbrave of superkoele (politie)paarden gewoon overkomen; ook dit hoort immers bij de natuurlijke reactie ve paard...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:29

Evelienepien schreef:
Zoals ik het lees;
Paard schrikt, springt opzij en vervolgens (in zijn paniekmoment) nadert er fietser van achteren en haalt uit.

Hoezo zoals jij het leest? Dat is toch exact wat er in het artikel staat? :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:39

Gini schreef:
Evelienepien schreef:
Zoals ik het lees;

Hoezo zoals jij het leest? Dat is toch exact wat er in het artikel staat? :D

Nou O:) aangezien er blijkbaar toch aantal bokkers begonnen over “de absurde / slechte reactie van dit paard” en ik het toch echt natuurlijke reactie op gevaar vind (tis geen robot immers), begon ik aan mezelf te twijfelen :(:) ...

Dus dank voor je bevestiging tov mijn leesvermogen +:)+

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 19:11

Kuggur schreef:
kwita schreef:
Hoe kort fietste die man achter de paarden....iets wat hier ook heel vaak gebeurt. Maar goed het is vervelend zat! :brr:

Hilarisch, hoe goed moet je je best om de schuld in de schoenen van de wielrenner te schuiven die nota bene braaf op een fietspad fietste.
Het bokt cliché " een paard is nu eenmaal een onvoorspelbaar vluchtdier" gaat hier ook niet op; van een politiepaard moet je meer verwachten.
Het incident bevestigt mijn mening dat ruiters niets op een fietspad te zoeken hebben, is ook natuurlijk verboden, maar dit verbod wordt als je bokt mag geloven algemeen met de voeten (hoeven?) getreden.

Tja, lekker makkelijk oordelen vanuit een land waar je als ruiter ongeveer overal kunt rijden waar je wilt en waar de kans dat je daarbij een fietser tegenkomt ongeveer 0,00001% is.
Overigens reed de agent als ik het hierboven goed lees niet eens op het fietspad, maar op een ruiterpad ernaast, maar dat terzijde.

Wij moeten vanaf huis een stukje (200m) over het fietspad om ons vaste rondje te kunnen rijden. Liever dat dan op de 80 km weg ernaast (dat is inderdaad officieel de regel, maar ik denk dat in de praktijk eventueel langsrijdende politieagenten in dat geval direct zouden stoppen om te vragen wat ik daar in flipsnaam doe met mijn knol. Nu zwaaien ze hooguit).
Onze paarden zijn (afkloppen) nog nooit geschrokken van een fietser. Terwijl m.n. wielrenners soms met een rotvaart vlak langs je rijden zonder te bellen (een fietsbel hebben ze niet, want die is alleen voor slome recreanten). Ik rijd meestal in de berm van het fietspad. Geen probleem. Op de terugweg, laatste stukje naar huis, loop ik het gedeelte over het fietspad naast het paard.

Het hier beschreven ongeluk is een uitermate ongelukkig incident, in je gezicht getrapt worden door een paard ... brrr.
Maar ik denk gewoon een geval van pure pech. Je kunt niet alles voorkomen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:05

Askja schreef:
[
Tja, lekker makkelijk oordelen vanuit een land waar je als ruiter ongeveer overal kunt rijden waar je wilt en waar de kans dat je daarbij een fietser tegenkomt ongeveer 0,00001% is.
.

Haha, die komt ook regelmatig voorbij.
Ja, ik ben naar een land verhuist waar veel buitenrij gelegenheid is, slim hè.
Ja, jij woont in een land waar je je niet zomaar in het openbaar verkeer kan storten met je "onvoorspelbare vluchtdier". Wat een pech.
Wat is je punt? Ik mag niet meepraten want je bent jalours dat ik dat probleem niet hebt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:51

capopjekop schreef:
Een ongeluk zit soms in een klein hoekje. Hopelijk knapt die persoon snel op. Zo'n hoef komt hard aan :oo

Dit dus. Heel naar en vervelend ongeluk. Sterkte voor de persoon die geraakt is. Hopelijk valt het mee .

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 23:04

Wat een rot ongeluk :(:)
Die paarden schrikken meestal niet zomaar maar ook zij kunnen dat doen.
Net als elk ander mens en dier die normaal ergens niet van zou schrikken omdat ze eea gewend zijn en die dan toch van een bepaald moment dat wel doen.
Gelukkig is er nauw contact tussen politie en wielrenner.
Denk dat er in dit geval vooral heel erg veel flink geschrokken zijn. Paard ruiter en fietser.
Hoop dat hij (?) er snel weer bovenop komt !

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 08:55

Het had elk paard kunnen zijn, voor hetzelfde geld was het een gewone bosruiter. Echter, nu is het een politiepaard en word verwacht dat dit niet zou mogen gebeuren.

Maar sorry, IK schrik mij soms al een hoedje van die racefietsers die zonder gehoor ineens voorbij komen zoeven. Kan me dus héél goed inbeelden dat dit een schrikreactie kan opwekken bij eender welke mens of dier.
Soms hoor je ze echt niet aankomen en komen ze echt kortlangs aanscheuren. Hij zal zowieso niet voldoende afstand gehouden hebben of gehoor gegeven hebben (belletje, ..) want hoe anders kan een paard je trappen?? Lijk je mij toch binnen dat bereik te zitten met je fiets, en dan ook nog tegen snelheid (moeilijk inschatten dus moeilijke trap).
Mij lijkt het dus dat deze situatie mede door de racefietser is veroorzaakt.

Sneu dat het gebeurde, veel sterkte voor het slachtoffer en familie, maar net zo goed voor de politieruiter.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:14

Ik klik dit topic aan om meer te lezen over dit nare ongeluk.

Blijkt ook gewoon een naar ongeluk te zijn. Vervelend voor beide partijen.

Bokt says*:
- politiepaarden mogen niet schrikken
- Verbied politiepaarden
- zet tanks in bij voetbalwedstrijden
- verbied voetbalwedstrijden
- wielrenners zijn onbeschoft
- paarden mogen niet op het fietspad
- buitenlandbokkende mensen mogen geen mening hebben

Wow, that escalated quickly :))

*dit bericht mag met een korrel zout genomen worden

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:22

BillyJ schreef:
Het had elk paard kunnen zijn, voor hetzelfde geld was het een gewone bosruiter. Echter, nu is het een politiepaard en word verwacht dat dit niet zou mogen gebeuren.

Maar sorry, IK schrik mij soms al een hoedje van die racefietsers die zonder gehoor ineens voorbij komen zoeven. Kan me dus héél goed inbeelden dat dit een schrikreactie kan opwekken bij eender welke mens of dier.
Soms hoor je ze echt niet aankomen en komen ze echt kortlangs aanscheuren. Hij zal zowieso niet voldoende afstand gehouden hebben of gehoor gegeven hebben (belletje, ..) want hoe anders kan een paard je trappen?? Lijk je mij toch binnen dat bereik te zitten met je fiets, en dan ook nog tegen snelheid (moeilijk inschatten dus moeilijke trap).

Sneu dat het gebeurde, veel sterkte voor het slachtoffer en familie, maar net zo goed voor de politieruiter.

Ik zou het artikel gewoon nog een keer lezen, maar nu misschien iets beter.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:28

BillyJ schreef:

De fietser reed op het fietspad en de ruiter op het naastgelegen ruiterpad.
De fietser kan hier niets aan doen. Je verwacht niet dat een paard opeens het fietspad op springt en uithaalt als fietser!

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:29

BillyJ schreef:

Heb je het artikel wel gelezen??? Of beschuldig je gewoon de fietser omdat je zelf een keer een nare ervaring met een fietser hebt gehad?

De fietser treft geen schuld hier. Paard schrok niet van de fietser (anders zou hij ook wel de andere kant op zijn gesprongen). Paard reed op ruiterpad, fietser op fietspad ernaast. Paard schrikt van iets en springt van schrik op het fietspad, waar helaas al een fietser reed. De fietser treft hier geen enkele schuld! Dat jij vaak van racefietsers schrikt kan dit slachtoffer niet helpen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:34

Citaat:
De fietser treft geen schuld hier. Paard schrok niet van de fietser (anders zou hij ook wel de andere kant op zijn gesprongen).

Paarden doen soms rare dingen ook als schrikken springen sommige dieren juist wel naar het enge toe. Om zich vervolgens uit de voeten te maken.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:02

Ineke2 schreef:
BillyJ schreef:

De fietser reed op het fietspad en de ruiter op het naastgelegen ruiterpad.
De fietser kan hier niets aan doen. Je verwacht niet dat een paard opeens het fietspad op springt en uithaalt als fietser!

En vaak ligt het fietspad ook echt PAL naast het ruiterpad en kan het dus best dat de afstand niet zo groot was.
Een racefiets maakt nu eenmaal minder geluid dan bvb een mountainbiker vanwege minder frictie op de weg. Als er dan bvb net een bocht is, of het paard let niet op en ziet ineens een snel object in zijn ooghoek zonder waarschuwing, ja dan kan dit ook gebeuren.

Ik zeg zeker niet dat het persé de schuld is van de fietser. Maar, ik kan me wel inbeelden dat deze voor eender welk paard als eng beschouwd kunnen worden en de fietsers/wandelaar/auto/... er ook niet van uit mogen gaan dat elk paard braaf is en er rekening mee moeten houden dat zo een dier ten alle tijden kan schrikken, ongeacht of het nu een politiepaard is.

Ik heb het artikel goed gelezen, er staat echter niet waar het paard van schrok, dus kan de fietser zelf zijn geweest. Én er staat ook niet specifiek waar en hoe de paden precies gelegen zijn, ik ken de buurt ook niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:54

Het paard schrok van iets ter hoogte van een kdv, sprong het fietspad op en schrok waarschijnlijk toen van de fietser die hij niet gezien had waarop het paard uithaalde.
Dit gebeurt allemaal in seconden en nee de fietser de schuld geven dat hij geen afstand heeft gehouden in deze situatie is echt mega onterecht.
Als mensen dat werkelijk vinden word het tijd voor een verbod van paarden op de openbare weg. Alleen nog toestaan in het bos of op het strand dan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:55

Kuggur schreef:
Askja schreef:
[
.

Haha, die komt ook regelmatig voorbij.
Ja, ik ben naar een land verhuist waar veel buitenrij gelegenheid is, slim hè.
Ja, jij woont in een land waar je je niet zomaar in het openbaar verkeer kan storten met je "onvoorspelbare vluchtdier". Wat een pech.
Wat is je punt? Ik mag niet meepraten want je bent jalours dat ik dat probleem niet hebt?

Jaloers? Nee hoor, verre van, hoe mooi ik IJsland ook vind, ik zou er nooit willen wonen.
Het gaat mij er puur om dat je vanuit jouw IJslandse perspectief wellicht wat minder zicht hebt op de dagelijkse realiteit van het buitenrijden hier in Nederland. Waarbij het soms niet anders kan dat je op sommige stukken van de rijroute op of (als het kan) naast een fietspad rijdt.
Wat een formulering ook weer zeg, 'je met je onvoorspelbare vluchtdier zomaar in het openbaar verkeer storten'. Mijn onvoorspelbare vluchtdieren zijn goed gewend aan verkeer, en zelf zal ik op de openbare weg altijd better safe than sorry als leidraad nemen, dus als ik het ook maar een beetje niet vertrouw ga ik dat fietspad niet op. Je kunt risico's nooit 100% uitsluiten, maar dat geldt voor iedereen die zich 'in het openbaar verkeer stort'.
Ik zeg overigens nergens dat je hier niet over mag meepraten Kuggur, dat maak je er zelf van.

We leven hier in een druk land met enorm veel verkeer. Paarden die de weg op gaan, dienen gewend te zijn aan verkeer. Ruiters moeten tijdens een buitenrit altijd blijven opletten, alert blijven op spanning bij hun paard. Deze rijtechnisch en vanuit vertrouwen kunnen reguleren (zooooo belangrijk!). Zich aan de verkeers- en fatsoensregels houden, zoals wandelaars altijd in stap en met voldoende afstand passeren. Rekening houden met het feit dat ook een verkeersmak paard kan schrikken van een passerende trekker of vrachtwagen. Dus liever even snel een oprit in rijden bij naderend groot verkeer dan er maar vanuit gaan dat het paard rustig onder blijft. Kortom gewoon je gezond verstand gebruiken en je verantwoordelijkheid nemen.
Het element ongeluk in een klein hoekje sluit je daarbij nooit helemaal uit. Dat blijkt dus maar weer uit het hier beschreven incident.

En helaas kun je er ook niet van uitgaan dat al je medeweggebruikers voldoende rekening met je houden.
De potentieel gevaarlijke situaties in het verkeer die ik zelf heb meegemaakt, hadden in 99% van de gevallen te maken met achteloos of zelfs ronduit asociaal gedrag van medeweggebruikers, zoals auto's die extra dicht langsrijden en naast je gasgeven.
Ik heb meegemaakt dat gastjes op scooters onze paarden probeerden op te jagen.
Dat mensen hun hond achter onze paarden aan lieten jagen, of onder ze door lieten lopen (gelukkig is dit niet recent, de hondeneigenaren hier zijn eigenlijk allemaal erg aardig en houden goed rekening met de paarden)
En dat een chagrijnige wielrenster met haast zich tussen mijn fiets en het paard van degene die ik op dat moment aan het lesgeven was doorwurmde, in plaats van er even met een bocht omheen te rijden (en nee, dat was niet op een fietspad maar gewoon op een binnenweg met genoeg ruimte).
En wonder boven wonder, daarbij bleven de paarden steeds behoorlijk rustig en gezeglijk, in plaats van opzij te springen of ertussenuit te naaien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:30

Tsja, als je er van uit gaat dat al het andere verkeer goed rekening houdt met de speciale behoeftes van één soort recreatie weggebruiker, dan is er natuurlijk niets aan de hand.

Maar ik denk dat de argumentatie van vele bokkers, "iedereen moet rekening houden met ons", auto's moeten vaart minderen", "als wij het nodig achten voor ónze veiligheid mogen we op plekken rijden waar het officieel niet is toegestaan, ook al brengen wij anderen in gevaar ( dit is overigens sowieso altijd hún schuld)", en gaat het uiteindelijk ergens mis, dan kunnen we er niets aan doen, want ons vervoervoermiddel is intrinsiek onvoorspelbaar, en kan op ieder willekeurig moment gas, rem en stuur verliezen.

Als je denkt dat dit overdreven verwoord is, leest dit topic en aanverwante er maar eens op na, ze komen in alle variaties voorbij. Hierboven komt een leuke langs, zelfs in deze situatie waar een politiepaard schrikt, van ruiterpad het fietspad op springt, en een wielrenner schopt, weet een bokker argumenten aan te dragen waarom de fietser op zijn minst medeschuldig is _O-

Besef je wat voor ongelovelijke voorrechtspositie je hebt dat de wetgever zoiets überhaupt nog in het openbare verkeer toelaat. Ik zou daar zuiniger op zijn...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:22

Ik snap alleen niet waarom iedereen het aldoor over een ruiterpad heeft. Als je de moeite neemt om de Madepolderweg in den Haag op te zoeken, dan zie dat het een openbare weg is met een vrij liggend fietspad en behoorlijk brede berm daartussen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:26

Die brede berm is het ruiterpad daar en ook als zodanig aangegeven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:30

Deze berm, met al die lantaarnpalen, ziet er toch niet echt uit als een ruiterpad...

Afbeelding