[Blog] "Jij bent een dierenmishandelaar"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoikimmmy

Re: [Blog] "Jij bent een dierenmishandelaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:34

Ik vind de rensport er ook niet bij iedereen even vriendelijk uitzien. Maar dat zegt niks over een individueel als jij. Zo is er in elke discipline wel wat aan te merken. En ik rij dan western maar soms krijg ik ook echt dingen naar mijn hoofd geslingerd. Eerst trok ik me dat heel erg aan en ging aan mezelf twijfelen. Maar nu denk ik lekker laten gaan en als ze mee mogen kijken op je stal maar niet doen zegt dat genoeg over hen. Dan zijn ze dus al bang om ongelijk te hebben en dat te moeten toegeven.
Ook binnen de western kan ik soms heel veel oordelen. Maar dat zal jij binnen jouw discipline ook hebben.

Paardenmensen zijn nou eenmaal best wel vaak betweters en heel standvastig. Geven niet graag toe dat ze fout zitten. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Kijk maar in de topics hier. Meeste advies is goed bedoeld maar overal is commentaar op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:45

Ik heb moeite met iedere tak van paardensport...en ja,ik ben groom geweest bij een springruiter.Maar in een tijd dat Eric v.d Vleuten nog 19 was...dus zeer lang geleden.
Ik heb teveel gezien om er nog een positief beeld van te hebben,en natuurlijk zijn er vast uitzonderingen,en daar jij er denk ik een van.
Maar de filmpjes van PETA zijn niet verzonnen of in scene gezet.Er is heel veel mis in de paardensport

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:20

prachtig geschreven en ik kom graag eens langs ;)
Ook ik ben van mening dat je van alles wat kan leren. Maar ook de rensport bekijk ik soms een scheve blik. Ik geef het eerlijk toe. Maar het afschieten, iemand uitschelden die er wel in werkt? Nee. Ik heb echter wel heel veel vragen.

Dit heeft ook te maken met dat negatief nieuws sneller en verder zich verspreid dan positief nieuws. Dus die schreeuwers krijgen veel meer aandacht want het is ook makkelijk te zien voor de "leek" dat het er niet "normaal" uit ziet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:33

Het zijn vooral vooroordelen door gebeurtenissen in het buitenland. Daarnaast zijn er mensen die er een belang bij hebben zaken in een zo negatief mogelijk daglicht te zetten. Daarbij is het voor deze mensen handig om paareenliefhebbers tegen elkaar uit te spelen.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:36

Zo gek dat er zo veel individuen in de sport zitten en men toch denkt dat ze allemaal hetzelfde denken en doen. Een soort Borg idee.
Ik ben blij te horen hoe je je paard houdt en dat hij toch lekker kan rennen met jou. Overigens vind ik hem echt geweldig om te zien, ook leuk om al die foto's in de blog te hebben.
Heel mooi verwoord.

Ook hier iemand die graag mee wil kijken achter de schermen maar je eigenlijk geen dierenmishandelaar vind (tenzij je nu hele gekke dingen doet achter de schermen :') ).

Ik lees al van alles over dat paardenmensen betweters zijn en voor het algemene beeld kan ik je geen ongelijk geven. PETA videos zullen inderdaad niet in scene zijn gezet, maar ze generaliseren wel de hele sport en dat generaliseren is overdreven, want het brengt het hele idee van paardrijden in een kwaad daglicht. (De erge dingen die gebeuren, moeten natuurlijk aan het licht komen en aangepakt worden.)
En het vroeg opleren is inderdaad iets waar ik ook mee zit in de rensport. (Weet niet of dit algemeen is of niet.)
Maar goed, daarom wil ik wel graag achter de schermen meekijken.

Dafness schreef:
Mooi geschreven!
Zo kunnen ze over iedere sport wel wat zeggen...

Het lijkt me leuk zo een dagje achter de schermen!
Mogen er dan ook camera's mee? Lijkt me leuk er een soort reportage van te maken!

Die raportage vind ik een heel leuk idee!

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:53

Gaaf dat je het even terug geeft! Ik wil graag eens bij jou discipline komen kijken! Ik hoop dat het een beetje bereisbaar is voor een noorderling. Ik ben benieuwd! Wat fijn dat je het zo heerlijk hebt met je paard en je sport. Jammer idd dat ook ik me soms veel te snel schuldig maak aan het vellen van een oordeel zonder voldoende kennis of nadenken. Bedankt voor je feedback! Ik waardeer het erg!

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:17

Interessant. Ik hen ooit in Engeland een race gezien. Vond het er niet zo fijn uitzien maar wellicht is de regelgeving daar anders? Ik zou heel graag eens mee kijken met een nieuwe frisse blik!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 22:26

Wat betreft de PETA filmpjes. Uiteraard zijn dit beelden die op de baan geschoten zijn.
Nu weet ik van het bestaan van een film af (toevallig niet van PETA) waarbij veel van onze paarden en van die van kennissen gefilmd zijn. Om vervolgens echt totaal niet kloppende informatie er onder te verstrekken.
Dat is met name waar ik moeite mee heb.
Afgelopen jaar heb ik 2x meegemaakt dat ik met Roi gefilmd ben, dat mensen echt letterlijk met je meelopen en stampij maken. Paard die daar zenuwachtig van werd. Tja dat vind ik dan toch jammer.

Als ik een dag naar de renbaan organiseer zal dit net over de grens in Duitsland zijn. Dit omdat je daar echt alleen rennen hebt en niet gemixt zoals in Nederland.
Ook is daar veel meer te zien en uit te leggen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:44

kyrkelover schreef:
Afgelopen jaar heb ik 2x meegemaakt dat ik met Roi gefilmd ben, dat mensen echt letterlijk met je meelopen en stampij maken. Paard die daar zenuwachtig van werd. Tja dat vind ik dan toch jammer.

Klopt ja. Dierenrechtenactivisten gaan erg ver om filmmateriaal te verkrijgen die hun boodschap ondersteunt. Ook als ze daarvoor dieren schrik aan moeten jagen. Wie zijn er hier nu de dierenbeulen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:47

Zo herkenbaar :) !

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 23:19

ruitje schreef:
Zo herkenbaar :) !

Echt he ?!

Overigens toen ik in Engeland werktte was het echt heel anders.
Daar is de cultuur en het aanzien tov de rensport natuurlijk compleet anders.
Daar werktte ik overigens ook op een stal waar de paarden in groepen buiten kwamen en waar ze 2x in de week op buitenrit gingen en altijd in de natuur getraint.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:25

SERIEUS WOW :oo
Ik probeer mijn ervaring van deze week te verwerken in het schrijven van een topic in de hoop gelijkgestemden te vinden, en jouw topic komt op mijn scherm tevoorschijn!

Ik ben deze week voor het eerst in mijn leven voor "mishandelaar" uitgemaakt. Niet via een scherm, maar face to face in mijn gezicht door mijn fysio-behandelaar omdat ik paardrijd.. En die komt even hard binnen, want deze vent kent mij niet (dit was pas behandelingsdag 2) mijn paard niet en heeft geen idee hoeveel ik hou van mijn paard. Het is geen geintje als ik zeg dat we elkaars gedachten kunnen lezen en we delen echt lief en leed.. Ik heb het allerbeste met mijn meisje voor en ik hou van haar, en deze week stond er een voetballer voor me die mij recht in mijn gezicht durfde te zeggen dat ik helemaal het beste niet met mijn paard voorhad, dat al het "goede wat wij doen met paarden, maar geïndoctrineerd is door onszelf.." Een vent die zelf in geen 10 meter radius van een paard geweest is in zijn leven..! >;)

Een geintje “paardrijden is geen sport” kan ik nog mee inkomen, maar zo stelling als deze man dacht over het onze liefde voor het samenwerken met een paard te spreken.. Dat doet flink pijn en de eerstvolgende keer ben ik ook echt nog steeds even kwaad op hem. Wat een zak.. {:)-:(
Je blog raakt me echt enorm, geeft me de sfeer en het gevoel dat ik écht even nodig heb.. <3

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:26

kyrkelover schreef:
Als ik een dag naar de renbaan organiseer zal dit net over de grens in Duitsland zijn. Dit omdat je daar echt alleen rennen hebt en niet gemixt zoals in Nederland.
Ook is daar veel meer te zien en uit te leggen.

Oh ja, kom naar Krefeld! Dan ben ik graag van de partij. **\O/**

Persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat de rensport genoeg oog heeft voor paardenwelzijn. Maar dat vind ik van alle disciplines in de paardensport. Een kans om me beter te informeren laat ik in dat opzicht zelden liggen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:01

Mooi geschreven blog zo! :j

Ook ik zie de rensport niet super positief. Eigenlijk net vanwege de Britse rensport, aangezien ik van de Nederlandse niets ken en het in BE gewoon totaal niet leeft. Hier is het springen à volonté :z Ik heb vrienden gehad die van 'hogere komaf' waren, zeg maar, en dagjes naar de rennen gaan was standaard. Ik snapte er gewoon niets van. Dat paarden onderling competitief zijn en graag racen kan ik inkomen, maar gewoon heel die reutemeteut errond... Ik vind het nogal omhooggevallen :o Ik vind jou geen dierenmishandelaar, duidelijk dat ze bij jou een heel mooi leven hebben. Beter dan menig ander zeker, ik krijg het op mijn heupen van die paarden die als weidedecoratie dienen...

Ik ben sowieso ook heel benieuwd naar een kijkje achter de schermen, ik gok zo dat dat gegarandeerd interessanter is als dat geroddel en gewed van het idioot rijk volk :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 06:40

Canon schreef:
Ik probeer mijn ervaring van deze week te verwerken in het schrijven van een topic in de hoop gelijkgestemden te vinden, en jouw topic komt op mijn scherm tevoorschijn!

Ik ben deze week voor het eerst in mijn leven voor "mishandelaar" uitgemaakt. Niet via een scherm, maar face to face in mijn gezicht door mijn fysio-behandelaar omdat ik paardrijd.. En die komt even hard binnen, want deze vent kent mij niet (dit was pas behandelingsdag 2) mijn paard niet en heeft geen idee hoeveel ik hou van mijn paard. Het is geen geintje als ik zeg dat we elkaars gedachten kunnen lezen en we delen echt lief en leed.. Ik heb het allerbeste met mijn meisje voor en ik hou van haar, en deze week stond er een voetballer voor me die mij recht in mijn gezicht durfde te zeggen dat ik helemaal het beste niet met mijn paard voorhad, dat al het "goede wat wij doen met paarden, maar geïndoctrineerd is door onszelf.." Een vent die zelf in geen 10 meter radius van een paard geweest is in zijn leven..! >;)

Een geintje “paardrijden is geen sport” kan ik nog mee inkomen, maar zo stelling als deze man dacht over het onze liefde voor het samenwerken met een paard te spreken.. Dat doet flink pijn en de eerstvolgende keer ben ik ook echt nog steeds even kwaad op hem. Wat een zak.. {:)-:(
Je blog raakt me echt enorm, geeft me de sfeer en het gevoel dat ik écht even nodig heb.. <3

Sommige mensen nemen een mening van een ander klakkeloos over. Het artikel van Willem Vermaat vol met aannames, beschuldigingen en halve wasrheden wordt makkelijk gelooft door mensen die geen verstand van zaken hebben.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:26

Canon schreef:

Maar, even advocaat van de duivel uithangen: dat wat je typt ís toch geïndoctrineerd door jezelf? Wat heeft jouw paard er aan dat je veel van haar houdt, dat je haar gedachten kan lezen en lief en leed met haar deelt? Niet dat ik het leuk zou vinden als mijn fysio met zulk commentaar zou komen, maar kom dan met steekhoudende argumenten dat je haar zo houdt en traint dat het acceptabel is dat je voor je eigen lol een wervelkolom belast die daar eigenlijk niet voor is gemaakt.

On topic: kyrkelover, ik sluit graag aan als je zo’n dag organiseert!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:34

Ik zou het ook heel interessant vinden om een dag mee te kijken!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:41

Mensen staan steeds verder van de natuur af en veganlobbyisten tieren welig.
Ten koste van de mooie paardensport.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 11:05

plantje01 schreef:
Interessant. Ik hen ooit in Engeland een race gezien. Vond het er niet zo fijn uitzien maar wellicht is de regelgeving daar anders? Ik zou heel graag eens mee kijken met een nieuwe frisse blik!

Het ziet er vaak ook heftig uit doordat je een 10tal paarden bij elkaar hebt die allemaal een aantal slagen mogen krijgen.
Door de tegenwind en de moeilijke positie waar je in zit ziet het er heel heftig uit.
Echter een zichtbare streep/striem op de kont van je paard en je bent de pineut. Ik kan dus bijvoorbeeld al spelend en zwaaiend met de zweep op de meeste renpaarden zitten zonder dat het ze wat doet. Ze zijn er dus niet bang voor en hebben er geen negatieve associatie mee.
Doe ik ditzelfde bij bijvoorbeeld mijn ponys die de reguliere zwepen gewend zijn wordt er heel anders gereageerd. ( en nee die worden ook niet regelmatig geslagen).

Deze foto bijvoorbeeld ziet er zeer heftig uit.

Afbeelding
Ook Roi krijgt hier een tik om voorbij te gaan. Maar tegen de tijd dat die zweep bij de kont is heb je al zoveel lucht moeten verplaatsen etc een afdruk laat zo'n gedempte zweep dan dus niet achter.
Wat ook opvalt bij eigenlijk bijna iedere ren dat het paard wat voorop loopt bijna altijd de oren naar voren heeft en de paarden er achter de oren naar achter om te proberen in te halen. Zodra ze voorbij gaan, gaan 9 van de 10x de oren direct naar voren. Heel grappig als je er op gaat letten.

Overigens deel ik op mijn instagram net wat vaker ook trainingsfilmpjes en foto's en/of gewoon gezellige buiten speel kiekjes.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:19

wittepit schreef:
Maar, even advocaat van de duivel uithangen: dat wat je typt ís toch geïndoctrineerd door jezelf? Wat heeft jouw paard er aan dat je veel van haar houdt, dat je haar gedachten kan lezen en lief en leed met haar deelt? Niet dat ik het leuk zou vinden als mijn fysio met zulk commentaar zou komen, maar kom dan met steekhoudende argumenten dat je haar zo houdt en traint dat het acceptabel is dat je voor je eigen lol een wervelkolom belast die daar eigenlijk niet voor is gemaakt.

Als Zelf-indoctrinatie zelfverzekerd zijn betekend over het feit dat je alles inzet voor het welzijn van een van jou afhankelijk dier, en je jezelf competent genoeg acht in zelfreflectie tijdens dat traject, dan ja. Advocaat van de duivel mag je van mij uithangen als je dat wilt, geeft vaak nieuwe inzichten en helpt andere kanten beter begrijpen. :j Hij vond daar die dag ook zijn plezier in alleen op een veel vervelendere manier, en ik moet waarschijnlijk in dit geval gewoon leren dan niet meer toe te happen. := Ik heb die avond de delen gedelete die je wel graag had willen lezen, maar dan waren het vijf alinea's geworden en had ik beter toch een eigen topic kunnen openen. :') De emotie bleef in dit geval staan, en dat is wat ik nu ook zie. Dus dank voor dat inzicht. :o

In waar je van houdt geef je (in mijn ogen aan) zo veel mogelijk om te zorgen dat diegene of datgene zich zo goed mogelijk voelt en aankan wat het voor zich krijgt, zonder schade op te lopen. Dus inderdaad wat je aanhaalt betreft training e.d. Daar heeft mijn paard er wel degelijk wat aan. En ik durf te wedden dat dat overeenkomt met het gevoel dat Kyrkelover heeft in haar samenwerking met paarden. :j De generalisatie wordt plotseling persoonlijk en strookt niet met de energie die je er zelf in steekt, anders zou zo'n uitspraak niet raken.

Ik vind het binnen ditsoort situaties schrijnend hoe mensen de laatste jaren steeds meer van het herhalen van krantenkoppen of andermans zelfbenoemde titels worden en het wel of niet kennen van de context of persoon tegenover hen er dan niet meer toe doet.. Maar misschien is dat al te ver van dit topic af. De openheid van haar uitnodiging geeft mij indicatie dat ze dezelfde zelf-indoctrinatie/zelfverzekerdheid heeft als ik. :) Kern van mijn verhaal was eigenlijk: Je kunt mensen niet zomaar random uitmaken voor mishandelaar omdat je een aantal artikelen hebt gelezen.. Volgende keer gaat dat minder emotioneel, en ook niet om half 12 s'nachts.. :o
Laatst bijgewerkt door Canon op 30-01-20 11:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:19

Is het correct om het zweepgebruik bij de rensport te vergelijken met de mensport? Je hebt immers geen benen of zit direct op het paard om hulpen mee te geven.

Ik heb tijdens mijn stage in Engeland een aantal races bezocht en ook trainers (steeple racers). Dat is me eigenlijk heel erg mee gevallen. De dieren worden goed getrained voor wat ze moeten doen en het zweepgebruik is meer branie en poeha dan er feitelijk aangeraakt wordt. Het waren allemaal paardenmensen en geen mensen met paarden.

De zwepen waren bekleed met dempend materiaal en niet te vergelijken met onze dressuur of springzwepen. De gemiddelde dressuurring met trekken/plukken en schoppen met de sporen ziet er minder vriendelijk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:21

Kirania schreef:
Mooi geschreven blog zo! :j

Ook ik zie de rensport niet super positief. Eigenlijk net vanwege de Britse rensport, aangezien ik van de Nederlandse niets ken en het in BE gewoon totaal niet leeft. Hier is het springen à volonté :z Ik heb vrienden gehad die van 'hogere komaf' waren, zeg maar, en dagjes naar de rennen gaan was standaard. Ik snapte er gewoon niets van. Dat paarden onderling competitief zijn en graag racen kan ik inkomen, maar gewoon heel die reutemeteut errond... Ik vind het nogal omhooggevallen :o Ik vind jou geen dierenmishandelaar, duidelijk dat ze bij jou een heel mooi leven hebben. Beter dan menig ander zeker, ik krijg het op mijn heupen van die paarden die als weidedecoratie dienen...

Ik ben sowieso ook heel benieuwd naar een kijkje achter de schermen, ik gok zo dat dat gegarandeerd interessanter is als dat geroddel en gewed van het idioot rijk volk :=

Ripon op woensdagavond kwart over 9 met nauwelijks publiek of Wolverhampton in de zeikende regen midden in de winter zijn echt niet zo glamorous als wat je op tv ziet van de grote meetings op Epsom, Goodwood of Ascot. :') Je weet dus eigenlijk ook nagenoeg niets over de Britse rensport, behalve die paar evenementen op enkele honderden waar men zich wel opdoft.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:49

StalNollie schreef:
Ik zou graag een dagje mee willen kijken.
het enige wat me tegen staat is vaak a het vroege opleren van de paarden

Hier ben ik het mee eens.
Van elke tak van sport zijn er slechte voorbeelden natuurlijk, maar ik vind het geen slecht fenomeen om kritisch te blijven.
Toch weet ik niet wie je er meer plezier mee doet (sporten in het algemeen): het paard of de ruiter.
Ondanks goede behandelingen e.d. het blijft toch "ons rondje, omdat wij het zo leuk vinden"

Verder vraag ik me oprecht af waarom zo jong beginnen?

debberley83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:53

Ik zou ook (terwijl ik je absoluut geen dierenmishandelaar zou noemen) best een dagje mee willen kijken en de sfeer en het gevoel te beproeven. Ik ben een 'dressuurtutje :D en weet gewoon niet veel van 'jouw tak van sport'. Het trekt mij vaak ook niet juist door het gevoel wat er door buitenstaanders van gemaakt wordt maar ook door foto's en filmpjes die ik dan wel voorbij zie komen.
Lijkt mij toch interessant er meer van te weten te komen hoe dit allemaal werkt en een eventuele gegronde mening ergens over te kunnen vormen. Mooi verwoord ook en ik begrijp je gevoel. Het is ook heel bijzonder hoe de 'reguliere' paardensport al steeds meer onder vuur komt te liggen. Hoe mooi zou het zijn als je met elkaar onze mooie paardensport in stand kunt houden zonder elkaars tak van paardensport ook nog eens onder vuur te leggen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:19

Elin_ schreef:

Toch weet ik niet wie je er meer plezier mee doet (sporten in het algemeen): het paard of de ruiter.
Ondanks goede behandelingen e.d. het blijft toch "ons rondje, omdat wij het zo leuk vinden"
[/quote]

Ik haal dit er even uit.
In feite weet je dat niet, voor hetzelfde geld vind dat paard dat ook helemaal geweldig.
Kan ook zijn van niet natuurlijk. Maar het als argument gebruiken is een beetje moeilijk,
aangezien je dus niet kan weten wie je er het meeste plezier mee doet.