Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:08

Tuurlijk had deze eigenaresse allemaal dingen anders kunnen doen. Neemt niet weg dat dat vuurwerk gewoon k*t is voor alle beesten. Mijn kat kroop jankend door het huis, wist niet waar ie het zoeken moest. Ik vond de knallen ook véél harder dit jaar. ‘s middags bij boodschappen doen waren ze al oorverdovend, deed gewoon zeer aan mn trommelvlies. Het is toch van de zotte dat we allemaal voorzorgsmaatregelen moeten nemen om onze beesten te beschermen tegen het vuurwerk. Paarden al s’ middags naar binnen, katten en honden al dagen van te voren niet meer buiten... Omdat er geknald moet worden en mensen zich ook nog eens niet kunnen houden aan de tijden waarbinnen dit mag. En dan moet het ook allemaal steeds extremer, luider, heftiger :n Nee, van mij mogen ze het afschaffen.

Ik wens de eigenaresse van het paardje veel sterkte, dit wens je niemand toe.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:10

neile schreef:
Amai, ik verwacht op een paardenforum toch ook iets meer empathie tegenover een vrouw die net haar paard is verloren. Ja, 't is een oude merrie, maar voor geen enkel paard is een overdosis adrenaline goed en dat is wat vuurwerk nu eenmaal geeft. Was dat vuurwerk er niet geweest had dat paard wellicht wel gewoon nog in de wei gestaan. Een hart reageert nl. net heel sterk op stress en adrenaline. Moet je niet voor geleerd hebben om dat te beseffen. En NEE: een jager die elke winter komt schieten, onweer, hagelkanonnen zorgen niet voor dezelfde soort stress als als dier denken dat je in het vagevuur zit omdat het EN knalt EN flitsen in de licht geeft. Lijkt me ook vrij obvious...
Er zijn zoveel alternatieven en er was een verbod. Mensen zijn gewoon egoïstisch. Mijn plezier eerst!

Oh nee hoor, van mij hoeft dat vuurwerk niet meer. Ik ben voor een verbod op consumentenvuurwerk. Ik houd helemaal niet van dat geknal en die vernielingen, geweld, verwondingen zijn belachelijk. Nederland verandert 1 x per jaar in een oorlogsgebied. Hier dus geen plezier aan vuurwerk. Dat heeft dus niks te maken met het bericht wat ik hierboven postte. Merrie had blijkbaar al iets onder de leden, het is sneu maar dit had ook volgende week kunnen gebeuren. Misschien wel tijdens een therapie sessie, dan had het nog traumatischer geweest, ook voor de deelnemer.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 02-01-20 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:10

Er staat in het stuk dat de paarden normaliter niet zoveel problemen hadden met vuurwerk. Er zijn talloze paardeneigenaren die hun dieren juist op de wei laten met oud en nieuw omdat ze op stal nog veel banger zijn en geen kant op kunnen.
Ze vertelt ook dat de knallen dit jaar nog veel en veel harder waren dan de jaren daarvoor, hoe had ze daar veel eerder op moeten anticiperen dan?
Victim blaming inderdaad.
Neemt niet weg dat het niet te bewijzen valt dat de hartaanval van het paard daadwerkelijk door het vuurwerk is gekomen, maar ik kan goed begrijpen dat je dat wel als logische conclusie ziet als je zoiets overkomt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:12

Suzanne F. schreef:
Vervelend maar misschien had ze anders volgende week wel dood neergevallen. Of de week erop.
Ik vind het sneu maar een beetje overtrokken.

Ja? Enorm verdrietig en boos zijn omdat je paard dood neervalt door een product dat verboden was is overtrokken?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 02-01-20 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:13

In gans Vlaanderen was er een algeheel verbod op vuurwerk behalve als de plaatselijke gemeente toestemming gaf en dus particulieren een vergunning gaf. Het grootste probleem is echter net als in Nederland dat ze op het platteland niet handhaven en ferme boetes geven. Ook hier in België worden ze helaas met het jaar driester qua vuurwerk.

Ik zelf heb geluk dat ik buren heb die zelf dieren hebben en geen vuurwerk afsteken.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:17

SuzanneF. waar lees jij dat die merrie al iets onder de leden had? En zelfs dan nog... Ik ben helaas ervaringsdeskundige in hartproblemen, en een hoge shot adrenaline is gewoon niét goed voor een (zwak) hart. Ja, ze kan al hartproblemen hebben gehad. Maar nee, dit komt wél door het vuurwerk dat haar hart het net op die moment begaf. Anders had ze die ritmestoornis wellicht niet gekregen. Ik mag niet geen bungeejumpen want dat kan mijn tikker ook niet aan, maar als iemand me van een brug duwt zal ik wellicht ook al weg zijn nog voor ik de grond heb geraakt. Dan ligt het toch ook niet aan mij dat ik dood ben? Want ja, 't was mijn hart dat zwak was? Dat is imo de omgekeerde wereld. Tuurlijk heb je niet alles in de hand maar 't is heel simpel: vuurwerk hebben wij wél in de hand. Mensen moeten gewoon de regels naleven en een beetje empathie tonen naar elkaar ipv eigen plezier eerst.

Sansevieria

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:34

Dat gebrek aan empathie vind ik ook shocking eerlijk gezegd.

Net als de reacties van een deel mensen bij de doden in de flat in Arnhem, daar durven mensen toch echt te beweren dat diegene die de bank in de hal zette schuldig is. Of de woningbouw.
Ehhh, bij mijn weten hebben toch echt die twee jochies het vuurwerk aangestoken en de flat binnengegooit ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:52

Kritiek hebben op iemands handelen is niet meteen victim blaming, ik vind dat zo een zwaar irritante trend die ingezet is.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:53

Echt wel heel erg sneu dat het paard om deze reden is overleden. Tuurlijk het paard is 26 en gelukkig geen 6.. Maar dit verwacht je natuurlijk niet. Het blijft gewoon zo dat vuurwerk heel erg leuk is voor de mens maar dieren niet..

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:12

Los van het feit dat dit zeer ongelukkig voorgeval is.

Een verbod op vuurwerk in vlaanderen? Daar hebben de meeste het toch mis.
Zie de kaart eens na die ze vlak voor oudjaar uitgaven in België....
In meer dan de helft van de gemeenten binnen West-Vlaanderen was het toegelaten zonder vergunning.
Bij een 10tal een volledig verbod en bij de andere was er toelating mits je een vergunning ging halen.
Er is dus geen verbod, want de meeste gemeente geven een vergunnjng met plezier af.
En als ik het zo zie is dit toch zo over de meeste provincies...

Zoek dan eens naar Hoeselt waar het paard stond dan zie je dat er gewoon een toelating voor vuurwerk was zonder vergunning.

Gemeente Hoeselt
Vuurwerk Toegestaan? Toegestaan
Boete?
Meer uitleg toegestaan zonder vergunning in de overgang van oud naar nieuw op 31 december om 22.30 uur tot 1 januari om 01.00 uur.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/in ... ~aeae62e5/

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:21

Anoniem schreef:
Kritiek hebben op iemands handelen is niet meteen victim blaming, ik vind dat zo een zwaar irritante trend die ingezet is.

Ik vind ook heel veel dingen irritant. Ik erger me enorm aan slechte spelling, spreektaal schrijven en slechte zinsopbouw bijvoorbeeld. Maar daar val ik een ander niet mee lastig.
Maar in een topic beweren dat dit haar eigen schuld is omdat ze de paarden niet eerder binnen heeft gezet(zonder ook maar iets te weten van de randomstandigheden), of dat het een ander nooit zou overkomen omdat...is wel degelijk haar de schuld in de schoenen schuiven.
Als ze anders had gehandeld had haar paard nog geleefd, is dan de boodschap.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 02-01-20 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:22

Sassy schreef:
Dat gebrek aan empathie vind ik ook shocking eerlijk gezegd.

Net als de reacties van een deel mensen bij de doden in de flat in Arnhem, daar durven mensen toch echt te beweren dat diegene die de bank in de hal zette schuldig is. Of de woningbouw.
Ehhh, bij mijn weten hebben toch echt die twee jochies het vuurwerk aangestoken en de flat binnengegooit ....

Ja idd. Dat vind ik ook zeer schokkend om eerlijk te zijn. Wat een haat zit er toch.. beetje empathie zit er bij vele niet meer in helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:24

Ik vind het heel erg triest...paard was al oud ja, maar moet het dan maar zo aan haar einde komen? net als zoveel andere dieren en mensen? alleen maar allemaal vanwege dat stomme vuurwerk?

Ik hoop echt dat het zsm afgeschaft wordt, maar het is net alsof je grote kinderen hun speelgoed af probeert te pakken en mensen reageren nogal kinderachtig. Hun plezier is belangrijker dan dat er doden vallen. (idiote zieke wereld)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:24

Er is een algemeen verbod, maar burgemeesters mogen autonoom beslissen of ze dat handhaven. En zolang de verkoop hier en over de grens blijft en de industrie zelf niet volop gaat inzetten op alternatieven, zullen er problemen blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:25

MairiMacBran schreef:
Anoniem schreef:

Ik vind ook heel veel dingen irritant. Ik erger me enorm aan slechte spelling, spreektaal schrijven en slechte zinsopbouw bijvoorbeeld. Maar daar val ik een ander niet mee lastig.
Maar in een topic beweren dat dit haar eigen schuld is omdat ze de paarden niet eerder binnen heeft gezet(zonder ook maar iets te weten van de randomstandigheden), of dat het een ander nooit zou overkomen omdat...is wel degelijk haar de schuld in de schoenen schuiven.
Als ze anders had gehandeld had haar paard nog geleefd, is dan de boodschap.

Ja, en misschien is die boodschap ook wel gewoon waar. Feit is dat zij zelf meer had kunnen doen, vraag is of dat nut zou hebben gehad. Maar iemand niet mogen wijzen op eigen verantwoordlijkheden en mogelijkheden vind ik onzin.
Wat taal ermee te maken heeft is mij een raadsel, of stoor jij je aan mijn taalgebruik?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:29

dromertje2 schreef:
In België is er ook een walibi met jong in de buidel gestorven. Op enkele meters van hun wei werd er vuurwerk afgestoken doir 2 jonge gasten.
Zal ook toevallig zijn...

Ook een Valkparkiet is zich letterlijk dood geschrokken toen ze voor de deur vuurwerk af staken. Het is te triest voor woorden dat een "traditie" zoveel overlast, gewonden en doden veroorzaakt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:31

Ik ga niet alle posten lezen want iedereen heeft andere mening

Er sterven heel veel dieren door vuurwerk niet alleen dit paard en het is sneu voor elk dier.
Maar het hoort bij de mens op oudejaarsavond is er vuurwerk, dit is niet onverwachts.

Ik vind...IK vind dat iedereen die een dier bezit verantwoordelijk is voor dier.
Je brengt je dier ergens onder waar het veilig waant.

Om 23:45 binnen zetten vind ik laat net als de kat van mijn vriendin.....die mocht om 13:00 nog ff poepen in de tuin..schrok van vuurwerk rende weg en is aangereden.
Ik hou mijn kat dus binnen vanaf 29-12 en ja dat is niet makkelijk en ze zoekt ruzie maar zorg dat ze iig rond de jaarwisseling veilig is

En dat had deze eigenaars ook moeten doen.
Laatst bijgewerkt door tita op 02-01-20 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:31

Ze deed wat ze al 17 jaar lang deed dus waarom stellen dat feit is dat ze iets anders had moeten doen.
Feit is dat jij die paarden niet kent.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:33

AaronYve schreef:
Ze deed wat ze al 17 jaar lang deed dus waarom stellen dat feit is dat ze iets anders had moeten doen.

17 jaar mazzel gehad en nu fatale afloop.
Dan moet je gewoon je consequenties nemen en niet gaan afschuiven op vuurwerk en dingen willen gaan verbieden.

Ik heb hekel aan vuurwerk en mocht dat ooit verbod worden zou ik dat niet erg vinden maar ik ga niet publiciteit opzoeken.
Haar manier van aanpak vind ik gewoon laks

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:35

Anoniem schreef:
Ja, en misschien is die boodschap ook wel gewoon waar. Feit is dat zij zelf meer had kunnen doen, vraag is of dat nut zou hebben gehad. Maar iemand niet mogen wijzen op eigen verantwoordlijkheden en mogelijkheden vind ik onzin.
Wat taal ermee te maken heeft is mij een raadsel, of stoor jij je aan mijn taalgebruik?

Jij zegt dat je je ergert aan het zgn onterecht victim blamen, waarop ik meld dat ik me ook aan genoeg zaken erger en als voorbeeld slecht taalgebruik noem, maar dat voor mij geen reden is om anderen daar op aan te spreken. Het heeft dus niets met jouw taalgebruik te maken.

Jij beweert dat het een feit is dat ze meer had kunnen doen dan dat ze gedaan heeft. Dat weet jij niet want jij kent haar en de omstandigheden niet. Jij geeft haar de schuld van het overlijden van het paard terwijl je dat helemaal niet kunt weten.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:38

Van mij mag er een verbod komen op vuurwerk.

Sinds mijn oma haar oog verloren heeft (stond in de voordeur te kijken, er vloog een pijl in haar oog)
Heb ik er een afkeer van..

Maar idd ik Snap Ook niet wat dat mens in de deuropening deed.. :Y) Ze moest maar achter het raam gaan staan natuurlijk...
Helaas was dit geen gewone pijl en was ie ook door het raam gegaan.
Afijn mensen /kinderen kunnen niet normaal met vuurwerk omgaan blijkt elk jaar weer
Dieren vuurwerk in de kont drukken, of vlaknbij ze gooien moedwillig, dingen vernielen, brand..

Nee doe mij maar een show of wat ipv reguliere verkoop

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:45

tita schreef:
AaronYve schreef:

17 jaar mazzel gehad en nu fatale afloop.
Dan moet je gewoon je consequenties nemen en niet gaan afschuiven op vuurwerk en dingen willen gaan verbieden.

Ik heb hekel aan vuurwerk en mocht dat ooit verbod worden zou ik dat niet erg vinden maar ik ga niet publiciteit opzoeken.
Haar manier van aanpak vind ik gewoon laks

Jij vindt dat laks. Feit is dat jij haar haar paard en de omstandigheden niet kent. Vind het echt te erg om zoiets te zeggen terwijl je dat niet kunt weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:52

Oh ja, op stal is het zeker veilig, op stal gebeuren er geen ongevallen tijdens het vuurwerk. Jaja, tis daarom dat er zoveel merries op stal verwerpen tijdens nieuwjaarsnacht en dat er zoveel mensen hun paard gewond terug vinden na al dat knallen. En ook op stal kunnen paarden doodgaan van angst.
Echt naar om hier te lezen dat er met de vinger naar de eigenaar gewezen wordt.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:53

Ik ben ook voor een verbod. Het is slecht voor het milieu, de dieren zowel in huis als buiten bang. Vreselijk veel vandalisme met die rommel. Hier lopen mijn buurtkinderen van 8 Jaar met zakken vol rond. Zo onverantwoord en ze denken niet aan andere mensen en dieren. Vraag vaak of ze aan de zijkant van het huis willen knallen, maar voor het huis is veel beter.

Mijn doodsbange hond heeft vorig jaar een epileptische aanval gekregen door angst. Ik geloof dat een dier een hartstilstand kan krijgen door het knallen.

2 van mijn paarden zijn oom buiten gebleven. Die staan nooit in een stal, vinden ze niet fijn. Gelukkig zijn daar fijne meedenkende mensen. De boer heeft een stuk van de weilanden in het bos ( waar de paarden staan) vandaan een landje voor de omgeving gegeven om te knallen en een vuur te maken. De dieren in het bos hadden daardoor nauwelijks last van vuurwerk. Ben hem daar dankbaar voor.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:54

Ik vind het laf en laks om de dood van je paard op andere mensen te schuiven. En een conclusie te trekken.
Ze weet niet waar haar paard aan overleden was is puur een aanname op geluid en beeld.

Bovendien mag ik een eigen mening hebben.