Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:41

Dagelijks op de Overtoom paarden in- en uitladen is niet erg haalbaar. Amsterdam staat toch al de hele dag klem met auto's, dat wil je niet verder blokkeren met vrachtwagens...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:41

Wat is er nou toch mis met werkpaarden die zeer goed verzorgd worden? De meeste mensen willen ook wel flierefluiten in een mansion met een enorme tuin met zwembad, maar hebben een rijtjeswoning en zijn loonslaaf en daar is niks mis mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:17

Kimmie25501 schreef:
Om het Even over de andere genomineerden te hebben, ik snap die tekst bij vion niet helemaal hoor. Nu zijn ze eerlijk over hun manier van varkens doden, is het weer niet goed. Wat willen ze dan? Dat is iig de meest diervriendelijke manier. Nou ja, het meest diervriendelijke manier is natuurlijk niet doden, maar dam kun je beter de consumenten die goedkoop varkensvlees vragen nomineren i.p.v. de slachterij zelf. Of denk aan halal slachten, dat is nog erger.

Sorry voor mijn deels off-topic bericht, maar constant dat gezeik over vion viel me zo op haha

Seriously... Vergassen de beste methode??! Ik geloof dat inmiddels toch wel is vastgesteld hoe gruwelijk en pijnlijk dit is voor die dieren. Kleine slachterijen die individueel elektrocuteren vind ik ook afschuwelijk maar beter dan die massale hel met gas.
Plus dat er bij dat bedrijf en partnerbedrijven extreem veel dingen mis gaan buiten de al niet te fijne norm en regels. Lijkt me niet meer dan normaal dat mensen daarover "zeuren"

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:35

Almighty schreef:
Poeh dan kunnen ze nog wel even door nomineren. Zeker als je ooit ook in België komt kijken. Daar is op veel stallen nog meer norm dan regel dat paarden altijd op stal staan met misschien 1 uur per dag trainen. Of alleen de lessen mogen lopen en zelden vrij bewegen. Aan de orde is. Als je dat hier opvolgt kan je er een hoop sluiten ook particulieren met paard aan huis of trainingstallen. En als je hier daar tegenin durft te gaan ben je vreemd mens.

Belgie loopt sowieso erg achter qua dierenwelzijn.....

Als je het normaal vindt een bewegingsdier op te sluiten ben je inderdaad wel een beetje een 'vreemd mens'.... ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:39

luxx schreef:
Wat is er nou toch mis met werkpaarden die zeer goed verzorgd worden? De meeste mensen willen ook wel flierefluiten in een mansion met een enorme tuin met zwembad, maar hebben een rijtjeswoning en zijn loonslaaf en daar is niks mis mee

Omdat het achterhaald is.... omdat het beter kan en beter moet, omdat niemand meer afhankelijk is van paarden en ze niet meer op dee gehouden hoeven/ dienen te worden.

Dat mensen als willoze hamsters in de matrix meedraaien gebeurt veel, maar is ook iets waar je iets aan kunt doen. We hoeven paarden niet te onderwerpen aan die gekte toch?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:59

Ninx schreef:
luxx schreef:

Omdat het achterhaald is.... omdat het beter kan en beter moet, omdat niemand meer afhankelijk is van paarden en ze niet meer op dee gehouden hoeven/ dienen te worden.

Dat mensen als willoze hamsters in de matrix meedraaien gebeurt veel, maar is ook iets waar je iets aan kunt doen. We hoeven paarden niet te onderwerpen aan die gekte toch?

We hebben het hier over een bedrijf, dus de eigenaren zijn wel degelijk afhankelijk van de paarden. Die overigens ùitstekend verzorgd worden, en van er nooit uitkomen is echt geen sprake. Dat wordt verzonnen om aan de hetze tegen dit bedrijf mee te helpen. Mijn opa zei het vroeger al tegen mij om me duidelijk te maken dat ik niet moest piepen wanneer ik iets niet wilde doen, 'je hebt werkpaarden en luxe paarden....', en dat lieve mensen is een waarheid als een koe die nog steeds geldt. En dit gaat dan over zeer luxe werkpaarden. Ik ben nog steeds maar een gewoon werkpaard, maar ik tel mijn zegeningen. En paarden kunnen natuurlijk niet erg ver redeneren, ookal zei mijn opa ook 'denken moet je aan een paard overlaten, die heeft een veel groter hoofd', denk ik dat wanneer ze dat wel zouden kunnen een hoop paarden met ze van plaats zouden willen ruilen, en deze paarden met een hoop paarden voor geen prijs zouden willen ruilen en hun fijne plekje opgeven...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:04

Rakkie123 schreef:
Ik vind het een enorm dubio...
Het is zo´n mooie plek, zo´n mooie manege ook...
Als het er niet op staat hoort het op de monumentenlijst te staan...

Dat mag niet verloren gaan...

Maar aan dierenwelzijn moet een hoop gebeuren...maar hoe....
Manege krimpen....
Paarden elders stallen en degene die meelopen in de lessen dagelijks meenemen.

Een prima plek voor clinics, workshops, shows etc. Dan hoef je daar geen paarden 'blijvend' te stallen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:08

Luxx, ik denk dat je gelijk hebt en dat deze manege er alles aan doet om het hun paarden naar de zin te maken. De dieren lopen los en daarnaast lopen ze ook nog in de lessen waardoor ze dus ruimschoots aan hun beweging komen en dat is nu eenmaal voor een paard super belangrijk.

Even een korte samenvatting voor de mensen die de manege niet kennen: het pand is van Stadsherstel en het is een monument en draagt de titel van levend paardenmuseum. Er was ooit een buitenbak, maar die moest overdekt omdat de buren last ervan hadden; er was ooit weidegrond in het park en dat kan nu niet meer gebruikt worden wegens vandalisme en mishandeling van de paarden door voorbijgangers; Er kon ooit gereden worden in het park, maar nu is het daar te druk voor geworden. Deze puntjes om aan te geven hoe de manege moet schipperen met de omstandigheden en hoe die soms door externe factoren enorme hindernissen voorgeschoteld krijgt. De manege heeft nog steeds een sterke locale functie voor de paardrijdende jeugd en ook voor volwassenen. De manege is per fiets en openbaar vervoer uitstekend bereikbaar en is op die manier minder belastend voor het milieu.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:16

Pfft...dat is gewoon echt te triest voor woorden. (het gezeur en het vandalisme etc eromheen) maar het geeft misschien wel aan hoe de maatschappij is veranderd en dat zo'n manege er eigenlijk niet echt meer past.

Wat ik het ergste vindt is dat er geen weidegrond meer is voor de paarden. Niks mis mee dat ze "werken" maar ze moeten daarnaast wel paard kunnen zijn vindt ik. En dat betekent sociaal contact kunnen hebben, vrije beweging en het liefste ook weidegang.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:19

luxx schreef:
Wat is er nou toch mis met werkpaarden die zeer goed verzorgd worden?

Daar is niks mis mee, maar deze werkpaarden worden niet zeer goed verzorgd.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:19

Ninx schreef:
Almighty schreef:
Poeh dan kunnen ze nog wel even door nomineren. Zeker als je ooit ook in België komt kijken. Daar is op veel stallen nog meer norm dan regel dat paarden altijd op stal staan met misschien 1 uur per dag trainen. Of alleen de lessen mogen lopen en zelden vrij bewegen. Aan de orde is. Als je dat hier opvolgt kan je er een hoop sluiten ook particulieren met paard aan huis of trainingstallen. En als je hier daar tegenin durft te gaan ben je vreemd mens.

Belgie loopt sowieso erg achter qua dierenwelzijn.....

Als je het normaal vindt een bewegingsdier op te sluiten ben je inderdaad wel een beetje een 'vreemd mens'.... ;-)

Ik hoop dat ze dat ook blijven doen. De gedachte moet eens anders,. zelfde als geen weide hebben voor je paard. Te triest gewoon

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:25

luxx schreef:

Neen. De betere vergelijking is dat men iedereen in een gevangenis propt waar ze moeten werken en eten, drinken en een slaapplek krijgen.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:26

luxx schreef:
Ninx schreef:

We hebben het hier over een bedrijf, dus de eigenaren zijn wel degelijk afhankelijk van de paarden. Die overigens ùitstekend verzorgd worden, en van er nooit uitkomen is echt geen sprake. Dat wordt verzonnen om aan de hetze tegen dit bedrijf mee te helpen. Mijn opa zei het vroeger al tegen mij om me duidelijk te maken dat ik niet moest piepen wanneer ik iets niet wilde doen, 'je hebt werkpaarden en luxe paarden....', en dat lieve mensen is een waarheid als een koe die nog steeds geldt. En dit gaat dan over zeer luxe werkpaarden. Ik ben nog steeds maar een gewoon werkpaard, maar ik tel mijn zegeningen. En paarden kunnen natuurlijk niet erg ver redeneren, ookal zei mijn opa ook 'denken moet je aan een paard overlaten, die heeft een veel groter hoofd', denk ik dat wanneer ze dat wel zouden kunnen een hoop paarden met ze van plaats zouden willen ruilen, en deze paarden met een hoop paarden voor geen prijs zouden willen ruilen en hun fijne plekje opgeven...

Als je afhankelijk bent van paarden houden op een manier die niet meer bij deze tijd hoort is dat gewoon onderdeel van het ondernemersrisico. Dan kunnen ze wel op de emotionele tour gaan, maar dat is geen argument voor verminderd dierenwelzijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:27

Ayasha schreef:
luxx schreef:

Neen. De betere vergelijking is dat men iedereen in een gevangenis propt waar ze moeten werken en eten, drinken en een slaapplek krijgen.

Zelfs die vergelijking gaat niet op.

Nog betere vergelijking: de hele dag op de toilet opgesloten zitten, zonder raam naar buiten. En 2x per dag word je er een uur uitgehaald, met allerlei tuig op om je in een bepaalde houding te dwingen en dan mag je je donkere toilet weer in.

Ohja en heel afentoe mag je in een binnenbak waar je eveneens geen daglicht ziet een uurtje met veelste veel andere mensen ruzie maken om vervolgens weer in je donkere toilet te mogen.

Ja, goed verzorgd hoor....
Sluiten die hap, een manege in het midden van de hoofdstad, wie kan dat nou nog goedkeuren ??

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:52

Oké, een hoop gepapagaai waar je moeilijk op in kunt gaan, maar dan vraag ik me wel af, in deze tijd? Kan iemand me dat uitleggen? Wat is dat, deze tijd? Deze perfecte wereld waarin gelijkheid is voor alle levende wezens, waar niemand honger heeft, waar alle paarden in een soort van paardenhemel wonen? En dit zijn dan de laatste der mohicanen, de arme zieltjes op de Amsterdamse manege, die moeten als laatste gered worden? Ga eens echt om je heen kijken dan, zonder roze bril, zo mooi is het allemaal niet, deze tijd....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:56

En omdat het zo mooi niet is moeten we er maar geen f*ck om geven dat deze dieren zo moeten leven?
Moeten we het misschien ook nog toejuichen en alle paarden elke vorm van vrije uitloop ontzeggen? Dan zijn we zeker dat we binnen dit en vijf jaar onze sport niet meer beoefenen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:02

Ayasha schreef:
Rakkie123 schreef:
Ik vind het een enorm dubio...
Het is zo´n mooie plek, zo´n mooie manege ook...
Als het er niet op staat hoort het op de monumentenlijst te staan...

Dat mag niet verloren gaan...

Maar aan dierenwelzijn moet een hoop gebeuren...maar hoe....
Manege krimpen....
Paarden elders stallen en degene die meelopen in de lessen dagelijks meenemen.

Ik begrijp niet dat dit voor een paardenliefhebber een dubio kan zijn. Als het zo'n mooi gebouw is maak er dan een museum van. Maar je houdt geen paarden in die omstandigheden. Gewoon niet.

Kennelijk blijven hangen ergens bij zin 1...
Lees de rest ook.

En ja voor een dierenliefhebber kan het best een dubio zijn, als je de rest van de post leest :+

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:02

Afbeelding
Ja echt verschrikkelijk

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:05

Rakkie123 Ik heb de rest prima gelezen. Ik vind het gewoon dusdanig ondergeschikt aan het welzijn van de dieren dat het voor mij totaal niet van belang is. Waardoor ik dus ook het dubio niet snap.

Lux; En hoe vaak/lang per dag staan ze zo? En hoe staan ze de overige uren? Hoeveel daglicht zien ze?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:12

Dat weet ik niet precies Ayasha, wat ik weet is dat ze een maand per jaar vakantie hebben en naar het land gaan, dat ze vrije beweging hebben en top verzorgd worden. Zeer luxe werkpaarden. En daar is niks mis mee. Natuurlijk zijn er paarden die er beter bijstaan, maar er staan er ook veel en veel slechter bij, die niet zo'n goede verzorging krijgen. Zie geen reden om een mooi bedrijf te slopen met hear say en aannames

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:18

Ach jeetje, zelfs een hele maand per jaar op het land. Wat een luxe.

Meen je dit, luxx? Besef je hoe onzinnig het argument 'sommigen hebben het slechter' wel is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:20

Maar je wil het wel verdedigen op basis van.... Nou, weinig tot geen informatie? Terwijl het wel duidelijk is dat deze dieren af en toe mogen proeven van vrijheid en daarna weer opgehokt worden en in een kleine paddock mogen. Gezien iemand al zegt dat ze brengen en halen geen optie is ivm het verkeer en ze zelf geen weides hebben durf ik er redelijk zeker van te zijn dat ze behalve die maand weinig tot geen daglicht zien behalve dan dat wat door die raampjes heen komt. Vergeleken met deze dieren hebben die grote hoeveelheid paarden die een uur per dag buiten komen in een paddock een luxe leven.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:25

Als een ééntje van de brug springt, springen er hier duidelijk een paar er achteraan.

Staat op de site van HM:
In de nabije toekomst willen wij onze paarden een buiten locatie geven waar zij roulerend kunnen verblijven en oude paarden hun laatste dagen kunnen doorbrengen.

Dus ze weten het zelf ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:29

Tuurlijk weten ze het zelf ook. Het is een kwestie van tijd voor die manege definitief gesloten wordt.

En ik kan het alleen maar toejuichen. Een stadsmanege is niet meer van deze tijd. Dat ze Otto's neerzetten of zo.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:44

Mijn stem hebben ze. Ouderwets gedoe waar dieren de dupe van zijn. En ja, dat is in veel meer gevallen/plekken ook zo, en daar denk ik hetzelfde over. Sluiten die handel.