Dat pasje achteruit zetten en weer vooruit vind ik een hele goede. Daar had ik dan weer nooit van gehoord. Ga ik zeer zeker eens toepassen, want je zit al gauw in een strijd en dat is naar.
Vandaag tijdens de mist gereden en één keer eraf gegaan (criteria is altijd→ situatie was daar die zelfs onze overleden Hercule die zo bomproof was eng zou vinden
, dan is er compassie) en toen merkte ik dat het aarzelen, wachten erger werd en vaker gebeurde tijdens de rit en ik vond het geen goede zaak om iedere keer er af te gaan, dus daar gelijk mee gestopt. Opeens wist ik van binnen dat ik te afwachtend en te soft was en dat kordaatheid en strengheid nu op zijn plaats was. Hem de hemel ingeprezen als hij door ging als hij ergens naar keek en voelbaar was dat hij het merens anker uit wilde gooien, streng gepraat en zelfs een tik gegeven, zo van nu is het klaar, niet zeuren en gaan met die banaan (paard heeft echt zo verschrikkelijk veel gezien en gedaan met zoveel verschillende ruiters).
Daarna was het zo goed als over en kon ik goed rijden en hem zelfs lekker laten galopperen zodat hij opgebouwde stress kon afvoeren. Behalve op het einde waar alle enge dingen bij elkaar kwamen wilde hij echt niet meer verder. Onder bemoedigend praten, kreeg ik hem langs de dingen en ik werd geholpen door de mensen die even de honden binnen haalden→ dat was net teveel. Hij durfde niet verder en de honden stonden flink te blaffen paar meter verderop en blokkeerden de weg
waarvan ik wilde dat hij in ging . Er lagen allerlei obstakels→ Franse chaos
, reed een tractor op het erf, de honden gingen te keer, de koeien maakte geluid in de stal→ en hij was er nog nooit geweest. De volgende keer, maar Polie eens voorop zetten en dan weet hij dat het OK is van binnenuit, maar hij was dapper en ik heb hem de hemel ingeprezen
. Hij heeft het zelf gedaan en ik ben er op gebleven. Dapper paard!Dank je wel voor deze fijne tip van achteruit gaan, stoppen, belonen, en vooruit gaan tot de lijn.
Als je paard het aankan om mee naar buiten te gaan is dat alleen maar fijn, een mooie manier om lekker aan elkaar te wennen en veel samen mee te maken. Doet de band vaak alleen maar goed.
Niet zo erg dominant als Hercule, zelfs totaal niet, maar hij is er wel degelijk en dat is tof en goed.
. Maar het gaat goed met haar dus naast haar lopen buiten gaat en dan kleine stukjes in draf erop kan nu zeker. Chico wordt dus vooral alleen gereden en dat doet hij ook heel erg goed, is hij op getest in St Ybar en ook de kudde achterlaten deed en doet hij heel erg goed.
Even wennen aan elkaar, weer opnieuw synchroniseren. Zal voor jullie beide wel zo zijn, ook hij moet omschakelen.
. Ik heb kordaat en zeer streng opgetreden en de emmer geblokt en hem weggestuurd. Tot twee keer kwam hij terug om naar de emmer van Pol te gaan. Pol kent het hier wel en zij weet, dat dit echt een no go is, dus die smikkelde heerlijk onverstoorbaar door. Dus Chico weggestuurd tot twee keer en de 2de keer gewezen op zijn emmer en anders maar niet. Dus het werd met een pissige blik zijn eigen emmer
en buuf kwam langs met zijn tractor met groot apparaat er achter. Chico deinsde terug, Polie
Die ziet dan ineens iets en bedenkt: hey dat is ook leuk daar, en dan wendt ze heel vrolijk en met een zachte energie zelf die kant op. Vaak lach ik daarom, laat haar een paar passen die kant op zetten, en stuur haar dan langzaam en vriendelijk terug naar waar ze vandaan kwam. Ik zeg niet meteen: Nee, dat mag niet!! Zo blijft ze speels en open. Soms, als het uitkomt, ga ik ook wel eens mee in haar ideeën.