Wilde Przewalskipaarden leven voort in Tsjernobyl

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 23:55

daffie1986 schreef:
Veriye schreef:
Heb een tijdje geleden een documentaire gezien over de dieren en planten in Tschernobyl. Onderzoek heeft laten zien dat de aantal kankers in de dieren (door de straling) inmiddels teruglopen en dat de mutaties ook meevallen. De natuur keert langsaam tot "normaal" terug.

Ja, maar de mest van de paarden was nog steeds radioactief.
Wolven zijn nog steeds extreem agressief naar mensen toe.

Denk wel dat ik het over een andere documentaire heb, ze gingen ook de straling in het bos, vissen, vogels enz meten. Onderzoek met de wolf ben ik nog steeds heel benieuwd naar aangezien ze willen uitvinden of die agressie nu komt door de straling of omdat ze geen mensen kennen.

Alles wat vanuit de grond groeit, is nog steeds besmet.
Ze hebben veel onderzoek gedaan bij verschillende diersoorten en eigenlijk hebben ze alleen echt wat veranderingen kunnen zien bij kleine zoogdieren. Geen veranderingen als in extra poten maar dat de gehele levensloop heel iets versneld is. Eerder volwassen, eerder voortplanten en eerder dood.

Onderzoek bij wolven liet bv ook zien dat zij totaal geen onderscheid maken tussen besmette gebieden met (nog steeds) zeer hoge straling en gebieden waar de straling minimaal is. Zij eten dus ook besmette prooidieren.
Wolven die agressief naar mensen zijn, heb ik daar totaal niet meegemaakt.
Gewoon schuw en een enkel jong mannetje nieuwsgierig naar mensen maar op gepaste afstand (overdag).
En dat was in een gebied rond Chernobyl waar de afgelopen 33 jaar uitsluitend onderzoekers zijn geweest en tot april dit jaar afgesloten was voor andere mensen. De Wit-Russische kant, daar waar de grootste hoeveelheid straling terecht is gekomen.
Daar is sinds de ramp nog steeds geen toestemming om te wonen en ook de bewakers daar werken ivm de straling maar korte diensten in het gebied.
In andere delen van Wit Rusland ben ik ook geweest voor wolven en daar zijn ze naar mijn mening nog schuwer omdat daar volop op ze wordt gejaagd.

De przewalskipaarden zijn in de Oekraïne uitgezet en de grens over gekomen naar Wit Rusland maar die hebben we helaas niet gezien. Wel verse sporen en mest maar blijkbaar zijn ze daar aardig schuw.
Omdat ze daar zelfstandig de grens over zijn gekomen, staan ze inmiddels in Wit Rusland als inheemse soort op de lijst :)
Je kon daar idd zien dat ze bij de oude verlaten staatsboerderijen in de stalgebouwen rond hebben gelopen en het als schuilstal gebruiken.
Ook de wolven en elanden trouwens, daar zag je binnen ook de sporen van en zelfs resten van de prooien van de wolven.
Maar ook (roof)vogels die in verlaten huizen nestelen. Ooievaars zijn uit het gebied verdreven omdat de zeearend het gebied veroverd heeft en daar volop broedt.

Wat wel een grote (positieve) invloed op de natuur daar heeft, geen menselijke invloeden de afgelopen 33 jaar.
Zodra je door de hekken bent en uit de exclusion zone weer de bewoonde wereld in rijdt, is er weer volop landbouw, lopen de koeien buiten en hoewel het daar op het platteland nog steeds lijkt of de tijd heeft stilgestaan, leven de mensen daar gewoon hun leven...

Eind april ben ik een aantal dagen in de Wit Russische exclusion zone geweest (als fotograaf) en heb daar gesproken met o.a. de ecologen en nucleaire hoofd van het onderzoekscentrum waar ook dit onderzoek is gedaan.
Erg interessant en indrukwekkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:01

Tieneke schreef:
Bijzonder hoe de natuur daar heropleeft.

En bijzonder hoeveel kemels van taalfouten er in dit artikel staan. Is dit gewoon los door Translate gegooid?

Citaat:
Vroeger leefden zij in Europa maar zijn uiteindelijk beperkt dat Mongolië, China en Kazachstan. Ongeveer 15 jaar geleden zijn er 36 paarden naar de zone.

Wat?

Haahaha, Kemel, iets met Suske en Wiske ;)
Maar even serieus. Wij mensen bouwen hekken bepalen of een land wel of niet van hun is. Beesten bakenen een territorium af.
En dat wordt niet door mensengrenzen bepaald.

Tiahastrona

Re: Wilde Przewalskipaarden leven voort in Tsjernobyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:39

Laatst programma gezien waarin bleek dat er nauwelijks straling is. In een vliegtuig was dit aantal x meer (weet niet meer precies hoeveel). Ze houden dit verhaal zo omdat het toerisme dat hiervoor komt geld opleverde.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:00

Tiahastrona schreef:
Laatst programma gezien waarin bleek dat er nauwelijks straling is. In een vliegtuig was dit aantal x meer (weet niet meer precies hoeveel). Ze houden dit verhaal zo omdat het toerisme dat hiervoor komt geld opleverde.

Voor wat ik heb gezien en ook zelf heb gemeten, is dat het heel plaatselijk is.
Op sommige plekken kon je amper wat meten, op andere plaatsen ging echt het alarm van de meter af en mochten we bv wel fotograferen maar een korte periode. Op andere plaatsen was de boel afgesloten, daar is nog steeds de straling erg hoog.
De eerste dagen loop je ook best wat voorzichtig rond, de 3e dag zaten we op de grond te picknicken op een plek waar we wel eerst even hadden gemeten hoe hoog de straling is.
1 van de fotografen had z'n geigerteller ook in het vliegtuig mee en kon daar wel straling meten maar in de zone was dat op veel plekken toch een stuk hoger.
We werden daar ook iedere dag bij het verlaten van het gebied goed gecontroleerd en 1x ging het alarm toch wel af op m'n schoenen. Na ze goed stofvrij te hebben gemaakt, werden ze goedgekeurd :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:57

Nou ik heb anders een docu gezin over de vreemde natuur daar.
Spinnen bijvoorbeeld maken niet meer een volmaakt mooi rond web met evenredige lijntje maar rare hoekige webben die helemaal niet kloppen...en in zo'n koelwater bassin zwemmen allerlei gemuteerde vissen rond ( volgens mij huge meervallen) en andere vreemde dingen.

Wel eng vond ik dat het bladerdek op de grond nog steeds zwaar besmet is, als daar ooit een grote brand of tornado of andere natuurramp zou komen ie de rest er omheen alsnog de sjaak.

En er leefden dan wel meer mensen die nooit vertrokken zijn en al die misvormde groentes aten en gewoon hun leven leiden.... heel bizar allemaal...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 15:48

Gypsy schreef:
Ik vind het vooral grappig om te lezen dat zelfs deze wilde oerpony's het op zijn tijd wel fijn vinden om in een schuilstal te staan.

Ja en dat was ook het eerste wat in mij opkwam.
Een bewijs dat ook de wilde dieren het fijn vinden om beschut te kunnen staan of te kunnen schuilen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:15

Tiahastrona schreef:

Ik heb hetzelfde programma gezien, was van Kees van der Spek. Je kunt er gewoon fruit van de fruitbomen eten en de straling in het gebied is miniem. In een vliegtuig inderdaad zelfs hoger dan in het gebied zelf. Vooral toerisme-gericht nog, meer niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:22

Trouwens geeft dit artikel wel mooi weer dat wilde paarden blijkbaar langdurig schuilen in grote gebouwen, zowel 's zomers als 's winters indien ze daar de mogelijkheid toe hebben. Ze verkiezen het blijkbaar boven dichte begroeiing, laat staan een bomenrij.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 05:16

MarijeR schreef:
Wolven die agressief naar mensen zijn, heb ik daar totaal niet meegemaakt.
Gewoon schuw en een enkel jong mannetje nieuwsgierig naar mensen maar op gepaste afstand (overdag).
En dat was in een gebied rond Chernobyl waar de afgelopen 33 jaar uitsluitend onderzoekers zijn geweest en tot april dit jaar afgesloten was voor andere mensen.

Nou deze wolven waren toch echt wel agressief naar mensen toe ('s nachts). Gewoon bewust proberen in te breken bij bewakers, stond ook op bewakingscamera's trouwens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:15

Proberen in te breken lijkt mij:
dier met een neus als een speurhond ruikt eten en probeert het te bemachtigen.

Over woorden kunnen we eindeloos debatteren maar het is niet gericht aanvallen/ naar de keel vliegen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:28

Mizora schreef:
Trouwens geeft dit artikel wel mooi weer dat wilde paarden blijkbaar langdurig schuilen in grote gebouwen, zowel 's zomers als 's winters indien ze daar de mogelijkheid toe hebben. Ze verkiezen het blijkbaar boven dichte begroeiing, laat staan een bomenrij.

Precies, het schuilen in gebouwen gaat vast tegen bepaald Paard natuurlijk gedachtengoed in... :+