Waarom doen we wat we doen: Paddock of paradise?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:47

Hier een beetje gelijk als Duhelo, om dezelfde reden.

Ik heb er wel voor gekozen om ander gras te nemen, dus er staan ook bloemen, kruiden, distels en brandnetels tussen.

Geen slap gras dus zoals hierboven genoemd.

Ik heb mijn merrie ook op een pp gehad en dat ging ook goed hoor, maar dat waren inderdaad meer paarden op een kleiner stuk.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:38

Wij hebben beide, een track en een paddock. En niet omdat we weinig ruimte hebben, integendeel!
Zo kunnen ze altijd lekker de benen strekken zonder dat ze constant op het gras staan, dan worden ze te dik. Maar als ze op de track staan bewegen ze hier echt veel meer dan dat ze alleen in de paddock staan. In de paddock staan ze veel en langere tijd stil. Op de track lopen ze veel meer en is er ook veel meer te zien wat ze ook fijn vinden. Meestal hebben ze hier toegang tot de paddock, track, schuilstal en overdag de wei.

BrittS

Re: Waarom doen we wat we doen: Paddock of paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:52

Hier voor een PP gekozen omdat ik ze niet de hele dag op gras wil hebben (ivm HB). Een PP is in mijn ogen dan toch wat uitdagender dan een gewone simpele paddock. Nu lopen ze rondjes, gaan van bak naar bak, staan zo nu en dan even op de heuvel, gaan een keer pootjebaden in de poel (om daar vervolgens de eetbare planten op te eten die langs de poel groeien), etc.

Voor paarden die wel de hele dag op gras mogen is een track op zich niet echt een toevoeging, maar de andere elementen van een PP (denk aan heuvel, poel, krabpaal, boomstammen) zijn denk ik voor alle paarden een leuke toevoeging.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:09

super leuk om reacties te lezen, ik sta op punt om 3 hectare weiland en bos om te bouwen en met wat "hekjes schuiven" tot een PP. Ik heb nu lange lappen weiland en denk dat het dus anders kan. Ben goed aan oriënteren en alle input, zowel voor en nadelen zijn dus welkom. Puntje timing van dit topic dus :D .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:22

Ik vind dat je al een leuke stek hebt...waar ik in jouw situatie direct een pad omheen zou leggen.

Gewoon omdat het ècht heel leuk is voor de ponies en wat extra sjeu aan het geheel geeft. Helemaal als je ook delen van het pad aan het oog onttrekt zodat het allemaal wat interessanter wordt en ze toch altijd nieuwsgierig gaan kijken wat "daar achter" gebeurt :)

Ik vind het ook handig. Hier ook maar 2 ponies en omdat je ze niet helemaal vol wilt laten vreten en je ook nog te maken hebt met slechte bodem soms door aanhoudende regen, mogen ze gewoon niet 24/7/365 op de wei rondbanjeren.

Dankzij het looppad kunnen ze dan toch nog in alle uithoeken van het terrein komen, en dat vinden ze leuk: lekker veel rondlopen en even ergens anders gaan kijken. Je kan ook beter doseren, dan het ene stukje wei open, dan het andere stuk. Dankzij de paden en stukken zand wordt het terrein direct verdeeld. En als je stiekem een wei open zet dan blijven ze toch wat rondlopen om te checken of ze ergens een wei in kunnen :))

Ze kunnen hier altijd in de stallen, op de bestrating en in het zand.
Vrijwel het hele jaar ook op het pad. En welke wei en voor hoe lang open staat is wisselend en dat is puur voor het eten en in het gras liggen eigenlijk. Voor de beweging hebben ze de stukken zand en het pad :)

Mogen je dieren jaarrond eigenlijk altijd op de wei dan kan ik me voorstellen dat je er niet zoveel meerwaarde in ziet. Maar hier zitten we op klei en dankzij de looppaden kunnen ze toch nog heel veel lopen, over het hele terrein, ook wanneer ze de wei niet op mogen om welke reden dan ook. Dat vind ik een enorm voordeel :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:39

Maar worden de paden in de winter dan niet enorm drassig Pmarena?

Ik zou enerzijds ook graag nog een pad errond willen, maar ik ga al relatief weinig gras hebben, en als ik zie welke oppervlakte ik verlies aan een pad vind ik het zonde van mijn (vrij klein ) stukje (4000m²)

Moest ik echt een groter stuk hebben (een hectare bv) dan zou ik wel direct werken met een pad (wel nog altijd schuilstal + verharding + paddock, ik zou niet beginnen met voederplaatsen op het pad te maken ofzo), maar gewoon een pad errond als extra, maar dan verlies je in verhouding ook niet veel gras als je dat laat kapot(ter) lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:38

Het zijn hier vooral bepaalde stukken die drassig worden, daar kan je dan extra zand op gooien of iets anders doen. Bij extreem nat weer hou ik de paden ook gerust een dag of wat dicht om ze te sparen.

Al met al valt het best mee en ze hoeven de paden niet op, we hebben ook verschillende stukken zand met nog een slingerpaadje met zand, en stukken verharding en 2 stalgebouwtjes waar ze kunnen rommelen. Daar is alles dat ze nodig hebben. Pad is dan puur voor de recreatie zeg maar :)

Het pad staat bijna altijd open, de wei echt niet. Het ene stuk wei mogen ze ook veel langer op lopen dan het andere stuk, het is een beetje sparen en een beetje opgeven :)

Zonder pad hebben ze al bepaald geen klagen. Maar met pad wordt het leven véél leuker :j
Het is niet zo dat als we geen pad hadden gehad, ze dan wel op de afgesloten stukken wei hadden gemogen. Het pad maakt het dus echt een veel fijnere plek met veel meer mogelijkheden.

Ik zie het pad ook niet als "gras verliezen" maar als een soort stukje wei.
Net zoals je een stukje wei op kan geven om toch lekker wat rond te lopen en wat grasjes mee te pikken, kan je dat met het pad ook doen. Alleen is een pad veel leuker want veel meer lengte om even de benen te strekken en het hele terrein te overzien omdat het buitenom je terrein loopt bij voorkeur :)

Als ze zat gegeten hebben op de wei, doe je die dicht en kunnen ze op het pad nog wat grasjes zoeken en snacken. Het geeft echt een extra dimensie er aan vind ik :) Niet alleen stal, paddock, wei...maar ook nog pad dat er weer tussenin zit zeg maar +:)+

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:24

Hmmm dit kun je -om verschillende redenen- toch geen blog noemen? *zeurmodus uit*

De ontwikkeling van traditioneel paddockstaren (zeker in de winter) voor een paar uur per dag, naar een leefomgeving die uitdagender is en meer bij de behoefte van paarden past, vind ik zeer positief.

Veel mensen met paarden praten recht wat krom is. Bijvoorbeeld: we staan op een pensionstal en mijn paard wíl niet eens meer dan 2 uur per dag naar buiten. Daar wordt hij echt ongelukkig/gestrest van.
Vaker is het zo dat diegene dit paard op een pensionstal heeft neergezet waar het paard niet langer dan twee uur naar buiten ‘mag’.

Het is een steeds meer achterhaalde gedachte om te denken dat paddock paradises alleen voor de bit- en boomloze alternatieveling zijn. Je kunt er zoveel meer van maken dan een (zand)pad om je weiland heen, waar je paarden in ieder geval een afwisselender, actiever leven in de buitenlucht mee kan geven. Helemaal als je richting het Equi Habitat concept gaat kijken, want dan probeer je op een ‘grotere’ schaal goed te doen (voor meer dan alleen je paard).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:43

Levita30 schreef:
Gras is helaas niet meer gezond voor onze paarden. Dat komt door de vaak hoge gehalten maar vooral de wisselende gehalten suiker in het gras. Daarnaast komt dat gras slap en zacht is en het daardoor het niet optimaal bijdraagt aan kauwen en het de darmen niet activeert/ prikkelt om hun werk goed te doen.

Verder bevat gras erg weinig droge stof, maar 20 %. Een paard heeft een minimale behoefte van 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof wat belangrijk is om het verteringsstelsel gezond te houden. Dat betekend dat een paard van 500 kg minimaal 37,5 kg gras moet kunnen eten. En dan uiteraard iedere dag!

Vrijwel alle paarden op het gras halen dat niet, omdat er niet iedere dag zoveel gras per paard staat maar ook als dat er wel zou staan worden die paarden uiteraard veel te dik omdat gras erg rijk is.

Zou je dat aub wat willen nuanceren? Mijn paarden doen het top op 12h gras en 12h hooi (van eigen land) én mijn grasland word bemest (en ze worden nog bijgevoerd) 2 Warmbloeden die gewoon lekker aan het werk zijn.
Dus hoewel je stelling best op zal gaan voor veel (sobere) paarden is dit echt geen waarheid voor alle paarden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:47

En zelfs voor sobere paarden geld dat niet perse. Heeft net zo goed te maken met het type gras wat er staat. Ons trekpaard staat gewoon bij onze warmbloeden en volbloed en genieten gewoon van 24/7 gras over een paar hectare wei.
Daarnaast is een toch regelmatig gehoord probleem dat paarden niet genoeg drinken, iets wat je weer vrij simpel oplost door gras te laten eten ipv hooi immers daar zit al veel meer vocht in.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:53

Olympia96 schreef:
De ontwikkeling van traditioneel paddockstaren (zeker in de winter) voor een paar uur per dag, naar een leefomgeving die uitdagender is en meer bij de behoefte van paarden past, vind ik zeer positief.

Dan ga je ervan uit dat paarden in de winter enkel een paar uurtjes op een paddock staan. Dan is natuurlijk alles beter dan dat. Mag het iets optimistischer? Er zijn ook nog paarden die gewoon op de wei staan.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:13

Ik ben wel benieuwd of er op een of andere manier wetenschappelijk onderzoek gedaan is naar een PP, wat aantoont dat paarden het daadwerkelijk zoveel beter vinden.
Mensen zeggen hier dat het "leuk" is voor de paarden.
Hebben paarden dan als ze gewoon ontspannen hun ding doen "leuk" nodig? Waar merken mensen met een PP aan dat hun paarden zoveel gelukkiger zijn?

Ik woon in Afrika en wij hebben van nature een PP voor de paarden.
Ze hebben een terrein met 5 hectare. Ze kunnen door het (altijd droge) rivierbed lopen, over de rotsen, onder de bomen, bergen op en af en ga zo maar door.
En toch staan ze hier 95% van de tijd gewoon voor het huis, naast hun bak hooi, tenzij ze vanwege de wind wat meer beschut gaan staan.
Als er wat gras staat, dan trekken ze wel verder, maar behalve dat hebben ze echt geen behoefte om bergen op en af te gaan, paden in en uit te lopen of door het rivierbed te gaan. Het terrein is grondig verkend toen ze hier nieuw kwamen, na 4 dagen wat rond lopen verkozen ze om slechts een stuk van 20x20m te kiezen waar ze bijna al hun tijd doorbrengen :+

Ik werk vanuit huis en heb altijd zicht op ze, ik zie ze nooit eens een rondje doen gewoon omdat ze zo'n zin hebben in avontuur ofzo :')

Ik denk dat wij dit idee veel groter maken dan het is. Als ze gewoon genoeg te eten hebben, vriendjes om ze heen en fatsoenlijke ruimte voor ze om in te bewegen, dan is het in mijn ogen echt niet nodig om ze een "paradijs" te geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:20

Nou dat doen ze hier dus wel, lekker over de paden struinen :j

Ze staan dan eens hier, dan eens daar. Dan daar weer wat grasjes zoeken, daar even staan / liggen / rollen / hangen. Weer een rondje lopen om te kijken of er toevallig een weitje open staat. Kijken of daar achter alweer iets te snaaien is. Toch nog maar even naar de ene punt van de wei op de uitkijk. Dan weer een poosje hangen bij het raam..enz.

Als het pad eens een dag of wat dicht is dan zijn ze veel mopperiger.
Je kent je paarden toch en ziet wanneer ze zich lekkerder in hun vel voelen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:29

Iriscope schreef:
Ik ben wel benieuwd of er op een of andere manier wetenschappelijk onderzoek gedaan is naar een PP, wat aantoont dat paarden het daadwerkelijk zoveel beter vinden.
Hebben paarden dan als ze gewoon ontspannen hun ding doen "leuk" nodig? Waar merken mensen met een PP aan dat hun paarden zoveel gelukkiger zijn?

Ze hebben een terrein met 5 hectare. Ze kunnen door het (altijd droge) rivierbed lopen, over de rotsen, onder de bomen, bergen op en af en ga zo maar door.
En toch staan ze hier 95% van de tijd gewoon voor het huis, naast hun bak hooi, tenzij ze vanwege de wind wat meer beschut gaan staan.
Als er wat gras staat, dan trekken ze wel verder, maar behalve dat hebben ze echt geen behoefte om bergen op en af te gaan, paden in en uit te lopen of door het rivierbed te gaan. Het terrein is grondig verkend toen ze hier nieuw kwamen, na 4 dagen wat rond lopen verkozen ze om slechts een stuk van 20x20m te kiezen waar ze bijna al hun tijd doorbrengen :+

Ik werk vanuit huis en heb altijd zicht op ze, ik zie ze nooit eens een rondje doen gewoon omdat ze zo'n zin hebben in avontuur ofzo :')

Ik denk dat wij dit idee veel groter maken dan het is. Als ze gewoon genoeg te eten hebben, vriendjes om ze heen en fatsoenlijke ruimte voor ze om in te bewegen, dan is het in mijn ogen echt niet nodig om ze een "paradijs" te geven.

Maar stel dat er bv wel overal gras zou zijn, en op de ene plaats staat een wilg, en een beetje verder staan er kruiden, en nog een beetje verder staat er iets anders dat ze lekker vinden. Denk je niet dat ze dan wel meer zouden gaan rondstruinen?

Nu geef je aan dat er meestal geen gras is, dus ik stel me zo even een relatief kalere vlakte door met weinig "beloning" (voor paarden is beloning eten :P ) en met dat ze alles wat ze nodig hebben op die 20*20 is er ook geen noodzaak of nut om te gaan rondstruinen.

Ik denk dat dat ergens te vergelijken is met een pp. Bij mij hebben ze een afdak; verharding en paddock met daar onbeperkt hooi en water, er zou op paden niks te vinden zijn na een tijdje behalve aarde / modder. Die gaan dan echt niet gaan rondstruinen.

Maar als ik het hooi beperkter geef (kleinere hoeveelheden per voerplaats) en de voerplaatsen verspreid, hier en daar een randje gras openzet en een wilgentak gooi, gaan ze wél gaan rondlopen omdat ze 1: anders honger hebben, want hooi onder afdak is op, 2 beloningen vinden in de vorm van een hapje gras, of een stukje tak.

De vraag is natuurlijk vooral in welke mate dat nódig is, en of ze ook niet gewoon tevreden zijn met lekker stilstaan aan een bak hooi en een rondje in de paddock lopen. (zoals ik eigenlijk wel vermoed)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:35

pmarena schreef:

Ze staan dan eens hier, dan eens daar. Dan daar weer wat grasjes zoeken, daar even staan / liggen / rollen / hangen. Weer een rondje lopen om te kijken of er toevallig een weitje open staat. Kijken of daar achter alweer iets te snaaien is. Toch nog maar even naar de ene punt van de wei op de uitkijk. Dan weer een poosje hangen bij het raam..enz.

Maar is dat niet uit gebrek aan beter? Ik heb de indruk dat mensen vaak denken dat hun paarden 'spelen' terwijl ik eerder denk dat het verveling is. Toevallig ligt hier een zandheuvel. De hele zomer zet geen paard ook maar 1 voet op die heuvel. Pas tegen het eind van de winter, als er helemaal niks meer te vinden is op de wei zie je hen op die heuvel. Wanhopig op zoek naar een grasje of een blaadje, als het maar iets anders is dan dat saaie hooi. In diezelfde periode zijn ze ook veel minder verdraagzaam naar elkeer, knagen ze op de omheining, etc. Ook ligt er al jaren een omgezaagde boom in de wei. Nog nooit is er 1 paard over gesprongen. Dus ik denk dat al de dingen die mensen in een pp leggen als zijnde 'leuk voor de paarden', dat de paarden dat allemaal maar stom vinden en dat het enkel de mensen zijn die dat leuk vinden.
En idd wordt het concept pp vaak misbruikt om teveel paarden op een te kleine oppervlakte te houden, zeker in het commercieel circuit. Het is niet voor niets dat bijna geen enkele commerciele pp in hun website vermeldt hoeveel paarden er op welke oppervlakte gehouden worden. Bij een systeem met boxen geldt vol=vol maar bij een pp kan het ook verleidelijk zijn telkens nog een extra paard bij aan te nemen.
Maar het basisidee, nl de leefwereld van de paarden wat afwisselender te maken, is uiteraard wel goed, maar dan wel vanuit het standpunt van de paarden zelf, door bv verschillende stukken wei met verschillende grasmengsels in te zaaien.
Helaas wordt er nu veel oppervalkte weggenomen van wat leuk is voor de paarden om er dingen neer te zetten die enkel voor mensen leuk zijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:39

Het rondlopen doen ze hier dan inderdaad wel echt. Momenteel hebben ze zo’n 6 ha tot hun beschikking verdeeld over 4 weides waarvan de tussenhekken open staan en ze zijn de hele dag lekker aan de wandel en op zoek naar de lekkerste grasjes en het lekkerste stroompje.

Ik zag ook ergens geschreven staan dat haar paard gelukkiger is op stal want ze wil veel eigen ruimte maar ook dat is natuurlijk gewoon een ruimtegebrek principe. Immers bij meer ruimte hebben ze ook meer mogelijkheden om gewoon even op zichzelf te staan. Dat doen die van ons ook regelmatig. Ze verspreiden en verzamelen gedurende de dag en als er eentje denkt dat er iets aan de hand is word de hele bende bij elkaar geroepen en komt de club van 5 bij elkaar om het te inspecteren. Is het ongevaarlijk bevonden gaan ze daarna weer rustig hun eigen weg hetzij als groepje hetzij alleen net waar ze zelf zin in hebben.
Juist omdat ze altijd de keuze hebben is de kudde eigenlijk heel erg hecht en stabiel. We kunnen ook zonder problemen een vreemd paard erbij zetten en die nemen binnen een paar dagen dat gedrag over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:27

Duhelo schreef:
Iriscope schreef:

Maar stel dat er bv wel overal gras zou zijn, en op de ene plaats staat een wilg, en een beetje verder staan er kruiden, en nog een beetje verder staat er iets anders dat ze lekker vinden. Denk je niet dat ze dan wel meer zouden gaan rondstruinen?

Nu geef je aan dat er meestal geen gras is, dus ik stel me zo even een relatief kalere vlakte door met weinig "beloning" (voor paarden is beloning eten :P ) en met dat ze alles wat ze nodig hebben op die 20*20 is er ook geen noodzaak of nut om te gaan rondstruinen.

Ik denk dat dat ergens te vergelijken is met een pp. Bij mij hebben ze een afdak; verharding en paddock met daar onbeperkt hooi en water, er zou op paden niks te vinden zijn na een tijdje behalve aarde / modder. Die gaan dan echt niet gaan rondstruinen.

Maar als ik het hooi beperkter geef (kleinere hoeveelheden per voerplaats) en de voerplaatsen verspreid, hier en daar een randje gras openzet en een wilgentak gooi, gaan ze wél gaan rondlopen omdat ze 1: anders honger hebben, want hooi onder afdak is op, 2 beloningen vinden in de vorm van een hapje gras, of een stukje tak.

De vraag is natuurlijk vooral in welke mate dat nódig is, en of ze ook niet gewoon tevreden zijn met lekker stilstaan aan een bak hooi en een rondje in de paddock lopen. (zoals ik eigenlijk wel vermoed)

Hier vinden ze ook wel de "beloning" dat ze weer een ander uitzicht hebben, ze vinden het echt fijn om eens lekker ergens anders te gaan staan sukkelen. En dan doen we eigenlijk al jaren geen hooi meer op andere plaatsen voeren dan bij de stal :)

En tja wat is nódig := Hier zijn ze ook redelijk tevreden met rond de stallen / op bestrating en zand rondhangen. maar zodra ik het pad weer openzet dan zijn ze weg hoor: lekker rondstruinen *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:32

Sclimpre schreef:
pmarena schreef:

Maar is dat niet uit gebrek aan beter? Ik heb de indruk dat mensen vaak denken dat hun paarden 'spelen' terwijl ik eerder denk dat het verveling is.

Wat is precies "bij gebrek aan beter"? Wat zou dat "beter" dan moeten zijn bijvoorbeeld? :)

Hier is het pad echt een extraatje tussen "paddock" en "wei". Als ze niet op de wei mogen om welke reden dan ook, hebben ze in ieder geval nog het pad om lekker rond te struinen en wat grasjes te zoeken, waarmee we hier toch aan voor onze knollies belangrijke behoeftes tegemoet komen: het hele terrein over wandelen en wat grasjes zoeken :)

Dat grasjes zoeken moet je je overigens niet teveel van voorstellen: er staat nog zat gras, onder de draden enzo, dat ze laten staan die eikels...pas als we het bosmaaieren eten ze dat op terwijl ze er echt wel gewoon bij kunnen :P Het gaat ze echt vooral om het lekker op eigen houtje wat over het terrein heen stekkeren :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:38

Je moet inderdaad doen wat bij je paarden past. (en wat mogelijk is in de ruimte die je hebt) Mijn paarden rennen en stoeien veel en zijn meer gebaat bij grote open ruimtes. Maar andere paarden moet je juist meer uitnodigen om te bewegen en dan vind ik een pp juist wel weer een mooi concept.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:25

Een PP is naar mijn idee vooral een rage.
En daarbij komt dat die rage veelal misbruikt wordt door mensen die te weinig ruimte hebben voor hun paard, om zichzelf toch het idee of de illusie te geven dat het dier genoeg ruimte (en afleiding) heeft.
Dat klinkt onaardig misschien maar dat is wat ik in de praktijk wel vaak zie.

Ik ken bar weinig PP's die daadwerkelijk zo ruim en groots zijn opgezet dat een paard er daadwerkelijk gelukkig van wordt.
Wellicht is het wel een fantastische uitkomst voor paarden die om welke medische reden dan ook enkel op zand mogen, zo kan ik me voorstellen, want die vervelen zich erg snel.
Al geloof ik ook niet dat een PP an sich daar op lange termijn veel uitdaging voor bied als je het terrein nooit opnieuw inricht. Als ze eenmaal de routes kennen, sluipt daar ook sleur in.

Ik heb wellicht een ouderwets idee van paarden houden; Lekker op het land met mogelijkheid tot schuilen of binnen staan naar wens.
Maar ik ken geen paard wat niet geniet van lekker een sprintje trekken over een weiland in welke richting dan ook, en dat wordt veelal op een kleine PP het dier ontnomen.
Als ik dan van die stakkers op een postzegel-landje "doorzeefd" met lint zie staan, zonder mogelijkheid om zich écht uit te leven, vind ik dat toch sneu.

Dus ja, ik geloof dat het kan werken, maar ook dat je de vrijheid van een paard niet compleet in banen moet willen leiden, want dat is wat te vaak gebeurt naar mijn mening.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:50

Ik zou ooit wel een pad langs mijn wei willen hebben ja, ruimte hebben we zat maar met kleine, sobere pony's moet je een grote wei toch vaak klein maken omdat je ze anders binnen een weekje weg kan rollen. Dus dan zou ik met alle liefde wat gras (wat ze toch niet op krijgen) opofferen voor een pad waar ze ongeacht de voedingswaarde van het gras gewoon even lekker de benen kunnen strekken. Heuvels, natuurlijke verrijking en poelen vind ik trouwens ook wel boeiend, maar ook wel veel denkwerk en centen in uitvoering.

Dan heb ik het dus niet over de postzegels vol met draadjes. En als je paarden hebt die zonder problemen minimaal de helft van de dag op een groot stuk wei kunnen lopen snap ik ook dat je dat lekker doet.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 05:50

Wat ik dus niet zo goed begrijp is dat mensen zeggen dat je paarden moet belonen of uitnodigen tot bewegen.
Waarom moet een paard dan zoveel mogelijk bewegen op een dag? Als hij kan bewegen en dat zelf wil, prima, maar waarom willen wij perse dat hij rondjes loopt, verschillende uitzichten heeft etc? Zijn we paarden dan niet teveel aan het vermenselijken?
In het wild loopt een paard veel meer, omdat het moet, maar als ze daar zelf geen behoefte aan hebben, wie zijn wij dan om ze daar toch tot te gaan dwingen?

Uiteraard gaan mijn paarden lopen in die paar weken dat we hier wel gras hebben. Dan gaan ze het hele terrein over op zoek naar gras. Ik zou ze ook nooit de ruimte ontnemen onder het mom van " ze lopen er toch niet". Maar om nu te zeggen dat ze zelf aangeven dat "avontuur" nodig te hebben, nee.

Overigens een verschil met veel paarden; Wij hebben geen stallen. De paarden staan dus altijd buiten. Zal wellicht schelen vergeleken met paarden die 's nachts wel op een postzegel staan en dus overdag blij zijn als ze de benen mogen strekken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:03

BarbaLala schreef:
Ik ken bar weinig PP's die daadwerkelijk zo ruim en groots zijn opgezet dat een paard er daadwerkelijk gelukkig van wordt.
En zonder dat pad rond datzelfde terrein zouden die paarden daar wel gelukkig worden denk je? Of zou het kunnen dat het pad op die plek dan toch wel degelijk iets toevoegt? :)

Citaat:
Wellicht is het wel een fantastische uitkomst voor paarden die om welke medische reden dan ook enkel op zand mogen, zo kan ik me voorstellen, want die vervelen zich erg snel.
Al geloof ik ook niet dat een PP an sich daar op lange termijn veel uitdaging voor bied als je het terrein nooit opnieuw inricht. Als ze eenmaal de routes kennen, sluipt daar ook sleur in.

Het gaat er volgens mij helemaal niet om dat het steeds "iets nieuws" zou moeten zijn. Maar je merkt met een pad rond de wei dat ze het echt fijn vinden om rond te struinen en dan eens hier, dan eens daar te gaan kijken. Helemaal als niet het hele pad overzien kan worden want ze zijn dan toch nieuwsgierig naar of er verderop nog iets gebeurt. Dat is altijd interessanter dan alleen maar in een saai vierkant paddockje staan waar er helemaal geen "verderop" is.

Citaat:
Ik heb wellicht een ouderwets idee van paarden houden; Lekker op het land met mogelijkheid tot schuilen of binnen staan naar wens.

Wat ook gewoon PRIMA in combinatie kan met een pad rond de wei :)*

Citaat:
Maar ik ken geen paard wat niet geniet van lekker een sprintje trekken over een weiland in welke richting dan ook, en dat wordt veelal op een kleine PP het dier ontnomen.

Dat wordt een dier op een kleine wei / in een kleine paddock ook ontnomen. Juist wanneer je dan nog rondom je terrein een looppad maakt, profiteren ze van zo lang mogelijke stukken die ze even lekker uit kunnen stekkeren. En op de rest van het land kunnen ze ook nog gewoon alle kanten op.

Citaat:
Als ik dan van die stakkers op een postzegel-landje "doorzeefd" met lint zie staan, zonder mogelijkheid om zich écht uit te leven, vind ik dat toch sneu.
Als die dieren geen mogelijkheid hebben om zich echt uit te leven, dan is het terrein sowieso al te klein of bijzonder slecht ingericht. Dat heeft niks met een PP / looppad an sich te maken :)

Iriscope: hoezo dwingen? Dat hoeft helemaal niet. Het is niet dat als je een looppad rond je wei maakt, dat je ze dan dwingt tot wat dan ook. Je kan in uithoeken water / ruwvoer / iets anders interessants zetten waardoor je ze stimuleert om niet de hele tijd uit te staan zakken bij de stal. Maar als je dat niet wilt dan hou je het toch lekker alleen op dat pad waar ze dan gewoon omdat ze het leuk vinden, nog een extra loopje kunnen pakken :)

Vraag het aan de mensen die daadwerkelijk een looppad rond de wei hebben en zien hoe interessant de paarden het vinden om daar te lopen, het trekt ze op 1 of andere manier :j Uitzonderingen zullen er altijd zijn natuurlijk.

Vermenselijken vind ik ook flauwekul, je ziet gewoon aan je paarden waar ze zich fijner tussen de oortjes van voelen. Menig paarden eigenaar herkent het wel als hun dier bvb. een tijd op de paddock doorgebracht heeft dat die kribbiger is dan wanneer ze weer de wei op mogen. Zo zie je dat hier op het pad ook.

En nee ons terrein is niet te klein voor die dieren. Ze worden nergens toe gedwongen. Ze kunnen op het pad hele goede sprintjes trekken en ook op de wei als die open staat. Bovendien kunnen ze zelf naar binnen en naar buiten wanneer ze willen enz. enz. Al die dingen staan helemaal los van wel of geen pad rond je terrein leggen :)

Als je paarden 24/7/365 op een grote wei kunnen lopen dan snap ik dat je geen zin hebt om een pad aan te te leggen / er niet zoveel nut in ziet. (hoewel het ook dan echt wel wat extra "beleveing" toe kan voegen) Maar als je paarden NIET altijd op dat grote stuk mogen.....dan is zo'n pad waar ze wèl het hele jaar op mogen, echt een super leuke extra om ze meer mogelijkheden van rondstruinen te bieden :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:04

Pmarena dat jij voorstander van de PP bent is wel duidelijk uit je betoog. Maar je vergeet 1 ding. Dat er paarden zijn die niet geschikt zijn voor een PP. Zoals die van mij die elke omheining als een uitdaging ziet hoever ze er onderdoor kan eten. Zulke paarden wil je zelfs niet eens op een PP, dat kost je een godsvermogen aan fysio en DA kosten met wervels die alle kanten opvliegen en gaan ontsteken.

En ja ik ben het ook wel eens met diegene die zei dat het meestal percelen zijn die normaal te klein zijn om paarden te houden. Helemaal in het aantal die erop staan. De algemene richtlijn is 3/4 Ha per paard aan wei, en dan zie je "we hebben 4000 m2 en daar staan dan 3 paarden op".

@Iriscope ik ben jaloers op jou land :D Dat is voor mij de ultieme manier van paarden houden, al zou je in NL toch wel een schuilstal nodig zijn :+
Vroeger stonden mijn paarden op een verwilderd stuk land, er stond van alles en overal waren paadjes uitgesleten waar ze liepen, maar nergens geen beperkingen van daar mag je wel komen en daar niet. En wat ze aten, en hoeveel ze liepen zochten ze zelf wel uit. Daar wil ik als wij verhuisd zijn naar terug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:54

Dat zie je sowieso wel, dat we hebben een postzegel met teveel paarden. Dat is niet de schuld van een PP :) Een PP kan het leven voor die hoeveelheid paarden die toch wel op die hoeveelheid land gezet worden, wel een stuk leuker maken.

Ik zie veel te zwart-wit gedachtes. Ook met een pad rond je wei kan je kiezen voor "geen beperkingen van daar mag je wel komen en daar niet"...je kan immers alles open zetten.

Dat je zo min mogelijk afrastering wilt kan wel een goede reden zijn om geen PP opzet te willen, uiteraard. Maar veel andere zaken die langskomen die zijn veel te zwart-wit gesteld, dat is gewoon niet fair om een PP systeem an sich daar op af te rekenen :)