Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. 

Niet alleen stal, paddock, wei...maar ook nog pad dat er weer tussenin zit zeg maar Levita30 schreef:Gras is helaas niet meer gezond voor onze paarden. Dat komt door de vaak hoge gehalten maar vooral de wisselende gehalten suiker in het gras. Daarnaast komt dat gras slap en zacht is en het daardoor het niet optimaal bijdraagt aan kauwen en het de darmen niet activeert/ prikkelt om hun werk goed te doen.
Verder bevat gras erg weinig droge stof, maar 20 %. Een paard heeft een minimale behoefte van 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof wat belangrijk is om het verteringsstelsel gezond te houden. Dat betekend dat een paard van 500 kg minimaal 37,5 kg gras moet kunnen eten. En dan uiteraard iedere dag!
Vrijwel alle paarden op het gras halen dat niet, omdat er niet iedere dag zoveel gras per paard staat maar ook als dat er wel zou staan worden die paarden uiteraard veel te dik omdat gras erg rijk is.
Olympia96 schreef:De ontwikkeling van traditioneel paddockstaren (zeker in de winter) voor een paar uur per dag, naar een leefomgeving die uitdagender is en meer bij de behoefte van paarden past, vind ik zeer positief.

Iriscope schreef:Ik ben wel benieuwd of er op een of andere manier wetenschappelijk onderzoek gedaan is naar een PP, wat aantoont dat paarden het daadwerkelijk zoveel beter vinden.
Mensen zeggen hier dat het "leuk" is voor de paarden.
Hebben paarden dan als ze gewoon ontspannen hun ding doen "leuk" nodig? Waar merken mensen met een PP aan dat hun paarden zoveel gelukkiger zijn?
Ik woon in Afrika en wij hebben van nature een PP voor de paarden.
Ze hebben een terrein met 5 hectare. Ze kunnen door het (altijd droge) rivierbed lopen, over de rotsen, onder de bomen, bergen op en af en ga zo maar door.
En toch staan ze hier 95% van de tijd gewoon voor het huis, naast hun bak hooi, tenzij ze vanwege de wind wat meer beschut gaan staan.
Als er wat gras staat, dan trekken ze wel verder, maar behalve dat hebben ze echt geen behoefte om bergen op en af te gaan, paden in en uit te lopen of door het rivierbed te gaan. Het terrein is grondig verkend toen ze hier nieuw kwamen, na 4 dagen wat rond lopen verkozen ze om slechts een stuk van 20x20m te kiezen waar ze bijna al hun tijd doorbrengen
Ik werk vanuit huis en heb altijd zicht op ze, ik zie ze nooit eens een rondje doen gewoon omdat ze zo'n zin hebben in avontuur ofzo
Ik denk dat wij dit idee veel groter maken dan het is. Als ze gewoon genoeg te eten hebben, vriendjes om ze heen en fatsoenlijke ruimte voor ze om in te bewegen, dan is het in mijn ogen echt niet nodig om ze een "paradijs" te geven.
) en met dat ze alles wat ze nodig hebben op die 20*20 is er ook geen noodzaak of nut om te gaan rondstruinen.pmarena schreef:Nou dat doen ze hier dus wel, lekker over de paden struinen![]()
Ze staan dan eens hier, dan eens daar. Dan daar weer wat grasjes zoeken, daar even staan / liggen / rollen / hangen. Weer een rondje lopen om te kijken of er toevallig een weitje open staat. Kijken of daar achter alweer iets te snaaien is. Toch nog maar even naar de ene punt van de wei op de uitkijk. Dan weer een poosje hangen bij het raam..enz.
Als het pad eens een dag of wat dicht is dan zijn ze veel mopperiger.
Je kent je paarden toch en ziet wanneer ze zich lekkerder in hun vel voelen
Duhelo schreef:Iriscope schreef:Ik ben wel benieuwd of er op een of andere manier wetenschappelijk onderzoek gedaan is naar een PP, wat aantoont dat paarden het daadwerkelijk zoveel beter vinden.
Mensen zeggen hier dat het "leuk" is voor de paarden.
Hebben paarden dan als ze gewoon ontspannen hun ding doen "leuk" nodig? Waar merken mensen met een PP aan dat hun paarden zoveel gelukkiger zijn?
Ik woon in Afrika en wij hebben van nature een PP voor de paarden.
Ze hebben een terrein met 5 hectare. Ze kunnen door het (altijd droge) rivierbed lopen, over de rotsen, onder de bomen, bergen op en af en ga zo maar door.
En toch staan ze hier 95% van de tijd gewoon voor het huis, naast hun bak hooi, tenzij ze vanwege de wind wat meer beschut gaan staan.
Als er wat gras staat, dan trekken ze wel verder, maar behalve dat hebben ze echt geen behoefte om bergen op en af te gaan, paden in en uit te lopen of door het rivierbed te gaan. Het terrein is grondig verkend toen ze hier nieuw kwamen, na 4 dagen wat rond lopen verkozen ze om slechts een stuk van 20x20m te kiezen waar ze bijna al hun tijd doorbrengen
Ik werk vanuit huis en heb altijd zicht op ze, ik zie ze nooit eens een rondje doen gewoon omdat ze zo'n zin hebben in avontuur ofzo
Ik denk dat wij dit idee veel groter maken dan het is. Als ze gewoon genoeg te eten hebben, vriendjes om ze heen en fatsoenlijke ruimte voor ze om in te bewegen, dan is het in mijn ogen echt niet nodig om ze een "paradijs" te geven.
Maar stel dat er bv wel overal gras zou zijn, en op de ene plaats staat een wilg, en een beetje verder staan er kruiden, en nog een beetje verder staat er iets anders dat ze lekker vinden. Denk je niet dat ze dan wel meer zouden gaan rondstruinen?
Nu geef je aan dat er meestal geen gras is, dus ik stel me zo even een relatief kalere vlakte door met weinig "beloning" (voor paarden is beloning eten) en met dat ze alles wat ze nodig hebben op die 20*20 is er ook geen noodzaak of nut om te gaan rondstruinen.
Ik denk dat dat ergens te vergelijken is met een pp. Bij mij hebben ze een afdak; verharding en paddock met daar onbeperkt hooi en water, er zou op paden niks te vinden zijn na een tijdje behalve aarde / modder. Die gaan dan echt niet gaan rondstruinen.
Maar als ik het hooi beperkter geef (kleinere hoeveelheden per voerplaats) en de voerplaatsen verspreid, hier en daar een randje gras openzet en een wilgentak gooi, gaan ze wél gaan rondlopen omdat ze 1: anders honger hebben, want hooi onder afdak is op, 2 beloningen vinden in de vorm van een hapje gras, of een stukje tak.
De vraag is natuurlijk vooral in welke mate dat nódig is, en of ze ook niet gewoon tevreden zijn met lekker stilstaan aan een bak hooi en een rondje in de paddock lopen. (zoals ik eigenlijk wel vermoed)

Hier zijn ze ook redelijk tevreden met rond de stallen / op bestrating en zand rondhangen. maar zodra ik het pad weer openzet dan zijn ze weg hoor: lekker rondstruinen
Sclimpre schreef:pmarena schreef:Nou dat doen ze hier dus wel, lekker over de paden struinen![]()
Ze staan dan eens hier, dan eens daar. Dan daar weer wat grasjes zoeken, daar even staan / liggen / rollen / hangen. Weer een rondje lopen om te kijken of er toevallig een weitje open staat. Kijken of daar achter alweer iets te snaaien is. Toch nog maar even naar de ene punt van de wei op de uitkijk. Dan weer een poosje hangen bij het raam..enz.
Als het pad eens een dag of wat dicht is dan zijn ze veel mopperiger.
Je kent je paarden toch en ziet wanneer ze zich lekkerder in hun vel voelen
Maar is dat niet uit gebrek aan beter? Ik heb de indruk dat mensen vaak denken dat hun paarden 'spelen' terwijl ik eerder denk dat het verveling is.

Het gaat ze echt vooral om het lekker op eigen houtje wat over het terrein heen stekkeren
BarbaLala schreef:En zonder dat pad rond datzelfde terrein zouden die paarden daar wel gelukkig worden denk je? Of zou het kunnen dat het pad op die plek dan toch wel degelijk iets toevoegt?Ik ken bar weinig PP's die daadwerkelijk zo ruim en groots zijn opgezet dat een paard er daadwerkelijk gelukkig van wordt.

Citaat:Wellicht is het wel een fantastische uitkomst voor paarden die om welke medische reden dan ook enkel op zand mogen, zo kan ik me voorstellen, want die vervelen zich erg snel.
Al geloof ik ook niet dat een PP an sich daar op lange termijn veel uitdaging voor bied als je het terrein nooit opnieuw inricht. Als ze eenmaal de routes kennen, sluipt daar ook sleur in.
Citaat:Ik heb wellicht een ouderwets idee van paarden houden; Lekker op het land met mogelijkheid tot schuilen of binnen staan naar wens.
Citaat:Maar ik ken geen paard wat niet geniet van lekker een sprintje trekken over een weiland in welke richting dan ook, en dat wordt veelal op een kleine PP het dier ontnomen.
Als die dieren geen mogelijkheid hebben om zich echt uit te leven, dan is het terrein sowieso al te klein of bijzonder slecht ingericht. Dat heeft niks met een PP / looppad an sich te makenCitaat:Als ik dan van die stakkers op een postzegel-landje "doorzeefd" met lint zie staan, zonder mogelijkheid om zich écht uit te leven, vind ik dat toch sneu.

Uitzonderingen zullen er altijd zijn natuurlijk.
Dat is voor mij de ultieme manier van paarden houden, al zou je in NL toch wel een schuilstal nodig zijn
Een PP kan het leven voor die hoeveelheid paarden die toch wel op die hoeveelheid land gezet worden, wel een stuk leuker maken.