Quartz Adelheid Z ingeslapen na ondervoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:47

Dat denk ik ook eigenlijk. Als het echt zo dramatisch was dat het dier niet meer te redden was, dan hadden ze toch zeker stappen ondernomen of op z'n minst een foto gemaakt? Ik denk ook dat opknappen gewoon te duur is voor een paard dat niet meer geschikt is voor de sport en wellicht ook niet meer veel opbracht als dekhengst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:49

Daar zijn ze bovendien zelf bij toch. Zij brengen het zo naar buiten.

Voor zo ver ik vind was hij van 98 dus 21 nu.

Hobbyhorse

Re: Quartz Adelheid Z ingeslapen na ondervoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:04

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:05

Er staan 2 foto's op de facebook pagina van HdH, maar of dat van Quartz is staat er niet bij

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:07

Misschien was hij en mager, hele seizoen weinig bevrucht, slechte spermakwaliteit, vaak gaat magerte en stress gepaard met maagzweren,...
Er zal wel veel meer aan de hand geweest zijn. Misschien zat hij wel in een flinke koliekaanval

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:09

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:11

hij was niet het enige paard dat graatmager teruggekomen is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:20

oef die foto's zijn niet misselijk op fb, vooral het zwarte paard is er verschrikkelijk aan toe. Maar ook het paard op de tweede foto is graatmager.

Paarden zijn idd wel in zeer slechte toestand terug gekomen, toch bekruipt ook bij mij het gevoel dat alleen dit paard is ingeslapen omdat hij toch niet veel meer opleverde.
Wat iemand al zei; dat een paard goed is wil niet zeggen dat ze goed behandeld worden, zeker als de opbrengsten weg vallen. is dat niet altijd een zekerheid meer.
Verschrikkelijk voor dit paard om zo aan zn einde te komen, zo te lezen was het een gigantisch werkwillig paard en heeft zo zn best gedaan...en dan eindig je zo

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:50

Tranen in mijn ogen als ik zoiets lees, ik weet dat het soms moeilijk het is een paard goed op gewicht te houden maar erg triest dat hij zo is gebruikt op die stoeterij.
Ik vind het beter zo, inslapen. Hij heeft zo te lezen al heel wat meegemaakt, om nog op te lappen duurt waarschijnlijk een tijd, als het al lukt. Een verdere lijdensweg wordt hem tenminste bespaard.
Hopelijk heeft hij het beter op zijn eeuwige grasvelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:56

Djali schreef:
Ik begrijp het niet.

Blijkbaar heeft hij de reis van Frankrijk naar huis nog kunnen maken. Als dat kan (enkele uren op 4 benen staan), waarom kan hij niet dan nog opgeknapt worden??? Rustig terug opbouwen met voer?

Even een andere kant: Langdurige ondervoeding zorgt dat ook de organen worden aangetast. Het kan dus dat uit de bloedonderzoeken kwam dat er al zodanig veel orgaanschade is dat je mag voederen wat je wil, ze redden het niet meer.

Zelf jaren zo eentje gehad. Ondersteunende medicatie, speciaal eten, 24/7 ruwvoer. Alsnog maar 20 geworden en eerlijk, ik had haar beter ingeslapen de dag dat ik haar kocht. Oorzaak: Lever kapot door langdurige ondervoeding.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:33

21, die is gewoon gebruikt, wellicht steeds minder vraag vanwege zijn leeftijd omdat er betere jongere hengsten waren. Als er minder vraag is zijn ze toch eigenlijk 'waardeloos' en kosten alleen maar geld. Dat ze in het verleden veel hebben opgeleverd daar heeft de boekhouding van lopend jaar niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:05

Oke begrijpelijk. Ik wist ook niet dat hij 21 was. Beestje heeft inderdaad genoeg meegemaakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:31

Thioro schreef:
En jij denkt dat die dierenartsen daar wonen en slapen?
Er zijn maar een paar dekstations die een dierenarts in huis hebben.

Op de bok zetten, sperma tappen en verwerken en zelfs insemineren heb je geen dierenarts voor nodig. Bestaan opleidingen voor voor het brede publiek.

En dan hebben we het nog niet over het feit dat paardenvolk soms (vaak) betweterige steenezels zijn die niets van een ander aannemen, al zeker niet van een dierenarts, hoefsmid of ander persoon die er geen verstand van heeft.

Een paard is goed zolang men hem goed vind.
Zit zelf meer in de koersen en daar is het contrast soms gigantisch. In hun goede dagen lopen ze miljoenen bij elkaar. Uitgekoerst en genetisch minder interessant zijn ze enkel nog de slachtprijs waard, of wat de 'ik wil een zielig paard redden' gek ervoor over heeft.

Het is niet omdat een paard goed is dat hij ook goed behandeld wordt. Alles hangt af van de stal waar hij terechtkomt.

eerlijk gezegd dacht ik dat HARAS dekstation een dierenarts in dienst had. HARAS is toch de overkoepelende landelijke organisatie? Ik ging er van uit dat dit een groot dekstation is dat landelijk erg belangrijk is voor de Fransen→ dus een dierenarts die toezicht houdt op het welzijn van de dieren.
Blijkbaar ben ik dan abuis als het om de naam Haras gaat.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:43

betekend haras niet zoiets als stoeterij? want er zijn een heleboel harassen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:44

Blijkbaar dus. Ik ben tot nu toe alleen op de grote landelijke geweest, vandaar mijn associatie bij het woord Haras.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:56

Je hebt idd nog de oude nationale haras, worden in stand gehouden voor het patrimonium maar zijn verder beetje op sterven na dood (uitgezonderd le pin en pompadour).

Maar verder mag iedere stal zich haras noemen, vooral als ze in de fokkerij betrokken zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:35

Djali schreef:
Ik begrijp het niet.

Blijkbaar heeft hij de reis van Frankrijk naar huis nog kunnen maken. Als dat kan (enkele uren op 4 benen staan), waarom kan hij niet dan nog opgeknapt worden??? Rustig terug opbouwen met voer?

Mijn paard heeft een x een uur op een trailer gestaan. Later bleek dat ze allang dood had moeten zijn.

In Utrecht viel ze volledig in shock van de laadklep.

Veeartsen thuis wilde haar niet in laten slapen. Was maar koliek en dat moest ze doorstaan. Ik stond erop dat we voor verder onderzoek gingen. Daar aangekomen deden ze gelijk een buikpunctie. Die was te bizar en goor voor worden. Binnen 10 min werd ze ingeslapen.

Mijn punt is dat je zelfs een 3 kwart dood paard een uur lang op de been kan laten staan. Ze gaan in een overlevingsbubbel.

Je weet niet hoe slecht dit paard er inwendig aan toe was.

Ze was binnen 5 min

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:36

Vorig jaar is Mozart des Hayettes ook in die Franse haras overleden.
Maar als eigenaar verwacht je toch dat de dekhengsten op een adequate manier onderhouden worden en dat blijkt het niet het geval te zijn.

Breumelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:02

Het is heel gebruikelijk om een hengst uit te lenen aan een stal in het buitenland. Daar worden wel vaak verzorgvoorwaarden over afgesproken. Soms komt er zelfs een persoonlijke begeleider mee, maar dat zijn uitzonderingen.
Dat het paard zo uitgemergeld was en dan die lange reis heeft moeten maken zou zeker de druppel kunnen zijn.
Waarom er vanuit gaan dat ze niets willen investeren, het paard zonder goede reden afschrijven. Misschien hebben ze hem juist wel uit zijn lijden verlost
Met zo weinig achtergrond info is het gevaarlijk om conclusies te trekken.