Vermagerde Konikpaarden in Spanje opnieuw verhuisd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 23:57

1000 euro boete als nieuwe eigenaar zich niet aan de regels houdt...
Ik wordt erg benieuwd wat die E####S van een staatsbosbeheer voor regels hadden bedacht....hoe durven ze na de misère die ze veroorzaakt hebben.

Het is al te erg voor woorden dat er gewoon weer doorgefokt wordt, dat de hengsten ( hier 2 door PiN godzijdank ) maar in OVP niet gecastreerd worden.

Om nog maar te zwijgen van de paarden die veel te laat, volgens hun eigen richtlijnen, naar Rusland worden vervoerd....te weinig tijd om op te vetten of de omgeving te verkennen voor de winter komt.....

Had die dieren inderdaad maar de kogel gegeven, heel wat diervriendelijker dan dit gesol....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 00:18

Jessix schreef:
fransje23 schreef:

Jawel, deze stichting wilde in de eerste instantie de gehele kudde opnemen :j

Ja? Hebben die zoveel inkomen om zo'n groep gezond te krijgen en te houden of te herplaatsen? Of zijn zij ook weer afhankelijk van donaties etc.? Dat was waar ik op doelde, het is zo van de regen in de drup. Maar als deze stichting daar helemaal op ingespeeld is dan heb ik het verkeerd begrepen.

Ze moeten het hebben van donaties.

Christiene

Re: Vermagerde Konikpaarden in Spanje opnieuw verhuisd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 07:32

Dat ze het moeten hebben van donaties heeft Jessica wel een punt.
Zo blijf je bezig komen ook weer veulen bij nog duurder kwa voeding. En daarna gaan ze weer terug. Ze zijn niet echt herplaatsbaar

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:55

Citaat:
We leren hier wel een les van. Met stichtingen of particulieren werken is misschien niet zo'n goed idee. Er waren in Nederland ook veel particulieren die de paarden wilden kopen, dat hebben we bewust niet gedaan.” In het contract dat Staatsbosbeheer afsloot staat dat er een boete staat van 1000 euro per paard als er niet wordt nagekomen wat is afgesproken. ,,We moeten ons daarop nog even goed beraden. Dit is voor ons ook nieuwe informatie. Het opnieuw verplaatsen van de paarden is niet echt bevorderlijk voor hun gezondheid. Nu staan ze dus in een nóg droger gebied, op nóg schralere grond. Dat was niet wat we van te voren bedacht hadden.”

Nu ineens het braafste jongetje van de klas gaan spelen, bah! Gezien hoe ze zelf met de dieren zijn omgegaan, hebben ze toch elk recht van spreken verspeeld :r ...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:01

Christiene schreef:
Zo blijf je bezig komen ook weer veulen bij nog duurder kwa voeding. En daarna gaan ze weer terug. Ze zijn niet echt herplaatsbaar

De jonge dieren zijn prima herplaatsbaar natuurlijk. De oudere dieren zijn lastig, maar maak ze dan onvruchtbaar, zowel de merries als de hengsten. Dan zal de kudde uitsterven, lijk me de beste oplossing

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:12

troi schreef:
Christiene schreef:

De jonge dieren zijn prima herplaatsbaar natuurlijk. De oudere dieren zijn lastig, maar maak ze dan onvruchtbaar, zowel de merries als de hengsten. Dan zal de kudde uitsterven, lijk me de beste oplossing

De beste en dier vriendelijkste oplossing is afschot
Als hier op de OVP
Huur een paar goede jagers in.

Nu zijn ze voor de 3e keer van de regen in de drup .

Een stichting als die van Laura had zich beter druk kunnen maken om de " tamme " paarden
Die tot hun borst in t water staan vanwege t noodweer nu in Spanje.
Maar nee
Laura moet in de spotlights en dan zijn de koniks belangrijker .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:30

fransje23 schreef:
Jessix schreef:
En lief van die stichting hoor, maar dat moet toch niet de bedoeling zijn...

Jawel, deze stichting wilde in de eerste instantie de gehele kudde opnemen :j

Ze hadden alleen geen plan. Je kunt wel iets roepen maar als je vervolgens niet uit kunt leggen hoe je dat wilt doen dan houdt het op.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:42

zinzi....wat ben jij sneu bezig....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:44

Hou op met het heen en weer slepen van die paarden, breng ze naar de slager en verkoop het vlees. Klaar.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:03

Ik volg (en steun) de stichting al een hele tijd en ze doen echt super werk.
Voor zover ik heb begrepen zijn (of worden) de hengsten gecastreerd en zullen er dus geen veulens meer bij komen. Ook heeft hun eigen DA bloed afgenomen en onderzocht en de parasiet is niet meer aanwezig dus het is nu alleen bij komen. Ze worden langzaam aan meer gevoerd zodat het niet ineens te snel is, zowel met ruwvoer als extra vitamines ter ondersteuning. Ik denk dat deze Koniks eindelijk een fijn en goed plekje hebben gevonden met mensen die volle verantwoordelijkheid nemen.

En over de donaties, tja, zo draaien toch alle stichtingen? Ik help met alle liefde mee!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:10

Rakkie123 schreef:

Ik sneu
Hahaha

Zeker
Nederland geeft zijn verantwoording aan Spanje met hun overtalaan koniks

In Spanje staan nu paarden te verdrinken he
Paarden waarvan de huid langzaam loslaat omdat ze al dagen in t water staan .
Een Spaanse stichting hoort zich daar druk om te maken
Maar aangezien ook de nieuwszenders en FB pagina,s zich niet druk maken om de paarden die getroffen zijn door t noodweer
Doet oa los cabalos dat ook niet
Dat maakt mij pis en pisnijdig
Want wel zitten jammeren over de koniks .
Die dood beter af zijn .

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:12

Misschien een unpopulair opinion/ unpopulair question; maar waarom houden wij ons bezig met paarden in Spanje? Ze zijn verkocht, en behoren niet meer tot de OVP.

Verdrietig, ja. Iets waar men vanuit Nederland zich mee moet bemoeien? Nou nee.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:14

nee precies want er verschijnen ook niet dagelijks berichten over wilde paarden in de usa of azie. en die zullen er echt niet altijd beter uitzien.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:25

Zinzi_jewel schreef:
Ik sneu
Hahaha

Zeker
Nederland geeft zijn verantwoording aan Spanje met hun overtalaan koniks

In Spanje staan nu paarden te verdrinken he
Paarden waarvan de huid langzaam loslaat omdat ze al dagen in t water staan .
Een Spaanse stichting hoort zich daar druk om te maken
Maar aangezien ook de nieuwszenders en FB pagina,s zich niet druk maken om de paarden die getroffen zijn door t noodweer
Doet oa los cabalos dat ook niet
Dat maakt mij pis en pisnijdig
Want wel zitten jammeren over de koniks .
Die dood beter af zijn .

Helemaal mee eens hoor!
Maar dat trekken de knuffelaars niet dus durft (durfde..) sbb het niet. Dan is in mijn ogen onvruchtbaar maken van de ouderen (ook de merries! In die regio’s lopen er meer paarden in vrijheid dus gedekt worden ze waarschijnlijk toch maar dan door een onbekende hengst) icm temmen van jonkies de beste tweede keus.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:34

Ik denk dat het wel goed is om te kijken hoe het met de herplaatsers uit de OVP gaat. Daar kunnen belangrijke lessen uit getrokken worden. Over niet al te lange tijd zullen we weer met een overschot in de OVP zitten. Is het verplaatsen naar Spanje dan nog steeds een optie?
Dat het niet goed gaat met de herplaatsers in Spanje is wellicht een argument om in de OVP toch tot afschot over te gaan. Lijkt me niet onbelangrijk.

Hoe het met de paarden in Wit-Rusland gaat moeten we nog zien, maar ook dat is belangrijk om in de gaten te houden.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:14

Duidelijker gezegd Zinzi, om iemand die de dieren helpt af te zeiken.
Siert je niet.

Voor de rest ben ik het met je eens.

LindyH
De dieren in wit rusland hebben hun plaatsje aan de roofdierenontbijttafel al gekregen ... ze hebben niet voldoende tijd op te vetten, terrein te verkennen etc om de winter door te komen.
Dat wisten de staatsbosbeheer en de beslissers al, omdat ze dat zelf als protocol gaven wanneer beste moment is te vertrekken om meeste kans te maken in de echte wildernis.

Onze natuurbeheerders zijn niet zorgvuldig of zorgzaam met de dieren in de natuur.
...en trouwens met de meeste dingen niet....

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:27

Rakkie123 schreef:

nee daar heeft zinzi een punt, er is geen hulp in spanje vanwege de overstromingen maar de nood is erg hoog. De Spaanse regering wil de noodtoestand niet aankondigen zodat de hulpinstantie aan het werk kunnen/mogen want dan staan ze in de schuld bij die hulpverlenende landen en dat willen ze niet dus die regio kan creperen. en Paard in Nood zit daar vlak bij, dus enige aandacht daar aan zou inderdaad beter zijn.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:39

troi schreef:
Christiene schreef:

Ik bedoel dat het wilde dieren zij geen rijpaard

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:03

Christiene schreef:
troi schreef:

Ik bedoel dat het wilde dieren zij geen rijpaard

In de basis zijn ze niet anders hoor. Kwestie van tam maken en inrijden en je hebt een rijpony. Is met de veulens en jaarlingen prima te doen als je handig bent. Er zijn zat paarden die wild opgroeien en toch rijpaard worden, bijv veel import tinkers.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:18

Arabesk schreef:
Hou op met het heen en weer slepen van die paarden, breng ze naar de slager en verkoop het vlees. Klaar.

Het slachthuis waar ze normaal heengaan is spontaan afgebrand net als de vrachtwagen die ze normaal haalt. Geen flauwekul.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:30

Verplaatsen naar Spanje was sowieso al geen goed idee. Overschot uit de ovp had natuurlijk gewoon geslacht moeten worden maar dan was de hel losgebroken.
Herten afschieten is al op het randje..

Naar particulieren is ook geen optie in mijn ogen. Zeker niet als ze zo ongezond zijn als steeds wordt beweerd. Daar wil je niemand mee opzadelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:37

Is dat gezeul met die beesten nou nog niet afgelopen?
Afschot was zoveel beter geweest. Dat had ze een hoop leed bespaard.
En waar moeten ze straks belanden? Ik neem aan dat de stichting ze niet heel nobel voor het leven zal houden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 14:14

Calimero_ schreef:
Voor zover ik heb begrepen zijn (of worden) de hengsten gecastreerd en zullen er dus geen veulens meer bij komen. Ook heeft hun eigen DA bloed afgenomen en onderzocht en de parasiet is niet meer aanwezig dus het is nu alleen bij komen. Ze worden langzaam aan meer gevoerd zodat het niet ineens te snel is, zowel met ruwvoer als extra vitamines ter ondersteuning. Ik denk dat deze Koniks eindelijk een fijn en goed plekje hebben gevonden met mensen die volle verantwoordelijkheid nemen.

En over de donaties, tja, zo draaien toch alle stichtingen? Ik help met alle liefde mee!

Dat is ook niet de reden dat ik het aanhaal. Ik schrijf ook dat het lief bedoelt is van de stichting, maar het is weer een onzekere toekomst voor de paarden, want de stichting is niet vermogend en moet het inderdaad hebben van donaties. Dan is het behoorlijk wat om een groep zieke, vermagerde paarden op te nemen.

Maar fijn dat mensen zoals jij ze steunen. Hopelijk lukt het ze om de dieren er boven op te komen en een toekomst te geven.

Ik had ze liever al het leed bespaard.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 14:33

Jessix schreef:
Calimero_ schreef:

Dat is ook niet de reden dat ik het aanhaal. Ik schrijf ook dat het lief bedoelt is van de stichting, maar het is weer een onzekere toekomst voor de paarden, want de stichting is niet vermogend en moet het inderdaad hebben van donaties. Dan is het behoorlijk wat om een groep zieke, vermagerde paarden op te nemen.

Maar fijn dat mensen zoals jij ze steunen. Hopelijk lukt het ze om de dieren er boven op te komen en een toekomst te geven.

Ik had ze liever al het leed bespaard.

Dat krijg je als je dieren gaat vermenselijken.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:21

Was het niet dat deze stichting ze juist naar Spanje wilde halen? Omdat er in span je ruimte genoeg zou zijn. Er is toen al op diverse fora vermeld dat er wel ruimte is maar geen voldoende voedsel, maar dat was allemaal een negatieve benadering. En zie het resultaat.....