Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:22

Ik ben een groot voorstander van ruiters zoveel van de weg af te halen en zo het 'overige' verkeer niet tot last te zijn. Helaas sluit SBB steeds meer ruiterpaden waardoor we genoodzaakt zijn om de openbare weg te gebruiken.

Ik zag in België dat een boer bijvoorbeeld een baan in het maisland vrij hield, waar MTB'ers, wandelaars en paarden gebruik van mochten maken zodat ze niet op de openbare weg hoefden te komen.

Een ruiternetwerk, waarbij alternatieven worden geboden. Denk hierbij aan het toestaan van ruiters over ecoducten, waardoor wegen vermeden worden. We betalen immers allemaal belasting en die 3 konijntjes die er overheen huppelen niet. Geloof het of niet, maar hier lopen de meeste ruiterpaden gewoon over 'normale' wegen door dorpen over asfalt, degene die dat bedacht heeft zal wel achter een bureau hebben gezeten |o

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:04

Kuggur schreef:
Ik vraag me serieus af of het niet gewoon beter is ruiters de toegang tot autowegen te ontzeggen. Het zijn te kwetsbare weggebruikers die veel gevaar lopen door intrinsieke eigenschappen van hun voertuig.
Er van uitgaan dat de rest van het verkeer zich maar moet aanpassen aan een paar recreanten gaat vrij ver.

En dan hoeven de bruggen voor de recreatievaart ook niet meer omhoog want daar sta je ook soms lang voor te wachten.

m.a.w. kul, de weggebruiker moet zich aan alle situaties aan passen en dat het voor ruiter en menner het in mijn ogen juist veiliger is dat je jou plaats juist goed neemt op de weg. Zie hier dat de automobilist vaak zeer gevaarlijke inhaalt omdat wij op een 30km weg met ons span te langzaam gaan in hun ogen.
En dat zijn vaak vakantiegangers die te veel in een korte vakantie willen. En oververhitte ondernemers.

Kuggur

Re: Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:20

Bruggen zijn natuurlijk om zeer voor de hand liggende redenen een hele manke vergelijking.
Maar ik had niet verwacht dat dit een populaire mening zou zijn op bokt. En verwacht ook niet echt sterke argumentatie.
De gangbare mening van ruiters in dit soort topics dat iedereen zich maar aan hen moet aanpassen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:13

Nou ik deel je mening wel een beetje Kuggur. Ik vind het eigenlijk niet verantwoord om met een dier langs wegen te gaan waar ze hard mogen rijden.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:19

Nee ik ook niet, we leven nou eenmaal niet meer in de 19e eeuw.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:33

Kuggur schreef:
Ik vraag me serieus af of het niet gewoon beter is ruiters de toegang tot autowegen te ontzeggen. Het zijn te kwetsbare weggebruikers die veel gevaar lopen door intrinsieke eigenschappen van hun voertuig.
Er van uitgaan dat de rest van het verkeer zich maar moet aanpassen aan een paar recreanten gaat vrij ver.

Dat gevaarlijke inhalen gebeurt net zo hard bij fietsers, wandelaars en 45km autotjes. Alles wat niet minimaal 80 rijdt zal door een bepaalde groep weggebruikers gevaarlijk ingehaald worden. En aangezien die groep zowel de minderheid is als zich niet aan de afspraken over hoe we samen de openbare ruimte delen willen volgen, zijn dat dus eigenlijk de genen die de toegang ontzegt dient te worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:54

Snelheid is niet de enige factor.
Nooit hier op bokt de argumentatie van ruiters gezien over de speciale consideratie waar ze recht op hebben ? Sleutelwoord "vluchtdier".

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 00:19

Kuggur schreef:
Snelheid is niet de enige factor.
Nooit hier op bokt de argumentatie van ruiters gezien over de speciale consideratie waar ze recht op hebben ? Sleutelwoord "vluchtdier".

Ik rij 45km auto een stuk over een N-weg, als ik de boetes voor gevaarlijk rijgedrag (inhalen met 2 wielen op mijn rijstrook, inhalen over mijn voor & achterbumper) als inkomen had, dan zit je zo aan modaal of beter. Het gaat over het in de weg zitten volgens sommige weggebruikers die geen klein object dat daar mag/hoort te rijden maar langzamer gaat dan gemiddeld daar willen accepteren. Let wel, als dat langzame ding een trekker is, dan gedragen ze zich plotseling wel (iets met wie heeft meer schade bij boem).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:13

Sommige automobilisten, trekkerchauffeurs hebben idd wel eens wat extra informatie over, hoe veilig andere weggebruikers inhalen.
Wij rijden regelmatig door de polder, het grootste gros passeert normaal. Wij rijden gewoon altijd netjes aan de kant, of als er een fietspad is op het fietspad (ja ja weet het mag officieel niet, maar wel veiliger voor iedereen)
Alleen op bepaalde plaatsen waar we het spoor over moeten rijden we midden op of bij de brug. Bij beide is dit waar geen fietspad is.

Maar soms kom je idd verkeer tegen waarvan je denkt, qua verkeersveiligheid heb je het verstand van een garnaal. Is maar dat onze paarden braaf zijn.

Maar zo kwamen we laatst een les auto tegen, incl leerling. Als je zag hoe rakelings dicht deze langs de paarden reed. Lees wij aan de kant, les auto gewoon midden op. Geen vaart minderen. Tja als het ze al niet naar behoren geleerd word, kan je ook niet verwachten dat ze het weten als ze hun rijbewijs hebben.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:04

thirteenn schreef:
Ik snap het niet zo goed. Automobilisten zijn als het goed is ervan op de hoogte hoe je hoort te passeren, staat namelijk gewoon in het theorieboek.

Maar goed, ik zie ze ook als idioten langs scheuren. Heb een keer gehad dat een jongen met petje langzaam ging rijden en vervolgens hard het gas in stampt en er toeterend vandoor ging. Gelukkig bleven alle paarden heel rustig.

ER wordt niet of nauwelijks aandacht besteed in de theorie lessen over hoe te handelen met dieren in het verkeer. Dat is al een eerste serieuze punt dat moet veranderen. Verder is de mentaliteit van veel autobestuurders dat ze denken dat ze alleen op de weg zijn. :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:14

Kuggur schreef:
Bruggen zijn natuurlijk om zeer voor de hand liggende redenen een hele manke vergelijking.
Maar ik had niet verwacht dat dit een populaire mening zou zijn op bokt. En verwacht ook niet echt sterke argumentatie.
De gangbare mening van ruiters in dit soort topics dat iedereen zich maar aan hen moet aanpassen.

Ik denk zelf dat het heel verstandig is om paarden op bepaalde plekken te verbieden. Het verbaast mij dat er niet meer ongelukken gebeuren (gelukkig hoor!!)
Iedere pipo mag met een paard de openbare weg op, en hoort dan eigenlijk ook nog tussen het autoverkeer te rijden... levensgevaarlijk

De vergelijking met fietsers en boten gaat niet op. Fietsen (en boten) doen als het goed is niks zomaar uit zichzelf. If so, dan heb je echt iets bijzonders :P

Het is op sommige plekken echt te druk, en dan past het simpelweg niet meer. Ik snap ook niet waarom je dat dan zou willen. Weggebruikers hebben niet altijd veel geduld en wat heb je aan het argument "ik had voorrang" als je hele zooitje in de prak zit... -O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:28

Kuggur schreef:

Goed idee.... (vanuit IJsland)... maar niet heus. Een paar recreanten.... het zijn er wel iets meer.
Lijkt me een slecht idee advies uit te brengen wanneer je hier niet meer woont, maar daar wel lekker overal en nergens kunt tolten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:32

Als je je met je paard op een 80-weg gaat begeven of een N-weg, dan moet je niet zeuren als ze langs je heen vliegen. Meestal zijn dit aardig drukke wegen. Mag je dan echt gaan eisen (nogal sterk uitgedrukt mss) dat iedereen maar gaat vertragen voor jou? Vind ik niet.
Ik rij heel soms ook een stukje langs zo'n weg. Tussen verkeer en mij zit een brede parkeerstrook/vluchtstrook en ik stap op het fietspad. Let wel, er is niks fysiek tussen mij en het verkeer. Alleen de lijnen op de grond. Geen berm, geen vangrail, niks. Als het kan probeer ik het te vermijden, maar voor 1 bepaald ruiterbaantje is er geen andere keuze want dat begint vanaf die weg.

Op gewone wegen met 1 vak per rijrichting waar je echt op het vak zelf hoort, daar horen ze idd te vertragen. Dat doen ze hier meestal ook, omdat ze niet anders kunnen ivm bochten en tegenliggers.
De meeste aso's kom ik tegen op wegen waar je 50 mag maar die uitnodigen tot meer. En in de veldwegen/kleinere wegen van 1,5 auto breed. Daar kan het inderdaad niet snel genoeg gaan, drukken ze je de sloot in, toeteren ze.
1x voorgehad met wachten aan een drukker kruispuntje dat de auto achter ons letterlijk in de kont van mijn pony ging duwen en pony zo naar voor liet schuiven/springen het kruispunt op. Omdat hij vond dat we daar niet hoorden. Die beste man is helaas voor hem flink aangesproken op zijn gedrag door de andere weggebruikers die getuige waren.

Ik rij graag buiten. Maar idd, ik kan klagen en zeuren over alle idioten op de weg. Of ik maak er een sport van om zoveel mogelijk paadjes te ontdekken waar ik doorheen kan om de straat te vermijden.
Ik verkies dat 2e.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:34

Ninx schreef:
Goed idee.... (vanuit IJsland)... maar niet heus. Een paar recreanten.... het zijn er wel iets meer.
Lijkt me een slecht idee advies uit te brengen wanneer je hier niet meer woont, maar daar wel lekker overal en nergens kunt tolten.

Want omdat het daar rustig is, moet je hier maar perse je in het drukke verkeer mengen met een semi ongeleid projectiel?
Hoe dan...

En je zegt zelf 'het zijn iets meer recreanten dan een paar'.. met de drukke wegen, of smalle weggetjes, en bijbehorende 'ik gun niemand wat'- mentaliteit vind ik het persoonlijk nogal een risico wat genomen wordt...

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:43

petraaken schreef:
ER wordt niet of nauwelijks aandacht besteed in de theorie lessen over hoe te handelen met dieren in het verkeer. Dat is al een eerste serieuze punt dat moet veranderen. Verder is de mentaliteit van veel autobestuurders dat ze denken dat ze alleen op de weg zijn. :n

In mijn theorieboek werd er wel degelijk aandacht besteed aan hoe te handelen met dieren in het verkeer, tijdens mijn theorielessen ook en ook tijdens de praktijklessen.
Maar ik woon in een provinciestad, waar je binnen tien minuten op het platteland bent, dus wellicht maakt dat ook verschil qua praktijklessen. Mijn rijinstructeur heeft me heel vaak buiten de stad laten rijden om te zorgen dat ik veel te maken had met landbouwverkeer, maar ook dieren.

Als het even kan vermijd ik wegen zoveel mogelijk. Ik moet met mijn bijrijdpaard een meter of 100 langs een 60 km-weg(waar het gros idd 80 of harder rijdt en waar veel landbouwverkeer en vrachtwagens langs komen), voordat ik een doodlopend pad op kan richting natuurgebied. Over het algemeen houdt juist het grote verkeer rekening met me, maar zodra ik op het doodlopende pad(officieel een fietspad) in de berm rij word ik, meestal door hondenuitlaters die hun auto zo dicht mogelijk bij het natuurgebied willen parkeren en met een flinke vaart over dat fietspad jakkeren, nog verder de berm ingedrukt, word ik rakelings gepasseerd door wielrenners/mountainbikers en heb ik voortdurend bellende fietsers achter me. Over het algemeen doen ze dat om te waarschuwen, maar ik ben niet doof, dus je hoeft ook niet minutenlang bellend achter me te fietsen. Aan de andere kant heb je ook nog de zoevende elektrische fietsen die langs je scheuren zonder geluid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:43

Cer schreef:
Ninx schreef:

Want omdat het daar rustig is, moet je hier maar perse je in het drukke verkeer mengen met een semi ongeleid projectiel?
Hoe dan...

En je zegt zelf 'het zijn iets meer recreanten dan een paar'.. met de drukke wegen, of smalle weggetjes, en bijbehorende 'ik gun niemand wat'- mentaliteit vind ik het persoonlijk nogal een risico wat genomen wordt...

Nou, dat zeg ik niet....

Ten eerste denk ik dat er teveel paarden op straat lopen die niet voldoende verkeersmak/ onder controle zijn. Men mag daar echt meer tijd en energie in steken.
Ten tweede erger ik me enorm aan ruiters die hun mest maar overal laten slingeren, ik stijg altijd af en haal het weg.
Ik rijd ook in de berm, geef automobilisten zoveel mogelijk ruimte om te passeren.... en bedank altijd wanneer mensen zichtbaar rekening houden met je.
Overigens verbaast het mij ook ten zeerste dat er niet veel meer ongelukken gebeuren, klopt af.

MAAR

Wanneer je alle paarden uit het straatbeeld wilt, dan komen paarden dus niet meer van hun 'locatie' of iedereen moet een auto met trailer aanschaffen. Dat wordt een gezellige boel voor een nomadisch dier dat opbloeit van 'excursies' ;-)

Wanneer ik op IJsland zou wonen of op een vergelijkbare plek waar je vrijwel OVERAL kunt rijden, is het lastig oordelen over een landje waar miljoenen mensen en dieren op elkaar geprakt zitten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:48

Nou ja ik kan me voorstellen dat het in groningen of op de veluwe minder een probleem is dan in de randstad of soms in de binnenstad.. dus misschien dat het gebiedsbeperkt kan worden ofzo..
Maar ik denk dan ook weer dat het beperken van ruimte voor het nomadische dier dus weer invloed heeft op het welzijn en dat weer samenhangt met de andere discussies over 'kunnen paarden nog voor sport gebruikt worden" ... (even hardop denkend hoor :) )

En het scholen van paarden in het verkeer gaat meestal alleen maar in het verkeer, dus dat is een dingetje...

De combinatie van grote landbouwvoertuigen en smalle weggetjes is de belangrijkste reden dat ikzelf al jaren niet meer buitenrij... ik vind het veel te listig..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:49

Wij zijn met zijn allen verantwoordelijk voor het huidige gestreste verkeer. Als voetganger wordt je door fietsers van de stoep gereden, als fietser wordt je richting de weg geruwd omdat hardlopers zo nodig op het fietspad willen lopen. Ruiters die weer op de stoep lopen terwijl het fietspad er naast ligt en ga zo maar door.
Sterker nog ik reed laatst achter 2 ruiters op een dijk die ondanks dat ik 14 km/h reed het verdomden om de berm in te gaan (en ja we waren veel inhammen gepasseerd). Als paardenliefhebber wordt ik ook kriebelig dan. Als ik ondertussen geen 7 auto's achter mij had gehad had ik ze na het inhalen aangesproken.

Het punt: ontspan nu eens een keer met zijn allen. Op welke manier je dan ook op de weg zit. Dat gejakker en gejaag is nergens voor nodig. En het opeisen al helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 29-08-19 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:50

MairiMacBran schreef:
petraaken schreef:

In mijn theorieboek werd er wel degelijk aandacht besteed aan hoe te handelen met dieren in het verkeer, tijdens mijn theorielessen ook en ook tijdens de praktijklessen.
Maar ik woon in een provinciestad, waar je binnen tien minuten op het platteland bent, dus wellicht maakt dat ook verschil qua praktijklessen. Mijn rijinstructeur heeft me heel vaak buiten de stad laten rijden om te zorgen dat ik veel te maken had met landbouwverkeer, maar ook dieren.

Als het even kan vermijd ik wegen zoveel mogelijk. Ik moet met mijn bijrijdpaard een meter of 100 langs een 60 km-weg(waar het gros idd 80 of harder rijdt en waar veel landbouwverkeer en vrachtwagens langs komen), voordat ik een doodlopend pad op kan richting natuurgebied. Over het algemeen houdt juist het grote verkeer rekening met me, maar zodra ik op het doodlopende pad(officieel een fietspad) in de berm rij word ik, meestal door hondenuitlaters die hun auto zo dicht mogelijk bij het natuurgebied willen parkeren en met een flinke vaart over dat fietspad jakkeren, nog verder de berm ingedrukt, word ik rakelings gepasseerd door wielrenners/mountainbikers en heb ik voortdurend bellende fietsers achter me. Over het algemeen doen ze dat om te waarschuwen, maar ik ben niet doof, dus je hoeft ook niet minutenlang bellend achter me te fietsen. Aan de andere kant heb je ook nog de zoevende elektrische fietsen die langs je scheuren zonder geluid.

Bij mij was het welgeteld een alinea in een les en voor de rest nul de botten aandacht zelfs niet in de praktijk lessen en toch is het hier ook het platteland en zelfs een streek met heel veel paarden en ruiters en een aantal maneges.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:53

magda_90 schreef:
Het punt: ontspan nu eens een keer met zijn allen. Op welke manier je dan ook op de weg zit. Dat gejakker en gejaag is nergens voor nodig. En het opeisen al helemaal niet.

Dat ben ik volledig met je eens :j

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:59

petraaken schreef:
Bij mij was het welgeteld een alinea in een les en voor de rest nul de botten aandacht zelfs niet in de praktijk lessen en toch is het hier ook het platteland en zelfs een streek met heel veel paarden en ruiters en een aantal maneges.

Tsja, het zal denk ik ook aan de rijschool en de instructeur liggen. De mijne vond dat heel belangrijk, een ander zal bv. fileparkeren heel belangrijk vinden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:22

Ninx schreef:
Kuggur schreef:

Haha, "houdt je mond want je woont niet meer in Nederland!".
Altijd tot tevredenheid stemmend als mensen in een discussie met niets beters kunnen komen dan een dergelijke sneer.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:25

True. Door de veranderde mentaliteit is het wel een goede opmerking inderdaad, want of de media pikt het vaker op of er zijn daadwerkelijk meer ongelukken de laatste tijd.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:35

Iemand zei hier dat in België bv een boer een strook langs de mais vrij hield zodat ruiters,mtb-ets,,,, daar kunnen rijden.

Weet wel dat ze dit niet zomaar doen.
De ruiters en MTB- ers geven die boeren jaarlijks centjes om een strook vrij te laten. Zijn allemaal privé initiatieven waarbij vooral ruiters op zoek gaan naar betaalbare alternatieven om veilig te rijden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:03

Jammer maar asociale weggebruikers vind je in alle categorieën, dus ook onder ruiters. De weg kan best gebruikt worden door iedereen, als we maar een beetje rekening houden met elkaar.

Afgelopen weekend haalde ik mijn paarden uit de wei om ze naar huis te brengen en kwam er achter me een grote groep motoren aan. (smal weggetje). Ik heb me omgedraaid en op hoop van zegen het stopteken gegeven waarna de hele groep stapvoets een eind achter me bleef rijden. Dat was gelukkig maar twintig meter nodig, toen kon ik, na een duim omhoog richting de motorrijders, het bospad naar huis in slaan.

Op dezelfde weg heb ik echter ook meegemaakt dat een auto het nodig vond vol gas en claxonerend te passeren...