[Blog] Het negatieve mikpunt van de paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 12:25

Avalanche81 schreef:
Wat gebeurt er eigenlijk op de eerste foto? Want het lijkt wel alsof de jockey de man die op de foto rechts naast het paard staat een kus op zijn hoofd geeft, maar degene die de kus krijgt kijkt er een beetje benauwd bij.

Althans, dat is mijn interpretatie, die hoogst waarschijnlijk niet klopt haha. Maar ik ben wel nieuwsgierig wat daar gebeurt.

De jockey geeft inderdaad de vaste begeleider/groom van het paard een kus op zijn hoofd :P

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:27

Hans Eijsvogel! Die man was geweldig. Zelfs mijn moeder weet hem nog precies te herinneren en die heeft niets met de paardensport :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:40

Goed punt TS! Ik ben het helemaal met je eens. Maar helaas is het inderdaad zo dat de draf- en rensport nu eenmaal een klein stukje van het interessegebied van paardenminnend Nederland inneemt. Zo ben ik zelf erg geïnteresseerd in de westernsport, maar zelfs dat is al een ondergeschoven kindje, en dat geldt nog sterker voor de draf- en rensport. Maar daar wil ik tegenoverstellen dat ik graag mijn steentje wil bijdragen aan het promoten van deze tak van sport, dus als jullie mooie positieve nieuwsberichten hebben die je graag terug zou willen zien op Bokt, tip de Nieuwsredactie dan. De NR heeft leden die in allerlei takken van sport voelsprieten hebben, maar er is simpelweg niemand met kennis van zaken in de draf- en rensport, dus dan moeten we het hebben van mensen die daar wel in zitten en weten wat nieuwswaardig is. Dus bij dezen mijn oproep: tip ons! Dat kan door op het linkje boven een willekeurig nieuwsbericht te klikken, door ons te mailen op nieuwsredactie@bokt.nl of door het NR-account een pbtje te sturen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 12:47

Ibbel en NikkiDeKerf lezen de blog inderdaad op de juiste manier.
Ook de negatieve dingen en verliezen moeten gemeld blijven worden, maar deel ook de andere kant van een sport.

In de endurance zie je nu bijvoorbeeld hetzelfde gebeuren. Een bepaalde groep ruiters gaat veel en veel te ver waardoor dodelijke slachtoffers (paarden) te betreuren zijn.
Dat hier iets aan moet veranderen en dat dit aangekaart moet worden, 100% mee eens!
Maar is daarom heel de endurance maar slecht, nee natuurlijk niet!
Maar over het paard PL Mercury van 27 jaar oud die vorig jaar zijn eigen record brak van oudste paard dat deelneemt aan de Tevis cup over 160km lees je bijvoorbeeld niets.
Sterker nog ook over de endurance moet je steeds beter zoeken om positieve berichten te vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [Blog] Het negatieve mikpunt van de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:49

Ik lees je blog nog eens over op de computer en jeetje, wat is die Enable een leuk paard zeg. Ontzettend leuke uitstraling op die laatste foto.

equilente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:29

heel goed bericht!
zelf ligt mijn intresse niet bij de rensport wat er voor zorgt dat ik dus alleen negatieve verhalen mee krijg. verhalen over open mond hoeken en verdovings zalven op de pezen enzo . en ik ben er wel van bewust dat dit niet de hele inhoud van de rensport is maar ik hoor er verder gewoon niks van. dus daar ben ik het helemaal mee eens dat het jammer is dat je positieve dingen uit deze tak van paarden sport niet meekrijgt. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:41

Punt is ook dat de rensport in Nederland nauwelijks leeft, anders dan in de UK. Dan is het al snel zo dat de ongelukken en de excessen de aandacht krijgen :-)
Goed punt ook, Endurance heeft hetzelfde 'probleem'.

Dressuur en springen komen goed aan bod, wellicht SGW ook nog (mits daar geen akelig ongeluk in gebeurd), maar overige takken van paardensport hebben vaak te maken met een slecht imago danwel dat alleen de negatieve punten omhoog komen.

Er kan een prima 4 daags festival zijn geweest in Cheltenham met 6 races per dag en glorieuze momenten voor jockeys, eigenaars en paarden, maar als er in die 4 dagen 1 paard verongelukt of ingeslapen moet worden dan is dat het nieuwsfeit dat in Nederland naar boven komt. Begrijp me goed, 1 paard verongelukt is 1 paard teveel, maar er word ook niet bericht over alle positieve punten.

Enable *\o/*, Ryan Moore, Frankie Dettori

En, een van mijn favorieten, winnaar van de Gold Cup Ascot in 2017, Big Orange (momenteel herstellende van een blessure in Newmarket) - eigen foto -

Afbeelding

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:58

@TS:
Ik zou een link naar deze blog onder het artikel op horses.nl plaatsen als ik jou was!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:25

kyrkelover schreef:
Avalanche81 schreef:
Wat gebeurt er eigenlijk op de eerste foto? Want het lijkt wel alsof de jockey de man die op de foto rechts naast het paard staat een kus op zijn hoofd geeft, maar degene die de kus krijgt kijkt er een beetje benauwd bij.

Althans, dat is mijn interpretatie, die hoogst waarschijnlijk niet klopt haha. Maar ik ben wel nieuwsgierig wat daar gebeurt.

De jockey geeft inderdaad de vaste begeleider/groom van het paard een kus op zijn hoofd :P

Haha super. :D ik vind dit soort dingen erg leuk

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:35

Ibbel schreef:
Rakkie: waar haal jij die informatie vandaan over een 'niet te verwaarlozen percentage verknipte paarden' chemicaliën, kapotgereden, angst in de ogen?
Heb jij daar écht objectieve cijfers over, of ben je zelf gewoon al die drama-journalisten aan het napraten? Want daar gáát dit blog nu precies over, dat iedereen denkt wat jij denkt, precies door die onevenwichtige berichtgeving.

Ibbel, natuurlijk praat ik alleen maar de dramajournalisten na :+
En natuurlijk zijn daar geen cijfers over bekend, wat denk je?

Maar de manege waar ik werkte kocht ze bij bosjes, en die zochten degene eruit die wel nog om te buigen waren, zodat ze manege paard konden worden, of aan klanten verkocht als prive paard als dat beter bleek.
En dat was het topje van de ijsberg.
Zo zat ik mee in dat werledje.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 16:35

Ach die verknipte paarden vallen doorgaans wel mee, maar ze zijn de normale manier van rijden niet gewend wat vaak weer voor problemen zorgt.
Ik ken heel veel ex-renpaarden die een super 2e bezigheid gekregen hebben en natuurlijk ken ik er ook genoeg waarbij dit niet het geval is.
Dit is overigens niet meer of minder in andere sporten naar mijn ervaring.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:42

Dan hebben de verknipte allemaal bij ons gestaan, stuk of 8 per jaar :+
Topje van de ijsberg.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:55

Het zijn vaak hele sensibele paarden, waar een manegeruiter niet mee om kan gaan, en dan gaan ze daarop reageren. Jockeys zijn vaak echt heel handig, zijn licht, gewend met hete paarden om te gaan, en rijden idd heel anders. Ik kan me zo voorstellen dat zo een paard niet heel vrolijk wordt van gebonk op zijn rug. Heeft ie gelijk ook.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:04

Hmmm....ze kwamen verknipt binnen, naar mate er mee werd gewerkt ( niet meteen in de manege ) maar met LoveandCareandPatience werd het beter.
Sommigen waren er echt niet voor geschikt, inderdaad te sensibel maar lang niet allemaal, maar die gingen wel weg als geschikt rijpaard voor 1 of 2 ruiters.

Helaas, voor de sport, ze kwamen beroerd binnen, en dat was het topje van de ijsberg.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:52

kyrkelover schreef:
Maar over het paard PL Mercury van 27 jaar oud die vorig jaar zijn eigen record brak van oudste paard dat deelneemt aan de Tevis cup over 160km lees je bijvoorbeeld niets.

Al is dat ook niet al te positief. Ter vergelijken een oude straten maker die op zijn 75 nog hele straten moet bestraten omdat die nog niet met pension kan en de eigenaar is er nog trots op ook 8)7

Voor rest is gemiddelde nieuws lezer niet geïnteresseerd in de ego strelende succes verhalen van ander. Waar lezers wel in geïnteresseerd is in de informatie hoe iemand tot zo succes komt of geen succes. Van welke fouten te leren. Hoe er echt aan toe gaat. De roddel verhalen, sensatie, enz.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:36

Rakkie123 schreef:
Ibbel schreef:
Rakkie: waar haal jij die informatie vandaan over een 'niet te verwaarlozen percentage verknipte paarden' chemicaliën, kapotgereden, angst in de ogen?
Heb jij daar écht objectieve cijfers over, of ben je zelf gewoon al die drama-journalisten aan het napraten? Want daar gáát dit blog nu precies over, dat iedereen denkt wat jij denkt, precies door die onevenwichtige berichtgeving.

Ibbel, natuurlijk praat ik alleen maar de dramajournalisten na :+
En natuurlijk zijn daar geen cijfers over bekend, wat denk je?

Maar de manege waar ik werkte kocht ze bij bosjes, en die zochten degene eruit die wel nog om te buigen waren, zodat ze manege paard konden worden, of aan klanten verkocht als prive paard als dat beter bleek.
En dat was het topje van de ijsberg.
Zo zat ik mee in dat werledje.

Dan heb je dus niet in ' dat wereldje' gezeten. Hou toch op met je topje van de ijsberg, je hebt de ijsberg nooit gezien :+ .De meeste Nederlanders kunnen niet goed omgaan met deze rassen als ze niet goed omgeschoold worden. En ze worden vaak ook in de lagere prijsklasse verkocht, waardoor ze op maneges of bij beginners terecht komen.

Je gebruikt het woord chemicaliën zonder dat je daar iets van gezien hebt, echt een voorbeeld van waar deze blog over gaat.

En ja, er zitten ook rotte appels in elke sport. Misschien kocht de manege bij 1 rotte appel. Vervelend wel.

Laatst stond er een stuk in het NRC waar gerefereerd werd aan een onderzoek over gebroken benen bij renpaarden in Mexico in 2012. Lekkere bron ook dat :+ . Ik herken het dus TS!

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:56

Ontkennen, ontkennen, ontkennen :+
Als je heel hard roept dat het niet waar is en net doet of iemand die beweerd dat het niet klopt gek is, dan krijg je gelijk.

Helaas, de treurige waarheid.....is dat het het topje van de ijsberg is.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 20:38

Sorry Rakkie ik kan jouw beeld ook niet beamen.
Wat ik inderdaad wel veel zie is wat Ruitje beschrijft. Door de te lage prijs van een gemiddeld renpaard of draver (immers ze in training houden kost bakken met geld dus helaas willen te veel eigenaren er dan zo snel mogelijk vanaf) komen ze maar al te vaak in onkundige handen terecht. Dit lijdt bijna altijd onheroepelijk tot problemen.
Dit zie ik overigens in meerdere paardensporten gebeuren, maar is zeker in de draf en rensport een probleem. Ik zelf zit overigens niey enkel in de rensport, maar beoefen ook vele andere disciplines waardoor ik nog regelmatig ex-renners tegen kom in andere disciplines.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:52

Rakkie123 schreef:
Ontkennen, ontkennen, ontkennen :+
Als je heel hard roept dat het niet waar is en net doet of iemand die beweerd dat het niet klopt gek is, dan krijg je gelijk.

Helaas, de treurige waarheid.....is dat het het topje van de ijsberg is.

Ik zeg dat er rotte appels zijn, ik ontken niet dat er niks rots gebeurd, alleen is dat niet de ijsberg.

Jij trekt conclusies over een hele sport op basis van 1 plek, waar die sport niet eens beoefend word.

Hoe vaak ben je op een renstal geweest en wat heb je precies gezien qua chemicaliën?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:04

Ik heb voldoende van de producten gezien en weet dat het de top van de ijsberg is, omdat wij er wel in zaten met ons bedrijf en dravers kochten die niet ( meer) geschikt waren.
Dat dit geen info is die jullie graag zien, kan ik me voorstellen, wil niet zeggen dat het daarom niet klopt.

En ja, ik weet dat het summier is, en daar houdt ik het bij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:14

Bij het springen, dressuren, voltige, western en mennen vallen ze meestal niet dood neer, bij de endurance en steeplechase verongelukken ze vaker en dat haalt de pers. Simpele conclusie alleen zit er achter alle onderdelen veel onzichtbaar leed. Veel meer dan wij allemaal doorhebben en dat zal er altijd zijn want dat soort zaken komt bijna nooit in de openbaarheid. Simpel voorbeeld , het opknopen van Power en Paint , was een momentopname zegt de trainer en weer met de mantel der liefde bedekt. De rolkuren van spring- en dressuurruiters , een Totilas die kreupel de ring in komt, endurancepaarden van Arabische sjeiks die de dood ingejaagd worden. Soms is er de morele verontwaardiging maar we gaan gewoon door tot de orde van de dag en los van wat regels aanpassen of een paar maanden schorsing gebeurt er te weinig. De omgang met een paard is voor mij na dik vijftig jaar nog een magisch iets , ik weet nog hoe ik me voelde toen ik voor de eerste keer op een pony zat, niet te beschrijven . Maar als ik alles bij elkaar optel en er goed over nadenk dan zou ik willen dat ik nooit door het virus gegrepen was. Het paard is een edel dier maar er zijn er niet zoveel die op alle fronten koninklijk behandeld worden en dat vind ik heel moeilijk .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:19

Rakkie123 schreef:
Ik heb voldoende van de producten gezien en weet dat het de top van de ijsberg is, omdat wij er wel in zaten met ons bedrijf en dravers kochten die niet ( meer) geschikt waren.
Dat dit geen info is die jullie graag zien, kan ik me voorstellen, wil niet zeggen dat het daarom niet klopt.

En ja, ik weet dat het summier is, en daar houdt ik het bij.

Oh? Dravers? Dus het gaat ook nog om een andere sport dan waar de TS over schreef :+

:') . Slim om het er bij te laten zodra er inhoudelijke vragen gesteld worden waar je geen antwoord op kunt geven.

Laat ik het anders doen: ik wil je bij deze van harte uitnodigen om een dag bij ons mee te lopen. Dat is dan wel drafsport en niet rensport( maar ik schat zomaar in dat je bij kyrkelover ook welkom bent )

Bigone: ik herken wel een deel van wat je zegt. Ik denk dat dat gewoon gebeurd als je ouder word en meer gaat 'zien' . Maar ik had het niet willen missen :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 22:27

bigone schreef:
Bij het springen, dressuren, voltige, western en mennen vallen ze meestal niet dood neer, bij de endurance en steeplechase verongelukken ze vaker en dat haalt de pers. Simpele conclusie alleen zit er achter alle onderdelen veel onzichtbaar leed. Veel meer dan wij allemaal doorhebben en dat zal er altijd zijn want dat soort zaken komt bijna nooit in de openbaarheid. Simpel voorbeeld , het opknopen van Power en Paint , was een momentopname zegt de trainer en weer met de mantel der liefde bedekt. De rolkuren van spring- en dressuurruiters , een Totilas die kreupel de ring in komt, endurancepaarden van Arabische sjeiks die de dood ingejaagd worden. Soms is er de morele verontwaardiging maar we gaan gewoon door tot de orde van de dag en los van wat regels aanpassen of een paar maanden schorsing gebeurt er te weinig. De omgang met een paard is voor mij na dik vijftig jaar nog een magisch iets , ik weet nog hoe ik me voelde toen ik voor de eerste keer op een pony zat, niet te beschrijven . Maar als ik alles bij elkaar optel en er goed over nadenk dan zou ik willen dat ik nooit door het virus gegrepen was. Het paard is een edel dier maar er zijn er niet zoveel die op alle fronten koninklijk behandeld worden en dat vind ik heel moeilijk .

Maar van power en paint zijn bijvoorbeeld ook zijn overwinningen gedeeld, van die dressuur en springruiters worden legio behaalde medailles en resultaten gedeeld.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat van mij beide kanten getoond en bericht mogen worden. Het is niet allemaal rozengeur en manenschijn.
Maar je krijgt in bovenstaande gevallen wel een realistischere afspiegeling gezien beide kanten belicht worden.
En dat is waar mijn stuk over gaat.

Ik denk dat sommige het te veel opvatten als enkel positieve dingen mogen getoond worden en de misstanden niet, maar dat is zeker niet mijn insteek.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 22:30

Oh en bij mij mag iedereen ten alle tijden op bezoek komen om mijn renpaard te ontmoeten of om een dag mee te lopen op een renstal of mee te gaan naar de koers.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:54

kyrkelover schreef:
Ik denk dat sommige het te veel opvatten als enkel positieve dingen mogen getoond worden en de misstanden niet, maar dat is zeker niet mijn insteek.

Als iemand al een vreselijk negatief beeld heeft is ieder positief ding er een teveel blijkbaar :+

kyrkelover schreef:
Oh en bij mij mag iedereen ten alle tijden op bezoek komen om mijn renpaard te ontmoeten of om een dag mee te lopen op een renstal of mee te gaan naar de koers.

Yes please, doe mij ff pb?