Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 07:28

Het onderbuikgevoel wat ik had toen olifantritjes in Azie opeens not done werden wordt hiermee wel bevestigd. Want als olifanten zielig gevonden worden, dan komt de paardensport opeens dichtbij.
We hebben gelukkig altijd nog de USA waar paarden een veel belangrijker deel uitmaken van de maatschappij dan hier. Ze strijden daar ook nog steeds succesvol tegen de initiatieven die wapens willen verbieden, dus eer dat ze daar de cowboys van hun paard willen schoppen leven wij met z'n allen vast niet meer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 07:31

Loretta schreef:
Eleeke schreef:
Ik vind het niet zo'n sjieke techniek om een persoon belachelijk te maken waardoor z'n mening niet meer meetelt.

De inhoud is niets nieuws onder de zon.
Maar ik zal opmde inhoud reageren.
Ten eerste valt het mij op dat professor Marianne Sloet niet stellig is in haar beweringen zoals het een wetenschapper betaamt. Wat zij verteld weet echter iedere ruiter. Je kunt een paard niet dwingen. Alleen aangezien je dit soort dingen niet kunt bewijzen met een dubbel blind onderzoek blijft zij als wetenschapper terughoudend om hier een oordeel over te geven. De heer Willem vermaat verteld exact het inmiddels voor iedereen die ermee bekend het het bekende veganistische verhaal en meldt daarbij ook dat het hebben van andere huisdieren niet moet kunnen. Wat overigens volgens zijn tafelgenote om een mening gaat.

Grootste vorm van dwingen bij de paardensport is wel het Tennessee Walking Horse. En die paarden lopen...nou ja....lopen is een groot woord.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 07:34

fransje23 schreef:
Wederom is het inhoudelijk over het onderwerp hebben lastig, lees ik.

Het maakt voor het onderwerp totaal niet uit wat die Willem wel of niet gestudeerd heeft. Zijn mening schuurt en voelt ongemakkelijk, dat is duidelijk. Maar dat is uiteindelijk niet het onderwerp van de discussie.

Hij heeft zeker gestudeerd hoor, maar niet voor dierethicus. Hij heeft een studie afgerond en daarna zijn basiskwalificatie gehaald om voor de klas te staan en te vertellen over milieuwetenschappen, filosofie en ethiek. Dat dingetje over dieren komt uit zijn eigen koker. En nogmaals, op zijn linkedin heeft hij het niet over dierethiek :)* . De mening van Willem is aanleiding geweest voor het gesprek met Sloet en daar gaat dit topic over.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 07:40

Hij had het over de vrije keuze voor een dier, dat ze die niet hebben. Als mens zou je die wel hebben.
Nou ik ga maar eens proberen of ik een hutje op de hei kan bouwen om daar te wonen, eens zien hoeveel vrije keuze ik heb..

Dieren zou je moeten houden zodat je recht doet aan hun wezen en natuurlijke behoeftes. Dat daar tegenover staat dat ze ook een paar uurtjes per week wat voor de mens moeten doen, vind ik geen probleem. Als ik een poosje niet gereden heb is paardlief echt wel blij dat hij weer wat mag doen. Natuurlijk heeft hij daar niet zelf voor gekozen, maar dat deed ik als kind ook niet toen ik naar school moest..

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 07:46

Esther schreef:
Hij had het over de vrije keuze voor een dier, dat ze die niet hebben. Als mens zou je die wel hebben.
Nou ik ga maar eens proberen of ik een hutje op de hei kan bouwen om daar te wonen, eens zien hoeveel vrije keuze ik heb..
Terwijl je daarmee bezig bent... :D. Men kan zich ook afvragen of het wel zoveel beter met paarden zou gaan als ze vrije keuze zouden hebben over hun leven. En datzelfde geldt voor alle andere huis- en boerderijdieren eigenlijk ook.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 07:50

Esther schreef:

Dieren zou je moeten houden zodat je recht doet aan hun wezen en natuurlijke behoeftes. Dat daar tegenover staat dat ze ook een paar uurtjes per week wat voor de mens moeten doen, vind ik geen probleem. Als ik een poosje niet gereden heb is paardlief echt wel blij dat hij weer wat mag doen. Natuurlijk heeft hij daar niet zelf voor gekozen, maar dat deed ik als kind ook niet toen ik naar school moest..

Maar het verschil is dat jij in theorie had kunnen aangeven dat je niet naar school zou willen. Paarden kunnen dat niet. Ze kunnen weigeren natuurlijk, maar over het algemeen wordt dat minder serieus genomen dan een mens dat in woorden zegt dat diegene iets niet wil doen. Plus, zodra jij volwassen bent, kan je in principe doen wat je wil. Dat geldt voor een paard ook niet.

Ik wil best geloven dat sommige paarden geconditioneerd zijn om werken leuk te vinden. Maar ze hebben geen vrije keuze.

Ik snap ook niet dat men zo valt over het woord 'dier-ethicus'? Als je je bezig houdt met ethiek met betrekking tot dieren kan je jezelf toch gewoon dier-ethicus noemen? Het is niet zo alsof hij zich Drs (of een andere beschermde titel) in de dierenethiek noemt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 07:54

PlantsTho schreef:
Maar het verschil is dat jij in theorie had kunnen aangeven dat je niet naar school zou willen. Paarden kunnen dat niet. Ze kunnen weigeren natuurlijk, maar over het algemeen wordt dat minder serieus genomen dan een mens dat in woorden zegt dat diegene iets niet wil doen. Plus, zodra jij volwassen bent, kan je in principe doen wat je wil. Dat geldt voor een paard ook niet.

Ik wil best geloven dat sommige paarden geconditioneerd zijn om werken leuk te vinden. Maar ze hebben geen vrije keuze.

Ik snap ook niet dat men zo valt over het woord 'dier-ethicus'? Als je je bezig houdt met ethiek met betrekking tot dieren kan je jezelf toch gewoon dier-ethicus noemen? Het is niet zo alsof hij zich Drs (of een andere beschermde titel) in de dierenethiek noemt.

Tuurlijk... kinderen die aangeven niet naar school te willen worden daarin ook gewoon gefaciliteerd: NOT
En als je een dak boven je hoofd wil moet je werken.
Ook wij hebben niet zoveel keus als we ook comfort willen. Of we moeten off grid gaan wonen, zonder lekkere afhaalmaaltijden, zonder wifi en zonder medische hulp als we die nodig hebben.
Je betaalt altijd een prijs voor vrijheid, paarden idem.
Als je ze los laat dan moeten ze maar zien hoe ze aan hun eten komen en de droge zomers of koude winters doorstaan en als ze zich verwonden komt de dierenarts ze niet hechten of uit hun lijden verlossen.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 07:56

Ik vraag me af waar ze de lijn willen trekken, je hebt toch ook huisdieren voor je plezier, mag dat volgens hun dan straks ook niet meer |o Ik ken een veganiste die heel veel vegan dingen organiseert en binnen dat clubje een echte madam is. Die is ook fel tegen paardensport, maar wel tig honden en katten uit het buitenland tegelijk opvangen op een bovenverdiepinkje in rotterdam. En dat zou dan wel normaal moeten zijn? >;) Laat ze maar eens met een fatsoenlijk argument komen waarom de paardensport verboden moet worden. De meesten die klagen weten niet eens waarover ze het hebben. Ik zou best een fatsoenlijke discussie met zulke mensen aan willen gaan, maar niet op zo een manier dat ze half in hun blootje een galloperend paard tegen willen houden. :roll:

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:02

Los van de kwalificaties van deze meneer... ik denk dat wij als paardensporters dit onszelf ook een beetje aandoen. Bij het minste puntje van kritiek gaan we wijzen naar de tekortkomingen van degene die het aan durft te stippen of gaan we wijzen naar andere zielige dingen.

Waren we (en die we is de sport in het algemeen, niet iedereen persoonlijk) meer met de tijd meegegaan dan was dit misschien minder een probleem geweest. Als ik het vergelijk met bijv. hondentraining zie je daar best een ommezwaai van aangeleerde hulpeloosheid (ala Milan) naar het aanwakkeren van intrinsieke motivatie als trainingsmethode.
In de paarden maken we (waarschijnlijk onbewust) toch nog best veel gebruik van aangeleerde hulpeloosheid, vooral ook in de topsport. En dat leidt inderdaad naar een dier dat zonder klagen zijn werk doet, toch is het ethisch wel een dingetje vind ik. Vandaar dat ik "als hij het niet wil dan zou hij het niet doen" niet zo'n goed argument vind, dat gaat pas tellen als wij geen gebruik maken van dit principe. En dat is geen sneer naar een bepaalde discipline, want van dit principe wordt gebruik gemaakt in de dressuur t/m het natural horsemanship.
Het is lastig, want hoe vind je nu de juiste balans in trainingsmethodes, veiligheid en welzijn van mens en dier. Ik probeer me er bewust van te zijn in de omgang, maar ik kijk ook geregeld terug op een recente handeling met de gedachte dat het anders had gekund. Maar dat is het begin, kijken wat we doen en of dat echt het beste is. Zolang we blijven roepen dat wij of onze topsporters alles weten en de leken hun mond moeten houden gaat er niets veranderen.

Bij een welzijnstechnisch correct gehouden dier vind ik dat ze misschien wel een relaxter leven hebben dan een gemiddeld mens. Maar ik denk niet dat een gemiddeld topsportpaard (of ander paard in vergelijkbaar management) daarin voldoet. Ja die dieren hebben zorg van professionals, staan op een strak en overdacht trainingsschema, worden beter gepoetst en gewassen dan het gemiddelde recreantenpaard. Maar dat zijn ook de paarden die te weinig vrij kunnen bewegen in de buitenlucht, gering sociaal contact hebben en relatief weinig variatie in training hebben. Een paard geeft er geen drol om hoe luxe zijn omgeving is, hoeveel papiertjes hun dierenarts/hoefsmid/peuten en paten hebben, hoeveel prijzen hij heeft gewonnen en hoeveel mensen hem adoreren.

Werken vind ik helemaal niet erg, het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat veel dieren (behalve katten :+ ) liever hun eten 'verdienen' dan dat ze het zomaar krijgen. Dit gaat dan natuurlijk wel om kleine opdrachten, maar werken hoeft niet specifiek slecht te zijn. Contrafreeloading is de term mochten mensen er op willen zoeken.

Ik vind het dus geen probleem om te rijden/mennen/trainen met een paard. Wel denk ik dat we onze trainingsmethoden goed onder de loep moeten blijven houden en met een 'paardenblik' naar ons management moeten kijken ipv onze waarden als mens.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:10

elnienjo schreef:
PlantsTho schreef:

Tuurlijk... kinderen die aangeven niet naar school te willen worden daarin ook gewoon gefaciliteerd: NOT
En als je een dak boven je hoofd wil moet je werken.
Ook wij hebben niet zoveel keus als we ook comfort willen. Of we moeten off grid gaan wonen, zonder lekkere afhaalmaaltijden, zonder wifi en zonder medische hulp als we die nodig hebben.
Je betaalt altijd een prijs voor vrijheid, paarden idem.
Als je ze los laat dan moeten ze maar zien hoe ze aan hun eten komen en de droge zomers of koude winters doorstaan en als ze zich verwonden komt de dierenarts ze niet hechten of uit hun lijden verlossen.

Ik schrijf volgens mij ook niet dat deze maatschappij het faciliteert of dat het makkelijk is. Ik wijs alleen op het verschil en waarom de argumentatie 'ik moet ook dingen doen die ik niet leuk vind' scheef gaat.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:15

mooney schreef:
Bij een welzijnstechnisch correct gehouden dier vind ik dat ze misschien wel een relaxter leven hebben dan een gemiddeld mens. Maar ik denk niet dat een gemiddeld topsportpaard (of ander paard in vergelijkbaar management) daarin voldoet. Ja die dieren hebben zorg van professionals, staan op een strak en overdacht trainingsschema, worden beter gepoetst en gewassen dan het gemiddelde recreantenpaard. Maar dat zijn ook de paarden die te weinig vrij kunnen bewegen in de buitenlucht, gering sociaal contact hebben en relatief weinig variatie in training hebben. Een paard geeft er geen drol om hoe luxe zijn omgeving is, hoeveel papiertjes hun dierenarts/hoefsmid/peuten en paten hebben, hoeveel prijzen hij heeft gewonnen en hoeveel mensen hem adoreren.

Over dat strakke en overdachte trainingsschema, dat hebben topsportpaarden inderdaad en dat is dus altijd inclusief rust en vrije beweging. Een trainingsschema gaat niet alleen over het werk, maar is een planning over enkele weken waarin de mix van werk, rust, vrije beweging geoptimaliseerd wordt. Dit hoort bij goed management en dat heb je nodig om aan de top mee te kunnen doen. Er wordt vaak beweerd dat toppaarden niet buiten zouden komen, maar in de realiteit komen ze dat juist wel. Je kan op de websites van alle topruiters zien wat voor stal ze hebben en hoeveel groen gras daar bij zit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:18

Pipodipo schreef:
fransje23 schreef:
Wederom is het inhoudelijk over het onderwerp hebben lastig, lees ik.

Het maakt voor het onderwerp totaal niet uit wat die Willem wel of niet gestudeerd heeft. Zijn mening schuurt en voelt ongemakkelijk, dat is duidelijk. Maar dat is uiteindelijk niet het onderwerp van de discussie.

Hij heeft zeker gestudeerd hoor, maar niet voor dierethicus. Hij heeft een studie afgerond en daarna zijn basiskwalificatie gehaald om voor de klas te staan en te vertellen over milieuwetenschappen, filosofie en ethiek. Dat dingetje over dieren komt uit zijn eigen koker. En nogmaals, op zijn linkedin heeft hij het niet over dierethiek :)* . De mening van Willem is aanleiding geweest voor het gesprek met Sloet en daar gaat dit topic over.

Inderdaad zijn mening, de rest doet niet ter zake.

AskjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:19

Goede post Mooney!

Zolang de paardensector voornamelijk een agressief-defensieve houding aan blijft nemen tegenover activisten die sport met dieren willen verbieden (zie ook weer de voorspelbare reacties hier), werkt de sector zelf in de hand dat zo'n verbod op een gegeven moment wellicht voldoende draagvlak krijgt in de samenleving om daadwerkelijk doorgevoerd te worden.

We zouden als paardenmensen moeten erkennen dat er heel veel dingen beter kunnen op het gebied van paardenhouderij en paardensport (ook de recreatieve tak). We zouden ons daar openlijk aan moeten committeren. Alleen dan kun je extremisten de wind uit de zeilen nemen, niet door ze belachelijk te maken en weg te zetten als idioten die er niks van snappen. Ze hebben namelijk een punt waar we echt niet omheen kunnen: we gebruiken paarden wel degelijk voor ons eigen plezier en ons gewin.

Om dat te kunnen verantwoorden naar het grote publiek, maar vooral naar onze paarden en naar onszelf, moeten we onze verantwoordelijkheid nemen en ons voortdurend afvragen of we onze paarden en hun natuurlijke behoeften voldoende respecteren.
Ik vind het persoonlijk heel gezond om me regelmatig af te vragen waarom ik eigenlijk op een paard wil zitten, en of het paard daar eigenlijk wel op zit te wachten. Het is zo belangrijk om dat niet 'for granted' te nemen, en vanuit die gedachte altijd het welzijn en welbevinden van het paard voorop te stellen. In alles wat je met je paard doet, elke dag weer.

Als de paardensector dit zowel intern als naar buiten toe uit kan dragen en ernaar kan handelen, is de kans veel groter dat het grote publiek open blijft staan voor paardensport.
Anders zou het zo maar kunnen dat de publieke opinie zich op een gegeven moment tegen paardensport en paardrijden gaat keren.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:24

Het gaat mij een beetje om de manier waarop de activisten dit doen. Zo blijft het botsen. Is echt niet alleen de paardensport wereld die agressief-defensief doet, dat doen de activisten net zo goed toch ;)

AskjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:27

Nee, die vallen aan en de paardensport laat zich in de verdediging drukken. Dat is hun strategie.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:28

Pipodipo schreef:
mooney schreef:

Over dat strakke en overdachte trainingsschema, dat hebben topsportpaarden inderdaad en dat is dus altijd inclusief rust en vrije beweging. Een trainingsschema gaat niet alleen over het werk, maar is een planning over enkele weken waarin de mix van werk, rust, vrije beweging geoptimaliseerd wordt. Dit hoort bij goed management en dat heb je nodig om aan de top mee te kunnen doen. Er wordt vaak beweerd dat toppaarden niet buiten zouden komen, maar in de realiteit komen ze dat juist wel. Je kan op de websites van alle topruiters zien wat voor stal ze hebben en hoeveel groen gras daar bij zit.

Het strakke trainingsschema stond onder de positieve punten ;) .
Ik heb op meerdere topsportstallen gelopen, groen gras hebben staat niet gelijk aan het groene gras gebruiken. Ik zeg ook niet dat ze nooit buiten komen, maar 1-3 uur alleen op een klein stukje zand of gras vind ik onvoldoende voldoen aan de natuurlijke behoeften van een paard. Daarnaast heb ik nog nooit overkappingen oid gezien op zulke stallen en blijven ze dus ook geregeld binnen bij minder weer.
Er zijn ook stallen waar ze wel op een stuk waar ze echt de benen kunnen strekken staan hoor, heel af en toe zelfs met gezelschap. Maar we moeten niet doen alsof het gemiddelde topsportpaard niet +/- 21 uur per dag in zijn box staat, want die stallen die je noemt zijn tot nu toe meer de uitzondering op de regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:30

Als jullie het over paardenwelzijn gaan hebben. Misschien beginnen bij de fokkers. Friezen, Trekpaarden,TWH. Succes

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:33

ojee zoon van Anky van Grunsven gaat uit zijn pantynaad op de veganpagina

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:36

Morganlefay schreef:
Als jullie het over paardenwelzijn gaan hebben. Misschien beginnen bij de fokkers. Friezen, Trekpaarden,TWH. Succes

Mooi voorbeeldje weer van wijzen naar andere zielige dingen ;) .

Ja fokkerij en fokken met erfelijke gebreken verdiep ik me inderdaad ook in en vind ik ook niet alles ok. Maakt nog niet dat ik dit op de achtergrond ga schuiven, mensen kunnen gelukkig met meer dan 1 ding bezig zijn.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:37

speurneusc schreef:

:') Waar?

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:39

Morganlefay schreef:

Ja en dat is denk ik nog maar een klein stukje.....het is zo een groot onderwerp waar best eens een goede discussie over mag komen, maar niet op de manier die de activisten doen, want dat schiet gewoon niet op. Op deze manier werken ze steeds meer mensen tegen zich in het harnas. En is er straks helemaal geen plaats meer voor een fatsoenlijke discussie. En dat vind ik zo jammer hier aan. Want er kan zeker een stuk verbetering in de paardensector komen, maar ook bij honden, houden van andere dieren en noem maar op.
Laatst bijgewerkt door Thestral op 27-08-19 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:39

Esther28 schreef:
speurneusc schreef:

:') Waar?

48 uur geleden.....tenzij je me nu gaat vertellen dat het joch 2x in de fout gaat.....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:48

Als je nu eens naar de inhoud gaat: Hoe kan ik verantwoorden dat ik op mijn paard ga zitten en een buitenrit maak met hem? Zelf heeft hij dat natuurlijk niet bedacht, het is mijn wens. Hij kan mij dragen ja, maar is dat een reden om het ook van hem te vragen? Wat wordt het paard er beter van dan hij met mij door het bos loopt? Misschien zou dat een motivatie kunnen zijn. Niet alleen ik geniet van die rit, ook het paard moet er blij van worden. Dat is wel mooi, maar wij weten allemaal dat we dat heel makkelijk kunnen bewerkstelligen. Bijvoorbeeld als je een paard op stal houdt, wordt hij meestal wel heel blij van een rit door de bossen. Dus dat is eigenlijk niet genoeg. Wanneer je hem in goede, paardwaardige omstandigheden houdt (en die kun je nader omschrijven) wordt het paard dan nog steeds zo blij van een buitenrit? Of zijn er nog andere manieren om zijn gevoelens te manipuleren? Ja ongetwijfeld, als we zorgen dat wij heel belangrijk voor hem zijn. Dan wordt het paard ook blij als wij blij worden van die buitenrit. Ik blijf het echt wel een ethisch dilemma vinden: kan het wel of kan het niet, paardrijden voor je eigen plezier? Want paarden hebben er lichamelijke schade van, altijd, hoe vriendelijk we het ook proberen te doen. De belasting van de rug, de gewrichten die schade oplopen, de scheefheid die wij veroorzaken door onze wijze van omgaan door longeren en in een bak rijden (want nee: paarden zijn niet van nature scheef, dat bewijzen de wilde paarden) en ga zo maar door. Ik zou wel graag van anderen willen horen: hoe verantwoord jij het rijden op je paard?
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 27-08-19 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:54

Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat dergelijke activisten zich op bokt komen mengen. Er zijn hier aardig wat topic waar wij (notabene zelf paardenmensen) elkaar afbranden omdat iemand zijn paard niet paardvriendelijk zou houden of rijden. Zij kunnen dit op social media bij de leek in beeld brengen. Wij hier op bokt begrijpen dat we allemaal het zelfde doel hebben: zo veel mogelijk gelukkige paarden. Maar het zou me niets verbazen als ze er vervolgens een draai aan geven en zeggen dat paardenmensen het zelf eigenlijk niet eens paardvriendelijk vinden om met paarden om te gaan.

Ik denk echt dat het een kwestie van tijd is voordat ze op bokt zitten.

Het is goed dat er aandacht is voor dierenwelzijn maar waar ligt de grens? Verbieden van de paardensport? Verbieden van het houden van paarden? Verbieden van het hebben van huisdieren? ALLE dieren die niet wild zijn verbieden?

Ik heb op dit moment geen paard omdat ik in de Randstad woon en we allemaal weten hoe het hier zit met weidegang. Ik vind het echt not done om hier een paard te hebben wat max een dagdeel op een postzegeltje buiten komt. Eind van dit jaar verhuis ik naar het oosten van het land waar de mogelijkheid is tot veel weidegang en dan ben ik zeker voornemens om een paard te kopen. Denk dat ik me dan maar afzijdig ga houden van bokt en andere paardenplatformen omdat ik denk dat het er niet gezelliger op gaat worden

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:57

Balenciaga schreef:
Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat dergelijke activisten zich op bokt komen mengen. Er zijn hier aardig wat topic waar wij (notabene zelf paardenmensen) elkaar afbranden omdat iemand zijn paard niet paardvriendelijk zou houden of rijden. Zij kunnen dit op social media bij de leek in beeld brengen. Wij hier op bokt begrijpen dat we allemaal het zelfde doel hebben: zo veel mogelijk gelukkige paarden. Maar het zou me niets verbazen als ze er vervolgens een draai aan geven en zeggen dat paardenmensen het zelf eigenlijk niet eens paardvriendelijk vinden om met paarden om te gaan.

Ik denk echt dat het een kwestie van tijd is voordat ze op bokt zitten.

Het is goed dat er aandacht is voor dierenwelzijn maar waar ligt de grens? Verbieden van de paardensport? Verbieden van het houden van paarden? Verbieden van het hebben van huisdieren? ALLE dieren die niet wild zijn verbieden?

Haha die zijn er al hoor. Kijk even rond in de topics van dit soort onderwerpen en dan zie je dat de dierenbijbel hier ook al uit gepredikt wordt.