Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Loretta schreef:Eleeke schreef:Ik vind het niet zo'n sjieke techniek om een persoon belachelijk te maken waardoor z'n mening niet meer meetelt.
De inhoud is niets nieuws onder de zon.
Maar ik zal opmde inhoud reageren.
Ten eerste valt het mij op dat professor Marianne Sloet niet stellig is in haar beweringen zoals het een wetenschapper betaamt. Wat zij verteld weet echter iedere ruiter. Je kunt een paard niet dwingen. Alleen aangezien je dit soort dingen niet kunt bewijzen met een dubbel blind onderzoek blijft zij als wetenschapper terughoudend om hier een oordeel over te geven. De heer Willem vermaat verteld exact het inmiddels voor iedereen die ermee bekend het het bekende veganistische verhaal en meldt daarbij ook dat het hebben van andere huisdieren niet moet kunnen. Wat overigens volgens zijn tafelgenote om een mening gaat.
fransje23 schreef:Wederom is het inhoudelijk over het onderwerp hebben lastig, lees ik.
Het maakt voor het onderwerp totaal niet uit wat die Willem wel of niet gestudeerd heeft. Zijn mening schuurt en voelt ongemakkelijk, dat is duidelijk. Maar dat is uiteindelijk niet het onderwerp van de discussie.
. De mening van Willem is aanleiding geweest voor het gesprek met Sloet en daar gaat dit topic over. Esther schreef:Terwijl je daarmee bezig bent...Hij had het over de vrije keuze voor een dier, dat ze die niet hebben. Als mens zou je die wel hebben.
Nou ik ga maar eens proberen of ik een hutje op de hei kan bouwen om daar te wonen, eens zien hoeveel vrije keuze ik heb..
. Men kan zich ook afvragen of het wel zoveel beter met paarden zou gaan als ze vrije keuze zouden hebben over hun leven. En datzelfde geldt voor alle andere huis- en boerderijdieren eigenlijk ook. Esther schreef:Hij had het over de vrije keuze voor een dier, dat ze die niet hebben. Als mens zou je die wel hebben.
Nou ik ga maar eens proberen of ik een hutje op de hei kan bouwen om daar te wonen, eens zien hoeveel vrije keuze ik heb..
Dieren zou je moeten houden zodat je recht doet aan hun wezen en natuurlijke behoeftes. Dat daar tegenover staat dat ze ook een paar uurtjes per week wat voor de mens moeten doen, vind ik geen probleem. Als ik een poosje niet gereden heb is paardlief echt wel blij dat hij weer wat mag doen. Natuurlijk heeft hij daar niet zelf voor gekozen, maar dat deed ik als kind ook niet toen ik naar school moest..
PlantsTho schreef:Maar het verschil is dat jij in theorie had kunnen aangeven dat je niet naar school zou willen. Paarden kunnen dat niet. Ze kunnen weigeren natuurlijk, maar over het algemeen wordt dat minder serieus genomen dan een mens dat in woorden zegt dat diegene iets niet wil doen. Plus, zodra jij volwassen bent, kan je in principe doen wat je wil. Dat geldt voor een paard ook niet.
Ik wil best geloven dat sommige paarden geconditioneerd zijn om werken leuk te vinden. Maar ze hebben geen vrije keuze.
Ik snap ook niet dat men zo valt over het woord 'dier-ethicus'? Als je je bezig houdt met ethiek met betrekking tot dieren kan je jezelf toch gewoon dier-ethicus noemen? Het is niet zo alsof hij zich Drs (of een andere beschermde titel) in de dierenethiek noemt.
Ik ken een veganiste die heel veel vegan dingen organiseert en binnen dat clubje een echte madam is. Die is ook fel tegen paardensport, maar wel tig honden en katten uit het buitenland tegelijk opvangen op een bovenverdiepinkje in rotterdam. En dat zou dan wel normaal moeten zijn?
Laat ze maar eens met een fatsoenlijk argument komen waarom de paardensport verboden moet worden. De meesten die klagen weten niet eens waarover ze het hebben. Ik zou best een fatsoenlijke discussie met zulke mensen aan willen gaan, maar niet op zo een manier dat ze half in hun blootje een galloperend paard tegen willen houden.
) liever hun eten 'verdienen' dan dat ze het zomaar krijgen. Dit gaat dan natuurlijk wel om kleine opdrachten, maar werken hoeft niet specifiek slecht te zijn. Contrafreeloading is de term mochten mensen er op willen zoeken.elnienjo schreef:PlantsTho schreef:Maar het verschil is dat jij in theorie had kunnen aangeven dat je niet naar school zou willen. Paarden kunnen dat niet. Ze kunnen weigeren natuurlijk, maar over het algemeen wordt dat minder serieus genomen dan een mens dat in woorden zegt dat diegene iets niet wil doen. Plus, zodra jij volwassen bent, kan je in principe doen wat je wil. Dat geldt voor een paard ook niet.
Ik wil best geloven dat sommige paarden geconditioneerd zijn om werken leuk te vinden. Maar ze hebben geen vrije keuze.
Ik snap ook niet dat men zo valt over het woord 'dier-ethicus'? Als je je bezig houdt met ethiek met betrekking tot dieren kan je jezelf toch gewoon dier-ethicus noemen? Het is niet zo alsof hij zich Drs (of een andere beschermde titel) in de dierenethiek noemt.
Tuurlijk... kinderen die aangeven niet naar school te willen worden daarin ook gewoon gefaciliteerd: NOT
En als je een dak boven je hoofd wil moet je werken.
Ook wij hebben niet zoveel keus als we ook comfort willen. Of we moeten off grid gaan wonen, zonder lekkere afhaalmaaltijden, zonder wifi en zonder medische hulp als we die nodig hebben.
Je betaalt altijd een prijs voor vrijheid, paarden idem.
Als je ze los laat dan moeten ze maar zien hoe ze aan hun eten komen en de droge zomers of koude winters doorstaan en als ze zich verwonden komt de dierenarts ze niet hechten of uit hun lijden verlossen.
mooney schreef:Bij een welzijnstechnisch correct gehouden dier vind ik dat ze misschien wel een relaxter leven hebben dan een gemiddeld mens. Maar ik denk niet dat een gemiddeld topsportpaard (of ander paard in vergelijkbaar management) daarin voldoet. Ja die dieren hebben zorg van professionals, staan op een strak en overdacht trainingsschema, worden beter gepoetst en gewassen dan het gemiddelde recreantenpaard. Maar dat zijn ook de paarden die te weinig vrij kunnen bewegen in de buitenlucht, gering sociaal contact hebben en relatief weinig variatie in training hebben. Een paard geeft er geen drol om hoe luxe zijn omgeving is, hoeveel papiertjes hun dierenarts/hoefsmid/peuten en paten hebben, hoeveel prijzen hij heeft gewonnen en hoeveel mensen hem adoreren.
Pipodipo schreef:fransje23 schreef:Wederom is het inhoudelijk over het onderwerp hebben lastig, lees ik.
Het maakt voor het onderwerp totaal niet uit wat die Willem wel of niet gestudeerd heeft. Zijn mening schuurt en voelt ongemakkelijk, dat is duidelijk. Maar dat is uiteindelijk niet het onderwerp van de discussie.
Hij heeft zeker gestudeerd hoor, maar niet voor dierethicus. Hij heeft een studie afgerond en daarna zijn basiskwalificatie gehaald om voor de klas te staan en te vertellen over milieuwetenschappen, filosofie en ethiek. Dat dingetje over dieren komt uit zijn eigen koker. En nogmaals, op zijn linkedin heeft hij het niet over dierethiek. De mening van Willem is aanleiding geweest voor het gesprek met Sloet en daar gaat dit topic over.
Pipodipo schreef:mooney schreef:Bij een welzijnstechnisch correct gehouden dier vind ik dat ze misschien wel een relaxter leven hebben dan een gemiddeld mens. Maar ik denk niet dat een gemiddeld topsportpaard (of ander paard in vergelijkbaar management) daarin voldoet. Ja die dieren hebben zorg van professionals, staan op een strak en overdacht trainingsschema, worden beter gepoetst en gewassen dan het gemiddelde recreantenpaard. Maar dat zijn ook de paarden die te weinig vrij kunnen bewegen in de buitenlucht, gering sociaal contact hebben en relatief weinig variatie in training hebben. Een paard geeft er geen drol om hoe luxe zijn omgeving is, hoeveel papiertjes hun dierenarts/hoefsmid/peuten en paten hebben, hoeveel prijzen hij heeft gewonnen en hoeveel mensen hem adoreren.
Over dat strakke en overdachte trainingsschema, dat hebben topsportpaarden inderdaad en dat is dus altijd inclusief rust en vrije beweging. Een trainingsschema gaat niet alleen over het werk, maar is een planning over enkele weken waarin de mix van werk, rust, vrije beweging geoptimaliseerd wordt. Dit hoort bij goed management en dat heb je nodig om aan de top mee te kunnen doen. Er wordt vaak beweerd dat toppaarden niet buiten zouden komen, maar in de realiteit komen ze dat juist wel. Je kan op de websites van alle topruiters zien wat voor stal ze hebben en hoeveel groen gras daar bij zit.
. Morganlefay schreef:Als jullie het over paardenwelzijn gaan hebben. Misschien beginnen bij de fokkers. Friezen, Trekpaarden,TWH. Succes
.Morganlefay schreef:Als jullie het over paardenwelzijn gaan hebben. Misschien beginnen bij de fokkers. Friezen, Trekpaarden,TWH. Succes
Balenciaga schreef:Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat dergelijke activisten zich op bokt komen mengen. Er zijn hier aardig wat topic waar wij (notabene zelf paardenmensen) elkaar afbranden omdat iemand zijn paard niet paardvriendelijk zou houden of rijden. Zij kunnen dit op social media bij de leek in beeld brengen. Wij hier op bokt begrijpen dat we allemaal het zelfde doel hebben: zo veel mogelijk gelukkige paarden. Maar het zou me niets verbazen als ze er vervolgens een draai aan geven en zeggen dat paardenmensen het zelf eigenlijk niet eens paardvriendelijk vinden om met paarden om te gaan.
Ik denk echt dat het een kwestie van tijd is voordat ze op bokt zitten.
Het is goed dat er aandacht is voor dierenwelzijn maar waar ligt de grens? Verbieden van de paardensport? Verbieden van het houden van paarden? Verbieden van het hebben van huisdieren? ALLE dieren die niet wild zijn verbieden?