Ruzie tussen ballonvaarder en fokker over landing in weiland

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:16

Bijzonder dat een ballonvaarder zonder problemen op andermans eigendom mag parkeren, maar als jij dat dan doet op hun eigendom, liggend op jouw eigendom (volg je het nog), dan is het asociaal.

Zelfrijdende auto's moeten eerst 100% betrouwbaar zijn, als je paard aan de ketter gaat krijg je te horen dat zolang je je paard niet onder controle kan houden je de weg niet op moet gaan. Maar wil je met een onbestuurbaar ding de lucht in? Prima hoor, iedereen op de grond past zich wel aan.

troi

Re: Ruzie tussen ballonvaarder en fokker over landing in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:36

Oh wow wat een kulreactie van de kbbf. Die snappen er duidelijk niks van met hun ‘de fokker moet niet zeuren’ reactie. Ik hoop dat ze een gigantische boete krijgen!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:55

Ik heb volledig begrip voor de fokker. Het getuigt van pure domheid door te stellen dat paarden geen last van een landende luchtballon hebben omdat ze ‘genoeg ruimte hebben om te bewegen’. Als je eens weet hoeveel geld het kost om die embryo’s te laten spoelen... je bent lachend €5000 kwijt als het allemaal in één keer goed gaat. Vier embryo’s kwijt is €20.000 schade, minimaal! En dan hebben we het niet eens over de mogelijke risico’s van paarden die dwars door hekwerken/stroomdraad/sloten rennen uit pure paniek.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:59

Ik hoop dat dit zelfs verboden wordt.
Luchtballonen is niks mis mee, maar dan wel landen en opstijgen op eigen terrein.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:04

Enige is dat je nooit kan bewijzen dat het verlies van de embryo’s door de ballon komt. Had ook gekund dat de merries sowieso niet drachtig waren geweest, ook zonder ballon.
Maar ik vind ook dat er meer rekening moet worden gehouden met paarden door ballonvaarders. Paarden kunnen gewoon enorm in paniek raken van zo’n ding. Soms als ze overvliegen al, laat staan als er eentje landt vlakbij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:08

Jemig, die laatste alinea laat mijn bloed koken.
Ik hoop dat die fokker een flinke rechtzaak aanspant, een berg geld krijgt voor de verworpen embryo’s en een voorbeeld kan zijn dat laat zien hoe illegaal ballonvaarders bezig zijn. Maffe hobby blijft het.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:10

"Als die voldoende kunnen bewegen zou er geen probleem mogen zijn"

Nee, dan hebben ze nóg meer vaart kunnen maken voordat ze zich door het draad storten. Waar zit zijn verstand in vredesnaam? Leeggelopen samen met die ballon zeker.

En waarom mogen hun wel OP de weide van een ander parkeren en mag een ander niet OP hun ballon parkeren?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:28

Palmera schreef:
En waarom mogen hun wel OP de weide van een ander parkeren en mag een ander niet OP hun ballon parkeren?

Ik mis de vind ik leuk knop :)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:01

Suzanne F. schreef:
Enige is dat je nooit kan bewijzen dat het verlies van de embryo’s door de ballon komt. Had ook gekund dat de merries sowieso niet drachtig waren geweest, ook zonder ballon.
Maar ik vind ook dat er meer rekening moet worden gehouden met paarden door ballonvaarders. Paarden kunnen gewoon enorm in paniek raken van zo’n ding. Soms als ze overvliegen al, laat staan als er eentje landt vlakbij.

Klopt helemaal, bewijzen kan je het nooit. De stress zal echter niet meehelpen en deze zaak zal de fokker ook wel maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:10

Omdat de paarden ooit regaeerden op 1 ballon, neemt de boer maar aan dat het altijd zo is?

Het probleem met ballon varen is dat je op een gegeven moment naar beneden moet. Je maakt feitelijk altijd een noodlanding. Volgens mij is het daarom wettenlijk gewoon toegestaan om zo´n beetje overal te landen, helemaal als er iemand vooruit gaat om te waarschuwen.

Inmiddels is er gewoon haast geen plek in bepaalde landen waar een ballon normaal kan landen zonder dat het iemand van streek maakt, want men is erg tuk op eigen land en wee de gebeente die er een voet in zet. dat heeft veel te maken met de mentaliteit van de landeigenaren.

Dit gezegd, heb ik zelf meegemaakt hoe angstaanjagende een laag overvliegende ballon is en hoe lollig de ballonvaarders het vinden hoe er op gereageerd wordt.
Er mag ook wel wat met de mentaliteit van ballonvaarders gebeuren en de vraag mag ook wel gesteld worden of ze nog wel bestaansrecht hebben.

Een rechtszaak is byzonder lastig in dit geval omdat de boer de agressor is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:18

WeCo schreef:
Nee, een luchtbalon mag volgens de Nederlandse wet overal landen.

Nope

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:19

nee de aanname dat een ballon zomaar overal mag landen is niet juist, eigendomsrecht gaat ook omhoog en is niet alleen grond. Wanneer er geen duidelijke toestemming is, mag er niet zomaar geland worden op iemands grond, zeker niet wanneer duidelijk is dat er dieren in de omtrek aanwezig zijn.

komen ze een half uur eerder aanbellen van mogen wij straks landen en de boer is accoord dan mogen ze landen, dan hebben ze toestemming, geeft hij geen accoord moeten ze echt uitwijken.

Dit zijn afspraken die in 2005 gemaakt zijn door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart, de Professionele Ballonvaarders Nederland en LTO Nederland vanuit de landbouw. Dergelijke afspraken gaan niet boven de wet; zij kunnen het in de wet geregelde eigendomsrecht niet beperken. Als een grondeigenaar daar toestemming voor geeft, dan mag een ballon landen op zijn grond, ook al is dat geen vliegveld. Maar de Gedragscode is geen vrijbrief om gebruik te maken van grond van iemand die daar geen toestemming voor geeft.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 25-08-19 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:22

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:24

Blussem schreef:
Ik hoop dat dit zelfs verboden wordt.
Luchtballonen is niks mis mee, maar dan wel landen en opstijgen op eigen terrein.

_/-\o_

En aangezien dat laatste niet kan is dit niet meer van deze tijd. Ga maar lekker op het platteland in Frankrijk vliegen ofzo, of ergens anders waar wél plek is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:25

Dat onbestuurbare is ook relatief lijkt me, heb er nog nooit een zien landen op militair oefenterrein, op een treinrails of in de zee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:36

verootjoo schreef:
Dat onbestuurbare is ook relatief lijkt me, heb er nog nooit een zien landen op militair oefenterrein, op een treinrails of in de zee.

Selectieve onbestuurbaarheid :7.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:26

Ik begrijp de fokker ook uitstekend en vind het inderdaad niet kunnen dat ballonvaarders geen toestemming moet hebben om op privéterrein te landen. Wat dus blijkbaar niet klopt volgens die ene rechter.

Maar, om even advocaat van de duivel te spelen }> :

Wat doen wij ruiters eigenlijk als we een sprintje over een (stoppel)veld trekken? :+

Of neem nu deze:

xHaithi schreef:
Ik vind dat met luchtballonnen vliegen eigenlijk niet meer van deze tijd is. Meer en meer land wordt ingepalmd door huizen of industrie, zeker in België. De open ruimte wordt stilaan echt schaars hier. Boeren en paardenhouders moeten het dus met alsmaar minder doen waardoor een ballon eigenlijk altijd irritatie zal oproepen bij diegene van wie het land is want er staat vrijwel altijd een groep dieren dichtbij of ze zetten die ballon op de gewassen van iemand die daar zijn brood mee verdient :roll:

Ik vind dat met paarden aan het verkeer deelnemen eigenlijk niet meer van deze tijd is. Meer en meer straten worden ingepalmd door auto's, vrachtwagens, brommers of fietsers, zeker in België. De plaats op de weg wordt stilaan echt schaars hier. Bestuurders en fietsers moeten het dus met alsmaar minder doen waardoor een paard eigenlijk altijd irritatie zal oproepen bij diegenen die aan het verkeer deelnemen want paarden vormen op het fietspad een gevaar voor de fietsers en zijn te langzaam om tussen de auto's te lopen. Bovendien kunnen paarden altijd schrikken waardoor er gevaarlijke verkeerssituaties kunnen ontstaan. :roll:

Het is erg gemakkelijk maar ook gevaarlijk om met het vingertje te wijzen, zeker met een hobby als de onze, die ook niet helemaal gemakkelijk ligt in de publieke opinie. :)*

Ik denk dat verenigingen van ruiters en boeren in gesprek met de ballonvaarders zouden moeten gaan, zodat in de opleiding van ballonvaarders genoeg aandacht wordt gegeven aan de mogelijke schadelijke gevolgen van het in paniek raken van dieren. Hoe tekenen van onrust te herkennen zijn en hoeveel afstand er bij overvliegen/landen dient gehouden te worden. Dan kan er eventueel een lijst gemaakt worden van veilige/toegestane plekken om te landen. Dan kunnen zowel de ruiters als ook de ballonvaarders hun hobby gewoon blijven uitoefenen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:34

Dat paard is doorgaans bestuurbaar. Daar zit een wezenlijk en groot verschil.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:38

En openbare weg tegenover eigen terrein, ook nogal een puntje.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:48

tootje71 schreef:
Je kan aangeven dat je niet wilt dat ze op je weiland landen, alleen in noodsituaties, hebben wij ook gedaan en sindsdien zijn ze hier ook niet meer geland.

Hoe/waar kun je dit aangeven?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:56

soesita schreef:
Of neem nu deze:

xHaithi schreef:
Ik vind dat met luchtballonnen vliegen eigenlijk niet meer van deze tijd is. Meer en meer land wordt ingepalmd door huizen of industrie, zeker in België. De open ruimte wordt stilaan echt schaars hier. Boeren en paardenhouders moeten het dus met alsmaar minder doen waardoor een ballon eigenlijk altijd irritatie zal oproepen bij diegene van wie het land is want er staat vrijwel altijd een groep dieren dichtbij of ze zetten die ballon op de gewassen van iemand die daar zijn brood mee verdient :roll:

Ik vind dat met paarden aan het verkeer deelnemen eigenlijk niet meer van deze tijd is. Meer en meer straten worden ingepalmd door auto's, vrachtwagens, brommers of fietsers, zeker in België. De plaats op de weg wordt stilaan echt schaars hier. Bestuurders en fietsers moeten het dus met alsmaar minder doen waardoor een paard eigenlijk altijd irritatie zal oproepen bij diegenen die aan het verkeer deelnemen want paarden vormen op het fietspad een gevaar voor de fietsers en zijn te langzaam om tussen de auto's te lopen. Bovendien kunnen paarden altijd schrikken waardoor er gevaarlijke verkeerssituaties kunnen ontstaan. :roll:

Het is erg gemakkelijk maar ook gevaarlijk om met het vingertje te wijzen, zeker met een hobby als de onze, die ook niet helemaal gemakkelijk ligt in de publieke opinie. :)*

Je maakt mijn inziens één belangrijke denkfout hierboven: ballonvaarders plempen hun ballonnen op privéterrein neer! En blijkbaar zijn ze compleet afhankelijk van privéterrein om hun ballonvluchten te kunnen doen in the first place. Het opstijgen zal vermoedelijk het probleem niet zijn gezien dat doorgaans met toestemming van de eigenaar van het terrein kan of op een eigen terrein. Voor het landen echter zijn ze totaal afhankelijk van de goodwill van anderen omdat een ballon onbestuurbaar is. Zij veroorzaken op privéterrein van andere mensen problemen en schade voor hun hobby.
De openbare weg is zoals het woord het zegt 'openbaar'. Iedereen mag daar komen met allerhande voertuigen en attributen met uitzondering van een aantal zaken/voertuigen die bij wet geen plaats hebben op die openbare weg. Paarden mogen gewoon de baan op, net als kinderen en huisdieren die eveneens onvoorspelbaar kunnen reageren.

Je zou dit eerder kunnen vergelijken met iemand die met zijn paard in de tuin van een ander gaat rondrijden zonder toestemming. De eigenaar van die tuin zal zeer terecht kwaad zijn, bv. door de schade die het paard aanricht aan het gazon of het gevaar dat het paard vormt voor aanwezige kinderen en huisdieren.
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 25-08-19 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:01

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:

Dat zou je haast beginnen te denken hé? >;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:03

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:

Precies. De koninklijke kasteeltuinen slaan ze trouwens ook altijd over. Ben benieuwd of ze er daar ook met een fles champagne vanaf zouden komen :7

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:11

Sassy schreef:
_San87_ schreef:

Dat zou je haast beginnen te denken hé? >;)

Ik weet t wel zeker :D.

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Precies. De koninklijke kasteeltuinen slaan ze trouwens ook altijd over. Ben benieuwd of ze er daar ook met een fles champagne vanaf zouden komen :7

Ik betwijfel het :P.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:20

xHaithi schreef:
Je zou dit eerder kunnen vergelijken met iemand die met zijn paard in de tuin van een ander gaat rondrijden zonder toestemming. De eigenaar van die tuin zal zeer terecht kwaad zijn, bv. door de schade die het paard aanricht aan het gazon of het gevaar dat het paard vormt voor aanwezige kinderen en huisdieren.

Daarom maak ik eveneens de vergelijking met het paardrijden over een (stoppel)veldje.

Maar waar het mij uiteindelijk om gaat is deze: blijkbaar zijn ballonvaarders zich te weinig bewust van de schade die ze kunnen aanrichten. Dus is het slimmer om het ze te gaan vertellen en samen naar oplossingen te gaan zoeken, dan gaan lopen roeptoeteren dat ze overlast veroorzaken en dus moeten "kappen met hun hobby die niet meer van deze tijd is" Want dan bevinden we ons als ruiters in gevaarlijk vaarwater.