Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:26

anjali schreef:
Anky geeft haar paarden wel een (verdiend) pensioen.

En dan is ineens alles oke?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:26

De paardensport houd niet op met bestaan maar hopelijk wel het betrek, aansnoer, benen waai festijn wat nu dressuur heet.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:28

Ayasha schreef:
Als men in de topsport eens ging werken aan echte happy athletes en vriendelijke rijstijl dan zou dat ook al een stuk minder zijn. Dujardin en Hester krijgen amper kritiek. Maar die open gesperde mondjes zijn weinig charmant. Combineer dat met voor de leek, een groot bit met en kinketting en je hebt kritiek.

In plaats van het maar te relativeren en te wijzen naar de paarden van napoleon zouden we beter de kritiek eens serieus nemen. Ik mag toch hopen dat we niet zijn blijven stilstaan bij die tijd?
Een groot deel van de topsport is niet meer om aan te zien door de strakheid omdat alles maar getrixter en extremer moet. En het kán paard vriendelijk ook al is het hard werken. Verschillende ruiters bewijzen het, ook op top niveau. Maar paardensport lijkt bijzonder traag in veranderen kwa diervriendelijkheid.

Ga terug naar de harmonie en de lossigheid. Terug naar dat mooie, simpele beeld waar je zin van kreeg om te gaan rijden...

DIT :j

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:36

Anna79 schreef:
Helemaal met Ayasha eens. Ik wil hier nog aan toe voegen dat ik vind dat het er in de basissport minstens zo belabberd aan toe gaat. Ik ben ook een groot voorstander van hoge punten geven voor harmonie en hard afstraffen op unfair rijden. Ik heb jarenlang (wedstrijd)gereden en nu zo'n 1,5 jaar helemaal gestopt met rijden. Ik moet zeggen dat hoe langer ik aan de zijlijn sta ,hoe meer ik me verbaas over dingen die ik vroeger normaal vond. Dan is het gros van de paarden op een wedstrijd echt beklagenswaardig en ronduit zielig. Als dit door de sociale media meer zichtbaar wordt is het logisch dat veel mensen erover vallen, deze kijken namelijk niet door een gekleurde bril maar zien wat er gebeurt zoals het is. Ga eens na, hoeveel stress kost een wedstrijd het gemiddelde paard, een hoop denk ik en allemaal tot eer en glorie van de ruiter en verder niks.

Edit: zelfde gedachte Rivano :j

Eens!

Sinds wij ook werken met onze paarden (boomslepen, ploegen, mennen enz) merk ik hoe plichtmatig en eentonig het dressuurtrainen was.

Als ik op een dressuurwedstrijd zie wie de meeste punten krijgen, zijn dat niet de lekker ontspannen en over de rug gereden paarden |(

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:45

anjali schreef:

Inderdaad. Ik denk dat iets te gemakkelijk is om naar de topsport te wijzen. Is het daar perfect? Wellicht niet. Maar ik denk dat er meer leed zit bij 'gewone' paarden.
Die vaak met teveel op een te kleine oppervlakte gehouden worden. Met als excuus "we moeten roeien met de riemen die we hebben". Terwijl niemand verplicht wordt te roeien.
Die eens hun beste jaren voorbij zijn verkocht worden als leerpaard, als wandelpaard, als therapiepaard, kortom als we maar van de kosten van een ouder wordend paard af zijn.
Want "niet iedereen heeft de plek om een gepensioneerd paard te houden". Terwijl het een bekend verschijnsel is dat een paard elk jaar een jaar ouder wordt.
Paardensport afschaffen zal er nog zo gauw niet van komen. Maar het is niet slecht dat de boel eens door elkaar geschud wordt en dat de excessen er uit gaan.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:49

Ik denk ook niet dat er een verbod op de paardensport zal komen, maar ik denk wel dat door de afnemende interesse dressuur zijn Olympische status zal verliezen. Maar ik weet nou niet of dit positief is voor de sport of niet. Aan de ene kant vind ik het een positieve ontwikkeling als er geen dressuur meer op het programma staat, zodat het allemaal misschien wat minder onder een vergrootglas ligt? Dat het dan misschien wat minder status krijgt en minder interessant is om daarvoor te fokken en bepaalde trainingsmethodes te gebruiken? Aan de andere kant vind ik bepaalde kritiek zeker terecht! En ook goed dat die vanuit verschillende hoeken komt. Ik weet niet precies hoe ik hier tegenaan moet kijken, maar vind het wel een interessant iets om over te discussiëren.

Ik hou echt van dressuur, maar ik vind veel combinaties er echt niet mooi bijlopen. Vooral die achterbenen die er maar een beetje achteraan slepen en het lopen in 3 delen zijn mij echt een doorn in het oog. Vind ik geen goede reclame voor de sport.

De stelling "Dressuur is er voor het paard en niet andersom" gaat mijn inziens al heel lang niet meer op.
Laatst bijgewerkt door Esmee_RS op 20-08-19 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:51

Sclimpre schreef:
anjali schreef:

Inderdaad. Ik denk dat iets te gemakkelijk is om naar de topsport te wijzen. Is het daar perfect? Wellicht niet. Maar ik denk dat er meer leed zit bij 'gewone' paarden.
Die vaak met teveel op een te kleine oppervlakte gehouden worden. Met als excuus "we moeten roeien met de riemen die we hebben". Terwijl niemand verplicht wordt te roeien.
Die eens hun beste jaren voorbij zijn verkocht worden als leerpaard, als wandelpaard, als therapiepaard, kortom als we maar van de kosten van een ouder wordend paard af zijn.
Want "niet iedereen heeft de plek om een gepensioneerd paard te houden". Terwijl het een bekend verschijnsel is dat een paard elk jaar een jaar ouder wordt.
Paardensport afschaffen zal er nog zo gauw niet van komen. Maar het is niet slecht dat de boel eens door elkaar geschud wordt en dat de excessen er uit gaan.

Dat vind ik nou ook. Zij dumpt haar paarden niet als ze oud zijn,en dat siert haar.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:59

_/-\o_

Ayasha schreef:
Als men in de topsport eens ging werken aan echte happy athletes en vriendelijke rijstijl dan zou dat ook al een stuk minder zijn. Dujardin en Hester krijgen amper kritiek. Maar die open gesperde mondjes zijn weinig charmant. Combineer dat met voor de leek, een groot bit met en kinketting en je hebt kritiek.

In plaats van het maar te relativeren en te wijzen naar de paarden van napoleon zouden we beter de kritiek eens serieus nemen. Ik mag toch hopen dat we niet zijn blijven stilstaan bij die tijd?
Een groot deel van de topsport is niet meer om aan te zien door de strakheid omdat alles maar getrixter en extremer moet. En het kán paard vriendelijk ook al is het hard werken. Verschillende ruiters bewijzen het, ook op top niveau. Maar paardensport lijkt bijzonder traag in veranderen kwa diervriendelijkheid.

Ga terug naar de harmonie en de lossigheid. Terug naar dat mooie, simpele beeld waar je zin van kreeg om te gaan rijden...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:09

anjali schreef:

Nou wauwwww -O- en dat maakt o.a. haar rijerij oke??

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:21

Esther28 schreef:
anjali schreef:

Nou wauwwww -O- en dat maakt o.a. haar rijerij oke??

Als je je paard maar pensioen geeft mag je daarvoor alles met het dier doen. Maakt niet uit wat :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:53

anjali schreef:

Anky is ook helemaal geen vreselijk persoon. Op haar manier is ze ook zeker heel gek op haar paarden en ik weet zeker dat ze het beste met ze voor heeft.

Maar er moet kritisch gekeken worden naar de hele paardensport, en daarbij bedoel ik niet alleen de topsport, maar iedereen die zich met paarden bezig houdt. Er valt heel veel te verbeteren. Wel vind ik dat je de top daarin mee moet pakken. Voor veel mensen zijn zij nog steeds het grote voorbeeld en is het rijden op dat niveau het ultieme doel. Er valt veel winst te behalen als juist die mensen laten zien dat het ook anders kan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:05

Cowboy55 schreef:
elnienjo schreef:
Denk niet dat je Amerika ooit meekrijgt in dit soort flauwekul. Daar zijn paarden werkdieren op de ranch en de rodeo. Nog naast dat er mee gesport wordt.
Buiten rijden met je paard is bovendien gezond voor lichaam en geest.

Hoge dressuur vind ik persoonlijk de meest onnatuurlijke vorm van paardensport, maar als die paarden daar geen trek in zouden hebben zouden ze zich niet in dat soort danspasje comformeren.
En zie maar 'ns een onwillig paard over hindernissen van >1.50 te krijgen, paarden die op dat niveau springen hebben daar zelf ook plezier in. Wellicht niet in dat gezeul de hele wereld over, maar goed, dat hoort bij het niveau.

Is dat laatste zo?

Schoot me zomaar te binnen: we kunnen ICT-technisch de hele planeet aan elkaar knopen maar we kunnen niet in (pak 'm beet) Tokio, New York en Moskou gelijktijdig identieke parkoersen bouwen met identieke ondergrond en ruiters in hun eigen werelddeel laten starten maar de resultaten aan elkaar knopen? Sommige onderdelen van de paardensport zijn daar volgens mij juist bij uitstek geschikt voor. Scheelt enorm veel belasting voor mens en paard, scheelt kosten en scheelt milieuvervuiling.

Je hebt nooit exact gelijke omstandigheden qua temperatuur, luchtvochtigheid etc. Bovendien komt er dan natuurlijk geen hond meer naar de wedstrijden kijken, want je wil juist die spektaculaire barage zien.

Er zijn helaas al veranderingen gaande. De puissance bijv wordt niet vaak meer gereden. Terwijl dat toch een enorm spektakel was om te zien. Snap overigens dat springruiters bang zijn hun toppaard te blesseren, maar wellicht zijn er ook wel hoogspringers die het op een enkele sprong uitstekend doen, maar op een heel parcours een brokkenpiloot zijn die speciaal voor deze tak van sport getraind kunnen worden.

Informatief stukje over de puissance:
https://www.horses.nl/springen/springen ... -vleugels/

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:05

Als je nu dan leest dat er op een EK twee paarden waren uitgesloten door bloed in de mond..Ik vermoed dat dat door het bitgebruik kwam. Waar gaat het dan nog over?
Ik bedoel, goed dat ze daarom worden uitgesloten van het EK hoor maar hoe erg is het thuis?

Edti: er staat nu in het bericht dat Dujardin haar paard had doorgespoord, dus geen bloed in de mond.
Het stond er eerst anders. Maar alsnog vind ik het schokkend
Laatst bijgewerkt door Sintara op 20-08-19 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:11

Sintara schreef:
Als je nu dan leest dat er op een EK twee paarden waren uitgesloten door bloed in de mond..Ik vermoed dat dat door het bitgebruik kwam. Waar gaat het dan nog over?
Ik bedoel, goed dat ze daarom worden uitgesloten van het EK hoor maar hoe erg is het thuis?

En bloed door de sporen.

Ga dat maar eens uitleggen aan een leek.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:19

Sintara schreef:

Dat hoor je in elk geval dan weer niet over de topspringsport (LGCT) dat daar ruiters worden uitgesloten wegens bloed door sporen of bit voor zover ik weet. Dacht dat dressuurruiters vooral op de zit reden?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:35

Lienboon schreef:
Ayasha schreef:

Dujardin is dan net wel precies degene die zojuist is gediskwalificeerd vanwege bloed op de spoorplek. -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:43

Ladyson schreef:
Lienboon schreef:

Dujardin is dan net wel precies degene die zojuist is gediskwalificeerd vanwege bloed op de spoorplek. -O-

Wel heel ironisch ja. Hoewel ik het niet meteen vind zeggen dat zij onvriendelijk rijdt, geeft het wel op een vrij cruciaal moment een heel slecht beeld van één van de vriendelijkste ruiters van dit moment.

Armitage

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:48

Zeggen de dames een die na het Rolkur ophef ermee stopte en de ander die met doping in verband is gebracht.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:01

Als ik vergelijk met het buitenland zijn zij een stuk verder. Zwitserland en Duitsland bijvoorbeeld. In Zwitserland is de slofteugel verboden en mag geen een paard alleen staan.

In Nederland zou ik graag happy atletes zien.. Die zie ik vaak niet, zowel als recreatie als topsport. Ik vind dat er dan ook gekeken moet worden naar t gewicht van de ruiter. Ik zie regelmatig mensen starten die zeker 100kg zijn.

Amateurs hebben vaak geen kennis van correct rijden en in de wereld van de topsport draait het om geld en presteren en verliezen daarbij de grenzen van het paard uit het oog.

Het blijft een lastige kwestie. Ik ben geen fan van de huidige rijstijl van topsport in NL.. Dat noem je LDR (voormalige rollkur).. Maar ik ben wel van mening als je op een paard wilt zitten zal je ook aan gymnastiek oefeningen moeten doen in harmonie.

Ik denk dat veel paarden het leuk vinden met je aan het werk te gaan. Dierenactivisten en mensen van het bit/ijzerloos vind ik daarin doorslaan.. niet ieder paard wordt blijer van ijzerloos of bitloos..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:28

anjali schreef:

En ze blijven lang genoeg heel om het daadwerkelijk te krijgen.

Dujardin is idd ongelukkig uit gesloten nu. Ik ga er echter van uit dat ze dit ook gewoon serieus nemen/kritisch gaan kijken naar zichzelf. Dat hoop ik iig.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:31

Ik denk dat paardrijden op zich geen probleem is. Net als skeeleren of sleeën met je hond ook geen probleem is. Maar ik denk dat de jurering helemaal op de schop moet en dat de doelen moeten veranderen. Dus grofheid finaal afstraffen. Maarja hoe doe je dat als een springpaard niet luistert. Als je niet zn smoel doormidden zaagt op een ongelukkig moment heb je kans dat ie in de hindernis landt.
Ingewikkelde kwestie dit. Het is jammer dat een paard niet zelf gevraagd kan worden wat ie wil en met wie hij graag wil samenwerken.
Er zijn zat paarden die dressuur echt leuk vinden, evenals springen. Dus het moet haalbaar zijn maar de ruiters moeten anders begeleid en dus ook beoordeeld worden

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:22

Zitten jullie ook allemaal op het paard???
Ik vind het behoorlijk vingertje wijzen in dit topic.
Ik moet zeggen dat ik veel fouten heb gemaakt en nog steeds. Doe mijn best, maar perfect zal ik nooit worden.

Maar om paardrijden te verbieden is gewoon wel doordraaien en helaas zijn er mensen die dat doen. Niet verder kijken en vooral afgeven op andere mensen omdat ze zeer waarschijnlijk zelf zeer ongelukkig zijn en daarom schoppen tegen vanalles.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:24

sneeuwpop schreef:
Ik moet zeggen dat ik veel fouten heb gemaakt en nog steeds. Doe mijn best, maar perfect zal ik nooit worden.

Maar om paardrijden te verbieden is gewoon wel doordraaien en helaas zijn er mensen die dat doen. Niet verder kijken en vooral afgeven op andere mensen omdat ze zeer waarschijnlijk zelf zeer ongelukkig zijn en daarom schoppen tegen vanalles.

Ik zit eerlijk gezegd ook niet meer op een paard. Ging me steeds meer tegen staan, met name in de rijbaan rijden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 22:31

sneeuwpop schreef:

.

Dit dus, goed leren paardrijden is zo vreselijk moeilijk, iedereen moet het leren en helaas gaat dat niet zonder fouten te maken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 23:46

Ik las laatst iets over Groen Niks.
Daar past dit ook precies bij.