anjali schreef:Anky geeft haar paarden wel een (verdiend) pensioen.
En dan is ineens alles oke?
Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Ayasha schreef:Als men in de topsport eens ging werken aan echte happy athletes en vriendelijke rijstijl dan zou dat ook al een stuk minder zijn. Dujardin en Hester krijgen amper kritiek. Maar die open gesperde mondjes zijn weinig charmant. Combineer dat met voor de leek, een groot bit met en kinketting en je hebt kritiek.
In plaats van het maar te relativeren en te wijzen naar de paarden van napoleon zouden we beter de kritiek eens serieus nemen. Ik mag toch hopen dat we niet zijn blijven stilstaan bij die tijd?
Een groot deel van de topsport is niet meer om aan te zien door de strakheid omdat alles maar getrixter en extremer moet. En het kán paard vriendelijk ook al is het hard werken. Verschillende ruiters bewijzen het, ook op top niveau. Maar paardensport lijkt bijzonder traag in veranderen kwa diervriendelijkheid.
Ga terug naar de harmonie en de lossigheid. Terug naar dat mooie, simpele beeld waar je zin van kreeg om te gaan rijden...
Anna79 schreef:Helemaal met Ayasha eens. Ik wil hier nog aan toe voegen dat ik vind dat het er in de basissport minstens zo belabberd aan toe gaat. Ik ben ook een groot voorstander van hoge punten geven voor harmonie en hard afstraffen op unfair rijden. Ik heb jarenlang (wedstrijd)gereden en nu zo'n 1,5 jaar helemaal gestopt met rijden. Ik moet zeggen dat hoe langer ik aan de zijlijn sta ,hoe meer ik me verbaas over dingen die ik vroeger normaal vond. Dan is het gros van de paarden op een wedstrijd echt beklagenswaardig en ronduit zielig. Als dit door de sociale media meer zichtbaar wordt is het logisch dat veel mensen erover vallen, deze kijken namelijk niet door een gekleurde bril maar zien wat er gebeurt zoals het is. Ga eens na, hoeveel stress kost een wedstrijd het gemiddelde paard, een hoop denk ik en allemaal tot eer en glorie van de ruiter en verder niks.
Edit: zelfde gedachte Rivano
Sclimpre schreef:anjali schreef:Anky geeft haar paarden wel een (verdiend) pensioen.
Inderdaad. Ik denk dat iets te gemakkelijk is om naar de topsport te wijzen. Is het daar perfect? Wellicht niet. Maar ik denk dat er meer leed zit bij 'gewone' paarden.
Die vaak met teveel op een te kleine oppervlakte gehouden worden. Met als excuus "we moeten roeien met de riemen die we hebben". Terwijl niemand verplicht wordt te roeien.
Die eens hun beste jaren voorbij zijn verkocht worden als leerpaard, als wandelpaard, als therapiepaard, kortom als we maar van de kosten van een ouder wordend paard af zijn.
Want "niet iedereen heeft de plek om een gepensioneerd paard te houden". Terwijl het een bekend verschijnsel is dat een paard elk jaar een jaar ouder wordt.
Paardensport afschaffen zal er nog zo gauw niet van komen. Maar het is niet slecht dat de boel eens door elkaar geschud wordt en dat de excessen er uit gaan.
Ayasha schreef:Als men in de topsport eens ging werken aan echte happy athletes en vriendelijke rijstijl dan zou dat ook al een stuk minder zijn. Dujardin en Hester krijgen amper kritiek. Maar die open gesperde mondjes zijn weinig charmant. Combineer dat met voor de leek, een groot bit met en kinketting en je hebt kritiek.
In plaats van het maar te relativeren en te wijzen naar de paarden van napoleon zouden we beter de kritiek eens serieus nemen. Ik mag toch hopen dat we niet zijn blijven stilstaan bij die tijd?
Een groot deel van de topsport is niet meer om aan te zien door de strakheid omdat alles maar getrixter en extremer moet. En het kán paard vriendelijk ook al is het hard werken. Verschillende ruiters bewijzen het, ook op top niveau. Maar paardensport lijkt bijzonder traag in veranderen kwa diervriendelijkheid.
Ga terug naar de harmonie en de lossigheid. Terug naar dat mooie, simpele beeld waar je zin van kreeg om te gaan rijden...
Cowboy55 schreef:elnienjo schreef:Denk niet dat je Amerika ooit meekrijgt in dit soort flauwekul. Daar zijn paarden werkdieren op de ranch en de rodeo. Nog naast dat er mee gesport wordt.
Buiten rijden met je paard is bovendien gezond voor lichaam en geest.
Hoge dressuur vind ik persoonlijk de meest onnatuurlijke vorm van paardensport, maar als die paarden daar geen trek in zouden hebben zouden ze zich niet in dat soort danspasje comformeren.
En zie maar 'ns een onwillig paard over hindernissen van >1.50 te krijgen, paarden die op dat niveau springen hebben daar zelf ook plezier in. Wellicht niet in dat gezeul de hele wereld over, maar goed, dat hoort bij het niveau.
Is dat laatste zo?
Schoot me zomaar te binnen: we kunnen ICT-technisch de hele planeet aan elkaar knopen maar we kunnen niet in (pak 'm beet) Tokio, New York en Moskou gelijktijdig identieke parkoersen bouwen met identieke ondergrond en ruiters in hun eigen werelddeel laten starten maar de resultaten aan elkaar knopen? Sommige onderdelen van de paardensport zijn daar volgens mij juist bij uitstek geschikt voor. Scheelt enorm veel belasting voor mens en paard, scheelt kosten en scheelt milieuvervuiling.
Sintara schreef:Als je nu dan leest dat er op een EK twee paarden waren uitgesloten door bloed in de mond..Ik vermoed dat dat door het bitgebruik kwam. Waar gaat het dan nog over?
Ik bedoel, goed dat ze daarom worden uitgesloten van het EK hoor maar hoe erg is het thuis?
Sintara schreef:Als je nu dan leest dat er op een EK twee paarden waren uitgesloten door bloed in de mond..Ik vermoed dat dat door het bitgebruik kwam. Waar gaat het dan nog over?
Ik bedoel, goed dat ze daarom worden uitgesloten van het EK hoor maar hoe erg is het thuis?
Lienboon schreef:Ayasha schreef:Als men in de topsport eens ging werken aan echte happy athletes en vriendelijke rijstijl dan zou dat ook al een stuk minder zijn. Dujardin en Hester krijgen amper kritiek. Maar die open gesperde mondjes zijn weinig charmant. Combineer dat met voor de leek, een groot bit met en kinketting en je hebt kritiek.
DIT
Ladyson schreef:Lienboon schreef:
DIT
Dujardin is dan net wel precies degene die zojuist is gediskwalificeerd vanwege bloed op de spoorplek.
sneeuwpop schreef:Zitten jullie ook allemaal op het paard???
Ik vind het behoorlijk vingertje wijzen in dit topic.
Ik moet zeggen dat ik veel fouten heb gemaakt en nog steeds. Doe mijn best, maar perfect zal ik nooit worden.
Maar om paardrijden te verbieden is gewoon wel doordraaien en helaas zijn er mensen die dat doen. Niet verder kijken en vooral afgeven op andere mensen omdat ze zeer waarschijnlijk zelf zeer ongelukkig zijn en daarom schoppen tegen vanalles.
sneeuwpop schreef:Zitten jullie ook allemaal op het paard???
Ik vind het behoorlijk vingertje wijzen in dit topic.
Ik moet zeggen dat ik veel fouten heb gemaakt en nog steeds. Doe mijn best, maar perfect zal ik nooit worden.
.