Geen volledig dressuurteam in Aken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:44

MamAppelsap schreef:
De wedstrijdplanning is tegenwoordig gewoon voller is dan vroeger. Dus per paard en ruiter worden er dan prioriteiten gesteld. Degenen die buiten de vaste TeamNL kliek vallen plannen dus een heel ander seizoen waar een CHIO Aken niet 1, 2, 3 in past. Zo ingewikkeld lijkt het me allemaal niet.

Juist als het niet in de planning past hadden er gemakkelijk andere ruiters kunnen starten. Dat is namelijk niet iets wat je een maand van tevoren bedenkt, maar echt al veel eerder bij het maken van een planning.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:48

Pipodipo schreef:
Benzz schreef:
Is het niet zo, dat er maar een handjevol Nederlandse ruiters willen starten in Aken. Vooral nu ze nog strenger gaan controleren op de wijze van losrijden.

Nou, meer dat er zonder dat strenge controleren door daarvoor bevoegde personen, er dus de usual anti-dressuuurbrigade in de bosjes ligt met camera en ongefundeerde mening.

Weet niet of in sommige gevallen die mening zo ongefundeerd was.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:23

LBLGypsyCobs schreef:
Ze moeten sowieso eens wat aan die kleppen van de trailers en vrachtwagens doen, die hebben al zoveel deelnames verpest.

Wat stel je voor? Beam me up Scotty?

Nee serieus, als paarden al niet eens meer normaal een vrachtwagen- of trailerklep op kunnen lopen? Kwestie van trainen toch en van je materiaal op orde hebben.
Overigens is er wel een alternatief voor de klep: trailers zonder klep waar ze in moeten stappen. Soms gaat dat met ern sprongetje. Hebben wij. Gaat prima, paarden gaan er gemakkelijk op.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:41

Vanitas schreef:
Juist als het niet in de planning past hadden er gemakkelijk andere ruiters kunnen starten. Dat is namelijk niet iets wat je een maand van tevoren bedenkt, maar echt al veel eerder bij het maken van een planning.

Ik heb het dus over de planning van die andere ruiters. ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:11

Benzz schreef:
Is het niet zo, dat er maar een handjevol Nederlandse ruiters willen starten in Aken. Vooral nu ze nog strenger gaan controleren op de wijze van losrijden.

De suggestie dat er ruiters niet meer in Aken zouden willen starten omdat er strenger op het inrijden gecontroleerd wordt, snijdt geen hout? Denkt u dat nou werkelijk? Dan zou zo'n ruiter zich definitief de weg blokkeren naar grote kampioenschappen. Immers, op alle grotere wedstrijden wordt strenger gecontroleerd op de manier van losrijden en optuigen van de paarden. En dat geldt a fortiori voor de Kampioenschappen.
Ik zou zelfs het tegendeel durven stellen; in Aken aan de start kunnen komen is voor de meeste nog steeds een belevenis en juist de eerste stap om überhaupt ooit op een kampioenschap te mogen starten.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:22

En in het algemeen.
Het gaat hier om enkele paarden die in de schijnwerpers staan. Valt er één uit, valt dat erg op.
Daarnaast zijn het paarden die aldaar hun optimale vorm moeten laten zien; een krasje op hun pijpbeen kan hun beweging danig verstoren, terwijl ze er voor de rest geen last van hebben. Maar een slechte indruk bij de jury kan zeer lang bij de jury op het netvlies blijven plakken.
Dus ja: het paard voor de absolute topsport "heel houden", heeft een totaal andere dimensie, dan voor meer gemiddelde ruiters onder ons.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:46

Kadankovitch schreef:
Benzz schreef:

De suggestie dat er ruiters niet meer in Aken zouden willen starten omdat er strenger op het inrijden gecontroleerd wordt, snijdt geen hout? Denkt u dat nou werkelijk? Dan zou zo'n ruiter zich definitief de weg blokkeren naar grote kampioenschappen. Immers, op alle grotere wedstrijden wordt strenger gecontroleerd op de manier van losrijden en optuigen van de paarden. En dat geldt a fortiori voor de Kampioenschappen.
Ik zou zelfs het tegendeel durven stellen; in Aken aan de start kunnen komen is voor de meeste nog steeds een belevenis en juist de eerste stap om überhaupt ooit op een kampioenschap te mogen starten.

Er is toch vorig jaar een filmpje naar buiten gekomen van de rijderij van de nederlandse ruiters in Aken. Die werden niet echt positief neergezet. En er is al eerder aangegeven door Nederlandse ruiters dat ze niet meer in het hol van de leeuw wilden starten.

Dus om te zeggen dat het geen hout snijdt..........

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:48

MamAppelsap schreef:
Vanitas schreef:

Ik heb het dus over de planning van die andere ruiters. ;)

Als dat allemaal direct gecommuniceerd wordt kunnen zij daar ook gewoon hun planning op aanpassen. Is geen rocket science, maar je moet wel een ander wat gunnen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:17

Kadankovitch schreef:
En in het algemeen.
Het gaat hier om enkele paarden die in de schijnwerpers staan. Valt er één uit, valt dat erg op.
Daarnaast zijn het paarden die aldaar hun optimale vorm moeten laten zien; een krasje op hun pijpbeen kan hun beweging danig verstoren, terwijl ze er voor de rest geen last van hebben. Maar een slechte indruk bij de jury kan zeer lang bij de jury op het netvlies blijven plakken.
Dus ja: het paard voor de absolute topsport "heel houden", heeft een totaal andere dimensie, dan voor meer gemiddelde ruiters onder ons.

Helemaal mee eens.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:50

Benzz schreef:
Er is toch vorig jaar een filmpje naar buiten gekomen van de rijderij van de nederlandse ruiters in Aken. Die werden niet echt positief neergezet. En er is al eerder aangegeven door Nederlandse ruiters dat ze niet meer in het hol van de leeuw wilden starten.

Dus om te zeggen dat het geen hout snijdt..........

Ik wil en kan uw laatste argument niet ontkennen, maar het ontkracht evenmin het mijne. Ja er zal iemand kort na die onverkwiklijke affaire zoiets inderdaad wel gezegd hebben, maar dat gaat langs het feit heen, dat starten in Aken nog steeds de beste voorbereiding is op het meestal daarop volgend kampioenschap, hetzij Europees, Wereld of Olympisch. De belangrijkste jury ziet dan die ruiters. En men weet waar men in het internationale veld staat, want nergens komt bijna de gehele concurentie bij elkaar voor zo'n kampioenschap.
De Nederlandse ruiters is veel te verwijten, maar niet dat ze onprofessioneel zijn. Zij zullen veel eerder meer op hun qui-vive zijn met betrekking tot hun manier van inrijden, maar weg blijven? Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:27

Haha wauw ik denk dat de meesten onderschatten wat er bij zo’n concours (meerdaags/ buitenland) komt kijken. Ik heb voor het EK maanden voor moeten bereiden. Je werkt naar een hoogtepunt toe (daar ging het bij mij mis hahaha). Dit is topsport; niet een proefje op B-niveau. Daarnaast moet je van alles regelen. Licentie, keuringen, transport, voer, groom, ik moest bijv. mijn paard leren rollen aan de hand (dit is een voorbeeld; maar wel allemaal van die futiliteiten).

Ik denk juist dat “nieuwe” ruiters zullen bedanken; ze hebben de voorbereiding niet dus nooit optimaal presteren.

Overigens ben ik zeker voor eens “nieuwe” sturen, maar dan wel met een gedegen voorbereiding. Het A- en B-kader is verder natuurlijk niet voor niets de top. Je komt er niet zomaar. Maar iedereen kan erin komen ;-) (in theorie).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:32

Ik vraag me af wanneer de absolute top weer wat breder wordt in Nederland... Want ook de allerbesten van NL kunnen zich maar amper meten met de rest van de wereld.

Volg het ook allemaal niet echt meer, zo mooi ziet het er niet uit. Maar op instagram zag ik een klein stukje van Danielle van Mierlo, daar werd ik toch wel heel erg blij van. Een uitgestrekte draf die heerlijk los door het lijf was. Sowieso ben ik wel gecharmeerd van het rijden van een aantal van die jonge meiden. Ik hoop dat de oudere garde daar ook wat meer naar gaat kijken...

We konden het een jaar of 10 geleden ook, waarom nu ineens niet meer? Doorgedraafd in die stijve voorbeenzwaaierij?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:35

astridastrid schreef:
Haha wauw ik denk dat de meesten onderschatten wat er bij zo’n concours (meerdaags/ buitenland) komt kijken. Ik heb voor het EK maanden voor moeten bereiden. Je werkt naar een hoogtepunt toe (daar ging het bij mij mis hahaha). Dit is topsport; niet een proefje op B-niveau. Daarnaast moet je van alles regelen. Licentie, keuringen, transport, voer, groom, ik moest bijv. mijn paard leren rollen aan de hand (dit is een voorbeeld; maar wel allemaal van die futiliteiten).

Ik denk juist dat “nieuwe” ruiters zullen bedanken; ze hebben de voorbereiding niet dus nooit optimaal presteren.

Overigens ben ik zeker voor eens “nieuwe” sturen, maar dan wel met een gedegen voorbereiding. Het A- en B-kader is verder natuurlijk niet voor niets de top. Je komt er niet zomaar. Maar iedereen kan erin komen ;-) (in theorie).

Ik denk dat de meeste mensen er vooral over vallen dat we een jaar of 10 geleden alles wonnen wat er te winnen viel. En er nooit iets aan de hand was.

En we de laatste jaren last hebben van blessures, paarden die op een concours ineens verkeerd van de trailer af komen (wat voor uilskuikens zijn dat? Volledig ingepakt doorgaans he), allerhande andere excuses die niet voor iedereen te plaatsen zijn.

En als je beste combinatie 2 jaar na zijn debuut in eigen land met amper een half procent de score heeft verhoogd... Ja dan vind ik dat niet echt veelbelovend, internationaal scoort vrijwel iedere combinatie lager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:44

FriesWytske schreef:
Anouk noordman mag niet met de merrie meedoen. Omdat die een veulen heeft. Zijn de regels van de FEI

Ik denk ook heel eerlijk dat Van Silfthout deze combi niet zou meenemen naar Aken, ook al had ze geen veulen aan de voet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:54

Janine1990 schreef:
Ik vraag me af wanneer de absolute top weer wat breder wordt in Nederland... Want ook de allerbesten van NL kunnen zich maar amper meten met de rest van de wereld.

Volg het ook allemaal niet echt meer, zo mooi ziet het er niet uit. Maar op instagram zag ik een klein stukje van Danielle van Mierlo, daar werd ik toch wel heel erg blij van. Een uitgestrekte draf die heerlijk los door het lijf was. Sowieso ben ik wel gecharmeerd van het rijden van een aantal van die jonge meiden. Ik hoop dat de oudere garde daar ook wat meer naar gaat kijken...

We konden het een jaar of 10 geleden ook, waarom nu ineens niet meer? Doorgedraafd in die stijve voorbeenzwaaierij?

Mijn mening na het NK hier in NL dit jaar: de jurering in NL is anders dan in het buitenland, ruiters krijgen hier punten voor de kunstjes en niet voor de rijderij. Spektakel word voor correct van achter naar voren door het lijf rijden geplaatst. En paardvriendelijkheid paardrijden word niet tot veel te weinig meegenomen in de jurering. Sommige ruiters die hun paarden wel erg netjes voor elkaar hadden maar niet genoeg spektakel lieten zien werden maar erg magertjes beoordeeld. Terwijl ik denk dat juist zulke ruiters het weleens erg goed zouden kunnen doen in Aken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:40

Ayasha schreef:
FriesWytske schreef:
Misschien moeten ze de Nation cups wat beter verdelen over het seizoen. Zo kun je ook lezen dat er afgelopen weekend ook eentje was. Dan dus komend weekend Aken. En de week erna is er weer 1 in Engeland. Plus men wil de toppaarden graag heel houden voor het EK.

Moeten we ons geen vragen gaan stellen bij de sport als we moeten gaan spreken in termen als ‘heel houden tot het EK’?
Dressuur hoort goed te zijn voor hun lijf...

vragen stellen niet bij de sport maar veel meer bij het opleiden van jonge paarden en de wijze van rijden

we moeten af van het in korte termijnen denken en doen,

een paard opleiden kost nu eenmaal gewoon tijd, kennis en kunde en dat is er niet
juist die talent volle paarden moeten de kans krijgen om fysiek en mentaal in balans te groeien

de ons omringende landen hebben het ( na de OS van Londen en Rio) goed opgepakt en scoren nu met jonge goed opgeleide paarden,

c_alsemgeest

Re: Geen volledig dressuurteam in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:55

wel grappig al die theorieën over strenge controles e.d. :')
Natuurlijk kan het meespelen, maar veel logischer:

Mensen er over nagedacht dat veel ruiters ook op het EK in rotterdam meerijden een paar weken later waardoor ze liever Aken even laten schieten? Vooral omdat Falsterbo ook net geweest is waar veel combi's naartoe zijn gegaan.
:D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:59

bobje26 schreef:
FriesWytske schreef:
Anouk noordman mag niet met de merrie meedoen. Omdat die een veulen heeft. Zijn de regels van de FEI

Ik denk ook heel eerlijk dat Van Silfthout deze combi niet zou meenemen naar Aken, ook al had ze geen veulen aan de voet.

Waarom niet? Ik had ook niet het team voor Engeland verwacht en ook niet verwacht dat Daniëlle van Mierlo afgelopen week al mee mocht doen met het team.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:11

@FriesWytske, ik zal mij er niet te veel over uitspreken maar hickstead is 3* en aachen 5*. Falsterbo is ook 5*. Zit een verschil tussen vrije aanmelding en op invite van de bondscoach. Daarnaast telt ervaring en scores natuurlijk ook mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:35

c_alsemgeest schreef:

Mensen er over nagedacht dat veel ruiters ook op het EK in rotterdam meerijden een paar weken later waardoor ze liever Aken even laten schieten? Vooral omdat Falsterbo ook net geweest is waar veel combi's naartoe zijn gegaan.

In Falsterbo reden de absolute toppers ook niet mee ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:09

Zelfde reden

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:17

c_alsemgeest schreef:

2 jaar geleden was er ook een EK en ook Aken. Kijk jij maar eens naar de deelnemerslijst. En dat niet de Nederlanders. De andere topruiters rijden er ook gewoon, dus dit is geen excuus.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:04

Het ene paard kan wel meerdere aan, andere niet.
Het hangt in deze imo van de paarden af, niet van de ruiters...

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:27

En heel toevallig heeft Nederland al die zwakke paarden staan.. Niet echt geloofwaardig hè. De Nederlandse rijderij is momenteel gewoon niet om aan te zien. Ik heb het children team voor het EK nog bekeken, maar het lijkt meer een wedstrijd achterover hangen dan op paardrijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:56

Vanitas schreef:
Stuur eens een ander in plaats van altijd maar diezelfde kliek := Vind een heel aantal onbekendere ruiters een stuk fijner rijden, maar die krijgen nooit de kans om de juiste ervaring op te doen.

Cennin bijvoorbeeld zou ik geen missen noemen. Blij om dat niet aan te hoeven zien. Of zadelt mevrouw een ander paard? In dat geval schieten we er nog niks mee op.

Aken lijkt me nou niet het concours om ervaring op te doen... daar hoort de top te staan.
Het meest kritische (en deskundige!) publiek in een indrukwekkende entourage.
Zelfs voor de meest ervaren paarden niet altijd even makkelijk.

Ik denk dat NL op dit moment weinig te bieden heeft. Ik ben het met je eens (in je andere post) dat de rijderij niet echt geweldig is. Of dat van de paarden komt of van de ruiters weet ik niet.
Ik vind wel dat de Nederlandse dressuurwereld erg eigenwijs is, overtuigd van het eigen gelijk en dat er weinig teamgeest is. Ik weet niet of Van Silfhout in staat zal zijn daar echt verandering in te brengen.

Of wachten we misschien met z'n allen tot Gal en Total US er klaar voor zijn :D ?