Koningin Máxima opent nieuwe manege No Limits

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:56

Fitzroy schreef:
Precies en dat is het. Ruimte is schaars en men moet roeien met de riemen die er zijn. Wees blij dat ze buitenkomen. Bij andere maneges in de Randstad is dit vaak niet het geval.
We wonen niet allemaal in Friesland.

Ben het helemaal met je eens.
Ik snap het hele feit niet waarom bokt op z'n achterste benen staat om het feit waar wij niets aan kunnen doen.
De paarden komen tenminste buiten. De randstad heeft nou eenmaal niet de ruimte voor allemaal paddock paradises.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:57

Fitzroy schreef:
Precies en dat is het. Ruimte is schaars en men moet roeien met de riemen die er zijn. Wees blij dat ze buitenkomen. Bij andere maneges in de Randstad is dit vaak niet het geval.

Je hebt gelijk. Ik stuur mijn paarden maar eens per 3 jaar naar de smid. Geld heb ik niet veel dus ik moet roeien met de riemen die ik heb. Wees blij dat ze gaan, die van mijn buurvrouw gaan helemaal nooit die hebben nog veel slechtere hoeven! We hebben niet allemaal een dikke beurs.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:02

Als de randstad geen ruimte heeft, moeten ze het gewoon niet doen. klaar. Al meermaals wordt nu gezegd door sommigen: ruimte is schaars. Dat zegt al genoeg toch? Niet doen dus. Als er niet genoeg ruimte is om de paarden weidegang te geven, gewoon niet doen. Echt bizar dat het toch normaal gevonden wordt dat ze daar op die paar vierkante meter paddock staan en dan alsnog 16u in de box van 10-12 vierkante meter. Geen weidegang kunnen aanbieden kun je never nooit niet opvangen met een kleine paddock (nog even los van het feit dat ze ook nog geen schaduw voorziening hebben wat ook bizar is), veel uren op stal en voldoende beweging/afleiding.

Heel jammer voor de mensen die in de randstad wonen en iets met paarden willen doen, maar dan doen ze maar of niks met paarden of moeten ze maar verhuizen naar een randstad/wijk. Heel simpel gezegd misschien maar helaas pindakaas vind ik. Er zijn ook genoeg mensen die nooit iets met paarden kunnen doen vanwege geld gebrek of weet ik wat. Als het niet kan, kan het niet. Nieuwe faciliteiten die geopend worden, zouden toch vandaag de dag gewoon weidegang moeten kunnen bieden zeg. Het is ondertussen wel bekend dat een paard weidegang nodig heeft toch? Vreemd dat daar alsnog discussies over ontstaan en mensen het goedpraten 'omdat de randstad immers geen ruimte heeft'. Bizar.

In mijn optiek moet er gewoon geaccepteerd worden dat in sommige delen van het land paarden houden gewoon niet kan als er o.a. ruimtegebrek is zoals in de randstad. Maar nee, de mensen Moeten rijden dus dan Moet er maar toch ergens een manege geopend worden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 26-06-19 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:04

Als de ruimte er schaars is, dan moeten ze er geen dieren houden die veel ruimte nodig hebben.

Edit: precies wat cursebreaker hierboven zegt.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:05

Paarden in Amsterdam die amper buiten komen mag niet. Paarden in Den Haag die amper buiten komen mag wel. Ik mis iets :o?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:05

Wat draven jullie weer door ...
Geen enkel paard vraagt erom bereden te worden of überhaupt niet in vrijheid te leven. Allemaal maar stoppen met paarden houden zou ik zeggen!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:07

Fitzroy schreef:
Wat draven jullie weer door ...
Geen enkel paard vraagt erom bereden te worden of überhaupt niet in vrijheid te leven. Allemaal maar stoppen met paarden houden zou ik zeggen!

Wat een vreemde opmerking. Over doordraven gesproken.

Je kunt paarden houden, maar het zou vandaag de dag toch wel zo moeten zijn dat er minstens gekeken wordt dat de dieren weidegang krijgen? Dat is toch geen vreemd vereiste hier? Dat is echt een basisbehoefte, vind ik dan, als je kijkt naar het houden van paarden. Dat slaat kant nog wal om te roepen dat mensen geen paarden meer moeten houden. Heeft niks met doordraven te maken, maar gewoon met het feit dat een heel normale basisbehoefte voor een paard, gewoon niet voorzien wordt hier. Ik vind dat op geen enkele stal paardwaardig als ze gehouden zouden worden zoals hier, wat je helaas op veel maneges ziet en ook genoeg stallingen. En deze paddocks kun je niet echt voor lief nemen zeg. Ze kunnen niet even lekker hun benen strekken en een galopje doen. O jawel, wacht: met een ruiter op de rug in de bak. Dat is meer dan genoeg zeker.

Het kan ook gewoon geaccepteerd worden dat het niet overal kan, dat paarden gehouden worden? Het is juist doordraven als je zegt dat dan maar niemand meer paarden moet houden, want er zijn genoeg mogelijkheden buiten de randstad om en andere drukke plekken, waar paarden gewoon heel paardvriendelijk gehouden kunnen worden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:14

Ik begrijp niet waarom ze niet een locatie gezocht hebben dat beter aansluit aan de behoeftes van een paard. Dus idd weidegang of grote paddocks.

Waarom moest het perse hier?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:16

Fitzroy schreef:
Geen enkel paard vraagt erom bereden te worden of überhaupt niet in vrijheid te leven.

Juist, en daarom moeten we zo goed mogelijk voor ze zijn. Kijk leven in vrijheid is ook niet ideaal. Denk aan wormen, vechtende hengsten vol wonden. Kijk maar eens naar de hoeven van de paardjes op de ovp (oke niet echt vrijheid maar toch) die paardjes zouden denk ik maar wat graag regelmatig bekapt worden.

En dan zijn er de 5 vrijheden. https://www.dierenwelzijnsweb.nl/nl/die ... jheden.htm

Je bent het imo verplicht aan je paard om hieraan te voldoen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:17

Ik ben persoonlijk van mening dat paarden er altijd zijn voor het plezier van de mensen en niet andersom. Daar gaat het mij om. Wat inhoudt dat iemand in Friesland veel weidegang aan zijn paard kan bieden en iemand in de Randstad niet. Maar de eindconclusie blijft hetzelfde: het paard is er voor de mens en iedereen zorgt naar eer en geweten voor zijn paard.
En met paddockgang in de Randstad is men al een stuk beter bezig dan voorheen. Dat iemand geen paarden mag houden geldt dan imo voor iedereen, ook die paarden die wel weidegang hebben willen alsnog niet bereden worden of beperkt in hun vrijheid ...
Ik zie het verschil niet. Jullie praten het nu goed dat je buiten de Randstad wel paarden mag houden.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:18

Ik moet altijd lachen wanneer mensen beginnen met: "Ja maar er is geen ruimte" "Ja maar er is geen weidegang, want het is (plaatsnaam"). Er is in deze moderne tijd nog nooit iemand dood gegaan aan het niet hebben van een paard. Het is nog altijd geen eerste levensbehoefte.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:19

Tja er is paarden houden en er is van paarden houden.

Ik zou persoonlijk geen plezier aan mijn hobby beleven als ik wist dat mijn paard daarvoor als een gedetineerde (erger eigenlijk nog) door het leven moet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:21

Fitzroy schreef:
Ik ben persoonlijk van mening dat paarden er altijd zijn voor het plezier van de mensen en niet andersom. Daar gaat het mij om. Wat inhoudt dat iemand in Friesland veel weidegang aan zijn paard kan bieden en iemand in de Randstad niet. Maar de eindconclusie blijft hetzelfde: het paard is er voor de mens en iedereen zorgt naar eer en geweten voor zijn paard.
En met paddockgang in de Randstad is men al een stuk beter bezig dan voorheen. Dat iemand geen paarden mag houden geldt dan imo voor iedereen, ook die paarden die wel weidegang hebben willen alsnog niet bereden worden of beperkt in hun vrijheid ...
Ik zie het verschil niet. Jullie praten het nu goed dat je buiten de Randstad wel paarden mag houden.

Als je het verschil niet ziet, valt er imo ook verder niet meer over te discussiëren want dan zullen we het nooit eens worden wat betreft alles rondom het houden van paarden en hoe ze het beste een paard waardig bestaan te geven, tenzij je idd besluit geen paarden te houden om deze redenen.

Uiteindelijk zullen de meesten proberen hun paardje de beste verzorging mogelijk te geven. Daar probeer ik in te geloven in ieder geval, ondanks dat je genoeg gruwelijkheden ziet.

Maar mensen die niet inzien dat weidegang daar bijhoort, een basisbehoefte, kan ik verder niet echt mee discussiëren (dan zullen we het daar in ieder geval nooit over eens worden) want imo is er zeker verschil in de manieren van paarden houden en wat minimale behoeftes zijn waarin je voor je paard moet voldoen en daar zal ik ook mijn mening nooit in aanpassen.

En als er dan alleen paddocks zijn (maar wederom: zoek een andere plek! als er dan toch een nieuwe manege gebouwd wordt of accepteer dat het gewoon daar niet kan), dan mogen ze toch echt wel een behoorlijk stuk groter zijn als dit (zonder schaduw). Ze kunnen hun benen niet strekken, tenzij ze bereden of gelongeerd worden in een bak. Dat vind ik gewoon echt bizar en ik snap niet dat dat goedgepraat wordt en over eenzelfde kam gescheerd wordt als een paard wat dagelijks uren weidegang heeft en minimale stal bezetting.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 26-06-19 19:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:23

Ook die mensen houden van hun paarden. Jouw paard is net zo goed gedetineerd ;) Hij kan immers niet gaan en staan waar hij wil.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:26

Fitzroy schreef:

Tja als je een dier als een gebruiksvoorwerp ziet, dan houdt het op. Ik kan het niet anders dan verwerpelijk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:34

purny schreef:
Het is den haag he. Weidegang is hier in de randstad schaars.

Maar het is nou niet bepaald hartje Den Haag... er ligt nota bene een akker naast op de foto. :') (En ja, ik ben redelijk bekend met de omgeving.)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:36

Fitzroy schreef:
Ook die mensen houden van hun paarden. Jouw paard is net zo goed gedetineerd ;) Hij kan immers niet gaan en staan waar hij wil.

Ik ga echt niet meer in discussie hierover want het is duidelijk dat wij de dingen heeeeel anders zien en ik ben ook echt heel blij dat ik de dingen anders zie als jou wat dit betreft. :j

Ik heb overigens geen paard (meer), dus ik detineer niemand. Mijn hond misschien, die er niet voor koos om bij mij in huis te komen 12 jaar geleden, maar goed.

Nu vraag ik me wel oprecht af of jij een paard hebt en rijdt? Als je vind dat het detineren is wat er gebeurd met ze. Dan zou je er toch idd zelf ook niet mee bezig moeten zijn, met paarden houden en rijden? Oprecht benieuwd hiernaar gezien je standpunten over deze situatie.

on topic:
Ik vraag me ook af wat al eerder iemand zei, waarom het perse deze plek moest zijn? Was er dan echt niks anders te vinden, desnoods Iets verder weg? Niet dat je daar nu nog wat aan veranderd haha.
En ik geloof best dat ze hun best doen daar om de paardjes zo goed mogelijk te verzorgen, maar het is echt intriest dat er niet meer nagedacht wordt vooraf omdat het er uiteindelijk op uitdraait dat het er maar Moet komen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 26-06-19 19:45, in het totaal 7 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:38

Mkango schreef:
purny schreef:

Maar het is nou niet bepaald hartje Den Haag... er ligt nota bene een akker naast op de foto. :') (En ja, ik ben redelijk bekend met de omgeving.)

Ik heb het ook niet over deze manege. Maar de manege die in de bosjes van pex ligt. De madurodammanege.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:39

Fitzroy schreef:

Ja en nee.

Mijn paarden zijn niet vrij zoals de mustangs in VS. Mijn paarden houd ik echter wel zoveel mogelijk zoals bij de 5 vrijheden.

Vrij zijn zoals de mustangs en vrij zijn in de zin van de 5 vrijheden zijn 2 verschillende dingen.

Het eerste streef ik niet na. Dat zou namelijk betekenen niet ontwormen, enten, bekappen, of castreren. Laat staan een tandarts of da laten komen.

Het tweede wel. Ze staan samen met soortgenoten, hebben ruimte om hun natuurlijke gedrag te vertonen etc.

De paarden van deze manege hoeven van mij geen 10 hectare te krijgen, of vrijgelaten worden. Maar ze moeten wel samen met minstens 1 ander paard kunnen staan om te groomen en spelen indien ze dat willen. Ze moeten een sprintje kunnen trekken. Ze moeten geen uren zonder hooi/stro staan. Of gedwongen worden uren in de volle zon te staan.

Dat is toch het minste wat we kunnen doen voor dieren die dit zware manegewerk doen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:40

Gypsy schreef:
Fitzroy schreef:

Ja en nee.

Mijn paarden zijn niet vrij zoals de mustangs in VS. Mijn paarden houd ik echter wel zoveel mogelijk zoals bij de 5 vrijheden.

Vrij zijn zoals de mustangs en vrij zijn in de zin van de 5 vrijheden zijn 2 verschillende dingen.

Het eerste streef ik niet na. Dat zou namelijk betekenen niet ontwormen, enten, bekappen, of castreren. Laat staan een tandarts of da laten komen.

Het tweede wel. Ze staan samen met soortgenoten, hebben ruimte om hun natuurlijke gedrag te vertonen etc.

De paarden van deze manege hoeven van mij geen 10 hectare te krijgen, of vrijgelaten worden. Maar ze moeten wel samen met minstens 1 ander paard kunnen staan om te groomen en spelen indien ze dat willen. Ze moeten een sprintje kunnen trekken. Ze moeten geen uren zonder hooi/stro staan. Of gedwongen worden uren in de volle zon te staan.

Dat is toch het minste wat we kunnen doen voor dieren die dit zware manegewerk doen.

Volmondig Amen _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:40

purny schreef:
Ik heb het ook niet over deze manege. Maar de manege die in de bosjes van pex ligt. De madurodammanege.

O, sorry, my bad! Ik dacht dat je meer een algemene opmerking maakte. :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:51

Gypsy schreef:
Fitzroy schreef:

Ja en nee.

Helemaal mee eens.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:53

purny schreef:
Fitzroy schreef:

Ben het helemaal met je eens.
Ik snap het hele feit niet waarom bokt op z'n achterste benen staat om het feit waar wij niets aan kunnen doen.
De paarden komen tenminste buiten. De randstad heeft nou eenmaal niet de ruimte voor allemaal paddock paradises.

En dan moet je toch maar paarden houden? Want?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:43

Citaat:

Zie anders volop land :D rondom dit luxe gebouwen complex.
Bitje minder luxe of een niet onder architectuur gebouwde dubbele woning en stallen complex en er was zat geld beschikbaar geweest om paar hectare land erbij te kopen.

Maar de keuze;s hier gemaakt zijn alweer ten nadele van het paard zelf.
Gemiste kans, juist omdat de doelgroep totaal geen boodschap heeft aan al die luxe.

Of...... is dit hele gebeuren juist bedoelt voor een yuppie doelgroep die bewust die luxe willen voor hun kids ?

Fitzroy

Re: Koningin Máxima opent nieuwe manege No Limits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:43

@cursebreaker: ja, ik heb een paard waar ik ook op rijd en die ook weidegang heeft. Maar ik veroordeel de mensen in de Randstad niet die hun paard zo goed en zo kwaad als het daar kan proberen te houden. Die vergelijking van detineren kwam van Gypsy, niet van mij.
Behalve wilde paarden is ieder paard gedetineerd, dat is mijn punt als ze het dan toch daar mee gaat vergelijken. Paarden staan ten dienste van mensen punt. Kunnen jullie hoog en laag springen, maar dat is nu eenmaal een feit.
Anyway, ik laat het hierbij. Veel succes nog met het eens zijn met elkaar ;)
Blij dat onze Koningin niet zo bekrompen denkt ook al komt ze van de Argentijnse pampa’s waar paarden nog veeeeeel meer ruimte hebben dan hier.