Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:54

Met goed knip en plakwerk kun je alles Sielugh maken. Ideaal en perfect is anders, maar waar is dat wel? Er is hier om de zoveel tijd weer zoveel over te doen dat ze echt wel onder goede controle staan hoor, zo erg is het er echt niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:56

Anoniem schreef:
Met goed knip en plakwerk kun je alles Sielugh maken. Ideaal en perfect is anders, maar waar is dat wel? Er is hier om de zoveel tijd weer zoveel over te doen dat ze echt wel onder goede controle staan hoor, zo erg is het er echt niet.

Het gaat er niet om dat het ergens anders ook niet goed is, maar dat het hier gewoon bar en boos is en daar al heel lang iets aan moet worden gedaan.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:58

Sluiten die handel, wat een trieste plek.
En wat betreft welzijn. Als je al zo idioot bent om met een bladbazer in een binnenstal te gaan staan. Dan zegt mij dat al voldoende.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:02

Anoniem schreef:

Uhm, een manege in een drukke binnenstad als in Amsterdam is al best sneu dacht je niet!?

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:03

Ik denk dat die manege ook wel weet dat de kans op voortbestaan met de dag kleiner wordt nu de massa het dierenwelzijn véél hoger in het vaandel heeft staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:05

miccamaaike schreef:
Maar deze manege heeft nog stands? Ik had begrepen dat die niet meer mochten... maar ik zie op dit filmpje voor een groot deel stands. En gadverdamme, allemaal zo klein en smal.... het is van geen enkele tijd, maar zeker niet van deze tijd...

eilleen333 schreef:
Ja er zijn nog stands. Probleem is dat het een monumentaal pand is en het dus niet zomaar verbouwd mag worden. Daar hebben ze geloof ik wel wat gedoe mee.

Dan vullen ze die stands niet op...

Decadente dierenmishandeling, deze manege. Inderdaad sluiten en hobbel/stokpaarden erin.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:08

Cayenne schreef:
Anoniem schreef:

Het gaat er niet om dat het ergens anders ook niet goed is, maar dat het hier gewoon bar en boos is en daar al heel lang iets aan moet worden gedaan.

Het lijkt veel barrer en bozer dan het er in werkelijkheid is. Kijk maar eens goed naar de filmpjes en dan zie je dat bepaalde bewegingen geknipt zijn en daarna geplakt, geplakt, geplakt en nog eens geplakt. Daardoor lijkt een normale beweging ineens afwijkend en wordt stereotiep genoemd, terwijl het dus niet zo is.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:09

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:11

Ja duhh dat ze luchtzuigers hebben, vind nog maar eens een braaf en betaalbaar manege paard zonder gebreken!

Oké er kan heel veel meer beter aan de manege (bijv stands), maar waar is het verhaal dat de paarden wel degelijk buiten komen, en los in de rijbaan!?

Dit filmpje is wel heel erg aangedikt hoor!
Laatst bijgewerkt door Cheminee op 25-06-19 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:11

Leren rijden in de Hollandsche Manege toen ik 20 was.
Ik vond het er fantastisch!
Inzichten rond paardenwelzijn zijn in die afgelopen 30 jaar stevig veranderd. Ik denk ten goede. Toch lees ik deze berichtgeving met weemoed, omdat ik er zo’n mooie periode heb meegemaakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:14

Wel eens bij de Spaanse Rijschool in Wenen geweest? Is geen manege natuurlijk, maar verder precies hetzelfde: monumentaal pand, hartje stad, geen weidegang. Paarden gaan daar ook een deel van de tijd 'op vakantie' buiten de stad, maar al die dure showhengsten staan er uiteindelijk merendeel van de tijd precies hetzelfde bij: in stallen zonder weidegang in een drukke stad.

De gemeente Amsterdam wil overigens ook niet meewerken - en mogelijk terecht - aan (kleine) buitenpaddocks vanwege stankoverlast, dus ze kunnen ook niets verbeteren ook al is die wil er bij mijn weten wel.
Het beste zou zijn als de manege gewoon naar buiten de stad verplaatst wordt en het pand voor vergader-/symposiumdoeleinden ingezet wordt. Is meer dan genoeg vraag naar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:14

Een paard wat nooit echt los buiten komt wordt hoe dan ook gewoon slecht behandeld. Ook al heeft die een stal van 5x5 met gouden randjes en diamantjes. En een automatische drinkbak met water op kamertemperatuur. 8)7
Ik snap echt niet dat deze manege nog bestaat. Dat er lessen gegeven worden end. Prima maar daar horen gewoon geen paarden permanent te staan. Misschien voor een clinic/wedstrijd nog te doen maar meer dan dat moet je daar gewoon niet willen. De eigenaren zien natuurlijk alleen maar eurotekens :$ en kom op welzijn? Nee voor het zicht van het volk nette stallen meer niet.

Sintara

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:20

Je kunt toch op zijn minst de helft van de paarden eruit halen en dan van de stands boxen maken? Of is dat te simpel gedacht.. Het smoesje het mag niet meer maar.. is onacceptabel.
Als je je echt niet meer aan de wet/ regels kunt houden, moet je er gewoon mee stoppen. Klaar

anjali

Zo'n 50 jaar geleden,toen ik begon met rijden,waren alle stadsmaneges zo.Paarden stonden altijd op stal,vaak zelfs stands. Ze kwamen alleen buiten tijdens de ritten. Toen ik later mijn eigen paardje gekocht had heb ik die dan ook buiten de stad gestald waar hij ook weidegang kreeg.Die Hollandsche Manege is meer een historisch monument.Voor het autotijdperk waren overal stalhouderijen in de steden,zonder weidegang.Dat was daar niet.De paarden kregen wel genoeg beweging omdat ze toen dagelijks flink moesten werken.De Hollandsche Manege is een relict uit die tijd.

Dioxide

Paarden overdag lekker op een wei buiten de stad zetten, voor de lesuren een aantal op de vrachtwagen en naar de manege, daarna weer lekker terug de wei op en dat rouleren. Praktisch, mwah. Beter voor de paarden; ja.

Dat het filmpje extra gemanipuleerd is geloof ik zeer zeker, maar dit is echt geen paardwaardig bestaan voor de hardst werkende werknemers op de manege (of voor elk ander paard wat nauwelijks uit de stal komt).

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:21

Of er wel of niet geknipt word, of ze wel of niet zo nu en dan in de bak mogen lopen, dat de paarden op de Spaanse rijschool wel of niet buiten komen.....dat doet toch niets af aan dat deze paarden dus gewoon dagelijks niet buiten komen, dat kan toch niet jongens, dat weten we als paardenliefhebbers toch allemaal wel.....

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:22

Wat een ellende deze plek.
Dat de eigenaar zich niet diep schaamt en enkel op de proppen komt met slappe smoezen en dat spreken namens de paarden vind ik ronduit onacceptabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:24

Iedereen heeft het over manege......maar er zijn ook mensen die voor een idioot bedrag hun paard hier in pension hebben staan |o

Ik heb er 3 jaar geleden een lesje dameszadel rijden gehad. Buitenruimte is er niet en als het paard in de overdekte buitenbak weg schiet dan liggen de zandkorrels op de balkons van de appartementen naast de bakrand.

Het is een prachtig pand met veel historie maar in deze opzet niet meer van deze tijd.

Ik stel voor dat ze de dieren een dubbel functie geven en ze ook inzetten als grazers in het vondelpark. Veel beter voor de natuur als die benzine maaiers dan ook meteen weg kunnen :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:37

Ben hier zelf wel geweest en mijn moeder woont er 5 minuten vandaan.
Ik vind het een achterhaalde bedoening daar die snel opgedoekt moet worden.

De paarden gaan een paar uurtjes per dag in de bak maar komen eigenlijk nooit buiten. Staan verder in stands of de eventuele stallen.
Vond het ook niet echt schoon zoals ik gewend ben.

De gemeente Amsterdam heeft het afgeschaft dat de paarden in het Vondelpark mogen grazen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:38

Ik val vooral over de opmerking van meneer, ze krijgen mooie nieuwe boxen van wel drie bij drie!!!! Hij heeft alleen pony's onder de stokmaat van 150 soms??

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:44

Wat een deprimerende plek om paarden te stallen! Weg ermee en buiten de stad huisvesten. Wat heb je aan paarden midden in de stad? Geen buitenruimte voor de paarden en dus ook geen mogelijkheid tot buitenritten.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:45

De gemeente Amsterdam zou zich ook weleens flexibeler op mogen stellen. Waarom niet grazen in het Vondelpark of paddocks buiten? Vinden stedelingen juist leuk om te zien. Bang voor stank, alsof al die stedelingen op elkaar niet stinken :7

En verder weer een mooi knip- en plakwerkje van Stichting Dier en Recht. Ongeacht wat je vindt van de situatie, hoeft er niet onnodig geframet te worden. Zo'n filmpje in scène zetten is echt niet nodig. En klopt dat elke manege wel luchtzuigers heeft, veel brave dieren hebben wel een gebrek. Ken ook een paard dat luchtzuigt terwijl het 24 uur per dag buitenstaat, tja, wat moet je dan nog doen?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:48

Als iemand die jaren bij het Vondelpark heeft gewoond, ook toen er nog paarden stonden, wil ik even melden dat de paarden niet meer naar buiten kunnen omdat het véél te druk is in het park. Niet door de mensen die er wonen, maar door de toeristen. Met een paard door het park heen moeten lopen, zéker in de zomer, is vragen om problemen, om nog maar niet te spreken over het feit dat ik 100% zeker weet dat die malle toeristen, die dan vaak ook nog high zijn, op die paarden gaan klimmen. Absoluut een slecht idee. Ze hadden een tijdje schapen lopen voor de begrazing en die zijn inmiddels ook weer weg. Heeft niet te maken met stank, maar met drukte en het daaropvolgende gevaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:50

Mijn vriend die in de buurt van het Vondelpark heeft gewoond zei dat zijn hond zelfs high werd van een wandelingetje daar door al die vieze blowers. Lijkt me geen fijne omgeving voor wat voor dier dan ook.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:52

Prachtig gebouw. Inderdaad Weense Rijschool schoot mij ook meteen te binnen. Alleen ziet het er daar tiptop schitterend uit. Hier ziet het er ook nog eens niet uit. En stands zijn ook zo niet meer van deze tijd. In dit gebouw nog paarden willen houden is ook niet meer van deze tijd. En met een bladblazer strostof wegblazen, goed plan!!! En water op kamertemperatuur, is dat geen perfecte basis voor salmonella? Dat de omwonenden al lang geleden niet geklaagd hebben over vliegen en amoniakgeuren. Kan me voorstellen dat de gemeente geen uitbreiding wil.

Ik vind ook dat deze eigenaar het pand moet verkopen, en met dat geld kun je een leuke manege buiten amsterdam bouwen. Zo'n pand midden in de stad levert goud geld op.