Tractor rijdt drie paarden aan in Woudenberg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:34

Petrichor schreef:
Toevallig had ik het er vandaag nog over met mijn vriend..

Wij kwamen tot de conclusie nadat we 5 grote trekkers door de stad zagen rijden met jonge knapen erin dat wij dat heel onverantwoord vinden. Ik zeg niet dat deze paarden zijn aangereden door een jong persoon, maar ik vind de regel dat je op jonge leeftijd al trekker mag rijden toch wel onverantwoord.

Hier in de buurt gaan ze zelfs met de trekker naar school, en stoer dat ze zich zelf vinden houden nergens rekening mee etc. Ook weer zoiets wat eerst een paar keer goed mis moet gaan voordat er iets aan de regels wordt veranderd.

Waarom? Ze hebben gewoon hun T-rijbewijs gehaald...
Sowieso voor de meeste werkzaamheden zullen ze ook gewoon geschoold zijn.

Kijk eens op de site van het SOMA college... Bedenk je dat men is gestart op het VMBO met 12 jaar... Dan ben je nog niet eens 16 als je begint aan het SOMA, en ben je met krap 17/18 gewoon lekker aan het werk hoor.

Mijn vader is zelf machinist in de GWW en heeft vaak stagiaires mee, die echt aan de basis beginnen in dit werk.

Persoonlijk denk ik zelfs dat deze jongens een stuk verantwoordelijker in het verkeer zijn dan de meeste jongens van een jaar of 18 die hun autorijbewijs net hebben. Juist omdat ze al een stuk meer ervaring hebben met meer machines dan de meesten in dit topic.
Ik heb mijn T-rijbewijs ook, wat inhoudt dat ik met dergelijk enorm materieel mag rijden op de openbare weg. Dat is dus niet alleen een trekker, dat is ook gerust bijbehorende kipper of wat je er ook achter wilt hangen. Ik heb het rijbewijs niet gehaald volgens de weg die je nu moet gaan. Is het dan vertrouwd?

Blussem schreef:
Ben hier in helemaal eens. Officieel mogen helemaal niet harder dan 30. Ja echt is echt meteen met twee maten. Ik hoop dat ze bestuurde van de trekker gevonden hebben. Echt bizar dat die zich zelf ook niet bij de politie heeft gemeld.
Dat soort mensen die geen verantwoordelijkheid nemen moeten ze echt harder aanpakken en in dit geval zal een vebod om in trekker te mogen rijden heel gepast zijn.

Even verdiepen voor je wat gaat roepen, het gaat om maximaal 25 km/h (zoals al door meerdere mensen genoemd), want het is een MMBS, tenzij met kenteken dan mogen ze 40km/h en een constructiesnelheid boven de 40km/h krijgt ook een APK plicht.
https://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/20 ... 0-415844E/

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:41

Prima dat je voor je werk gebruik moet maken van de trekker ook als je de openbare weg op moet, mensen die zo serieus bezig zijn met hun werk zullen ook niet roekeloos omgaan met een trekker.

Helaas zijn de jongeren hier heel goed in elkaar beïnvloeden en is een trekker race in mijn ogen onverantwoord. Helaas gebeurd dat hier wel en ik vrees er voor dat dat nog wel een keer minder goed afloopt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:43

Tja, vanaf 16 jaar mag je gewoon met een tractor rijden mits je het bijbehorende rijbewijs hebt uiteraard. Dat dat dan een tractor van 7000 kilo of zwaarder is maakt voor die regel niet uit. Daarnaast mag hij idd gewoon een aanhanger trekken als die onder het maximum te trekken gewicht van de tractor blijft.

Onverantwoord? Ja soms wel, soms niet. Veel zien op die leeftijd het gevaar niet maar dat zegt niet dat oudere mensen altijd veel beter rijden ;)

Met een B rijbewijs heb je ook je tractor rijbewijs maar dat zegt niet dat je er ook mee kunt rijden..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:29

hwn schreef:
@Pillow, waarom zou dat niet haalbaar zijn? Hier in Belgie hebben de tractoren een nummerplaat, net als een auto. Ik wist niet
eens dat dat in Nederland anders was.

yep,in Luxemburg ook.
Maar dat "de meeste boeren het als veelzijdig vervoersmiddel gebruiken om van hot naar her te rennen" is echt kul :o .

Trekkerrijbewijs stelt i.m.o niet veel voor ... Mijn nichtje heeft m ook gehaald (inmiddels 18 en ook n auto rijbewijs) maar die lieten we echt niet rijden.

Maar nog geen info over het hoe en wat? Mensen erbij? Loslopende paarden?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:00

Stelvio schreef:
Vanaf 1 oktober 2019 geldt er een kenrekenplicht voor tractors die harder kunnen dan 25 km/uur in Nederland.

Dat is een ingediend wetsvoorstel. Als het ingaat dan vanaf mei 2020 en vanaf 2025 voor alle landbouwvoertuigen.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:15

pillow schreef:
Askja schreef:
Oneens. Er rijden hier genoeg boeren rond met exact hetzelfde type tractor. Bovendien is dit geen argument om voor landbouwverkeer een uitzondering te maken. Brommers en 45 km autootjes moeten ook een kentekenplaat voeren. Alles wat gemotoriseerd is en de openbare weg op gaat zou in principe een kenteken moeten voeren. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Wat denk je dat dit de akkerbouwers en loonbedrijven gaat kosten, want dan moet er ook belasting over betaald worden. En waar wil je dat bord plaatsen? Achterop de tractor zal niet gaan, want daar is geen plaats en er hangt wat achter. Je kunt niet verwachten dat zo'n plaat met iedere wisseling van een machine (waar vaak ook geen plaats is) overgezet wordt. Bovendien zijn ze na 1 ritje door het land al niet meer leesbaar. Dus praktisch niet haalbaar.

Hier in België lukt het toch echt wel. Nummerplaten achter de cabine en vooraan een kleiner plaatje op de uitlaat of een gewone op de grill vooraan... Wij hebben 3 totaal verschillende trekkers qua uitzicht, maar wel gewoon alle 3 een kenteken :j

Rochiril

Re: Tractor rijdt drie paarden aan in Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:03

Kleine kanttekening, loonwerker hier, wij wonen in het grensgebied, in Nederland, en voeren op alle machines en trekkers Zogenaamde GV-platen (grensverkeer). Doordat in België en Duitsland platen verplicht zijn, zijn wij dat ook als we de grens over gaan.
Kentekens worden net als auto’s op voor en achterzijde gevoerd, daar is echt niks moeilijks aan.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 00:50

en de jongeren op de brommers opgevoerd tot (de max die ik tot nu toe tegen gekomen ben 140 km/h) zijn geen gevaar? daar mag je ook op je 16e mee rijden(soort van dan, you get te memmo). daar komt nog eens bij dat personeel (en laten we eerlijk zijn, ruimte om te ondernemen) in de agro sector best wel schaarste is, dus die jonge gastjes houden tegen het minimum loon wel de boel draaiende. Tis geen excuus voor eventueel overlast, maar ik denk ook dat dat vaak iets is wat je op de man af moet afhandellen.

ik vind het zelf ook wel een beetje een ding hoor, mijn vriend (23) haalde zijn T-rijbewijs (6 jaar terug dus) door een rondje rijden zonder kipper, in de tijd dat lessen niet verplicht waren. mijn broertje (19) verplicht lessen en afrijden met kipper (3 jaar terug dus). nu kunnen zij beide prima rijden, maar het idee dat je dan vanaf je 16e ook zo met een aardappel/bieten rooier de weg op mag, krijg ik ook wel beetje kippenvel van om eerlijk te zijn.

nu is mijn ervaring dat de meeste loonwerkers het jonge onervaren spul niet op de echt grote machines laat rijden, en zeker niet over de weg. Maar dat daar geen onderscheid in gemaakt word wettelijk, tja dat vind ik ook wel wat.

kenteken of niet, tja dat hangt af van de regeling er bij enz. je kunt het niet niet als een auto, of brommer gaan zien. het is een landbouwvoertuig, dus daar zullen altijd op een andere manier regels voor gelden. en terecht. trekkers rijden in NL niet op de snelweg (daar zijn ze in andere landen minder moeilijk mee), volledige wegenbelasting lijkt mij niet fair.

ik ben ook wel benieuwt hoe het ongeval in OP gebeurt is, maar denk niet dat we er ooit achterkomen. ik wens alle betrokkenen veel sterkte.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:11

Op incidenten na, die dat gelijk ook echt vervelend zijn, kan ik allen zeggen dat ik tractoren opvallend beter op het verkeer (/paarden) vind letten dat automobilisten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:26

Askja schreef:
Oneens. Er rijden hier genoeg boeren rond met exact hetzelfde type tractor. Bovendien is dit geen argument om voor landbouwverkeer een uitzondering te maken. Brommers en 45 km autootjes moeten ook een kentekenplaat voeren. Alles wat gemotoriseerd is en de openbare weg op gaat zou in principe een kenteken moeten voeren. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Moeten Traktoren in Nederland dan geen nummerplaat hebben?
Hier in België moeten alle traktoren (groot of klein) een nummerplaat hebben als ze op de openbare weg komen. Heb nooit anders geweten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:41

nee in nederland is er nog geen kentekenplicht, wel een ingediend wetsvoorstel om landbouwvoertuigen die sneller kunnen als 40 km/uur van kentekenplicht te voorzien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:42

palousa_boy schreef:
Met een B rijbewijs heb je ook je tractor rijbewijs maar dat zegt niet dat je er ook mee kunt rijden..

Geldt alleen voor de oudere rijbewijzen.
Degene die na 1 juli 2015 hun B rijbewijs halen, hebben geen T rijbewijs erbij en moeten deze apart halen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:30

NenaC schreef:
nee in nederland is er nog geen kentekenplicht, wel een ingediend wetsvoorstel om landbouwvoertuigen die sneller kunnen als 40 km/uur van kentekenplicht te voorzien.

Die is er zeker wel, maar hang gewoon een driehoek op je trekker en hij kan zogezegd maar 25km/h.
Reed vanochtend nog op een weg waar je 80 was in een rij 50 te rijden. Trekker zonder kenteken en een vrij nieuwe pers er achter met een driehoek er op.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:42

Is het al bekend hoe het met de paarden is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:42

Janine1990 schreef:
Die is er zeker wel, maar hang gewoon een driehoek op je trekker en hij kan zogezegd maar 25km/h.
Reed vanochtend nog op een weg waar je 80 was in een rij 50 te rijden. Trekker zonder kenteken en een vrij nieuwe pers er achter met een driehoek er op.

Het is pas verplicht vanaf mei 2020...dus ja, nu rijden de meeste nog rond zonder kenteken.
Na 2025 moeten ook de langzame een kenteken.
Tenzij de tractors op het erf blijven... zij hoeven geen kenteken.

Citaat:
Kentekenplicht voor snelle trekker vanaf mei 2020
Alle landbouwvoertuigen die op de openbare weg komen moeten voor 20 mei 2020 worden geregistreerd bij Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

Dat blijkt uit het wetsvoorstel dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Landbouwvoertuigen die harder willen dan 25 kilometer per uur moeten vanaf dan ook een kentekenplaat voeren. Voor langzame trekkers geldt voor de kentekenplicht een overgangstermijn tot 1 januari 2025.

Het is nog steeds een wetsvoorstel, dus nog niet helemaal rond.
Dus elke tractor mag nog steeds zonder kenteken de weg op.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... el%3A35188

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:31

Janine1990 schreef:
NenaC schreef:

Ik volg je even niet. De gele driehoeken zijn verplicht voor landbouwvoertuigen. Er is nog geen kentekenplicht. Landbouwvoertuigen die veel in Duitsland of België rijden hebben er wel een, maar dat is omdat ze daar anders niet mogen rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:34

NenaC my bad, ik was in de veronderstelling dat alles boven de 25 kentekenplichtig was met ingang van dit jaar en men er onderuit probeerde te komen met een rode driehoek. Die verplicht is op MMBS voertuigen.