[VIDEO]Paarden in paniek door mislukte luchtballonlanding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

Re: [VIDEO]Paarden in paniek door mislukte luchtballonlanding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:11

Ik zeg niet dat dit normaal is, ik zeg dat de beste piloot waarschijnlijk geen enkele andere uitweg gehad heeft. Als een vliegtuig zijn motoren uitvallen heeft hij ook geen andere uitweg dan bijvoorbeeld op een snelweg te landen. Als jij met je paard buiten bent en je paard slaat op hol, dan ben je ook gevaarlijk.

Dus dan, vliegtuigen en paarden in het openbaar ook maar verbieden?

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:19

Nou, niet iedereen is thuis om vier uur ‘s middags en ipv van boodschappen en eten koken, kon ik anderhalf uur staan wachten, dus blij, niet echt nee. Je weet toch de avond van te voren echt wel dat je waarschijnlijk een ballonvaart gaat maken. Heb zelf de andere buren maar gewaarschuwd, daar was alleen de opa aanwezig, de meeste mensen werken gewoon.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:21

Ricie, een paard of vliegtuig komt incidenteel op andermans privéterrein door uitzonderingen die jij opnoemt.

Een luchtballon komt 9 van de 10 keer (of zelfs vaker) op andermans priveterrein omdat ze ergens moeten landen.

Ik zie daar toch een heel groot verschil tussen. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:22

Ricie schreef:
Ik zeg niet dat dit normaal is, ik zeg dat de beste piloot waarschijnlijk geen enkele andere uitweg gehad heeft. Als een vliegtuig zijn motoren uitvallen heeft hij ook geen andere uitweg dan bijvoorbeeld op een snelweg te landen. Als jij met je paard buiten bent en je paard slaat op hol, dan ben je ook gevaarlijk.

Onzin argument. Een luchtballon is intrinsiek onbestuurbaar, niet als gevolg van een ongeluk/storing.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:19

Ricie schreef:
Dit was ook niet in Nederland Delphi _O- _O- _O- _O-

Geloof me dames, als hij een andere mogelijkheid had gehad, had hij die zeker benut! +:)+

België dan. Maar dit soort waanzin gebeurt net zo goed in Nederland. En België is ook geen land om ballonvluchten te maken.

Ik mag toch hopen dat de vaarder een andere mogelijkheid had benut als die er was. Het punt zit hem vooral in het feit dat je de lucht in gaat met een object dat niet echt te besturen is en waarbij je niet veilig op een aangewezen plaats kan landen. Daarnaast wordt het vaak opgedrongen dat ze maar op andermans grond moeten landen waarbij al meermaals dieren ernstig in paniek geraakt zijn en zelfs gewond zijn geraakt of nog erger. Het is gewoon niet verantwoord.

Ricie schreef:

Dit is appels met peren vergelijken. Eens de luchtballon de lucht in is, is het altijd zeker dat zij niet op een aangewezen plaats kunnen landen. Dat is met een vliegtuig natuurlijk wel. Een noodlanding van een vliegtuig buiten de landingsbaan is hoge uitzondering, terwijl dit bij een luchtballon juist altijd aan de orde is.

En een op hol geslagen paard is gelukkig ook uitzondering. Je vergelijking zou goed op gaan als je naar buiten gaat met een paard waarvan je weet dat hij op hol zal slaan … Maar ja, dan ben je erg onverantwoord bezig, net als bij een ballonvaart. Inderdaad gaat die vergelijking dan goed op :+ beide onverantwoord!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:00

Het mag een wonder heten dat er geen dieren gewond zijn geraakt :\

Het zal je maar gebeuren..

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:29

Wij hebben het ook al gehad, ballon die gewoon in de wei met de paarden geland is... gelukkig was het een vrij grote weide en hadden mijn paarden al vaker ballonnen gezien waardoor ze niet in blinde paniek gingen. Maar van dit filmpje kan ik me niet voorstellen dat de ballonvaarder intentioneel op die plek geland is, is gewoon te klein daar! Arme ponies lijken echt van streek...

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:00

Het probleem met die ballonvaarders is dat eventuele schade wordt geregeld door het Verdrag van Rome, ondertekend op 7 oktober 1952. In dit verdrag wordt de schaderegeling geregeld voor neerstortende vliegtuigen; en waar het eigenlijk op neerkomt is dat u het rechtstreeks verband tussen het neergestorte vliegtuig (in dit geval een luchtballon) en de door u geleden schade zelf moet kunnen bewijzen. Bij een neergestort vliegtuig is dit niet echt een probleem, maar ballonvaarders zorgen er voor dat elk spoor 15 minuten na de landing reeds verdwenen is, daarom maken zij ook gebruik van die volgwagens die bij een landing bijna onmiddellijk ter plaatse zijn. Het is dus bijna onmogelijk om nog een verband te kunnen bewijzen tussen eventuele kwetsuren aan uw paard en de gelande ballon tenzij u de gebeurtenis toevallig kan filmen en dan zal het nog een hele gerechtelijke klus zijn.
Aangezien alles geregeld wordt door een verdrag afgesloten tussen staten is het ook zeer moeilijk om hier nog via nationale wetgeving iets aan te veranderen. Eens geratificeerd heeft een verdrag steeds voorrang op de nationale wetgeving.
Eigenlijk moeten luchtballonnen zich aan de wetgeving houden (dit betekend dat ze nooit lager mogen vliegen dan 150 meter behalve op een luchthaven). Dus bij elke landing wordt dit geschonden want ze vliegen over vele kilometers slechts enkele tientallen meter boven de grond, met alle gevolgen voor eventueel opgeschrikte dieren. Maar zoals gezegd is het aan u moet kunnen bewijzen dat ze inderdaad lager vlogen dan 150 meter.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:07

Kan het niet zo zijn dat die ballon op drift is geraakt en niet meer te besturen was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:31

Witchcraft schreef:
Kan het niet zo zijn dat die ballon op drift is geraakt en niet meer te besturen was?

Dan is landen op zo'n klein stuk echt een uitdaging. Landing zag er ballontechnisch goed uit.

Maar wie weet welke keuzes de ballonvaarder moest maken. Ik heb geen idee wat voor gebied achter deze stal ligt. Als dat bijvoorbeeld water of bos is, en er waren calamiteiten tijdens de ballonvaart...

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:34

Bubblewrap schreef:
Witchcraft schreef:

Dan is landen op zo'n klein stuk echt een uitdaging. Landing zag er ballontechnisch goed uit.

Maar wie weet welke keuzes de ballonvaarder moest maken. Ik heb geen idee wat voor gebied achter deze stal ligt. Als dat bijvoorbeeld water of bos is, en er waren calamiteiten tijdens de ballonvaart...

Nou precies, wie weet wat er aan de hand was. Ik lees alleen maar nare reacties, maar wie weet was er geen andere keuze, anders land je toch niet op zo een mini plekje?

Uiteraard is het totaal niet verantwoord en zeer gevaarlijk voor de paarden en pony's. Geen goed woord voor over natuurlijk, maar wat als dit de enige optie was of zelfs géén optie en het zo gebeurd is zonder dat ze dit zelf wilden......

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:43

Ricie schreef:
Dit was ook niet in Nederland Delphi _O- _O- _O- _O-

Maar goed, misschien kan ik me vinden in jullie commentaar. Maar anderzijds ook totaal niet, heb het idee dat veel weer het kortzichtigheid en eigenwijsheid is wat op Bokt bij sommige heerst. Maar goed, ik geloof echt niet dat een piloot dit bewust doet.

De kans is echt super groot, dat de piloot geen enkele andere uitweg had. En liever dit dan dat hij helemaal zou crashen en de dood ondervind, samen met zijn passagiers. Dat wens je de beste man ook niet toe....

Geloof me dames, als hij een andere mogelijkheid had gehad, had hij die zeker benut! +:)+

Dat denk ik ook zeker; als hij andere mogelijkheden had gehad, had hij die ook benut. Ik kan me ook niet voorstellen dat een ballonvaarder bewust zichzelf in een situatie als deze zet. Het is dan jammer dat daar ook weinig begrip voor opgebracht wordt door velen.

Maar tja, je ziet dit soort situaties toch steeds meer en meer opduiken, dus misschien moeten mensen ook realistisch zijn en zich gaan afvragen of er niet strengere regels moeten komen? Of er eens naar moeten gaan kijken of er dan niet alleen maar in bepaalde gebieden gevlogen en geland mag worden voordat het dadelijk echt zo ver is dat het helemaal afgeschaft gaat worden. Ik ben niet bekend in de ballonvaarders wereld dus ik weet ook niet in hoeverre hier ook al misschien stappen in ondernomen zijn, om mee te helpen en denken voor een toekomst waarin dit misschien meer veilig kan gebeuren.

Het is dan ook weer heel begrijpelijk dat tegenhangers van de ballonvaarders hier natuurlijk weer enorm fel op reageren. Het moeten inderdaad je dieren maar zijn die zo over de zeik gaan en zichzelf misschien ook de dood injagen uit paniek reactie.

Maar ik denk dat de negativiteit rondom het onderwerp ballonvaarders steeds erger gaat worden als je kijkt naar hoe regelmatig hier op bokt berichten als deze al langskomen bv. En er naast ons paardenmensen nog heel veel andere mensen zijn die met zulke ballonvaarders in de clinch komen te liggen zoals boeren enz. Ik vraag me af in hoeverre er nog een toekomst is voor deze hobby, hoe mooi het dan ook mag zijn om zo'n ballon door de lucht te zien gaan of er zelf een te vliegen of.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:22

Ik heb ook wel moeite met de luchtballonnen. Gelukkig is het hier voor de paarden goed afgelopen. Het zal idd erg mooi zijn om een tochtje te doen, maar idd ze landen waar de lucht hen naartoe voert en daar is NL idd veel te vol voor. Regelmatig komt er één hier laag over het huis en land en de paarden zijn dan al in de stress, ze horen het gas en het komt soms erg dichtbij. Laat staan dat ze in ons land zouden landen. Het levert anderen problemen op en daar heb ik wel moeite mee. Dit weekend was hier zo'n truck toch voor geestelijk gehandicapten. Op zich mooi, maar ik woon direct aan de route. Geen info dat die toch hier zou komen, en dan ineens komt er een stoet (lees de hele middag) langs al claxonerend. Eén van onze pony's volledig over de zeik en naar binnen gehaald. Maar heb daar toch moeite mee, hij heeft een draad gesloopt, maar gelukkig geen schade aan de pony. Waarom zo veel lawaai gewoon op straat, waarom geen briefje in de bus van aanwonenden.. Heb een hekel aan die dingen die niet te voorspellen zijn en je voor de dieren wel hinder van hebt. Vuurwerk op 1 januari houd je rekening mee, dit lukt niet. Voor mij hoeven de luchtballonnen dan ook niet zo nodig gezien van mijn kant als paardenbezitter.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:57

Als ik als eigenaar in de buurt was geweest dan was ik naar ze toegekomen met een heel groot mes en had ik die even in hun ballon gezet, dan kunnen ze hem ook niet weer oplaten. Ook nog doodleuk de ballon leeg laten lopen terwijl de witte pony echt bijna door het hek knalde toen ze hem neerzetten. Echt dit soort mensen verdienen het niet om een ballonvaarder te zijn. :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:24

Je weet de omstandigheden niet , je kan wel gaan speculeren maar kan er niet bij dat een ballonvaarder dit met opzet doet . De ballon snel leeg laten lopen is vrij simpel , eenmaal touwtje getrokken en de chute eruit loopt ie leeg. Optie dan is de brander gebruiken om hem erin te houden , maar dat was nu ook niet mogelijk . Je kan niet direct de mand uit dan schiet ie omhoog (in dit geval nog rampzaliger) , gewoon een heel vervelende samenloop van omstandigheden . Je weet niet wat er speelde , gas op lijkt mij niet ik gok dat de wind wegviel

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:57

En dan staat er ook nog "uw toekomst"op de ballon die bijna bovenop de paardjes ligt.....

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:58

Hier in de buurt een aantal jaren terug een ballonvaarder uit de mand gevallen en de ballon op drift met de rest van de mensen er nog in. Een andere ballonvaarder heeft telefonisch de mensen voorzien van hulp en aan de grond gekregen........... Er gebeurt nog wel eens wat mee.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:22

Hier exact hetzelfde gehad. Echter was de ballon geel met een grote smiley kop er op met bril. Hoorde geluid achter een bomenrij en heb direct met hulp de paarden binnen gezet. Kort daarop kwam het ding over de bomen en landde precies op de hoek van de wei waar de paarden liepen. Die smiley ging flink heen en weer bij de landing. Moet er niet aan denken dat we te laat zouden zijn geweest met binnen halen. Mafkezen!

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:27

Dit moet toch gewoon verboden worden. Of het moet in ieder geval mogelijk worden om een schade claim in te dienen. Hoe wil deze manegehouder nog veilig kinderen leren paardrijden op deze misschien wel voor het leven getraumatiseerde pony’s?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 19:40

Hij is gewoon bij gebouwen en kleine houten omheinde paddockjes gaan landen.. die is gek .. de meesten waren door de hekken heen gegaan valt nog mee alleen maar twee...

Wat een idioot.. je kan ook weer omhoog gaan en verder op Landen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:27

Blijkbaar is NL en BE gewoon te klein voor dit soort dingen.
Verbieden dan maar?

Als ik het zo lees in de commentaren moet je nog zien dat je dit soort geintjes niet bij de verkeerde moet uithalen, iets met recht in eigen hand nemen?

Wat ik ergens nog begrijpen kan ook, het zullen je paarden maar zijn :(

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:37

Ik geloof niet dat de piloot dit met opzet heeft gedaan, maar als dit soort dingen net zo vaak met vliegtuigen gebeurd, denk ik dat er niet lang meer met vliegtuigen wordt gevlogen. Daarmee wil ik zeggen dit gebeurd toch echt te vaak wordt alleen niet zo vaak zo vastgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 22:08

Word hier selectief gelezen en met alleen maar kwaad , je kan lullen als brugman.

Gevonden welk bedrijf het is , geloof niet dat ze het met opzet gedaan hebben

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 22:17

Zou graag willen lezen wat de ballonpiloot er toe bracht hier te landen.

Doodeng voor de pony's, voor 't zelfde geld hadden ze zichzelf verwond. Maar een ballonvlucht is wel gaaf.

Jammer dat Nederland steeds voller wordt gebouwd waardoor er nauwelijks meer uitwijkmogelijkheden voor ballonnen zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:34

Arme dieren. Vooral die twee kleine ukkies vooraan. Het moeilijke hieraan is dat er geen directe schade is. Maar de schade op termijn, mogelijk in ieder geval twee pony's die niet meer inzetbaar zijn in de ponylessen of buitenritten, dat komt er pas later uit als zich een situatie voordoet waarbij dit trauma weer naar boven komt. En op lange termijn verhalen op dit bedrijf gaat niet werken.

Ik heb niets tegen ballonvluchten, lijkt me mega-eng en mega-gaaf tegelijkertijd. Maar een ballon is niet te sturen. Het hangt van de wind af waarheen je geblazen wordt. In een dichtbevolkt land als NL en BE vind ik het niet verantwoord.

Ballonnen mogen volgens de wet overal landen. Officieel moet de volgauto toestemming vragen om op een terrein te mogen om de ballon op te halen. Hij moet daarvoor 100 euro betalen. Er zijn zat boeren die geen toestemming geven. Dan moet de ballon weer opstijgen en elders landen.

Ik heb nog even gezocht hoe vaak mislukte landingen voorkomen, maar in de ballonvaart wordt een mislukte landing alleen een ongeluk genoemd als er gewonden of doden zijn gevallen bij mensen. Er gebeuren zo'n 14 ongelukken per jaar. Het aantal mislukte landingen is heel veel groter, alleen noemen de ballonvaarder dat geen mislukte landingen, omdat zij het recht hebben overal te landen.

Een gemeente kan overigens wel landingen verbieden. Dus een gemeente met veel paarden en koeien zou er denk ik wel goed aan doen, landingen te verbieden.