Boetes geëist vanwege illegale handel in ontwormingsmiddelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfann4

Re: Boetes geëist vanwege illegale handel in ontwormingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 00:32

Ik doe niet aan mestonderzoek en bestel mijn wormkuren ook in het buitenland. Ik ontworm 2-3 keer per jaar met verschillende stoffen. Ik kreeg bij de DA elke keer dezelfde kuur mee die ook nog eens veel duurder was dan in het buitenland. Nu bestel ik daar voor een heel jaar en ben ik van het hele gezeur af.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:11

Paardenfann4 schreef:
Ik doe niet aan mestonderzoek en bestel mijn wormkuren ook in het buitenland. Ik ontworm 2-3 keer per jaar met verschillende stoffen. Ik kreeg bij de DA elke keer dezelfde kuur mee die ook nog eens veel duurder was dan in het buitenland. Nu bestel ik daar voor een heel jaar en ben ik van het hele gezeur af.

Zo deed ik het ook toen ik nog paarden had.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:35

Er is niets voor niets resistentie ontstaan voor zo veel middelen. Door vaak te ontwormen gaat het ontwikkelen van resistentie veel sneller. Op die manier hebben dierenartsen straks geen middelen meer om een zware wormbesmetting te behandelen. Dus blind meerdere keren per jaar ontwormen is gewoon onverstandig.

Dat heet voortschrijdend inzicht!

Elk paard heeft van nature wormen. Die wormen worden pas een probleem als het er te veel worden en het immuunsysteem niet in orde is.

Heel vroeger werd alleen ontwormd als het paard er zichtbaar last van had. Pas veel later is het preventief ontwormen er in gekomen.

Te vaak en met te lage dosering ontwormen heeft het proces versneld.

En als je verder niets doet om de wormdruk laag te houden, dus mest laten liggen of uitslepen met nat weer, verse besmette mest over het land uitrijden en daar gelijk de paarden weer lekker op laten grazen, veel paarden op steeds hetzelfde stuk en nooit wisselen met hooien/rust en/of andere diersoorten, dan is het dweilen met de kraan open...

Ontwormen is leeftijd van het paard en wormsoort specifiek en moet qua dosering goed kloppen. Je paard met regelmaat op de weegbrug zetten en (laten) wegen is belangrijk om goed te kunnen doseren.

Ik vind het wel van het zotte dat je wanneer je maar zo weinig ontwormd en je dan 1x per jaar preventief ontwormd tegen o.a. horzellarven, en het is het verkeerde moment in het jaar om eitjes te vibden, dat zelfs dan nog moeilijk wordt gedaan dat je eerst mestonderzoek moet laten doen.

Maar ik snap wel dat dierenartsen moeten aantonen dat ze niet zomaar meer wat voorschrijven en ook goed dat ze het ontduiken van de receptplicht en illegale verkoop nu aan gaan pakken.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:16

Ik vraag me af of die resistentie komt door te vaak ontwormen of door onderdosering. Mestonderzoek is gewoon onbetrouwbaar daarom vind ik het noodzakelijk om mijn paarden minimaal 2x per jaar met verschillende stoffen te ontwormen. In het najaar komen er altijd dode horzellarven uit dus dat is geen overbodige luxe. Mestonderzoek daarop is zinloos want dat is niet in de mest terug te vinden. Dan zou mijn paard dus de hele winter met een maag vol larven moeten rondlopen. Dat gaat dus niet gebeuren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:38

Wormonderzoek zal vast wel betrouwbaar zijn, maar dan moet je het elke maand laten doen en niet 2x per jaar. Misschien zelf een keer met slechts een paar weken er tussen.

Ik vind het niet fijn werken in elk geval. Het is heel dierenarts afhankelijk hoe er mee om gegaan wordt. En er zijn al veel paarden de dupe geweest van een wormbesmetting die met het onderzoek (nog) niet te zien was.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:43

Jessix schreef:
Wormonderzoek zal vast wel betrouwbaar zijn, maar dan moet je het elke maand laten doen en niet 2x per jaar. Misschien zelf een keer met slechts een paar weken er tussen.

Ik vind het niet fijn werken in elk geval. Het is heel dierenarts afhankelijk hoe er mee om gegaan wordt. En er zijn al veel paarden de dupe geweest van een wormbesmetting die met het onderzoek (nog) niet te zien was.

En dat is precies wat ik in het aanverwante topic ook vroeg.

De wormen die je kunt zien in de mest, hebben diverse cycli. Zit je er naast, heb je een vals negatieve uitslag. Daarom werkt één mestbal per keer ook niet en zul je van minimaal van T=3 (in een korte periode) moeten testen. Maar dat wordt dan weer nergens geadviseerd en geleerd. -O-

Want goed uitgevoerd mestonderzoek is heel betrouwbaar maar net zo kostbaar. :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:26

Magda_90 ik heb zelf een cursus mestonderzoek gedaan en daar wordt het je wel degelijk geleerd.
Net als vele denken/zeggen (ook da's) dat je niet meer hoeft te ontwormen, want dat is ook niet waar. Want niet alles is immers zichtbaar in een mestonderzoek. Advies is sws om 2x per jaar te ontwormen, preventief, naast mestonderzoek (zelf test ik maandelijks de mest van mijn paardje, twijfel ik of ik in de goede cyclus zit dan doe ik het wat vaker).
Daarnaast is een goed mest beleid erg belangrijk. Als ik soms zie hoeveel mest er op de weide's ligt, dat is niet van 1 dag zeg maar.
Infectie druk is op de weide hoger dan op zand overigens.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:33

Dat is mooi dat er eindelijk verandering in komt. En inderdaad je zult toch iets moeten doen met diegene die je überhaupt niet zult zien in de mest.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:31

Magda het is gewoon jammer dat er nog steeds da's zijn die het niet lijken te snappen, en eigenlijk zijn doorgeslagen in het feit "alleen ontwormen als er een hoge epg waarde is".
Maar wat ik ook al vaker heb gezien is dat de mest bij menig da niet op de juiste manier bewaard word voordat er een mestonderzoek uitgevoerd word. Bv al niet eens gekoeld bewaard.
Lintworm zie je eigenlijk bijna nooit terug, of de besmetting moet al echt heel hoog zijn, ingekapselde wormen/larven etc.
Vele beweren dat je bv geen bloedworm vind in een mestonderzoek. Nou dat is juist degene die je het makkelijkste terug vind. Je kan alleen geen verschil zien of het om de kleine of grote gaat (ei is namelijk exact hetzelfde).