Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cowboy55 schreef:Ayasha schreef:Om die uitspraak alleen al zou hij een verbod moeten krijgen voor het verder uit oefenen van een beroep met dieren.
Misschien spreekt de man wel uit emotie van dat moment? Wat is het leven toch makkelijk van achter een toetsenbord he......
Cowboy55 schreef:Ayasha schreef:Om die uitspraak alleen al zou hij een verbod moeten krijgen voor het verder uit oefenen van een beroep met dieren.
Misschien spreekt de man wel uit emotie van dat moment? Wat is het leven toch makkelijk van achter een toetsenbord he......
Jenara schreef:poes schreef:Sneu voor hem ja. Maar bij 30 graden en meer wel toevallig altijd met dezelfde tinker in de brandende zon staan. Dat is vast een momentopname maar niettemin was het vorige zomer met dat enorm extreem weer gewoon niet meer leuk om naar te kijken. En Gent heeft gelijk: op termijn past dit gewoon niet meer in het straatbeeld.
Edit: en dat het in Brugge wel past: deze steden zijn absoluut niet te vergelijken. Brugge die een feeeriek sprookje is, maar net als Disneyland gewoon gerund wordt. Gent is een levende stad die meegaat met zijn tijd. Beide hebben hun charmes maar zullen gewoon anders evolueren.
Sorry, maar dat kan niet. Ik ben zelf koetsier in Gent en zodra er 30graden of meer voorspeld wordt nog maar, rijden we niet uit. De paarden werken ook maar maximum 2 dagen na elkaar en 4 dagen per week en we geven hen bij elke rit eten eten en drinken en koelen ze af als ze zweten. Daarbij staan we in de zomer onder stadshal in de schaduw.
En vervelend? Dat is nog heel zacht uitgedrukt ...
Mijn werk verdwijnt straks, zonder gegronde reden, mijn baas, Luc Claeys verliest zijn inkomen, zijn investeringen en zijn paarden, want die gaat hij niet meer kunnen blijven onderhouden. Ik verlies mijn opvangnet tijdens vakantieperiodes (ben zelfstandige, dus vakantie = geen inkomen, daarom klus ik in de het weekend en vakanties bij als koetsier)
De paarden krijgen nu een enkel ticketje slacht vrees ik zo ... want Luc betaalde met zijn inkomsten wel hun huisvesting en verzorging ...
Die dieren doen hun werk zo ongelooflijk graag, elke morgen als we vertrekken staan ze te trippelen van ongeduld en lopen altijd zo gezellig rond te kijken naar alles in de stad.
Vind het vreselijk dat er zo zonder overleg of kennis van zaken een éénzijdige beslissing wordt genomen die de job kost van tientallen mensen en 8 paarden ...
Gent is een authentieke, middeleeuwse stad, laat ons toch een paar tradities in ere houden, zeker als ze niets of niemand kwaad doen ... die paarden kennen een luxeleven en worden tip, top verzorgd.
krant schreef:Een drama voor de 55-jarige ondernemer én voor zijn drie oudste paarden, die hij “noodgedwongen naar het slachthuis” zal moeten brengen. “Nonsens”, zegt het paardenasiel.
Nog één zomer mag hij met zijn paarden door Gent hobbelen. Daarna moet Luc Claeys (55) een andere broodwinning zoeken. Dat blijkt vooral slecht nieuws voor zijn drie oudste paarden: die zal hij naar eigen zeggen laten slachten.
LEES OOK. Protest tegen stopzetting toeristische paardenkoetsen, Gaia: “Gent moet been stijf houden”
“Een emotionele beslissing, want mijn paarden zijn mijn kinderen. Maar ik kan niet anders door het plotse verbod”, zegt hij. “Ze zijn al twintig jaar (de gemiddelde pensioenleeftijd voor een koetspaard, nvdr.). Doorverkopen of wegschenken wil ik niet: te veel risico dat ze in slechte handen vallen. Dan doe ik ze liever naar het slachthuis. De opbrengst steek ik in mijn negen andere paarden. Ook die moet ik kunnen blijven voederen. ”
Oude dag in de wei
Logisch, vindt Mark Wentein van vzw De Brugse Koetsiers. “Twintig jaar is voor een paard even oud als tachtig jaar voor een mens: niemand zal het nog kopen. Slachten is de enige manier om nog wat inkomsten te genereren. Paarden zijn gewoontedieren: die verkas je niet zomaar. Bovendien kosten ze handenvol geld. ”
DeMolenhoek schreef:Ik vind het juist een nobele beslissing om de drie oudsten te laten slachten. 20 jaar en perfect bomproof. Kwestie gaan ze de handel in. Moet je op die leeftijd niet meer willen. Wie weet hoe hij er mee om gaat? Misschien werken ze nog maar 2 keer per week en houd ze dat fit, maar is 3 x per week al te veel voor hun. Dan hou ik liever de controle en slacht ik ze.
Jenara schreef:Als de koetsen het "begin" zijn, is een verbod op paardrijden een logisch gevolg en verder doorgedacht zelfs überhaupt het bezit van dieren.
Meestal is er maar 1 motief en dat is dat er iemand niet snel genoeg rijk van wordt.poes schreef:We hebben de elektrische wandelwagentjes die veel beter integreren in de drukte. De binnenstad is autoluw maar wel druk.
Bovendien gaat het om toeristen én inwoners. Wij willen geen tweede Brugge dat een spookstad lijkt. Door overmatig toeristische dingen te weren slaag je daar goed in vind ik zelf.
Weet je hoeveel koetsen je tegenkomt als je door Brugge wandelt? Precies alsof er elke minuut er een koets rondnje oren vliegt met wat jij zegt.