Gent verbiedt toeristische paardenkoetsen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Gent verbiedt toeristische paardenkoetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:54

Er is jaren geleden al eens een Bokttopic over paardenkoetsjes geweest. Bokkers die er geweest waren vertelden dat de paarden in West- en Midden-Europa het goed hadden, maar die in Egypte niet.In Rome zijn ze nu verboden omdat er in het drukke verkeer veel ongelukken mee gebeurden.In Krakau lopen ze in de verkeersvrije historische binnenstad.Geen enkele reden om ze daar te verbieden. Volgens Jenara is er in de binnenstad van Gent ook geen verkeer meer behalve taxi's.En de paarden doen het graag,dus waarom niet.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:46

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:55

Om die uitspraak alleen al zou hij een verbod moeten krijgen voor het verder uit oefenen van een beroep met dieren. :r

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:56

Bizar, ik krijg mijn zin niet dus moeten ze maar dood. Arme dieren!
Genoeg mensen die ze gewoon een fijn thuis kunnen geven. Of hij maakt gebruik van het jaar om over nieuwe plannen te maken. Maar nee, maar meteen dreigen met slachthuis _-:(

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:57

Ayasha schreef:
Om die uitspraak alleen al zou hij een verbod moeten krijgen voor het verder uit oefenen van een beroep met dieren. :r

Misschien spreekt de man wel uit emotie van dat moment? Wat is het leven toch makkelijk van achter een toetsenbord he......

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:01

Belachelijk zo een reactie. Ik begrijp dat het hard is dat er zo een beslissing is gevallen maar aan de andere kant: moet een hele stad dan buigen omdat er 1 koetsier is? Als de meerderheid het niet vindt passen moeten ze toch maar voor die ene man het allemaal zo laten?

Hij heeft nog meer dan een jaar om een andere bestemming aan zijn bedrijf te geven. Als ondernemer zo kortzichtig in de rondte razen en zulke uitspraken te doen gaat echt niet helpen. Zeker niet als je grootkeels gaat roepen dat je je paarden dan maar naar de slacht doet. Makkelijk te verkopen juist tenzij er toch vanalles aan scheelt... Maar dan zouden ze al niet in de stad mogen lopen. Kan hij geen huifkartochten doen buiten Gent? Of misschien een menschool oprichten, of juist een bedrijf dat beginnende menners de kneepjes van het vak leert met zijn brave paarden of of of...

Jammer dat hij zich zo in een Calimero hoek duwt ipv eens flink te vloeken en een oplossing te zoeken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:02

Ik heb eerder het gevoel dat de uitspraak (als ze waar is, met de pers weet je nooit) gedaan is in de hoop de gemoederen te doen oplaaien zonder dat het misschien echt zo zal gebeuren, om de boel een beetje te manipuleren. Wat ik wel kan begrijpen trouwens.

Gelukkig zijn er nog nooit paarden gestorven door woorden alleen. Maar even afwachten.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:08

Cowboy55 schreef:
Ayasha schreef:

Misschien spreekt de man wel uit emotie van dat moment? Wat is het leven toch makkelijk van achter een toetsenbord he......

De uitspraak is ook al gedaan door een medewerker van hem hier in het topic..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:12

Furrow schreef:
Cowboy55 schreef:

De uitspraak is ook al gedaan door een medewerker van hem hier in het topic..

Misschien duurt 'emotie' langer dan een dag?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:17

Cowboy55 schreef:
Ayasha schreef:

Mijn leven is veel, maar makkelijk niet. Maar dreigen met gezonde dieren slachten is geen uitvlucht voor.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:04

Maar dat gaat toch alleen over de 3 oudsten en dat hij niet wil dat ze in verkeerde handen vallen? Gaan we dan ineens struikelen over slachten?

Als hij de 3 oudsten laat slachten, vallen ze zeker weten nooit meer in verkeerde handen, dus wat dat betreft heeft ie een punt hoor.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:13

Jenara schreef:
poes schreef:
Sneu voor hem ja. Maar bij 30 graden en meer wel toevallig altijd met dezelfde tinker in de brandende zon staan. Dat is vast een momentopname maar niettemin was het vorige zomer met dat enorm extreem weer gewoon niet meer leuk om naar te kijken. En Gent heeft gelijk: op termijn past dit gewoon niet meer in het straatbeeld.

Edit: en dat het in Brugge wel past: deze steden zijn absoluut niet te vergelijken. Brugge die een feeeriek sprookje is, maar net als Disneyland gewoon gerund wordt. Gent is een levende stad die meegaat met zijn tijd. Beide hebben hun charmes maar zullen gewoon anders evolueren.

Sorry, maar dat kan niet. Ik ben zelf koetsier in Gent en zodra er 30graden of meer voorspeld wordt nog maar, rijden we niet uit. De paarden werken ook maar maximum 2 dagen na elkaar en 4 dagen per week en we geven hen bij elke rit eten eten en drinken en koelen ze af als ze zweten. Daarbij staan we in de zomer onder stadshal in de schaduw.

En vervelend? Dat is nog heel zacht uitgedrukt ...
Mijn werk verdwijnt straks, zonder gegronde reden, mijn baas, Luc Claeys verliest zijn inkomen, zijn investeringen en zijn paarden, want die gaat hij niet meer kunnen blijven onderhouden. Ik verlies mijn opvangnet tijdens vakantieperiodes (ben zelfstandige, dus vakantie = geen inkomen, daarom klus ik in de het weekend en vakanties bij als koetsier)
De paarden krijgen nu een enkel ticketje slacht vrees ik zo ... want Luc betaalde met zijn inkomsten wel hun huisvesting en verzorging ...
Die dieren doen hun werk zo ongelooflijk graag, elke morgen als we vertrekken staan ze te trippelen van ongeduld en lopen altijd zo gezellig rond te kijken naar alles in de stad.
Vind het vreselijk dat er zo zonder overleg of kennis van zaken een éénzijdige beslissing wordt genomen die de job kost van tientallen mensen en 8 paarden ...

Gent is een authentieke, middeleeuwse stad, laat ons toch een paar tradities in ere houden, zeker als ze niets of niemand kwaad doen ... die paarden kennen een luxeleven en worden tip, top verzorgd.

Het is sneu, toch vind ik het een goeie zaak.

Het is niet echt ineens plotseling, jullie hebben toch nog de tijd om naar een andere oplossing te gaan zoeken/ kijken.

De paarden en de koetsen is toch niet het enigste manier om aan inkomen te kunnen komen voor jou als vangnet. Er zijn zoveel soorten toeristische banen.

Er wordt hier gelijk gezegd/ gedreigd dat het mogelijk enkeltje slacht gaat worden......

Ik denk dat er heus wel genoeg animo voor deze paarden zijn, mits ze braaf en gezond zijn en er zijn heus andere manieren om ermee te kunnen verdienen, er moet gewoon niet enkel naar het probleem gekeken worden maar naar de oplossingen en mogelijkheden.

Natuurlijk is het niet leuk voor jullie en de eigenaar, maar de tijden veranderen en er wordt veel meer naar het dierenwelzijn gekeken, dat ze niet gebruikt worden voor de toeristische doeleinden en dat hadden jullie een beetje kunnen zien aankomen en daarmee rekening kunnen houden. Dit speelt bijna overal.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:06

wwhhooo bokt, hij spreek alleen over zijn 3 oudste paarden:

krant schreef:
Een drama voor de 55-jarige ondernemer én voor zijn drie oudste paarden, die hij “noodgedwongen naar het slachthuis” zal moeten brengen. “Nonsens”, zegt het paardenasiel.
Nog één zomer mag hij met zijn paarden door Gent hobbelen. Daarna moet Luc Claeys (55) een andere broodwinning zoeken. Dat blijkt vooral slecht nieuws voor zijn drie oudste paarden: die zal hij naar eigen zeggen laten slachten.
LEES OOK. Protest tegen stopzetting toeristische paardenkoetsen, Gaia: “Gent moet been stijf houden”
“Een emotionele beslissing, want mijn paarden zijn mijn kinderen. Maar ik kan niet anders door het plotse verbod”, zegt hij. “Ze zijn al twintig jaar (de gemiddelde pensioenleeftijd voor een koetspaard, nvdr.). Doorverkopen of wegschenken wil ik niet: te veel risico dat ze in slechte handen vallen. Dan doe ik ze liever naar het slachthuis. De opbrengst steek ik in mijn negen andere paarden. Ook die moet ik kunnen blijven voederen. ”
Oude dag in de wei
Logisch, vindt Mark Wentein van vzw De Brugse Koetsiers. “Twintig jaar is voor een paard even oud als tachtig jaar voor een mens: niemand zal het nog kopen. Slachten is de enige manier om nog wat inkomsten te genereren. Paarden zijn gewoontedieren: die verkas je niet zomaar. Bovendien kosten ze handenvol geld. ”

Ik vind dat Bokt weer volledig respectloos Bokt is, de man is 55, wat moet hij doen? Ook een flexijob? Op 55 pas je niet zo makkelijk meer aan. Het zelfde voor zijn personeel. Ik wens die mensen echt veel sterkte toe. Ik ben zelf vaak in Gent en ga de paarden oprecht missen.
Als koetsjes niet meer mogen in de stad, dan kan je de lijn naar zoveel doortrekken. Ik ben zeker dat deze paarden het beter hadden dan het gemiddelde paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:16

Ik vind het juist een nobele beslissing om de drie oudsten te laten slachten. 20 jaar en perfect bomproof. Kwestie gaan ze de handel in. Moet je op die leeftijd niet meer willen. Wie weet hoe hij er mee om gaat? Misschien werken ze nog maar 2 keer per week en houd ze dat fit, maar is 3 x per week al te veel voor hun. Dan hou ik liever de controle en slacht ik ze.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:51

DeMolenhoek schreef:
Ik vind het juist een nobele beslissing om de drie oudsten te laten slachten. 20 jaar en perfect bomproof. Kwestie gaan ze de handel in. Moet je op die leeftijd niet meer willen. Wie weet hoe hij er mee om gaat? Misschien werken ze nog maar 2 keer per week en houd ze dat fit, maar is 3 x per week al te veel voor hun. Dan hou ik liever de controle en slacht ik ze.

dat. mee eens. dat is ook dierenliefde.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:01

De paarden werken nu maar 1 dag per week en dat houdt ze inderdaad fit ...
En dierenwelzijn ... medebokkers, er is zoveel écht dierenleed in de wereld, is de koetsen in Gent afschaffen dan echt de plaats om te "beginnen"? Die dieren hebben een heerlijk leven, ik ken veel sportpaarden die harder moeten werken en minder vrijheden kennen, en dat mag dan allemaal wel? Daarbij blijf ik herhalen, die paarden doen hun werk supergraag.

Wat betreft de stad geen juiste omgeving, ze hebben hoefijzers om hun voeten te beschermen, we zoeken schaduw op als het warm is, en zoals gezegd boven 30° rijden we niet uit, is het toch warm, doen we rustiger aan en nemen we meer rustpauzes en koelen we de paarden regelmatig af.
Alle koetsiers zijn stuk voor stuk paardenliefhebbers met ervaring, we weten heus wel hoe we met die dieren om moeten gaan. De stad is echt niet zo extreem druk, ja in de zomer lopen er veel toeristen. En klopt, paarden kunnen verkeer niet inschatten, daarom stuur je een koetsier mee. We hebben goede afspraken met de trams in Gent, nog nooit problemen mee gehad. De paarden staan tijdens hun pauzes gewoon te dutten of rond te kijken, geen enkel paard staat daar met stress of onrustig. Een aantal genieten ook echt van de aandacht die ze krijgen van de voorbijgangers.

Wat Luc zijn uitspraak betreft, dat was inderdaad niet zo tactvol, is inderdaad meer om reacties los te krijgen dat hij het echt meent, ik ken hem dus persoonlijk en hij ziet zijn dieren doodgraag. Op dit moment is hij en wij allemaal trouwens, wanhopig bezig om te proberen deze compleet éénzijdige beslissing die genomen werd zonder overleg aan te kaarten en om te keren. En dat zullen we blijven doen tot de laatste dag dat we werken.

Om een voorbeeld te geven hoe hij met zijn paarden inzit: Ik weet dat een aantal jaren terug een nieuw paard mee naar de stad ging als koetspaard, ging prima zo lang hij achter een andere koets aan kon lopen, van zodra hij alleen moest, blokkeerde hij. Paard werd niet geslagen of gedwongen, werd gewoon uit de stad gehaald en mocht een andere carriëre uit...
Er is trouwens helemaal geen meerderheid die dit beslist heeft, is inderdaad een politieke stunt naar aanleiding van de verkiezingen en dat je daarvoor mensen zonder broodwinning zet, zonder het op tafel te leggen en te bediscussiëren, vind ik not done.

Reguleer, controleer, strenge regels etc, zoveel je wil, doe maar, we zullen ons overal aan houden, maar pak niet zonder overleg iemand zijn job af ...

Ik zit zondag in ieder geval op post op mijn koets met opgeheven hoofd, zo spijtig dat mijn geweldige job moet ophouden na de zomer, blij dat ik ze toch heb mogen doen. Zal voor altijd een Koetsier van Gent zijn!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:09

Hoe sneu ook, dit gaat niet om enkelingen die idd hun broodwinning verliezen maar om een stad en dan maak je keuzes voor duizenden.

Ik vrees dat er altijd voor en tegenstanders zullen zijn. Sja en waar beginnen, het is wel een heel zichtbaar iets natuurlijk en wat dat betreft een prima punt om te ‘beginnen’.

Ik begrijp absoluut dat dit hard aankomt, zeker voor de uitbater.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:23

Dit gaat om een visie, die in doorgetrokken lijn het einde moet betekenen van alle werkende dieren:
politiehonden, blindegeleide-honden, sportpaarden, demonstraties met dieren, ... En als je dan echt wil inzetten op dierenwelzijn en het idee van "een dier inzetten voor menselijk plezier" wil aanpakken, gaat het verder door naar dierentuinen, huisdieren houden, manèges, recreatieve visvangst, jacht, en ga zo maar door.

Hierbij wordt nergens rekening gehouden met de meerwaarde die op deze manieren voor de dieren in kwestie worden gecreëerd, kortzichtig is een dierentuin een instantie die dieren opsluit, als je verder kijkt, houden ze diersoorten in stand en werken ze nauw samen met reservaten etc. Achter elke praktijk met dieren schuilen verdergaande zaken. Zo ook met onze koetsen ... mensen zien 8 paarden die koetsen met toeristen rondtrekken, maar zien niet dat het inkomen van Luc betaalt voor hectaren aan weilanden waar die paarden in alle rust "paard" kunnen zijn buiten die ene dag in de week dat ze werken. Hoeveel mensen kunnen vandaag met hun inkomen nog 8 paarden op eigen grond onderhouden met voldoende weidegang?

Dit gaat om de vrijheid om een job te kunnen kiezen met dieren, wat straks verboden zal zijn, gezien de trend van deze maatregel. En dat zal een impact hebben op het aantal dieren dat onderhouden kan worden.

Als dit straks niet eindigt met een verbod op sportief en recreatief paardrijden en mennen, dieren fokken, etc., is dit een futiele maatregel die 1 bedrijf viseert zonder grondige reden en visie.
Want wat is het verschil tussen een paard een dagje een koets laten trekken in een stad, of x aantal dagen per week een paard berijden en trainen in een zandbak.
Als de koetsen het "begin" zijn, is een verbod op paardrijden een logisch gevolg en verder doorgedacht zelfs überhaupt het bezit van dieren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:13

Ik denk zeker dat paardrijden en zeker de wedstrijdsport momenteel in de handjes mag knijpen dat het niet populair en gekend is bij de massa. Anders kwam er zeker bakken kritiek daar ben ik van overtuigd.

Veel van de dingen die jij noemt (jagen, visvangst) ben ik ook vierkant tegen. Dierentuin is een heel grijs gebied. Ik geloof wel in de educatieve waarde en behoud voor sommige soorten. Sommige zoo’s doen het ook erg goed voor hun dieren. Maar dat geldt niet voor elke zoo en zeker niet voor elke diersoort.

Dus wat dat betreft ben ik het met je eens dat er nog zaken zijn die kritisch bekeken moeten worden hoor.

Overigens vind ik ook dat paarden buiten moeten kunnen in groep. Ik vind mezelf dus zeker niet hypocriet. Niet perfect ook niet.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:55

Kritisch bekijken ben ik het volledig mee eens!
Ik ben absoluut voor een betere bewustwording rondom dierenwelzijn en de noden van een dier centraal zetten, ik geloof alleen niet dat dit betekent dat bepaalde praktijken of jobs voor dieren moeten afgeschaft worden, je blijft namelijk wijselijk stil over de politiehonden en blinde-geleide honden die ik opnoemde, ik kan me namelijk niet inbeelden dat je daar ook tegen bent? Maar is dat niet gelijk getrokken met het koetswerk?
Als blijkt dat een praktijk op zich totaal niet schadelijk is voor het dier in kwestie en ze prima verzorgd worden en een prima leven hebben, zie ik niet in waarom een verbod nodig zou zijn.

Niemand van de stad Gent of het bestuur heeft de moeite genomen om eens een dag met de koetsen en het leven van de paarden mee te maken, tot dat gebeurt en er effectief bewijzen worden gevonden dat de dieren ongelukkig zouden worden of schade zouden ondervinden door hun werk, blijf ik achter de koetsen van Gent staan en zal ik mee blijven vechten voor het behoud ervan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:03

Politiehonden sta ik niet echt achter nee. Blinde geleide honden wel omdat ik denk dat voor die dieren het echt veel voldoening geeft om te helpen. Denk overigens dat veel politiehonden hun werk graag doen, alleen vind ik het risico niet min. Maar ik ken die stiel niet genoeg om dat echt goed te beoordelen.

Ik snap je punt echt wel maar ik vrees dat ik niettemin bij het mijne blijf.

Overigens ken ik wat koetsiers uit Brugge/Oostende. Mss kun of wil je daar later aan de slag? Met de trein goed te bereiken.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 05:11

Jenara schreef:
Als de koetsen het "begin" zijn, is een verbod op paardrijden een logisch gevolg en verder doorgedacht zelfs überhaupt het bezit van dieren.

Deze gedachte maakt me ook erg bang. Ik denk dat dit ook een logisch gevolg is, want met een koetsje rondrijden mag niet wegens dierenwelzijn? dan zal de rest toch snel volgen. Ik ken 100 dingen die in mijn ogen veel erger zijn dan een koets in de stad. Maar door de politiek beschermd want daar is geld met te verdienen. Ik vrees dat het stadsbestuur niet genoeg inkomen had door de koetsen ;-) Meestal is er maar 1 motief en dat is dat er iemand niet snel genoeg rijk van wordt.
Deze zaken worden allemaal beslist door "dierenliefhebbers" die geen enkel idee hebben hoe je een paard een eerlijk leven geeft.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 05:20

Toen ik het interview met de betrokken schepen hoorde op radio1, werd dierenwelzijn eigenlijk bijna niet genoemd, dat was niet de hoofdreden.
Het ging op het imago van de stad. Dat de koetsen niet zouden passen in het beeld wat men van Gent wilt ophangen om toeristen aan te trekken. Dat het een soort attractie is die volgens hem niet bij het Gent van morgen past.

Ik vond het een heel vaag interview. De kaart van het dierenwelzijn werd bijna niet getrokken.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 06:13

In antwerpen als ik het goed herinner is het ook niet gestopt om dierenwelzijn maar ind geen tourist trap willen hebben of straatbeeld.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:20

poes schreef:
We hebben de elektrische wandelwagentjes die veel beter integreren in de drukte. De binnenstad is autoluw maar wel druk.

Bovendien gaat het om toeristen én inwoners. Wij willen geen tweede Brugge dat een spookstad lijkt. Door overmatig toeristische dingen te weren slaag je daar goed in vind ik zelf.

Overdrijven is ook een vak hoor. ;) Weet je hoeveel koetsen je tegenkomt als je door Brugge wandelt? Precies alsof er elke minuut er een koets rondnje oren vliegt met wat jij zegt.