LindyH schreef:Ik vind haar uitspraken, wat betreft dit onderwerp, inderdaad ondeskundig. Zoals in het artikel staat, zou van Dierendonck alles over paarden weten, daar ben ik het totaal niet mee eens. Alsmede haar uitspraak dat je stress, aan de buitenkant van een paard, niet kunt zien. Dikke onzin. Wellicht een soort van freeze reactie, maar dat zou van Dierendonck ook moeten weten en benoemen.Machteld van Dierendonck ondeskundig noemen gaat wel heel erg ver. Naar mijn idee is zij de grootste deskundige op het gebied van paardengedrag in Nederland, ook fysiologisch.
Wat ze zegt is dat je het gewoon kunt meten of, en in welke mate, een paard stress ervaart. Laten we dat gewoon doen bij dat vuur, dan zullen we het zien. Zou best kunnen dat het heel erg meevalt.
Het zou wel breed opgezet moeten zijn, dus ook met metingen van de paarden in rust, tijdens een show zonder vuur, en tijdens een show met vuur.
Stress inwendig meten zou een goede optie zijn, al zal dit ook per paard verschillen en ik denk, juist binnen deze context, dat ze specifieke paarden kiezen. Dus geheel representatief lijkt het me niet.
door de fysieke activiteit = hogere hartslag krijg je namelijk sowieso minder variabiliteit.

verhoogt de hartslag aanzienlijk weet je dat het veel innerlijke onrust geeft in vgl met de routine zonder vuur