Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
IsabelleN schreef:@ Nies, handig, een plaatje is wel zo duidelijk!
Geluiddempen doen oordoppen niet, ze fixeren de beweeglijke spieren maar sluiten de gehoorgang niet af. Dan moet je met een volgestopt orenmutsje aan de gang; dat is dan bij dressuur en springen nogaleens aan de orde![]()
Wel opletten: er is verschil tussen de aangespannen sport (mennen in het algemeen) en de tuigpaarden"sport". De tuigers zijn showers, uitsluitend hun gangen en houding worden beoordeeld.
Rivano schreef:SophievdV schreef:Even een kanttekening: lang niet ieder tuigpaard wordt met een opzet gereden.
Precies. Het is dus niet noodzakelijk om met een tuigpaard te kunnen tuigen. Zijn genoeg aangespannen combinaties, met en zonder tuigers ervoor, die prachtig de baan door gaan. Allemaal op eigen vakmanschap.

IsabelleN schreef:Ik bedoel dat tuigpaardensport uitsluitend op houding en gangen beoordeeld wordt Sophie, bij mennen of 'tuigen' moet er een bijkomende prestatie geleverd worden en zijn houding + gangen een onderdeel daarvan.
Waarschijnlijk weten veel Bokkers weinig of niks van de tuigpaard'sport' en denken ze zoals zovelen: paard + karretjes = 1 pot nat
LadyUrsy schreef:Zonder ook maar een beetje verstand te hebben van tuigpaarden en de wereld eromheen denk ik dat het een hele domme beslissing is. Het dierwelzijn is zo belangrijk geworden dat als de KNHS hier niet tegenin komt het andere organisaties wel gaan doen. Zoals bijvoorbeeld met de stroomband bij honden, er komt dan gewoon een onherroepelijk verbod. Volgens mij zijn ze beter af als ze het met elkaar als paardensport liefhebbers kunnen regelen.
stoffel schreef:Er is een rapport bij de Knhs dat deze hulpmiddelen geen nadelige invloed hebben op het dierenwelzijn. Dit rapport gooit de Knhs gemakshalve even over boord. Om gemakkelijk te kunnen scoren op dit punt. De zeer kleine groep tuigpaard rijders wordt hier gewoon geofferd voor eer en glorie van de Knhs. Zij lopen hierbij hun eigen deskundigen voorbij en doen net waar ze zin in hebben. Laat dit een waarschuwing zijn voor alle Knhs leden, we hebben geen moer te vertellen daar in Ermelo.
Benzz schreef:LadyUrsy schreef:Zonder ook maar een beetje verstand te hebben van tuigpaarden en de wereld eromheen denk ik dat het een hele domme beslissing is. Het dierwelzijn is zo belangrijk geworden dat als de KNHS hier niet tegenin komt het andere organisaties wel gaan doen. Zoals bijvoorbeeld met de stroomband bij honden, er komt dan gewoon een onherroepelijk verbod. Volgens mij zijn ze beter af als ze het met elkaar als paardensport liefhebbers kunnen regelen.
De afsplitsing komt er omdat de KNHS juist tegen dit in is gegaan, en dat doen ze al enkele jaren, want dit gezeik over dit onderwerp is niet van gisteren.
Tuigpaardrijders blijven angstvallig achter hun gewoontes hangen en dat lijkt mij verre van slim.
Edit: SToffel, prima dat er een rapport is dat het geen mishandeling is, maar daar gaat het niet om. De publieke opinie gaat steeds meer gelden en dat is wel belangrijk voor de KNHS. Want als ze niet stoppen met opzetten en oordoppen trekken de dierenactivisten wel een keer aan de bel. Terecht of onterecht.......
alice0cullen schreef:Mijn paard heeft voor de kar gestaan met opzet en ik heb er toen echt een kluif aangehad om die uiteindelijk weer goed te krijgen. Ze wel zakken maar kende dit gewoon niet, ook niet onder het zadel.
Kon alleen maar lopen met een dikke ondernek en weggedrukte rug. Heeft me zeker een jaar gekost voor die uberhaupt een ander bewegingspatroon erin te krijgen en dit was met hulp van een osteopaat en fysio.
Paard had gewoonweg nooit geleerd om op eigen benen te lopen. Dus om te zeggen dat een opzet geen kwaad kan vind ik eigenlijk raar. Dacht ook eigenlijk dat dit heel ouderwets was tegenwoordig.
NenaC schreef:het zegt ook wel iets over de knhs, dat ze blijkbaar niet in staat zijn om als bruggenbouwer te functioneren en het aspect welzijn aan haar eigen leden te communiceren en ze aan boord te houden. gemiste kans voor alle partijen dit. jammer.
. Daarnaast zijn er bepaalde optuigingen verboden.
ruitje schreef:Wij vallen niet onder de KNHS, onze bond is wel actief bezig met dierenwelzijn.
Zo is zweepgebruik op dit moment bij een aantal wedstrijden verboden, die mag niet meer mee de kar op. Daarnaast zijn er bepaalde optuigingen verboden.
Zou dus niet graag willen dat mensen denken dat onze bond er hetzelfde in staat als de bond in dit bericht
ruitje schreef:Wij vallen niet onder de KNHS, onze bond is wel actief bezig met dierenwelzijn.
Zo is zweepgebruik op dit moment bij een aantal wedstrijden verboden, die mag niet meer mee de kar op. Daarnaast zijn er bepaalde optuigingen verboden.
Zou dus niet graag willen dat mensen denken dat onze bond er hetzelfde in staat als de bond in dit bericht
Nibbit schreef:Uit nieuwsgierigheid even gegoogeld op afbeeldingen, maar bij veel van de resultaten is geen opzet te zien.
Is het standaard in de tuig-wedstrijden?
En dan nog heel wat anders; gaan ze ook kijken naar de dravers, daar hangt vaak ook nogal wat in en aan...
alice0cullen schreef:Mijn paard heeft voor de kar gestaan met opzet en ik heb er toen echt een kluif aangehad om die uiteindelijk weer goed te krijgen. Ze wel zakken maar kende dit gewoon niet, ook niet onder het zadel.
Kon alleen maar lopen met een dikke ondernek en weggedrukte rug. Heeft me zeker een jaar gekost voor die uberhaupt een ander bewegingspatroon erin te krijgen en dit was met hulp van een osteopaat en fysio.
Paard had gewoonweg nooit geleerd om op eigen benen te lopen. Dus om te zeggen dat een opzet geen kwaad kan vind ik eigenlijk raar. Dacht ook eigenlijk dat dit heel ouderwets was tegenwoordig.
Benzz schreef:LadyUrsy schreef:Zonder ook maar een beetje verstand te hebben van tuigpaarden en de wereld eromheen denk ik dat het een hele domme beslissing is. Het dierwelzijn is zo belangrijk geworden dat als de KNHS hier niet tegenin komt het andere organisaties wel gaan doen. Zoals bijvoorbeeld met de stroomband bij honden, er komt dan gewoon een onherroepelijk verbod. Volgens mij zijn ze beter af als ze het met elkaar als paardensport liefhebbers kunnen regelen.
De afsplitsing komt er omdat de KNHS juist tegen dit in is gegaan, en dat doen ze al enkele jaren, want dit gezeik over dit onderwerp is niet van gisteren.
Tuigpaardrijders blijven angstvallig achter hun gewoontes hangen en dat lijkt mij verre van slim.
Edit: SToffel, prima dat er een rapport is dat het geen mishandeling is, maar daar gaat het niet om. De publieke opinie gaat steeds meer gelden en dat is wel belangrijk voor de KNHS. Want als ze niet stoppen met opzetten en oordoppen trekken de dierenactivisten wel een keer aan de bel. Terecht of onterecht.......
alice0cullen schreef:Maar dan ben ik oprecht benieuwd als leek, wat die paar minuten in de training thuis met opzet dan voor waarde hebben?
Janine1990 schreef:Benzz schreef:
En dat wil de KNHS terecht voor zijn, want die gevolgen gaan vele malen groter zijn dan het niet meer kunnen/mogen gebruiken van een opzet.