GD waarschuwt paardenhouders voor atypische myopathie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:08

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:11

Voor zover ik weet kan het schimmeltje ook dodelijk zijn...imo aantal zaailingen eten en hoeveelheid gifstof erin

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:41

Het is geen schimmeltje hoor, Hypoglycine A is de stof die in vrijwel alle Gewone Esdoorns is gevonden. Die gifstof is verantwoordelijk voor AM. De hoogste concentratie is destijds gemeten in de zaden, maar ook in de zaailingen is een hoge concentratie ( gemiddeld genomen) gevonden, net als in blad dat van de bomen gevallen was.

Het advies is nu om het gras te maaien waar de zaailingen in staan en het afval weg te halen. Niet op de mesthoop doen, niet als hooi of voordroog verwerken, verbranden of in de grijze bak doen. Dan zouden paarden daarna wel weer op de "besmette" stukken kunnen lopen. Ik zou daarna nog steeds wel in de gaten houden of er niets opnieuw opkomt, zaden kunnen voor zover ik weet best lang overleven voordat ze overgaan tot zaailing worden.

Cemlys

Re: GD waarschuwt paardenhouders voor atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:01

Het zijn er dit jaar zo ontzettend veel. Vorig jaar een stuk laten maken door een koeienboer en lijkt erop dat dit dit jaar weer gaat gebeuren. Teveel om met de hand te doen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:46

Met zo'n droog jaar als vorig jaar zullen de Esdoorns gedacht hebben extra zaden aan te moeten maken zeg maar, door die droogte zijn er ook weinig zaden verregend, waardoor ze met flinke wind lekker ver verspreid konden worden en dus nu veel zaailingen kunnen geven. Met minder wind blijven ze natuurlijk dichter bij de oorspronkelijke boom/bomen, balen als je ermee te maken hebt hoor!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:20

Jet schreef:
Met zo'n droog jaar als vorig jaar zullen de Esdoorns gedacht hebben extra zaden aan te moeten maken zeg maar, door die droogte zijn er ook weinig zaden verregend, waardoor ze met flinke wind lekker ver verspreid konden worden en dus nu veel zaailingen kunnen geven. Met minder wind blijven ze natuurlijk dichter bij de oorspronkelijke boom/bomen, balen als je ermee te maken hebt hoor!

Het zal me niet verbazen dat het inderdaad met de droogte van afgelopen zomer te maken heeft dat er veel meer zaailingen te vinden zijn. Meestal haal ik een paar honderd zaailingen uit onze achterste wei. Gisteren ben ik 1,5 uur bezig geweest met verzamelen en had een 20 liter emmer vol. Ik heb er dit jaar duizenden in de wei zitten :(

Ik vermoed nog een uurtje of 3 en dan heb ik ze eruit maar jeemig wat een klus :(

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:23

Ik zag er ook heel veel. 2 jaar terug laten spuiten tegen de zaailingen en ander onkruid maar was eigenlijk niet van plan weer gif te laten spuiten. Dus dat wordt in etappes met emmer en handschoenen aan onkruid trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:39

Ik kan het niet heel duidelijk vinden dus vandaar mijn vraag even.

Hoe schadelijk is zo'n zaailing als het in het hooi zit? Ik weet niet precies waar de balen weg komen dus geen idee of het er in zit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:10

Schijnen ook nog schadelijk te zijn gedroogd

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:10

Gedroogd net zo schadelijk voor zover ik weet

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:11

Myrthe3 schreef:
Ik kan het niet heel duidelijk vinden dus vandaar mijn vraag even.

Hoe schadelijk is zo'n zaailing als het in het hooi zit? Ik weet niet precies waar de balen weg komen dus geen idee of het er in zit.

Ik lees overal dat het zijn gif houdt wanneer het gedroogd is.. je kunt het maaien en het maaisel weggooien. Dus wel ellendig als het in het hooi zit!
Hier zijn veel mensen tegen gif spuiten. Maar ons ‘hooiland’ wordt elk voorjaar gespoten en daar ben ik toch blij om.

Ik heb gister ook weer een emmer zaailingen verwijdert.. die krengen blijven maar opkomen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:47

Hier is er nu kunstmest overgegaan. Over een week anderhalf wordt alles gemaaid en geruimd. Daarna nog even weer laten bijkomen en dan kunnen ze er op

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:56

Wij hebben veldesdoorns staan, maar ik wil toch graag helemaal zeker weten dat ze de giftige stof niet bevatten. Heeft een van jullie wel eens laten testen bij GD?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:01

Er werd destijds getest bij de Universiteit van Wageningen, ik zou niet weten of de GD dat ook kan testen.

Maar dit is wel een heel duidelijk artikel: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/w ... rnsoorten/ .
En daar staat duidelijk in dat de Veldesdoorn niet giftig voor paarden is.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:03

De hovenier zegt dat het veldesdoorn is, maar vanwege de gekartelde rand denk ik (met dank aan bokt) toch aan gewone esdoorn..
Afbeelding

Op de site van GD staat dat je er kunt testen:
Bij GD kunnen giftige planten botanisch (macroscopisch) worden onderzocht.

https://www.gddiergezondheid.nl/actueel ... -myopathie

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:20

Daar kunnen ze voor zover ik begrijp de soort boom mee aantonen. Niet of er Hypoglycine A in zit. Dan kan je dus wel je blad insturen om te weten te komen welke Esdoorn het is, maar ze kunnen niet op de giftigheid zelf testen.

Dat blad dat jij laat zien op de foto geeft mij ook het idee dat het de Gewone Esdoorn is en dus wel gevaarlijk voor paarden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:42

Gistermiddag heb ik voor de 4e middag zaailingen uit de wei getrokken. Het enge is dat waar ik eerder al geweest was er toch weer best nog wel een aantal opgekomen waren. Ik vind ook hier en daar nog zaadjes die nog niet ontkiemd zijn. Om die reden vraag ik me af of alleen de wei uitmaaien en het maaisel verwijderen zoals sommigen doen wel afdoende is? Misschien dat het dit jaar extreem is met de zaailingen maar voorlopig blijf ik het bewuste stuk weiland zeer regelmatig controleren en komen de paarden er nog niet op.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:34

Jet schreef:
Daar kunnen ze voor zover ik begrijp de soort boom mee aantonen. Niet of er Hypoglycine A in zit. Dan kan je dus wel je blad insturen om te weten te komen welke Esdoorn het is, maar ze kunnen niet op de giftigheid zelf testen.

Dat blad dat jij laat zien op de foto geeft mij ook het idee dat het de Gewone Esdoorn is en dus wel gevaarlijk voor paarden.

Ik heb antwoord van de GD:

Het meten van hypoglycine A is niet mogelijk bij ons, maar wel bij het RIKILT in Wageningen.
Als particulier kunt u niet insturen bij het RIKILT, maar wel via uw dierenartspraktijk.
De kosten zijn behoorlijk, u komt al gauw uit tussen de € 500 en € 1000 uit per monster.

Ik vermoed inderdaad dat het een gewone esdoorn is. Heb een foto opgestuurd naar een bevriende boomverkoper, ik hoop dat zij uitsluitsel kunnen geven.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:01

Henny, lastig dat ze zo blijven opkomen. Ik zou die zaden ook gelijk verwijderen, alles wat weg is, is maar weer weg.

FSCA, dank je voor je informatie, dan had ik het goed gelezen. Wat een onwijs duur iets zeg, om te laten testen op Hypoglycine A. Dat had ik niet verwacht. Zou je niet eens bellen met het RIKILT, misschien zeggen zij wel een ander bedrag? Soms helpt brutaal zijn in zoiets wel, het helpt hun misschien ook wel als ze nog onderzoek ernaar doen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:03

Ik heb nu contact met een hovenier die er vrij zeker van is dat het bij ons Gelderse roos is. Ik puzzel nog even verder!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:30

Dat is weer heel iets anders. Bijzonder dat hij denk dat het dat is. Succes met je puzzel!

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:56

Pffff ik zit ook even met mn handen in het haar. Het huilen staat me nader.

Wij wonen sinds ruim een jaar in ons huidige huis,samen met de paarden. Nu vond ik afgelopen dagen helaas zaailingen in onze paddock, gelukkig niet veel maar had toch even dikke paniek. Paarden op de stenen gezet. Stonden goddank nog niet op het land. Nu vrees ik dat wij een esdoorn in onze “voortuin” hebben staan. Al heb ik nooit de helicopters gevonden, maar dat komt waarschijnelijk omdat de boom wat opgesloten staat tussen 2 andere behoorlijke bomen. Onze bomenverzorger denkt van de foto”s te zien dat het inderdaad een esdoorn is. Dus die gaat binnekort plat.

Nu heb ik in mijn weide nog geen zaailingen gevonden, het was in de paddock ook maar gering. Maar ja het gras staat hier al aardig hoog. Ik laat ongeveer 4/5 van mijn land hooien, 1 snede dus vorig jaar eind juni. Maar ik weet gewoon niet wat te doen. Mijn dierenarts uiteraard gebelt met vragen. Die heeft contact opgenomen met GD en die konden niet aangeven of het hooien een risico is ja of nee. Maar om nu alles plat te spuiten, ik weet het gewoon even niet, waar doe ik nu goed aan ;(

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 19:04

Vanavond om 19.30 uur was in het RTL nieuws ook een item over dit!

Groet Karin.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 07:02

Sanniejtjuh, spuiten schijnt geen zin te hebben om de gifstof uit de zaailingen te krijgen, het enige dat helpt is maaien en het maaisel afvoeren, of alles er met de hand uittrekken. Ook in hooi of voordroog blijft het gif aanwezig. Dit jaar zijn er overal heel veel zaailingen, veel meer dan de laatste jaren, misschien heeft bij jou de wind ook voornamelijk een andere kant op gestaan, zodat de zaden ( helicoptertjes) een andere kant op gewaaid zijn. Als je op de verschillende links klikt die hier in het topic staan, zie je al wel hoe die zaailingen eruit zien. Ik zou gewoon toch gaan zoeken tussen je lange gras en de zaailingen eruit trekken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 08:02

Of een veldesdoorn het gif bevat, is voor mij onduidelijk. Op de ene site staat van wel, op de andere staat van niet?