Franse stoeterij stopt met embryotransplantaties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:21

Ik kan me ook voorstellen dat dat geklier met hormonen echt niet goed is, van hengstig spuiten heb ik al gedragsveranderingen gezien. Ik denk als zoiets een enkele keer is dat het moet kunnen maar als het inderdaad om overproductie gaat kan ik me heel goed voorstellen dat de merries daar niet beter van worden dus ik vind het ook een goede en krachtige beslissing van deze man.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 01:52

Wauw kan alleen maar aanmoedigen dat meer stallen dit doen. Dat we een aantal stappen terug doen met de massa productie aan paarden op die manier. En ja dat zal minder geld tegelijk opleveren. Vind ook dat daar iets van regel geving op moet worden gezet Europees gezien. Wereldwijd nog liever.

Zoveel nare dingen van gezien op een stal. Broed machines zijn het. Paard totaal monotoon niet meer aanwezig op de wereld. En maar verdoven om te kunnen spoelen. Merrie onderging het maar. Maar gezond was het niet. De geboren veulens waar na een dag zoveel antistof in korte tijd werdt ingepompt onder de ogen van de draagmoeders. Een productie stal waar het draad om zoveel mogelijk geld te halen uit alle paarden. Echt soms ten kosten van de paarden die het betrof. Een paardenleven was er niet...want alles moet geld leveren. De vele niet goed genoeg veulens werden na 3 maanden in 1 dag bij de draagmoeders weg getrokken. Wat niet verkocht werdt daar ging snelle handel in of slachterij. Dat laten ze je bij bezoek niet zien want dan blinkt en straalt alles. Hrngstenshow kwamen er dan. De overproductie functie wordt niet getoond.waarom want het kan je met juiste connectie enorm veel geld opleveren.

Maar vergeet ook niet de draagmoeders het plaatsen is ook niet z'n pretje. Dood geboren veulens iets hoger dan gemiddeld. Dat vertellen ze niet. Die verdwijnen snel. Volgende plaatsing onder verdoving. Draagmoeders die tot vervelend en veulen snel gescheiden zien worden voor de volgende ronde. Want het geld heerst . Tot op het bot draagmoeder zijn van vele veulens.

En er wordt grif betaald voor dit en de dieren die over bleven. Ze zijn beroemd op de wereld.

Ten kosten van degene die het niet halen en verdwijnen in een stille dood. Of zware handel.

Maar ja aanzien over de hele wereld en geld maakt dat het waard voor de eigenaars van die stal. En sterke praktische dieren zijn het niet eens.

prada

Re: Franse stoeterij stopt met embryotransplantaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 07:05

Ik denk dat als met zoveel dingen, je kan het gebruiken of misbruiken.

We spoelen al een aantal jaar. Gewoon thuis, alleen als de merrie zelf mooi hengstig wordt en we spoelen een donormerrie een keer per seizoen.

Voor mij is het de enige manier om sportmerries in te kunnen zetten voor de fokkerij en ik denk dat als je de techniek netjes inzet het geen problemen geeft. Maar ik kan me voorstellen dat als je merries vol gaat pompen met hormonen dat ze daar niet beter van worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 16:48

Almighty schreef:
Wauw kan alleen maar aanmoedigen dat meer stallen dit doen. Dat we een aantal stappen terug doen met de massa productie aan paarden op die manier. En ja dat zal minder geld tegelijk opleveren. Vind ook dat daar iets van regel geving op moet worden gezet Europees gezien. Wereldwijd nog liever.

Zoveel nare dingen van gezien op een stal. Broed machines zijn het. Paard totaal monotoon niet meer aanwezig op de wereld. En maar verdoven om te kunnen spoelen. Merrie onderging het maar. Maar gezond was het niet. De geboren veulens waar na een dag zoveel antistof in korte tijd werdt ingepompt onder de ogen van de draagmoeders. Een productie stal waar het draad om zoveel mogelijk geld te halen uit alle paarden. Echt soms ten kosten van de paarden die het betrof. Een paardenleven was er niet...want alles moet geld leveren. De vele niet goed genoeg veulens werden na 3 maanden in 1 dag bij de draagmoeders weg getrokken. Wat niet verkocht werdt daar ging snelle handel in of slachterij. Dat laten ze je bij bezoek niet zien want dan blinkt en straalt alles. Hrngstenshow kwamen er dan. De overproductie functie wordt niet getoond.waarom want het kan je met juiste connectie enorm veel geld opleveren.

Maar vergeet ook niet de draagmoeders het plaatsen is ook niet z'n pretje. Dood geboren veulens iets hoger dan gemiddeld. Dat vertellen ze niet. Die verdwijnen snel. Volgende plaatsing onder verdoving. Draagmoeders die tot vervelend en veulen snel gescheiden zien worden voor de volgende ronde. Want het geld heerst . Tot op het bot draagmoeder zijn van vele veulens.

En er wordt grif betaald voor dit en de dieren die over bleven. Ze zijn beroemd op de wereld.

Ten kosten van degene die het niet halen en verdwijnen in een stille dood. Of zware handel.

Maar ja aanzien over de hele wereld en geld maakt dat het waard voor de eigenaars van die stal. En sterke praktische dieren zijn het niet eens.

Wat een ontzettend onzinverhaal. Om te spoelen hoef je niet te sederen. En om te implanteren ook niet. En over de rest heb ik het maar niet eens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 16:58

Een keer per jaar zal het niet zo heel veel doen, daar komen ze wel overheen. Maar wanneer dat met allerlei technieken zo maar een aantal keren achter elkaar gaat, tja, kan me goed voorstellen dat dit grote invloed kan hebben op het gedrag van een merrie.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:10

Wat een onzin.. Voor het spoelen van een embryo hoef je echt niet per se meer hormonen te spuiten dan bij een 'gewone' dracht. En die merries worden al gespoeld voordat de zwangerschapshormonen op gang zijn, dus ze merken zelf echt niet dat er een bevruchting heeft plaats gevonden. Eitje is nog niet ingenesteld, anders kan het niet gespoeld worden he.

Zal vast een andere reden zijn voor de gedragsverandering van zijn merries. Kan me voorstellen dat als je alles elke keer hengstig spuit en ook de eieren er af spuit, dat dat wel wat veel en vaak hormonen zijn per seizoen. Maar als je netjes wacht op de eisprong en de nieuwe hengstigheid, heb ik er nog nooit problemen van gezien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 07:20

janderegelaa schreef:
Almighty schreef:

Wat een ontzettend onzinverhaal. Om te spoelen hoef je niet te sederen. En om te implanteren ook niet. En over de rest heb ik het maar niet eens.

Inderdaad dit is wel ernstig overtrokken .
Er wordt normaal gezien Goed gezorgd voor de draagmerries.
Wij hebben er diverse gehad op het werk.
En ze zogen gewoon hun draagkind tot maand of 5/6 .
En krijgen dezelfde verzorging als de eigen fokmerries .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 07:46

Waarom is die post overtrokken? Ze zegt toch dat ze het zo heeft meegemaakt? Niet iedereen zal zijn dieren even goed behandelen. Ik kan mij perfect voorstellen dat er inderdaad stallen zijn die zo met hun dieren omgaan. Net zoals er stallen zijn die hun dieren een 5 sterren behandeling geven.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 07:56

Waarom overtrokken
ET doen ze juist bij paarden met kwaliteit .
Zoals die post t schetst ging t om zoveel mogelijk veulens per jaar.
Een ET kost best wat geld .
En om dan je donor merrie en je draagmerrie niet goed te behandelen
Dat kost nog meer geld .
Ook veulens afspenen met 3 maanden .
De veulens uit een ET kosten al 3 keer zoveel als een gewoon gedekte merrie .

Neemt niet weg dat er zeker lokaties zijn die niet echt goed zorgen voor de draagmerries.
Maar overall gezien zijn ze zuinig genoeg op de draagmerries en zeker op de donor merries .
Dat de donor merrie zich niet prettig voelt als ze gespoelt wordt
Dat zou kunnen . Vanwege de hormonen om hengstig worden op gang te brengen. Veel sport merries worden slecht hengstig of stonden zowat standaard op de regumate .

Maar goed alles heeft een zwarte, witte en grijze zone

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:54

Jasmijn159 schreef:
Wat een onzin.. Voor het spoelen van een embryo hoef je echt niet per se meer hormonen te spuiten dan bij een 'gewone' dracht. En die merries worden al gespoeld voordat de zwangerschapshormonen op gang zijn, dus ze merken zelf echt niet dat er een bevruchting heeft plaats gevonden. Eitje is nog niet ingenesteld, anders kan het niet gespoeld worden he.

Zal vast een andere reden zijn voor de gedragsverandering van zijn merries. Kan me voorstellen dat als je alles elke keer hengstig spuit en ook de eieren er af spuit, dat dat wel wat veel en vaak hormonen zijn per seizoen. Maar als je netjes wacht op de eisprong en de nieuwe hengstigheid, heb ik er nog nooit problemen van gezien.

Maar vooral dat laatste ,,netjes wachten op de eisprong,, daar hebben veel fokkers geen tijd voor....

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:06

Popstra schreef:
Jasmijn159 schreef:

Maar vooral dat laatste ,,netjes wachten op de eisprong,, daar hebben veel fokkers geen tijd voor....

Voor een succesvolle innestelling bij een draagmoeder moeten de merries gelijk opgaan qua hengstigheid. Als de eisprong bij de draagmerrie bijv nog niet geweest is maar wel een eicel wordt ingebracht is de kans groter dat door het ontbreken van bepaalde stoffen die vrijkomen bij het springen van het ei het innestellen niet goed verloopt, of juist andersom, als het ei te vroeg gesprongen is bij de draagmoeder dan is het geellichaam al aan het weggaan en de baarmoeder al aan het rechttrekken waardoor het celletje niet meer kan innestellen. Als het niet gelijk opgaat is het nauwelijks te doen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:09

Er wordt wel gebruik gemaakt doorgaans van lichaamseigen hormonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:21

Ik neem de pil op basis van lichaamseigen hormonen en heb er last van. Een collega begint te spugen op de dag van bevruchting, als er nog geen innestelling is. Als dit kan bij mensen is het toch aannemelijk dat er wel degelijk merrie’s zijn die het niet trekken?

Ik kan deze man enkel toejuichen. Er moeten keuzes gemaken worden. Of sport of veulen. De en/en combinatie is er enkel uit puur egoisme van de mens om geld te verdienen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 02:45

Voor de mensen die het overtrokken vinden zou ik zeggen ga werken bij die stal. Daar gaat het dagelijks toch echt zo achter gesloten deuren. Dan zie je het wel als je week mee draait al. En niet verdoven denk je als ze hengstig spuiten ook fijn is? Hormonen in de waar doen. Een x ei spoelen bij merrie ja. Maar elk seizoen. Vinden ze echt niet zo leuk meer hoor. Probeer ze dan maar in de voelbox te duwen. En vele draagmoeders krijgen na veel dracht toch echt klachten.

er 8 ton per jaar mee omgezet...is geen hobby fok of fok voor merrie in sport te houden. Gaat groot geld in en is iemand met wereld aan zien voor bepaalde markt. Doorgeslagen ja! Misschien uitzondering stal op andere.

Ze hebben zelf ook dekhengsten die zeer regelmatig op bok moeten. Niet populair genoeg achterdeur. Want levert niet op. In house labo arts alles. En op open dag staat vol. Zijn de week ervoor de draagmoeders en stallen compleet opgepoetst. Dan mag je het zien. Daarna deur dicht...minder aandacht. Want personeel mag niets kosten en lopen er zo min mogelijk. Maar wel een stal met 200+ paarden. Die niet eens allemaal staan op een plek meer. Iets te hard gegroeid. Maar stoppen nee we fokken en verkopen.

Noem het overtrokken ik heb er meer dan 1 jaar aan mee gewerkt toen kon ik er niet meer tegen. Het klopt niet.

En ook daar heb ik commentaar op want ook dat is commercieel belang. Dat je niet aan de start kan komen met je drachtig e merrie en haar langere tijd kwijt bent. En de merrie uiteraard risico's heeft bij dracht en bevalling. Dus toch ook geld belang niets paard belang waarom we spoelen . Want anders leverde het niet meer op of valt top merrie uit. De wereld is zo geworden.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:08

Er lijken hier twee dingen naast elkaar aan de hand te zijn. Ik ben wel benieuwd of het probleem dat er kennelijk bij de donormerries is ontstaan nu komt door het spoelen of door het feit dat door steeds te spuiten de hormoonhuishouding vd merrie van t padje gaat. Het heeft namelijk andere consequenties:
Komt t door de extra hormonen en veelvuldig opvoelen/spoelen/hengstig spuiten om meer veulens per jaar te krijgen of is het puur het spoelen, ook als er verder geen kunstgrepen aan te pas komen?
In het eerste geval zou een veulen per jaar van bijv een sportmerrie via draagmoeder prima kunnen, in het laatste geval niet.

De conclusie die we denk ik wel kunnen trekken is dat het veelvuldig spoelen een behoorlijke impact heeft en niet wenselijk is.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:51

Tja, toen ik mijn merrie drachtig wou krijgen en er een paar x per hengstigheid gescand werd, werd ze al behoorlijk narrig en zag ze de dierenarts al van ver komen. En dat was enkel scannen om te zien hoe ver ze in haar hengstigheid zat. Laat staan dat er dan ook nog vanalles ingespoten wordt of eitjes gespoeld worden... ik kan er mij wel iets bij voorstellen.
Aan de andere kant staan er ook een hoop merries op stal die gescand en geinsimineerd worden en daar merk je niets aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:00

Enkel scannen en insimineren is het probleem niet zo. Het gaat om de hormoonhuishouding die veelvuldig kunstmatig bepaald word. Het hengstig maken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:32

Popstra schreef:
Enkel scannen en insimineren is het probleem niet zo. Het gaat om de hormoonhuishouding die veelvuldig kunstmatig bepaald word. Het hengstig maken.

Het hengstig spuiten. En dat hoeft niet eens als je gewoon geduld hebt.

Feromisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:09

Dit is ook niet meer dan logisch. De paarden hebben continu het gevoel dat ze een miskraam hebben gehad.

Feromisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:11

Feromisa schreef:
Dit is ook niet meer dan logisch. De paarden hebben continu het gevoel dat ze een miskraam hebben gehad.

Meestal weten ze ook instinctief welke hengst genetisch wel bij ze past.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:16

Feromisa schreef:

Dat kan niet want het eitje is nog niet ingenesteld.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:30

peach2001 schreef:
Popstra schreef:

Voor een succesvolle innestelling bij een draagmoeder moeten de merries gelijk opgaan qua hengstigheid. Als de eisprong bij de draagmerrie bijv nog niet geweest is maar wel een eicel wordt ingebracht is de kans groter dat door het ontbreken van bepaalde stoffen die vrijkomen bij het springen van het ei het innestellen niet goed verloopt, of juist andersom, als het ei te vroeg gesprongen is bij de draagmoeder dan is het geellichaam al aan het weggaan en de baarmoeder al aan het rechttrekken waardoor het celletje niet meer kan innestellen. Als het niet gelijk opgaat is het nauwelijks te doen.

Dan synchroniseer je de draagmerrie met de cyclus van de donormerrie. Heeft op de donormerries uit de openingspost dus geen invloed..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:39

belle_boef schreef:
Oliiviia schreef:
Ik vind het maar een vreemde 'bevinding'.
Dit is net een techniek die vaak wordt toegepast bij merries die ook in de sport lopen etc, dan lijkt het mij eerder dat ze daarvan 'depressief' worden :=

Ze worden drachtig gemaakt en daarna worden ze gespoeld en de dracht afgebroken. Hormonaal zal dat dus wat doen met de merrie. En dat dat vervolgens invloed geeft op het humeur/gevoel van de merrie klinkt mij logisch

Precies. En dat kan je ook van te voren bedenken. Hoef je niet "door schade en schande wijs te worden".

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 13:40

Alles wat tegen de natuur ingaat is geestelijk en lichamelijk slecht.