xyzutu2 schreef:@WowAmigo: ik ken een stressluchtzuiger die ook ging luchtzuigen als hij iets van lekker voer kreeg, of dat nou een bak muesli of een stukje appel was of een stukje wortel tijdens training. Dat laatste was erg lastig want hij was een geclickertraind paard die dus steeds beloningen kreeg tijdens de training, maar dat lokte steeds luchtzuigen uit. De oplossing voor hem was om alleen nog beloningen te gebruiken die heel saai waren (grasbrokje, gewoon samengeperst hooi dus) en hem in het dagelijks leven een flinke berg hooi te geven voordat hij zijn muesli kreeg, hem als eerste in de stal het voer (ook saaier gemaakt door het te mengen met luzerne) die voerbak te geven en daar zelf zo min mogelijk een circus van te maken. Dus niet 'Hier paardje, lekker voer!!!', maar gewoon schep erin en klaar. Door die grote berg hooi voor het krachtvoer had hij bovendien geen honger meer als hij zijn muesli kreeg en viel hij daar ook niet meer zo gestrest op aan. Lekker voer kan voor sommige paarden ook too much of a good thing zijn, die zijn mentaal meer gebaat bij rust, structuur en oke voer.
Toen we dat deden verdween het luchtzuigen tijdens de training met voedselbeloningen helemaal en tijdens het eten in de box voor 80%. Bij hem was het dus echt de stress van het niet kunnen handelen van zoveel te lekkere prikkels. Waar de meeste paarden gaan bedelen, schrapen of al hun kunstjes gaan opsommen als ze te lekker voer krijgen en dat niet kunnen handelen viel hij terug op luchtzuigen.
Bij een heftige maagpatiënt kun je op vier dit soort reacties krijgen...
Mijn luchtzuiger/maagpatiënt krijgt dan ook helemaal geen krachtvoer en of snoep meer.
Ik klikkerde ook met hem, dag doe ik dus ook niet meer nu.
Ik ben meteen teruggegaan naar stal, heb zijn saaie brokjes weer opgezocht en de muesli weggegooid en toen was hij weer zijn lieve, serieuze, verstandige zelf die braaf over de balkjes, door het boogje en over het hindernisje trippelde. Dat was geen luchtzuiger, maar als hij dat wel was geweest dan had ik hem toen echt niet meer van het hek afgekregen...
Hij kan het ook verticaal zegmaar. En ik kende er eentje die het op de schoft van een ander paard deed. Maar inderdaad, in het wild hebben ze de neiging niet. Die van mij begon toen hij na 24/7 ineens ‘s nachts op stal kwam en ik denk dat het ook een link heeft met zijn pssm. Hij doet het iig om stoned te worden.