Kribbebijten meer gelinkt aan stress dan aan maagproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:28

xyzutu2 schreef:
@WowAmigo: ik ken een stressluchtzuiger die ook ging luchtzuigen als hij iets van lekker voer kreeg, of dat nou een bak muesli of een stukje appel was of een stukje wortel tijdens training. Dat laatste was erg lastig want hij was een geclickertraind paard die dus steeds beloningen kreeg tijdens de training, maar dat lokte steeds luchtzuigen uit. De oplossing voor hem was om alleen nog beloningen te gebruiken die heel saai waren (grasbrokje, gewoon samengeperst hooi dus) en hem in het dagelijks leven een flinke berg hooi te geven voordat hij zijn muesli kreeg, hem als eerste in de stal het voer (ook saaier gemaakt door het te mengen met luzerne) die voerbak te geven en daar zelf zo min mogelijk een circus van te maken. Dus niet 'Hier paardje, lekker voer!!!', maar gewoon schep erin en klaar. Door die grote berg hooi voor het krachtvoer had hij bovendien geen honger meer als hij zijn muesli kreeg en viel hij daar ook niet meer zo gestrest op aan. Lekker voer kan voor sommige paarden ook too much of a good thing zijn, die zijn mentaal meer gebaat bij rust, structuur en oke voer.

Toen we dat deden verdween het luchtzuigen tijdens de training met voedselbeloningen helemaal en tijdens het eten in de box voor 80%. Bij hem was het dus echt de stress van het niet kunnen handelen van zoveel te lekkere prikkels. Waar de meeste paarden gaan bedelen, schrapen of al hun kunstjes gaan opsommen als ze te lekker voer krijgen en dat niet kunnen handelen viel hij terug op luchtzuigen.

Bij een heftige maagpatiënt kun je op vier dit soort reacties krijgen...

Mijn luchtzuiger/maagpatiënt krijgt dan ook helemaal geen krachtvoer en of snoep meer.

Ik klikkerde ook met hem, dag doe ik dus ook niet meer nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:41

Van dat paard wisten we ook dat hij maagpatient was geweest en daar behandeld voor was, dus hij was niet onbekend met maagproblemen. Zijn hyperluchtzuigreactie op een stukje bix als beloning was echter voerstress, want die reactie had hij niet op een stukje grasbrok. Het ene was superlekker en dat kon hij niet handelen, een stukje saaie gras/luzernebrok wel. Hij ging ook eerder luchtzuigen als die voedselbeloning gepaard ging met 'Goed zo! Super paard! Geweldig knap gedaan!!!' en veel minder als hij gewoon zijn beloning kreeg zonder al teveel circus eromheen.

Sowieso geef ik paarden altijd eerst hun hooi/krachtvoer voor ik ga clickeren en beloon vervolgens alleen met voer dat zo saai is dat ze het nog net lekker vinden maar er niet helemaal stapelgek op worden. Alles om voerstress te vermijden. Aan de ene kant is dat wel lastig, aan de andere kant geldt voor een zweep hetzelfde; daar moet je ook volgens bepaalde regels en manieren mee omgaan want anders krijgt je paard zweepstress. ;)

AlwaysH

Re: Kribbebijten meer gelinkt aan stress dan aan maagproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:51

Ben blij dat al dit stereotypische gedrag meer aandacht krijgt. Nu nog wat aan doen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:28

xyzutu2 schreef:
@WowAmigo: ik ken een stressluchtzuiger die ook ging luchtzuigen als hij iets van lekker voer kreeg, of dat nou een bak muesli of een stukje appel was of een stukje wortel tijdens training. Dat laatste was erg lastig want hij was een geclickertraind paard die dus steeds beloningen kreeg tijdens de training, maar dat lokte steeds luchtzuigen uit. De oplossing voor hem was om alleen nog beloningen te gebruiken die heel saai waren (grasbrokje, gewoon samengeperst hooi dus) en hem in het dagelijks leven een flinke berg hooi te geven voordat hij zijn muesli kreeg, hem als eerste in de stal het voer (ook saaier gemaakt door het te mengen met luzerne) die voerbak te geven en daar zelf zo min mogelijk een circus van te maken. Dus niet 'Hier paardje, lekker voer!!!', maar gewoon schep erin en klaar. Door die grote berg hooi voor het krachtvoer had hij bovendien geen honger meer als hij zijn muesli kreeg en viel hij daar ook niet meer zo gestrest op aan. Lekker voer kan voor sommige paarden ook too much of a good thing zijn, die zijn mentaal meer gebaat bij rust, structuur en oke voer.

Toen we dat deden verdween het luchtzuigen tijdens de training met voedselbeloningen helemaal en tijdens het eten in de box voor 80%. Bij hem was het dus echt de stress van het niet kunnen handelen van zoveel te lekkere prikkels. Waar de meeste paarden gaan bedelen, schrapen of al hun kunstjes gaan opsommen als ze te lekker voer krijgen en dat niet kunnen handelen viel hij terug op luchtzuigen.

Hij krijgt een beetje muesli en daar doe ik een grote hand daily plus doorheen, verder altijd grote bak ruwvoer erbij als ze op stal gaan. Verder heeft ie geen enkel teken van onrust of iets dergelijks, er worden ook geen "kunstjes" met hem gedaan. Ik laat het maar zo verder, hij is 25 en in goede gezondheid verder. Maar kan me vorostellen dat er paarden zijn die het gaan doen als ze druk gedrag/stress gaan vertonen. Ik kan wel eens kijken of hij het ook doet met iets wat ie als "saai" ervaart idd! Ben ik dan wel benieuwd naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:47

Het zou ook goed kunnen dat het bij jouw paard echt door buikpijn of gewoonte komt.
Als clickertrainer merk ik dat een heleboel paarden last krijgen van voerstress als je ze tijdens training met te lekker voer beloont. Dat percentage ligt echt tegen de 90%: die gaan schrapen, bedelen, alle kunstjes opsommen die ze kennen, opdringerig worden, boos kijken, schrikkerig worden en de luchtzuigers kunnen dan gaan luchtzuigen. Mijn paard had zoveel last van voerstress (niet luchtzuigen maar wel al het andere) dat we gewoon begonnen met als voedselbeloning tijdens de training steeds een plukje hooi. 8-)
Toen had hij 0% stress, wisten we 100% zeker dat zijn 'slechte gedrag' niet voortkwam uit een slecht karakter of agressie maar echt uit het niet kunnen handelen van die te lekkere voerprikkel, en konden we na twee weken hooi-belonen overstappen naar hele saaie gras/luzernebrok. Voor de zekerheid kreeg dat paard de eerste drie beloningen altijd een hele hand vol voer in plaats van 3 brokjes, zodat die focus op de voedselbeloning nog verder uitgeschakeld werd en toen was hij een hemel om mee te werken. Nooit meer problemen mee gehad - tot ik een dag toen ik haast had omdat we een horse agility parcours gingen filmen en gewoon even normale muesli in mijn voerzakje deed. Meteen had ik weer een hyperactief, doodongelukkig stresspaard om me heen springen die geen enkele hindernis meer kon nemen omdat hij helemaal over de zeik was. :wow: Ik ben meteen teruggegaan naar stal, heb zijn saaie brokjes weer opgezocht en de muesli weggegooid en toen was hij weer zijn lieve, serieuze, verstandige zelf die braaf over de balkjes, door het boogje en over het hindernisje trippelde. Dat was geen luchtzuiger, maar als hij dat wel was geweest dan had ik hem toen echt niet meer van het hek afgekregen...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:12

AlwaysH schreef:
Ben blij dat al dit stereotypische gedrag meer aandacht krijgt. Nu nog wat aan doen.

Mijn luchtzuiger staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer en vriendjes en heeft geen maagzweer. Ik zou willen dat ik er wat aan kon doen... :7

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:18

_Reneee schreef:
AlwaysH schreef:

Mijn luchtzuiger staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer en vriendjes en heeft geen maagzweer. Ik zou willen dat ik er wat aan kon doen... :7

Ik zeg niet dat ik iedereen over een kam scheer, maar vind het goed dat Bokt het nu dus in het 'nieuws' zet. Stereotypisch gedrag is ook verslavend en hersendodend en als je eenmaal een dier hebt dat dus zulke dingen vertoond, lost een natuurlijke stimulatie het niet altijd op.
(wel fijn dat 'ie geen maagzweer heeft)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:29

Stereotypieën worden in (semi) wilde kuddes niet gezien.
Heb eens een artikel gelezen waarin er onderzoek werd gedaan naar het verband van luchtzuigen/kribbebijten en moment van afspenen
dat daar al een basis gelegd word voor de ontwikkeling ervan.
Een paard wat relatief vroeg werd afgespeent ging eerder stereotypieën ontwikkelen, een paard wat lang in de kudde bij de moeder werd gehouden kon beter met stress omgaan

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:31

Logisch dat die in (namaak) wild niet gezien worden. Het gedrag ontstaat juist omdat het dier niet kan doen wat hij instinctief wil of normaal zou doen. (ook geen aanval naar iemand met luchtzuigers/schrapers; ene paard is sneller tevreden dan de ander)
Bij knaagdieren is het echt een groot probleem. Mensen herkennen het niet en vinden het grappig. Is dus eigenlijk alles behalve grappig.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:36

_Reneee schreef:
AlwaysH schreef:

Ik denk niet dat jij er zoveel aan kan doen. Het 'probleem' is alleen dat luchtzuigen niet alleen stereotypisch gedrag is maar ook een verslaving. Paarden beginnen waarschijnlijk wel een keer met luchtzuigen vanuit stress en/of pijn. Maar ze raken al snel verslaafd doordat ze merken dat als ze luchtzuigen ze zich daarna fijner voelen. Omdat luchtzuigen endorfines aanmaakt, wat weer zorgt voor minder stress/pijn en fijner gevoel. En als je paard eenmaal verslaafd is, is het heel moeilijk om ze daar weer vanaf te helpen. Zelfs als je alle condities prima in orde hebt, en ze hebben geen stress en/of pijn meer dan nog zullen de meeste blijven zuigen. Dus dan zegt het niks meer over de 'staat' van je paard.

Daarom hecht ik persoonlijk niet zo veel waarde aan dit onderzoek. Als de groep die luchtzuigt het allemaal nog kort doet (minder dan 3 maanden) dan zou ik dit een heel interessant onderzoek hebben gevonden. Ik denk dat je dan wel echt hogere cortisol waardes zou aantreffen (is verhoogd bij langdurige stress) en/of maagzweren. En zou je meer kunnen of het een reactie is op stress of pijn. Maar goed als een paard pijn heeft, heeft hij ook stress dus dan krijg je dat weer. Maar er staat niet bij hoe lang deze paarden al luchtzogen. Als ze dat al 10 jaar doen en de omstandigheden waarin ze leven zijn nu compleet anders dan toen ze begonnen vind ik het minder betrouwbaar om een conclusie aan te binden of het vanuit stress of vanuit de maag komt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:46

(Semi) wilde paarden zullen ook wel eens stress en/of pijn ervaren, maar die ontwikkelen daaruit geen stereotypieën.

Mogelijk heeft niet alleen het ervaren van stress maar ook kunnen omgaan met stress hier iets mee te maken.
Dus wanneer een paard stereotypieën vertoond terwijl het volledig in zijn primaire behoeftes word voorzien de ontwikkeling ervan al veel eerder in zijn leven heeft plaatsgevonden
Laatst bijgewerkt door Clasical op 07-03-19 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:57

(Semi-) wilde paarden hebben ook minder tijd daarvoor (hebben hun tijd nodig om genoeg te eten te vinden) en minder gelegenheid. In het wild staan geen voederbakken en geen omheiningen. Ik zie aan mijn paard dat ze alleen luchtzuigt op iets horizontaals dat op ongeveer 1.20m staat. Er ligt een omgevallen stam in de wei en die laat ze compleet met rust.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:16

Die van mij zuigt op kozijnen en weidepalen :+ Hij kan het ook verticaal zegmaar. En ik kende er eentje die het op de schoft van een ander paard deed. Maar inderdaad, in het wild hebben ze de neiging niet. Die van mij begon toen hij na 24/7 ineens ‘s nachts op stal kwam en ik denk dat het ook een link heeft met zijn pssm. Hij doet het iig om stoned te worden.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:27

Mag ik nog een extra knuppetje in het hoederhok gooien?

Is luchtzuigen erfelijk ?

bedankt alvast voor jullie reacties !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:40

Lees alle reacties eens door zou ik zeggen..

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:21

Ik weet dat veel nakomelingen van OO Seven zuigers zijn...

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:20

Mogelijk is niet per definitie het zuigen erfelijk maar de mate van stresbeleving de oorzaak.
Volbloeden tonen doorgaans vaker stereotypieën
en ook maagzweren