Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
janouk schreef:Heel goed verbod om aansnoeren van neusriem te verbieden.
Belangrijk voor welzijn paard.
Bij de working equitation wordt iedere gecontroleerd als je de ring uitkomt op bit en neusriem, ook in de basissport, door ringmeester, pas daarna geldt je uitslag.. Zou van mj ook mogen in alle andere disciplines.
Suzanne F. schreef:Ik vind die 1,5 cm best los eigenlijk ja. Voor sommige paarden dan, niet voor alle paarden is dit een goede standaard. En dat dit door de KNHS als regel wordt gegeven vind ik best triest. Ik snap wel dat een een regel voor te strak moeilijk is zonder daar echt een aantal cm aan te verbinden. In het kader van welzijn vind ik het goed dat er iets aan gedaan wordt maar ik vind het kort door de bocht om dit voor ieder paard zo te stellen dat dit prettig is.
Ze kunnen beter strengere regels aan de rijderij gaan stellen. Je kan namelijk nog steeds hard trekken ook al is de neusriem los. Je trekt het bit alleen maar makkelijker de mond door.
Suzanne F. schreef:Ik vind die 1,5 cm best los eigenlijk ja. Voor sommige paarden dan, niet voor alle paarden is dit een goede standaard. En dat dit door de KNHS als regel wordt gegeven vind ik best triest. Ik snap wel dat een een regel voor te strak moeilijk is zonder daar echt een aantal cm aan te verbinden. In het kader van welzijn vind ik het goed dat er iets aan gedaan wordt maar ik vind het kort door de bocht om dit voor ieder paard zo te stellen dat dit prettig is.
Ze kunnen beter strengere regels aan de rijderij gaan stellen. Je kan namelijk nog steeds hard trekken ook al is de neusriem los. Je trekt het bit alleen maar makkelijker de mond door.
Astorga schreef:Ik vind het wel interessant dat veel vrouwen blijkbaar niet onder de volwassen mensen vallen.
Verder wel een duidelijk filmpje.
Suzanne F. schreef:Poeh ik vind dat wel erg los hoor. Niet ieder paard gaat daar goed op reageren. Ik heb paarden gehad die absoluut fijner liepen op een lossere neusriem maar ook paarden gehad die alleen maar gingen klooien met hun tong en met de mond open ging lopen, welk bit je er ook inhing.
Ik ben absoluut tegen het aansnoeren. En ik kan me de tijden nog herinneren dat je in de ruitersportzaken de zogenaamde aansnoerneusriem kon kopen. En dat er flink gebruik van werd gemaakt om ze maar zo strak mogelijk te trekken. Dat vind ik verschrikkelijk. Maar dit filmpje toont wel een erg losse neusriem hoor.
.
.
.Janine1990 schreef:Astorga schreef:Ik vind het wel interessant dat veel vrouwen blijkbaar niet onder de volwassen mensen vallen.
Verder wel een duidelijk filmpje.
Ik ben een vrouw, ik begrijp het wel...
Ik ben 1.86m, dus je verwacht echt wel grote handen en voeten, maar ik heb maar krap aan maat 41 aan schoenen en hele kleine handen met hele dunne vingers.
Terwijl je in dat geval ook zou kunnen stellen dat zijn definitie van de gemiddelde mens niet klopt.
) en voor mij is het het kootje het dichtste bij mijn hand of als ik het ruim wil houden mijn duim op z'n kant. Al meet ik normaal met mijn wijs en middelvinger op elkaar, dat is 3 cm dus ruim voldoende. Astorga schreef:Nu klinkt het net alsof vrouwen geen gemiddelde mensen zijn. Terwijl je in dat geval ook zou kunnen stellen dat zijn definitie van de gemiddelde mens niet klopt.
een volwassen, blanke man is vrij wat groter en grover dan de gemiddelde volwassene, zeker als je dat betrekt op de wereldbevolking. Het merendeel van de mensen is vrij wat kleiner en smaller dan dat.Pipodipo schreef:Het is natuurlijk wel zo dat elk paard zijn persoonlijke voorkeur heeft, ze mogen bij mij zelf kiezen wat voor bit ze willen, hoe de neusriem zit, op welk schakeltje de kinketting wordt vastgemaakt, hoe strak de singel wordt aangetrokken, enzovoort.
en als nu iedereen dit kon aanvoelen, zouden we al die regels niet nodig hebben ook, want dan is er imo geen issue met te strakke neusriemen. Suzanne F. schreef:Ze kunnen beter strengere regels aan de rijderij gaan stellen. Je kan namelijk nog steeds hard trekken ook al is de neusriem los. Je trekt het bit alleen maar makkelijker de mond door.
Suzanne F. schreef:Ik heb paarden gehad die absoluut fijner liepen op een lossere neusriem maar ook paarden gehad die alleen maar gingen klooien met hun tong en met de mond open ging lopen, welk bit je er ook inhing
ik ben namelijk ook niet anti.