[VIDEO]Toelichting op verbod te strakke neusriem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: [VIDEO]Toelichting op verbod te strakke neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:54

Ik vind die 1,5 cm best los eigenlijk ja. Voor sommige paarden dan, niet voor alle paarden is dit een goede standaard. En dat dit door de KNHS als regel wordt gegeven vind ik best triest. Ik snap wel dat een een regel voor te strak moeilijk is zonder daar echt een aantal cm aan te verbinden. In het kader van welzijn vind ik het goed dat er iets aan gedaan wordt maar ik vind het kort door de bocht om dit voor ieder paard zo te stellen dat dit prettig is.
Ze kunnen beter strengere regels aan de rijderij gaan stellen. Je kan namelijk nog steeds hard trekken ook al is de neusriem los. Je trekt het bit alleen maar makkelijker de mond door.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:57

Eindelijk, inderdaad een stap in de goede richting.

janouk schreef:
Heel goed verbod om aansnoeren van neusriem te verbieden.

Belangrijk voor welzijn paard.

Bij de working equitation wordt iedere gecontroleerd als je de ring uitkomt op bit en neusriem, ook in de basissport, door ringmeester, pas daarna geldt je uitslag.. Zou van mj ook mogen in alle andere disciplines.

Dat zou toch super zijn, als dat bij alle disciplines wordt toegepast... :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:00

heel goed!! Enkel kun je dan net zo goed de neusriem op wedstrijd dan helemaal verbieden want thuis snoert men hem toch wel hard aan.

Wij in de Reining showen ook zonder neusriem. En zelfs in de CRI en FEI is de neusriem voor ons helemaal verboden terrein. Ook tijdens trainen
Laatst bijgewerkt door Popstra op 03-03-19 10:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:01

*komt onder steen vandaan*

Dan is dit net een hele goede maatregel. Als een strakkere neusriem moet beletten dat het bit door de mond wordt getrokken, dan is dit uitstekend om daar korte metten mee te maken. Moet je maar zorgen dat je als ruiter netjes rijdt en dat dat trekken en sleuren niet nodig is. Als je met een lossere neusriem door de mand valt, jammer maar helaas dan.

Opent je paard de mond en is die met het bit aan het klooien? Zoek dan de oorzaak en doe er wat aan. Ipv gewoon letterlijk je paard de mond te snoeren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:02

Suzanne F. schreef:
Ik vind die 1,5 cm best los eigenlijk ja. Voor sommige paarden dan, niet voor alle paarden is dit een goede standaard. En dat dit door de KNHS als regel wordt gegeven vind ik best triest. Ik snap wel dat een een regel voor te strak moeilijk is zonder daar echt een aantal cm aan te verbinden. In het kader van welzijn vind ik het goed dat er iets aan gedaan wordt maar ik vind het kort door de bocht om dit voor ieder paard zo te stellen dat dit prettig is.
Ze kunnen beter strengere regels aan de rijderij gaan stellen. Je kan namelijk nog steeds hard trekken ook al is de neusriem los. Je trekt het bit alleen maar makkelijker de mond door.

Als je weet hoe en wat een paard met zijn kaak moet doen om los te kunnen laten, is 1,5 cm nog weinig naar mijn mening.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:08

Ik vind dit een hele goede regel, een paard moet sowieso lekker kunnen kauwen en slikken, en zeker met die aangesnoerde (sper)riemen gaat dat niet.

Over klooien met het bit, tja, dat doet mijn paard ook. Zij kauwt niet binnensmonds op het bit, maar opent hem daarbij een beetje. Ik heb daarop nog nooit commentaar gehad van een jury of wie dan ook.
Een beetje klooien met het bit ziet er ook heel anders uit dan een paard die wegens pijn of grote druk zijn mond opent.
Lekker losjes laten dus, die neusriem. :)

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:46

Super regel!!! Heel goed bezig! Geeft toch een signaal af dat ze ermee bezig zijn om welzijn met rijden te bevorderen (ook al is het nog maar een kleine stap).
Ik heb bij mijn paard de aansnoerneusriem heel los zitten (naar de mening van d eKNHS te los) maar mijn paard maakt het niet uit en ik heb al lang geen sperriem meer eraan ook.

Ik rijd al een lange tijd een sensibele pony merrie en zij was altijd onrustig in haar mond, veel kauwen op het bit. Sinds we haar beter in balans rijden en de manier van rijden veranderd hebben, is ze hier helemaal mee gestopt! Ze houdt haar mond nu gewoon rustig stil en schuimt een beetje, precies goed. Dus dat je paard onrustig in de mond is, hoeft niet altijd wat met het bit te maken te hebben maar ook de manier van rijden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:55

Ik heb jaren terug op een stal gewerkt waar de aansnoerneusriem strakker moest dan de singel ;(

Die paarden werden eigenlijk nooit gestart, was meer voor de verkoop naar het buitenland.

Maar dus ook iets om op te letten als je een paard gaat kopen, kun je hem nog rijden met een correct vastgemaakte neusriem?
Straks koop je er eentje waar je niet mee kan starten omdat ie bij meer ruimte ineens helemaal niet zo netjes afgericht blijkt te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:56

Suzanne F. schreef:

Ik vind het ook echt een goede regel. En dat daardoor sommigen door de mand gaan vallen dat geloof ik best. Ik zal geen namen noemen maar er lopen in de topsport paarden met verlamde bovenlip omdat de zenuwen langdurig afgekneld zijn geweest. Echt te triest.
En er wordt op gecontroleerd heb ik inmiddels al mogen zien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:27

Mooie maatregel!
Kunnen alle zeurderts dat de KNHS dit niet heeft meteen even terugkomen en zeggen: "Goh, de KNHS heeft bij de eerst mogelijke reglementswijziging dit ook in gezet, top!" +:)+

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:38

Ik vind het wel interessant dat veel vrouwen blijkbaar niet onder de volwassen mensen vallen.
Verder wel een duidelijk filmpje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:41

Astorga schreef:
Ik vind het wel interessant dat veel vrouwen blijkbaar niet onder de volwassen mensen vallen.

Ik ben een vrouw, ik begrijp het wel...
Ik ben 1.86m, dus je verwacht echt wel grote handen en voeten, maar ik heb maar krap aan maat 41 aan schoenen en hele kleine handen met hele dunne vingers.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:48

Suzanne F. schreef:
Poeh ik vind dat wel erg los hoor. Niet ieder paard gaat daar goed op reageren. Ik heb paarden gehad die absoluut fijner liepen op een lossere neusriem maar ook paarden gehad die alleen maar gingen klooien met hun tong en met de mond open ging lopen, welk bit je er ook inhing.
Ik ben absoluut tegen het aansnoeren. En ik kan me de tijden nog herinneren dat je in de ruitersportzaken de zogenaamde aansnoerneusriem kon kopen. En dat er flink gebruik van werd gemaakt om ze maar zo strak mogelijk te trekken. Dat vind ik verschrikkelijk. Maar dit filmpje toont wel een erg losse neusriem hoor.

Een aansnoerneusriem kun je ook gewoon losjes vastmaken, hoeft niet strak. Maar ik geloof dat veel mensen die toepassing niet kennen. Het is natuurlijk wel zo dat elk paard zijn persoonlijke voorkeur heeft, ze mogen bij mij zelf kiezen wat voor bit ze willen, hoe de neusriem zit, op welk schakeltje de kinketting wordt vastgemaakt, hoe strak de singel wordt aangetrokken, enzovoort.
Maar wat zou je als jury doen? Ga je ze allemaal controleren of alleen bij paarden waar je vermoedt dat er iets niet helemaal jofel is? Als het beeld gewoon comfortabel is, zou je dan alsnog controleren?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:49

Mooi dat ze hier aandacht aan geven, helemaal mooi als ze het ook daadwerkelijk gaan handhaven.

Mensen die 1,5 cm al te veel ruimte vinden moeten zichzelf eens achter de oren krabben.
Er zijn idd paarden die neusriemen niet tof vinden en al helemaal niet als ze schuiven. Neusriem er volledig af is een oplossing voor dergelijke paarden :Y) .

Ik rijd zelf met een hoge Engelse neusriem zonder sperriem. Ding hangt er vooral aan om het 'aangekleed' te tonen :') .
Kunnen makkelijk 2 rechtopstaande vingers tussen.
En ja dat geeft mijn merrie de gelegenheid om te kauwen en klooien met het bit (tong erover doet ze nooit), mooie indicatie voor mij dat ik los moet laten in de hand ;) .
Bij een losse hand, of losse teugel doet ze het namelijk niet.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:03

Janine1990 schreef:
Astorga schreef:

Ik ben een vrouw, ik begrijp het wel...
Ik ben 1.86m, dus je verwacht echt wel grote handen en voeten, maar ik heb maar krap aan maat 41 aan schoenen en hele kleine handen met hele dunne vingers.

Dan had hij beter aan kunnen geven dat voor mensen met kleinere of grotere handen het aantal vingers kan verschillen. Ik kan me nl voorstellen dat er ook mannen zijn met smallere vingers en vrouwen met bredere vingers. Dat noem je diversiteit.
Nu klinkt het net alsof vrouwen geen gemiddelde mensen zijn. ;) Terwijl je in dat geval ook zou kunnen stellen dat zijn definitie van de gemiddelde mens niet klopt.

En dat allemaal naar aanleiding van één zin. :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:08

Ja, daar kan ik me niet zo heel druk om maken. Zolang de gemiddelde Nederlandse vrouw maar 1.67m is vind ik het niet meer dan normaal om deze vergelijking te maken. Daarnaast is de bouw van een vrouw gewoon een stuk fragieler.

In mijn ogen maakt het alleen maar meer duidelijk dat het écht 1,5cm moet zijn en dat smoesjes als 'maar kijk, er passen 2 vingers tussen' (handschoen maatje 7,5) niet worden geaccepteerd.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:10

Ach de 1,5 staat wel in het regelement, dus komt vast wel goed. Ik heb even gemeten (1.61, 45 kg dus niet echt vergelijkbaar met de gemiddelde mannenhand :') ) en voor mij is het het kootje het dichtste bij mijn hand of als ik het ruim wil houden mijn duim op z'n kant. Al meet ik normaal met mijn wijs en middelvinger op elkaar, dat is 3 cm dus ruim voldoende.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:14

Astorga schreef:
Nu klinkt het net alsof vrouwen geen gemiddelde mensen zijn. Terwijl je in dat geval ook zou kunnen stellen dat zijn definitie van de gemiddelde mens niet klopt.

Dat dus :j een volwassen, blanke man is vrij wat groter en grover dan de gemiddelde volwassene, zeker als je dat betrekt op de wereldbevolking. Het merendeel van de mensen is vrij wat kleiner en smaller dan dat.

Pipodipo schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat elk paard zijn persoonlijke voorkeur heeft, ze mogen bij mij zelf kiezen wat voor bit ze willen, hoe de neusriem zit, op welk schakeltje de kinketting wordt vastgemaakt, hoe strak de singel wordt aangetrokken, enzovoort.

Dat vind ik echt wel tof, dat je dat doet :D en als nu iedereen dit kon aanvoelen, zouden we al die regels niet nodig hebben ook, want dan is er imo geen issue met te strakke neusriemen.
Suzanne F. schreef:

Absoluut, maar dit is ook heel vaak als excuus gebruikt om die neusriem naar zo hard mogelijk aan te trekken.

Suzanne F. schreef:
Ik heb paarden gehad die absoluut fijner liepen op een lossere neusriem maar ook paarden gehad die alleen maar gingen klooien met hun tong en met de mond open ging lopen, welk bit je er ook inhing

Ik ben niet pro bitloos, maar in dit geval zou ik dat dan de moeite waard vinden om te proberen :) ik ben namelijk ook niet anti.