700.000 jaar oud paard levert oudste DNA ooit gevonden op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:39

oomens schreef:
Janine1990 schreef:
En betrof dit dan een gebruikspaard (wat ze wel in rusland vinden/vonden) of een wild paard?

700.000 jaar. Doe de wiskunde.

Oké, kennelijk is dat unlikely...
Maar ik ben geen bioloog...

En als ik Google en het vroegpaleolithicum vind, vind ik ook plaatjes van speerpunten en bijlen...

Snap dat ze het paard niet voor de ploeg zetten toen, maar dan kan het nog wel een vorm van gebruikspaard zijn...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:53

Janine1990 schreef:
Oké, kennelijk is dat unlikely...
Maar ik ben geen bioloog...

En als ik Google en het vroegpaleolithicum vind, vind ik ook plaatjes van speerpunten en bijlen...

Snap dat ze het paard niet voor de ploeg zetten toen, maar dan kan het nog wel een vorm van gebruikspaard zijn...

Voor de ploeg is inderdaad erg onwaarschijnlijk, pakweg een hele ruime zesenhalfhonderdduizend jaar voor de eerste landbouw en permanente nederzettingen ontstonden. De enige vorm van gebruik die aannemelijk is, is het gebruik als prooidier. Dat is, als het dier tegelijkertijd met mensen op de zelfde plaats voorkwam, zelfs zeer waarschijnlijk.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:20

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:41

Clasical schreef:
Maar dus vraag ik mij nog steeds af waarom ze dit nu aan de hand van DNA concluderen en dit dan niet eerder hebben kunnen concluderen op basis van ander matriaal.

Die grottekeningen zijn ook wel intressant, voor de gelovige die geloven dat de aarde nog maar 5000 jaar oud is, je zou denken dat mens en dino samen heeft geleefd, hoe konden anders de mensen weten hoe de dino’s eruit zagen.
Er zijn in verschillende culturen op verschillende plaatsen redelijk nauwkeurige tekeningen gevonden van dino’s

In vele culturen zijn oude verhalen over draken.In Krakau (Polen) hangen reusachtige botten,veel groter dan van welk nu levend dier dan ook, boven de ingang van de Wawel-kathedraal. Er wordt gezegd dat die van de draak Smok Wawelski zouden zijn, die daar vroeger geleefd heeft ,waar nog vele overgeleverde verhalen van de ronde doen,en voor wie zelfs een vuurspuwend standbeeld is opgericht.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:07

lifaya schreef:
Ahhhh oke! Wat grappig dan dat dezelfde soort in meerdere werelddelen voorkwam en toch door evolutie op bepaalde plekken uitstierf. Vind jet heel interessant

Héél lang geleden waren er nog geen meerdere werelddelen, toen waren alle continenten verbonden, maar ik weet niet zeker over welk tijdperk we dan praten :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:10

ik was ook nieuwsgierig naar foto's, en kwam de volgende links tegen, overigens dateert de vondst al van juni 2013. Ik had het verkeerd begrepen en dacht dat het om een bevroren paard ging maar helaas zijn het alleen botten.

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 142938.htm
https://phys.org/news/2013-06-year-hors ... enced.html

Dit is hoe het paardje eruit moet hebben gezien. Wat ik dan niet begrijp is dat ik de schedel van dat permafrost paard wel heel groot vind vergeleken bij dit kleine pony'tje.

http://www.messagetoeagle.com/ancient-d ... sequenced/

Ze vinden kennelijk van alles daar, ook mammoetslagtanden

https://nationalpost.com/news/canada/fo ... -each-year

Ze hebben wel een keer een huid ook gevonden, met bijtwonden van een wolf er nog in
https://www.flickr.com/photos/baggis/4970106791

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:58

anjali schreef:
Clasical schreef:
Maar dus vraag ik mij nog steeds af waarom ze dit nu aan de hand van DNA concluderen en dit dan niet eerder hebben kunnen concluderen op basis van ander matriaal.

Die grottekeningen zijn ook wel intressant, voor de gelovige die geloven dat de aarde nog maar 5000 jaar oud is, je zou denken dat mens en dino samen heeft geleefd, hoe konden anders de mensen weten hoe de dino’s eruit zagen.
Er zijn in verschillende culturen op verschillende plaatsen redelijk nauwkeurige tekeningen gevonden van dino’s

In vele culturen zijn oude verhalen over draken.In Krakau (Polen) hangen reusachtige botten,veel groter dan van welk nu levend dier dan ook, boven de ingang van de Wawel-kathedraal. Er wordt gezegd dat die van de draak Smok Wawelski zouden zijn, die daar vroeger geleefd heeft ,waar nog vele overgeleverde verhalen van de ronde doen,en voor wie zelfs een vuurspuwend standbeeld is opgericht.

Sinds ik de serie Ancient Aliens ben gaan volgen op History is mijn hele kijk op de "geschiedenis" zoals ik die op school geleerd heb veranderd. Blijkt dat er al veel eerder en langer leven is op Aarde dan gedacht word met verschillende levensvormen. Draken zouden mij dus niets verbazen want dat lijkt mij famillie van dinosauriers.

Ook is er een soort "ark van Noah" ontdekt, alleen was het geen ark maar een immens grottenstelsel in turkije ver voor het jaar 0. Waar ontzettend veel mensen hebben gewoond samen met een aantal dieren. Deze hebben hier waarschijnlijk "overleefd" tijdens de ijstijd.

anjali

Re: 700.000 jaar oud paard levert oudste DNA ooit gevonden op

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:06

@Elisa: die Poolse draak zou in Krakau ook in een grot hebben geleefd. Die grot kun je nu bezoeken. Heel leuk ,als je daar ooit zou komen!

Clasical

Re: 700.000 jaar oud paard levert oudste DNA ooit gevonden op

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:27

En er is nooit werkelijk onderzoek gedaan naar de herkomst van die botten?
Daar staat toch iedere archeoloog voor in de rij

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:15

anjali schreef:
@Elisa: die Poolse draak zou in Krakau ook in een grot hebben geleefd. Die grot kun je nu bezoeken. Heel leuk ,als je daar ooit zou komen!

Lijkt me heel interessant!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:21

Clasical schreef:
En er is nooit werkelijk onderzoek gedaan naar de herkomst van die botten?
Daar staat toch iedere archeoloog voor in de rij

Jawel,kijk maar op internet: Bones of Wawel dragon. Het zijn inderdaad fossiele botten. Daar meent men dat ze van een wolharige mammoet ,wolharige neushoorn,of prehistorische walvis zouden zijn.