Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Alexandra309 schreef:Het wordt eens tijd dat de mens de natuur zijn gang laat gaan...
Mkango schreef:SVRL stelt dat ze er al veel eerder weggehaald hadden moeten worden omdat ze er "nauwelijks" kunnen overleven; dat is wat ik aanhaalde en die mening deel ik niet. In het ecosysteem zonder hyena's overleefden ze al decennialang prima. De komst van de hyena's is een recente verandering in het ecosysteem en staat imo dus los van SVRL's initiële stelling.
Mkango schreef:De vergelijking gaat al mank op het punt dat de konijnen in Australië een negatief effect hebben op het ecosysteem; deze paarden hebben dat niet. Daarnaast zie je mij ook niet zeggen dat het goed is dat ze er lopen of dat ze koste wat kost beschermd moeten worden, slechts dat ze er al meer dan 100 jaar lopen, hun fluctuerende conditie geen uitzondering is op het continent, en dat de stelling van SVRL dat menselijk ingrijpen nodig is omdat het geen geschikte leefomgeving voor ze is, dus geen stand houdt.
SVRL schreef:Die paarden zijn daar los gelaten toen de Britten er moesten vertrekken. Zelfs zonder roofdieren hebben ze moeite om te overleven en komen ze om van honger en dorst. Heb er ooit een docu over gezien, die dieren zagen er stuk voor stuk graatmager uit. Men had deze beesten al langer daar weg moeten halen, die paarden horen daar niet thuis, de natuur daar is niet geschikt om hen gezond te houden. Die roofdieren herstellen gewoon de natuur in zijn originele staat.
NatasjavE schreef:SVRL schreef:Die paarden zijn daar los gelaten toen de Britten er moesten vertrekken. Zelfs zonder roofdieren hebben ze moeite om te overleven en komen ze om van honger en dorst. Heb er ooit een docu over gezien, die dieren zagen er stuk voor stuk graatmager uit. Men had deze beesten al langer daar weg moeten halen, die paarden horen daar niet thuis, de natuur daar is niet geschikt om hen gezond te houden. Die roofdieren herstellen gewoon de natuur in zijn originele staat.
Ze zijn los gelaten toen de Duitsers moesten vertrekken
De Duitsers wilde daar het ultieme legerpaard fokken.
Hiraeth schreef:Het is een compleet andere situatie in een land die je niet kunt vergelijken met Nederland.
soesita schreef:OK, ik ben niet de Arfrika-kenner bij uitstek. Niet toeristisch dus. Maar waarom hechten ze dan zoveel waarde aan die paarden?
zippora schreef:@rien. Ik dacht niet aan de paarden hoor, maar aan de herten en runderen in de oostvaardersplassen.
Maar back on topic - als hyena's de afgelopen 100 jaar niet in dat gebied hebben gewoond, hebben ze er waarschijnlijk nooit eerder gewoond. Dus zijn de paarden ondertussen "inheems" en de hyena's kun je dan classificeren als "ongewenste vreemdeling" of "invasieve exoot".
Geloof me, de enige die daar goed boeren, is de diamantindustrie. Op die plek valt geen kudde dieren te houden. Alleen de hele sterke dieren die lang zonder water kunnen, overleven daar.zippora schreef:@rien. Ik dacht niet aan de paarden hoor, maar aan de herten en runderen in de oostvaardersplassen.
Maar back on topic - als hyena's de afgelopen 100 jaar niet in dat gebied hebben gewoond, hebben ze er waarschijnlijk nooit eerder gewoond. Dus zijn de paarden ondertussen "inheems" en de hyena's kun je dan classificeren als "ongewenste vreemdeling" of "invasieve exoot".
Chessie schreef:Wauw.. en als de wolf dan hier onze paarden aan komt vallen?
Zo te lezen waren de paarden in dat gebied eerder dan de hyena's. Jammer dat er niet eerder is ingegrepen, maar zal lastig zijn met die oppervlaktes