Wilde paarden in Namibië ernstig bedreigd door hyena's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Wilde paarden in Namibië ernstig bedreigd door hyena's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:38

Maar zonder menselijk ingrijpen houden ze dus geen stand, aangezien ze dan door de hyena's uitgeroeid worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:44

SVRL stelt dat ze er al veel eerder weggehaald hadden moeten worden omdat ze er "nauwelijks" kunnen overleven; dat is wat ik aanhaalde en die mening deel ik niet. In het ecosysteem zonder hyena's overleefden ze al decennialang prima. De komst van de hyena's is een recente verandering in het ecosysteem en staat imo dus los van SVRL's initiële stelling.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:15

Alexandra309 schreef:
Het wordt eens tijd dat de mens de natuur zijn gang laat gaan...

Idd, voor de wolven discussie geldt dat die er dan ook niet geweest was. Het was immers de mens die zo nodig wolven moest fokken en uitzetten i.s.m. een jaagverbod.

Zoals Midas Dekkers ooit zei over het korenwolf project:" Als je er meer fokt dan er plat gereden kunnen worden, dan noemen we het een geslaagd project".

De mens moet ophouden om voor God te spelen. Tuurlijk we kunnen de natuur helpen, dierentuinen zouden hier een uitkomst voor zijn. Maar gaan we proberen leeuwen te laten jagen in een dierentuin zodat de fokprogramma's ook weer dieren in het wild kunnen brengen dan mag dat niet, want het is zielig. Wat willen we nou?

Wilde paard hoort daar net zo min als die hier in Nieuw-Zeeland en Australië lopen, het zijn inderdaad allemaal verwilderde paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:55

Mkango schreef:
SVRL stelt dat ze er al veel eerder weggehaald hadden moeten worden omdat ze er "nauwelijks" kunnen overleven; dat is wat ik aanhaalde en die mening deel ik niet. In het ecosysteem zonder hyena's overleefden ze al decennialang prima. De komst van de hyena's is een recente verandering in het ecosysteem en staat imo dus los van SVRL's initiële stelling.

Ooit een docu over de paarden van.de Namib gezien. Het merendeel van de veulens sterft er voor ze 1 jaar zijn. En hoezo ze richten er geen schade aan? Ze zijn er losgelaten door de mens, vreten het schaarse groen op waardoor inheemse dieren ook harder moeten knokken om aan hun eten te komen en minder kansen hebben om te overleven. Tuurlijk hadden ze al eerder weggehaald moeten worden. Enfin, men had ze er in de eerste plaats niet moeten loslaten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:01

Mkango schreef:
De vergelijking gaat al mank op het punt dat de konijnen in Australië een negatief effect hebben op het ecosysteem; deze paarden hebben dat niet. Daarnaast zie je mij ook niet zeggen dat het goed is dat ze er lopen of dat ze koste wat kost beschermd moeten worden, slechts dat ze er al meer dan 100 jaar lopen, hun fluctuerende conditie geen uitzondering is op het continent, en dat de stelling van SVRL dat menselijk ingrijpen nodig is omdat het geen geschikte leefomgeving voor ze is, dus geen stand houdt.

Menselijk ingrijpen is sowieso niet nodig om ze te beschermen. Ze horen er niet. Kunnen ze er overleven zonder hulp en veroorzaken ze geen schade? Dan is dat fijn. Veroorzaken ze wel schade? Dán is ingrijpen mogelijk gepast, maar dan uiteraard om de schade te beperken. Kunnen ze er zonder hulp niet overleven? Dan lost dat probleem zichzelf vanzelf op, en is dus ook geen ingrijpen nodig.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:37

safina schreef:
anjali schreef:
Weinig medeleven met paarden hier op een paardenforum. :(

Het is ook soms meer een hyenaforum. :P

_O- :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:45

SVRL schreef:
Die paarden zijn daar los gelaten toen de Britten er moesten vertrekken. Zelfs zonder roofdieren hebben ze moeite om te overleven en komen ze om van honger en dorst. Heb er ooit een docu over gezien, die dieren zagen er stuk voor stuk graatmager uit. Men had deze beesten al langer daar weg moeten halen, die paarden horen daar niet thuis, de natuur daar is niet geschikt om hen gezond te houden. Die roofdieren herstellen gewoon de natuur in zijn originele staat.

Ze zijn los gelaten toen de Duitsers moesten vertrekken

De Duitsers wilde daar het ultieme legerpaard fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 07:13

NatasjavE schreef:
SVRL schreef:
Die paarden zijn daar los gelaten toen de Britten er moesten vertrekken. Zelfs zonder roofdieren hebben ze moeite om te overleven en komen ze om van honger en dorst. Heb er ooit een docu over gezien, die dieren zagen er stuk voor stuk graatmager uit. Men had deze beesten al langer daar weg moeten halen, die paarden horen daar niet thuis, de natuur daar is niet geschikt om hen gezond te houden. Die roofdieren herstellen gewoon de natuur in zijn originele staat.

Ze zijn los gelaten toen de Duitsers moesten vertrekken

De Duitsers wilde daar het ultieme legerpaard fokken.

Volgens de docu die ik erover zag, waren het Britten die er racepaarden fokten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 07:48

Ze zijn een mengeling van Trakheners, Hannoveraner, Volbloed en het inheemse paard.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:40

Punt is: de paarden horen er niet thuis en de hyena's wel. Dus is het de omgekeerde wereld dat uitgerekend de hyena's afgeschoten worden. Maar ik gok maar zo dat de paarden meer toeristen lokken en daarmee ook meer geld in het laatje brengen dan die handvol hyena's. -O-

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:44

Volgens mij is het nooit helemaal duidelijk geworden, er gaan ook verhalen dat ze ontsnapt zijn vanuit het Zuid Afrikaanse leger (dan weer mogelijk via de Britten). Alleen gezien de Duitse invloeden daar, zou dat ook niet ondenkbaar zijn.

Voordeel voor de paarden dat ze in Sperrgebiet zitten, dus voor de mens onaanraakbaar zijn geweest, maar goed daar houden hyena's zich niet natuurlijk niet echt aan.

De meeste georganiseerde reizen komen daar idd niet langs. Als je naar Lüderitz wilt, dan passer je de paarden. Dus ze er te laten staan en geld verdienen met toeristen lijkt me ook onwaarschijnlijk. Wij hebben in ieder geval helemaal niemand gezien in de buurt. Het enige wat je kunt doen daar is stil staan, ze bekijken en weer door rijden. Er zit niet echt een florerende business achter :')

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:48

OK, ik ben niet de Arfrika-kenner bij uitstek. Niet toeristisch dus. Maar waarom hechten ze dan zoveel waarde aan die paarden?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:52

Hiraeth schreef:
Het is een compleet andere situatie in een land die je niet kunt vergelijken met Nederland.

Dat vind ik nu ook. Nederland is in de verste verten niet te vergelijken met een uitgestrekt land als Namibie. Die postzegel natuur bij ons is van volstrekt andere orde.

Verder ken ik het land ook niet dus kan niet oordelen over het beleid daar. Dat is toch iets waar het land zelf verantwoordelijk voor is.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:13

soesita schreef:
OK, ik ben niet de Arfrika-kenner bij uitstek. Niet toeristisch dus. Maar waarom hechten ze dan zoveel waarde aan die paarden?

Ik denk om de laatste regel, een uniek fenomeen. Daarnaast zitten ze er al voor jaren, dus het is erbij gaan horen.

Maar makkelijk leven voor de paarden daar, los van de hyena's, echt niet. Het is echt gortdroog daar, zonder hyena's is het aantal ook wel eens op een dieptepunt geweest van 60/70.

Misschien handig om ze weer naar Europa te verschepen, sterke paarden die helpen in de bloedspreiding :')

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:07

nav Sizzle's opmerking... heeft beekse bergen geen hyena's? Die kunnen vast wel een "lekkere" jachttrip naar de oostvaardersplassen gebruiken. En dan na de "vakantie" weer terug naar de Beekse Bergen ;) .

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:13

anjali schreef:
Weinig medeleven met paarden hier op een paardenforum. :(

Omdat het een paardenforum is, hoeven we nog niet de realiteit overboord te gooien.

Of de hyena's hebben honger.
Of de paarden hebben honger.

Paarden hebben een hogere aai factor, dus die mogen blijven.
Krom? Ja,heel krom.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:30

@rien. Ik dacht niet aan de paarden hoor, maar aan de herten en runderen in de oostvaardersplassen.

Maar back on topic - als hyena's de afgelopen 100 jaar niet in dat gebied hebben gewoond, hebben ze er waarschijnlijk nooit eerder gewoond. Dus zijn de paarden ondertussen "inheems" en de hyena's kun je dan classificeren als "ongewenste vreemdeling" of "invasieve exoot".

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:46

Je snapt dat volgens die redenering de wolf nu ook een invasieve exoot in Nederland geworden is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:48

zippora schreef:
@rien. Ik dacht niet aan de paarden hoor, maar aan de herten en runderen in de oostvaardersplassen.

Maar back on topic - als hyena's de afgelopen 100 jaar niet in dat gebied hebben gewoond, hebben ze er waarschijnlijk nooit eerder gewoond. Dus zijn de paarden ondertussen "inheems" en de hyena's kun je dan classificeren als "ongewenste vreemdeling" of "invasieve exoot".

Hyena's zijn inheems aan Afrika en zijn, net als leeuwen, in heel wat streken door de mens uitgeroeid. Als er elders een populatie te groot wordt, is het logisch dat dieren zich elders gaan vestigen. Onze Europese wolf is net hetzelfde aan het doen. Deze dieren komen gewoon terug naar gebieden waar ze ooit thuis hoorden, maar verdreven werden.
Zou er trouwens niet van schrikken, moesten de paarden gewoon een excuus voor het uitroeien van de hyena's zijn. De kans is groot dat boeren ze als gevaar voor hun vee zien en ze daarom dood moeten en de paarden mogen blijven.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:53

Een kennis van mij hier houdt zich bezig met het behouden van de wilde paarden, maar ik ben het er al tijden niet mee eens dat er zoveel moeite voor gedaan wordt.

Er zijn tijden geweest waarin ander wild, zoals zebra en Oryx, opgekocht wordt en daar afgeleverd, al dan niet al overleden, zodat de hyena's dat kunnen eten in plaats van een paard. Ik zie zelf niet in waarom een paard meer waard is dan een oryx of ander dier. De droogte hier is helaas erg heftig, dieren hebben weinig te eten.
Er zijn pogingen geweest om een ander onderkomen voor de paarden te vinden, maar ook dit gaat gepaard met veel problemen. Hoe vang je zo'n grote kudde paarden om ze vervolgens ook nog honderden KM's te moeten transporteren?

Waar vind je een farm waar deze paarden kunnen leven? Wie draait op voor alle kosten? Wie gaat de paarden voeren?
Wij kunnen momenteel al heel slecht aan gras komen. De leeuwen in het Noorden van het land leven grotendeels langs de kust waar ze zeeleeuwen eten omdat de dieren in het land allemaal graatmager zijn doordat er geen gras is.
De game farms kampen met dieren die doodhongeren en hoge kosten om hun dieren bij te voeren gezien de schaarste aan gras.

Er zijn in die omgeving weinig boeren, anders waren de hyena's daar inderdaad al overlast geweest.

Als je het mij vraagt kunnen we de dieren beter gewoon hun gangetje laten gaan. Zo is de natuur nu eenmaal.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:55

Maar als de mens voor een onbalans heeft gezorgd is dat toch niet meer dan de natuur.

De hyena's zullen ook zorgen voor problemen op lange termijn. In de natuur is er balans en die is er nu niet meer.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:56

Boeren, daar? :') Geloof me, de enige die daar goed boeren, is de diamantindustrie. Op die plek valt geen kudde dieren te houden. Alleen de hele sterke dieren die lang zonder water kunnen, overleven daar.

Ik weet niet hoe hoog het percentage veeteelt is, maar ga er gerust vanuit dat die heul laag is in die omgeving.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:01

Voor iedereen die hier graag meer over wil weten en een mening over wil delen, lees mijn reactie en die van Sakura even goed door.
Ik zit er hier vrij dicht op, ik woon namelijk IN Namibie en Sakura is er goed bekend.
Veel dingen die hier aangenomen worden zijn begrijpelijk met Europa/Nederland in je achterhoofd.
Het leven hier is echter heel anders!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:03

zippora schreef:

Ik durf bijna 100% zeker te zeggen dat er in de afgelopen 100 jaar overal in Namibie hyena's hebben gewoond. Jullie vergeten voor het gemak even dat Africa vroeger enkel dierenrijk was.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:04

Chessie schreef:
Wauw.. en als de wolf dan hier onze paarden aan komt vallen?

Zo te lezen waren de paarden in dat gebied eerder dan de hyena's. Jammer dat er niet eerder is ingegrepen, maar zal lastig zijn met die oppervlaktes

Dit is Afrika, natuurlijk waren de paarden niet eerder op dat gebied dan hyena's!
De hyena's zijn nu enkel wanhopiger omdat er minder dieren rondlopen. We kampen hier met droogtes, dat dunt de bevolking aardig uit.
Normaal zou een hyena voor een kleiner dier gaan en laten ze de paarden dus voorbij gaan.
Nu zijn ze wanhopig en azen ze op de zwakkere paarden en veulens. Sterker nog, er worden ook gezonde paarden aangevallen. De hyena's evolueren hun gedrag om te kunnen overleven.