QuintaenJojo schreef:Nee, volgens mij moet fokken gaan over verbeteringen, versterken van het ras. Dus vraag ik mij soms af of we het fokken niet over moeten laten aan degene die er écht verstand van heeft. Die persoon die in de toekomst van het veulen kan kijken, die zonder roze bril en emoties paarden beoordeelt, het ras kan verbeteren, die advies van andere fokkers accepteert, nadenkt over gevolgen en bovenal, fokt uit belang van onze prachtige paardenrassen!
In mijn ogen moet fokken niet gaan over verbeteren van een ras, maar een zo gezond mogelijk individu op de wereld zetten. Dus niet een zo gezond mogelijke Chihuahua met zo min mogelijk oog-, tand- en hoofdpijn met raszuivere stamboom, maar een zo gezond mogelijke hond. En dat houdt in dat als je al wilt fokken met een dier dat zo'n kleine schedel heeft gekregen dat de ogen, hersens en tanden er niet meer pijnvrij in passen, dat je die dan kruist met een dier met een normaal formaat schedel, niet dat je eindeloos door blijft kruisen met net iets ruimer-schedeligen raszuivere dieren tot we ooit een raszuiver dier hebben dat pijnvrij is. Arme tussenliggende generaties die het slachtoffer zijn geworden van fokkers die boven alles fokt vanuit het belang van het ras - en niet vanuit het belang van het welzijn van het individu.
Als je een ras hebt waarvan 90% van de paarden inmiddels een genetische ziekte hebben (laten we PSSM 1 noemen) en het gros van de paarden ten prooi vallen aan allerlei huidafwijkingen en beengebreken, dan ben je een rasliefhebber als je met die paarden door gaat fokken tot je hopelijk ooit een dier hebt dat toevallig al die klachten niet heeft. Dan is mijn keuze: ga in godsnaam kruisen met een bijpassend ras dat goed in kaart is gebracht en dat al die nadelen niet heeft. Niet in het belang van het ras, maar in het belang van het individu, want dat individu is een paard dat dankzij jouw fokdroom 20 jaar in het door jou voor hem gecreeerde lichaam zal moeten leven. Dan duizend keer liever een goede fokker die puur naar de paarden zelf kijkt en dwars door rassen heen op zoek gaat naar de gezondste match voor zijn toekomstige veulen, dan een fokker die zich vrijwillig laat beperken tot ouderdieren uit 1 ras, met alle genetische bottlenecks die dat met zich meebrengt.