PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:10

shilady schreef:
Hoe moet het dan met paarden die andermans paard aan gort trappen??
Maar gewoon de dierenarts rekeningen betalen als slachtoffer en niet zeuren?

Of gewoon de openingspost lezen. ;)
Het gaat er niet niet eens om dat paarden altijd bij een ander paard in de wei moeten staan, maar dat ze altijd om minstens 8 meter afstand van een zichtbaar paard moeten staan. :)*

Blijkbaar is het zo slecht gesteld met het paardenwelzijn in Nederland dat we zelfs over die eis al gaan steigeren...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:12

shilady schreef:

Wat hierboven al gezegd is...niet alle paarden kunnen het met elkaar vinden, het zijn wat dat betreft net mensen... De ene is je vriend, de ander een buur en weer een andere een vage kennis...
De karakters moeten wel een beetje bij elkaar passen, en dat is proberen, maar ook een beetje kijken hoe de karakters zijn.
Gewoon gezond verstand gebruiken; zo nodig eerst met een enkele of dubbele draad, voldoende ruimte en eten geven, kijken wat ze doen, hoe ze reageren, en heel vaak lukt het prima. Mijn duo heb ik bij elkaar gezet, vers uit de trailer maar mijn inschatting was dat die twee het wel zouden kunnen vinden samen. Had ik twijfels gehad dan was er gewoon in het begin een draadje tussen gegaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:13

Niets op aan te merken. Hier staan mijn hengsten gewoon met elkaar buiten.
Maar mocht dat toch niet lukken bij een paard dan is naast andere paarden met desnoods een dubbele draad the best next thing.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:14

luffwinny schreef:
shilady schreef:

Dat noemen ze nou paardengedrag, soms komt een waarschuwing niet over bij het andere paard en dan word er inderdaad getrapt, natuurlijk gedrag noemen ze dat. En als het na maanden nog door gaat dan moet er een andere samenstelling gevonden worden, het paard met een minder dominant paar, zo simpel is de oplossing. Geen vrijbrief om je paard alleen te zetten.

Nou ik ken er een paar die echt niet bij een ander kunnen staan.

Ok over het bericht zelf. Helemaal prima want een paard hoort gewoonweg niet alleen te staan.

Alleen ben ik ontzettend mijn best aan het doen....maar ik ken echt geen stallen waar de paarden alleen in de wei staan.
Nog wel een paar stallen waar ze gewoon niet in de wei staan. Dat vind ik persoonlijk erger nog dan een paard wat alleen op een stukje wei staat.(maar wel zicht heeft op soortgenoten)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:15

Vooral regels voorstellen die niet handhaafbaar en controleerbaar zijn... behalve met Stasi-methoden.
Welkom in de populistische politiek....

Op het gebied van dierenwelzijn valt veel te verbeteren, maar het mist effect als je niet buiten je eigen bril kunt kijken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:17

luffwinny schreef:
shilady schreef:

Dat noemen ze nou paardengedrag, soms komt een waarschuwing niet over bij het andere paard en dan word er inderdaad getrapt, natuurlijk gedrag noemen ze dat. En als het na maanden nog door gaat dan moet er een andere samenstelling gevonden worden, het paard met een minder dominant paar, zo simpel is de oplossing. Geen vrijbrief om je paard alleen te zetten.

Maar op veel stallen heb je niet bijster veel keuze kwa kuddes en groepen en dan speelt er ook nog mee dat je dan op den duur toch als de pest word gemeden. Veel eigenaren willen je paard dan echt niet in de groep en dan denk ik toch dat de pensioneigenaar liever voor die 30 andere kiest dan dat hij schijt heeft en een flink aantal pensionklanten verliest.. je moet wel reël blijven zo lopen deze dingen dan af. Genoeg stallen waar er maar 1 of 2 weides zijn 1 voor merries 1 voor ruinen of 1 gemengd en dan nog een paar postzegel weitjes voor paarden die wat mankeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:19

NatasjavE schreef:
Alleen ben ik ontzettend mijn best aan het doen....maar ik ken echt geen stallen waar de paarden alleen in de wei staan.
Nog wel een paar stallen waar ze gewoon niet in de wei staan. Dat vind ik persoonlijk erger nog dan een paard wat alleen op een stukje wei staat.(maar wel zicht heeft op soortgenoten)

Ik zie ze wel, maar dat zijn dan geen grote stallen maar polderpaardjes en spoorpaardjes, of dat laatste overgebleven paard bij een boerderij. Paarden en pony's die in hun eentje op een verlaten stukje grond staan in the middle of nowhere zonder soortgenoten. Genoeg gras en water om niet dood te gaan maar op een paar vogels na geen andere levende wezens in de omgeving.

@ Shilady: met een veld met een merriewei, een ruinenwei en een paar postzegelweitjes voor paarden die wat mankeren of niet alleen kunnen staan voldoe je al 100% aan dit nieuwe wetsvoorstel, dus wat is dan je probleem?

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:20

xyzutu2 schreef:
Of gewoon de openingspost lezen. ;)
Het gaat er niet niet eens om dat paarden altijd bij een ander paard in de wei moeten staan, maar dat ze altijd om minstens 8 meter afstand van een zichtbaar paard moeten staan. :)*

Dat is niet wat in de openingspost staat.
Daar staat dat die 8 meter eis in ándere landen geldt.

Zoals ik het lees, willen ze in Nederland wel degelijk dat paarden daadwerkelijk bij elkaar in komen te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:24

Vervolgens schrijven ze dat het erom gaat dat paarden elkaar minimaal moeten kunnen zien: "Maar het is zo belangrijk dat paarden elkaar ieder geval kunnen zien, zegt Pesie. "Ze moeten een kuddegevoel hebben. Door tralies kunnen ze elkaar nog besnuffelen. In een dichte box kunnen ze niets. Dat levert alleen maar stress op."

Dat ze dat al zien als 'kuddegevoel' vond ik zelf persoonlijk al erg zorgelijk, maar dat mensen dat al teveel gevraagd vinden en meteen roepen dat dit onzin is want dat je bijvoorbeeld niet 3 dekhengsten met twee hengstige merries in 1 wei kunt gooien want dan gaat alles dood dus alles wat de PvDD in hun voorstel wil is totale bullsh*t en we gaan helemaal nergens niets aan veranderen vind ik helemaal bijzonder.
Ik kijk naar de paarden die midden in de polder in hun eentje in een weiland staan zonder ook maar ergens zicht op een soortgenoot en ik denk dat die beesten dolblij zijn dat er tenminste iemand is die zich over hun (nood)lot als kuddedier bekommert.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:27

xyzutu2 schreef:
NatasjavE schreef:

Ik zie ze wel, maar dat zijn dan geen grote stallen maar polderpaardjes en spoorpaardjes, of dat laatste overgebleven paard bij een boerderij. Paarden en pony's die in hun eentje op een verlaten stukje grond staan in the middle of nowhere zonder soortgenoten. Genoeg gras en water om niet dood te gaan maar op een paar vogels na geen andere levende wezens in de omgeving.

@ Shilady: met een veld met een merriewei, een ruinenwei en een paar postzegelweitjes voor paarden die wat mankeren of niet alleen kunnen staan voldoe je al 100% aan dit nieuwe wetsvoorstel, dus wat is dan je probleem?

Dat is dan nog een ideaal situatie he want er zijn zat stallen waar ze doorelkaar staan en kan je erbij dan kan je erbij en gaat het niet goed of je paard is ziek dan moet je bv binnenblijven zoals iemand eerder al noemde. Plus stal politiek dat sommige gewoon echt niet willen dat jou paard erbij komt en als er dan een incident is of een aantal dat het oorlog word op stal.. dus wat mij betreft is dit voor veel stallen niet te realiseren. ....
Verders ben ik blij dat die van mij wel heel het jaar buitenstaat in een kudde maar het grootste probleem onder paardeneigenaren en stallen is het verlangen voor veel buiten (en dat mag ook wel het is een dure hobby) maar merk gewoon dat het een moeilijk iets is om bv zoon stal te vinden met genoeg ruimte

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:28

Ik blijf het toch apart vinden dat de topics op beestenboel eigenlijk altijd uit lopen op dat het konijn een maatje en een groter hok moet en de hond maar kort in de bench maar een paard alleen houden en een dichte stal is wel ok?

Gewoon stallen met (zicht)contact en op zijn minst een maatje naast de paddock of wei is toch helemaal geen gekke eis?

Ik snap wel dat paardensport als dieronvriendelijk word gezien, zeker als deze dingen al weerstand oproepen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:33

shilady schreef:
Dat is dan nog een ideaal situatie he want er zijn zat stallen waar ze doorelkaar staan en kan je erbij dan kan je erbij en gaat het niet goed of je paard is ziek dan moet je bv binnenblijven zoals iemand eerder al noemde. Plus stal politiek dat sommige gewoon echt niet willen dat jou paard erbij komt en als er dan een incident is of een aantal dat het oorlog word op stal.. dus wat mij betreft is dit voor veel stallen niet te realiseren. ....
Verders ben ik blij dat die van mij wel heel het jaar buitenstaat in een kudde maar het grootste probleem onder paardeneigenaren en stallen is het verlangen voor veel buiten (en dat mag ook wel het is een dure hobby) maar merk gewoon dat het een moeilijk iets is om bv zoon stal te vinden met genoeg ruimte

De vraag is: als je het verlangen hebt om je paard veel buiten te hebben met in elk geval zicht op zijn vriendjes en het lukt je niet om aan die minimumeis voor paardenwelzijn te voldoen, moet je dan op die plek wel een paard willen houden?
Over die vraag struikelen een hoop mensen; wat is belangrijker, dat je een mens met een paard bent, of dat je paard een paardenleven heeft?

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:37

Iedereen leest of interpreteert dit anders terwijl iedereen volgens mij gewoon hetzelfde bedoelt. Iedereen die houdt van paarden is voor sociaal contact en dan is het een modus vinden om dit zo veilig mogelijk te realiseren. Er staat inderdaad niet in het artikel dat de paarden persée bij elkaar in de wei moeten staan. Dat is natuurlijk wel het mooiste en beste als dat kan, maar als dat niet kan omdat het om een hengst gaat of een paard met geen sociaal gedrag omdat het wellicht in het verleden niet goed is gegaan dan moet je zoeken naar de meest ideale oplossing. Wat gewoon niet kan in deze tijd is een paard in een box zonder dat hij andere paarden ziet of in een weiland moederziel alleen zonder maatjes in zijn buurt. Als het zo is dat de PvdD inderdaad zou willen dat paarden altijd bij elkaar in de wei moeten of in een groepsstal; ja dat gaat gewoon te ver. Dan wordt er niet nagedacht over het feit dat dat echt niet altijd kan, ook al zijn er mensen die beweren dat het wel kan. Een paard dat alle andere paarden blesseert omdat het paard geen sociaal gedrag vertoont kan gewoon niet bij andere paarden in de wei en als dat een eis zou zijn dan heeft de eigenaar van zo'n paard geen andere mogelijkheid meer het dier in te laten slapen en ik kan mij niet voorstellen dat de PvdD daar een voorstander van is, dus kan ik mij ook niet voorstellen dat men het zo bedoelt.
Laatst bijgewerkt door Snooty16 op 13-02-19 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:40

Azmay schreef:
Ik blijf het toch apart vinden dat de topics op beestenboel eigenlijk altijd uit lopen op dat het konijn een maatje en een groter hok moet en de hond maar kort in de bench maar een paard alleen houden en een dichte stal is wel ok?

Gewoon stallen met (zicht)contact en op zijn minst een maatje naast de paddock of wei is toch helemaal geen gekke eis?

Ik snap wel dat paardensport als dieronvriendelijk word gezien, zeker als deze dingen al weerstand oproepen..

Maar dan moet het er maar net beschikbaar zijn.
Jij woont in limburg daar is al veel meer ruimte en optie kwa paarden houden dan in bv ergens bij de randstad..
Ik vond het ook heerlijk in limburg hoor. Stond in een uitloopstal met wei eraan vast er werd uitgemest en gevoerd en dan 130 pm kwijt.. in de randstad zijn zulke dingen vaak rond de 300-400 :+

Het is geen weerstand maar ik weet dat veel mensen op zat stallen maar beperkte ruimte hebben en zo ontstaan er gewoon vaak om de gekste dingen al problemen bv swinters met paddocks wanneer de meeste stal eigenaren de paarden niet op het het land doen en er dan op stal een prikbord staat waar je je paard 30min max in de paddock mag doen en dan is de volgende..het is een ramp..want dan gaan ze van 24/7 buiten ineens naar dag en nacht stal

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:42

In dit soort topics worden mij weer twee dingen heel duidelijk

1) Mensen kunnen niet lezen
2) De meeste mensen zijn paardensportliefhebbers, geen paardenliefhebbers.

Ik vind dit een kleine stap in de goede richting van de PVDD. Het is nog lang niet waar we naar toe moeten, maar ik ben blij met elke vooruitgang. Maar de enige rede dat we van die gedragsgestoorde paarden hebben die niet bij anderen kunnen is omdat ze nooit de kans hebben gehad om dat te leren. Het probleem aanpakken bij de basis is dus alle paarden die vanaf nu geboren worden laten opgroeien in een stabiele, gemengde kudde. En stoppen met dat panische 'hengsten zijn levensgevaarlijke vleesetende wezens' gedoe, ook hengsten kunnen prima met ruinen of andere hengsten staan; zolang ze maar de kans krijgen om sociale vaardigheden te ontwikkelen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:43

shilady schreef:
Azmay schreef:

Maar dan moet het er maar net beschikbaar zijn.
Jij woont in limburg daar is al veel meer ruimte en optie kwa paarden houden dan in bv ergens bij de randstad..
Ik vond het ook heerlijk in limburg hoor. Stond in een uitloopstal met wei eraan vast er werd uitgemest en gevoerd en dan 130 pm kwijt.. in de randstad zijn zulke dingen vaak rond de 300-400 :+

Het is geen weerstand maar ik weet dat veel mensen op zat stallen maar beperkte ruimte hebben en zo ontstaan er gewoon vaak om de gekste dingen al problemen bv swinters met paddocks wanneer de meeste stal eigenaren de paarden niet op het het land doen en er dan op stal een prikbord staat waar je je paard 30min max in de paddock mag doen en dan is de volgende..het is een ramp..want dan gaan ze van 24/7 buiten ineens naar dag en nacht stal

Dan toch geen paard? Een paard is geen eerste levensbehoefte...

Ik wil graag een hond maar ik woon op 19m2, dat moet dan ook maar gewoon? Want tja niet iedereen kan vrijstaand wonen... :+

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:46

Goed dat ze wat willen gaan doen aan die eenzame dieren op de wei.
De paarden die alleen in een eigen wei staan en zo meerdere naast elkaar is iig al iets.
Wel hoop ik dat stalhouders/eigenaren dan wel enigszins wat moeite gaan steken in het bij elkaar zetten van ze.

Pensionhouders niet zomaar alles bij elkaar kwakken maar eigenaren ook niet meteen lopen te piepen als het even niet meteen dikke mik is.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 13-02-19 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:47

MarlindeRooz schreef:
Ik wil graag een hond maar ik woon op 19m2, dat moet dan ook maar gewoon? Want tja niet iedereen kan vrijstaand wonen... :+

Natuurlijk en sluit hem ook maar 9 uur per dag op in een bench omdat je moet werken. :+

Ik ben het vaker niet dan wel eens met de PvdD, maar dit zou toch gewoon een vanzelfsprekendheid moeten zijn? Het gaat om paarden in het zicht, dat is echt zo moeilijk niet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:52

Snooty16 schreef:
Iedereen leest of interpreteert dit anders terwijl iedereen volgens mij gewoon hetzelfde bedoelt. Iedereen die houdt van paarden is voor sociaal contact en dan is het een modus vinden om dit zo veilig mogelijk te realiseren. Er staat inderdaad niet in het artikel dat de paarden persée bij elkaar in de wei moeten staan. Dat is natuurlijk wel het mooiste en beste als dat kan, Een paard dat alle andere paarden blesseert omdat het paard geen sociaal gedrag vertoont kan gewoon niet bij andere paarden in de wei en als dat een eis zou zijn dan heeft de eigenaar van zo'n paard geen andere mogelijkheid meer het dier in te laten slapen en ik kan mij niet voorstellen dat de PvdD daar een voorstander van is, dus kan ik mij ook niet voorstellen dat men het zo bedoelt.

Klopt
Maar dan moet je dus eigenlijk voortaan als je al een paard koop er zeker van zijn dat het dier sociaal en goed in een grote kudde ligt en kan.

Marlinderooz
Werkte het maar zo dat veel dan idd geen paard namen
Of dat de stal eigenaren niet hun kleine stallen met weinig paarden maar alles volproppen en ze het maar moeten uitzoeken met 30min in de winter. Maar het is gewoon niet zo. Ben heel erg blij dat die van mij het hele jaar buiten is en zo is ze ook opgegroeid.
Maar geld is gewoon het belangrijkste voor veel stalhouders.Dat gaat boven verkleinen en meer tijd buiten. Eerder nog meer stallen bouwen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:54

Mijn paard is sociaal nogal een rare.
Leest paardentaal slecht.

Blijkt keer op keer op keer in de problemen te komen als hij samen met andere paarden staat.
Niet gevaarlijk voor andere paarden, maar keer op keer, steeds weer, het paard dat apart staat. Klappen krijgt als hij in de buurt komt.

Hij is écht onhandig daarin, ik zie aan de lichaamstaal van een ander paard al dat de mijne opzij moet. Maar hij reageert gewoon niet, alsof hij het volkomen mist.
Totdat hij dus gebeten en getrapt wordt.

Ook in rustige stabiele groepen. Ook 1 op 1 met een ander paard.

Tegelijkertijd is hij wel érg gericht op andere paarden.
Als hij bijvoorbeeld in een stal staat en alle andere paarden gaan weg (is ooit 1x gebeurd toen ik ergens met hem op cursus was) dan gaat hij door het lint. Pure stress, in zéér ernstige vorm. Zweten en stressen en panisch, tot het letterlijk in straaltjes van zijn lijf loopt.

Mijn paard is inmiddels 25. Leren zal hij het niet meer. Niet na alle pogingen die al geweest zijn.
Hij staat op een pensioenplek.

Stal, deur áltijd open. (Ook snachts, zélfs in zijn specifieke geval met de jaarwisseling)
Daaraan beton uitloop van 6 meter breed en 2 diep.
Daaraan paddock, zand, van ongeveer 6x6. Daaraan een weiland, ongeveer 10 breed en 80 diep.

Direct naast hem staat een 27 jarige cushing patiënt zonder voortanden. Die redt zich ook niet in een groep.
Heeft een wat smallere wei (de mijne heeft de hoekstal met hoekperceel land)

Daarnaast nóg een paar paarden op dezelfde manier.

(Er zijn op deze stalling ook paarden die per 2 of per 3 lopen, beetje afhankelijk van wat nodig is en wat past voor de individuele paarden)

De stalwand is dicht.
De voorkanten van de stallen zijn bovrn de ongeveer 1.20 meter open.
Tussen de weilanden gewoon een schriklintje.

Ik denk dat dit prima mag volgens de richtlijnen. Weet het niet zeker.
Hij staat alleen, maar altijd met zicht op een hoop andere paarden. En over het lint is contact met buurpaard prima mogelijk.

Maar, ze staan wel degelijk soms verder dan 8 meter uit elkaar.

Als de mijne achterin het weiland staat, en de buurman op stal bijvoorbeeld.

Ik vraag mij af hoe dat dan valt.
Het is hun eigen keus dan natuurlijk, ze kúnnen altijd binnen die 8 meter van elkaar komen.

Mijn paard dwingen een wei te delen zou, in dit zeer uitzonderlijke geval, écht zielig zijn. (Er hebben al veel mensen meegekeken. De mijne snapt het écht niet tussen andere paarden, hoe dat komt geen idee)
Ook voor zijn buurman die extreem moeilijk eet, oud is en wat zwak zou het een achteruitgang zijn als hij wei en rustplek moet delen.

Maar goed, er zijn denk ik ook maar héél weinig stallen waar individuele weidegang mét paddock en loopstal én contact met buren mogelijk is.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:55

Ik zie ze inderdaad ook wel eens staan, de 'verloren' paardjes helemaal alleen met geen ander dier in de weide omgeving te bekennen. Sneu altijd.

Gek dat er hier discussie om komt. Het lijkt me toch juist een goede stap? Paarden niet in compleet dichte stallen, en in de paddock/wei in elk geval binnen 8 meter van een ander paard. Liever bij elkaar of met scheiding van een enkele/dubbele draad, maar het is een begin!

En als stallen het daar al moeilijk mee krijgen.. Dan is het toch gewoon geen paardwaardige stal? Jammer dat er in de randstad zo weinig ruimte is, maar daar kan het paard verder niks aandoen. Die blijft een kuddedier..

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:11

xLillith schreef:
In dit soort topics worden mij weer twee dingen heel duidelijk

1) Mensen kunnen niet lezen
2) De meeste mensen zijn paardensportliefhebbers, geen paardenliefhebbers.

Ik vind dit een kleine stap in de goede richting van de PVDD. Het is nog lang niet waar we naar toe moeten, maar ik ben blij met elke vooruitgang. Maar de enige rede dat we van die gedragsgestoorde paarden hebben die niet bij anderen kunnen is omdat ze nooit de kans hebben gehad om dat te leren. Het probleem aanpakken bij de basis is dus alle paarden die vanaf nu geboren worden laten opgroeien in een stabiele, gemengde kudde. En stoppen met dat panische 'hengsten zijn levensgevaarlijke vleesetende wezens' gedoe, ook hengsten kunnen prima met ruinen of andere hengsten staan; zolang ze maar de kans krijgen om sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Ben ik deels met je eens, maar we moeten ook dealen met het kwaad dat al veroorzaakt is. Er zijn dus paarden die kunnen niet bij anderen wat de reden daarvan ook is. En niemand zit erop te wachten zo'n paard in de kudde te krijgen. Jij ook niet want ik heb meerdere keren op een pensionstal een gestaan waar ze een paard hadden dat letterlijk alle andere paarden aan barrels sloeg. Het hoeft trouwens niet altijd te liggen aan het feit dat ze geen gelegenheid hebben gehad om sociale vaardigheden te leren.... Ook in de natuur komen paarden zonder sociale vaardigheden voor omdat ze "iets" missen, maar daar overleven ze gewoon niet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:15

Femke_Tweety schreef:
Mijn paard is sociaal nogal een rare.
Leest paardentaal slecht.

Mijn paard dwingen een wei te delen zou, in dit zeer uitzonderlijke geval, écht zielig zijn. (Er hebben al veel mensen meegekeken. De mijne snapt het écht niet tussen andere paarden, hoe dat komt geen idee)
Ook voor zijn buurman die extreem moeilijk eet, oud is en wat zwak zou het een achteruitgang zijn als hij wei en rustplek moet delen.

Maar goed, er zijn denk ik ook maar héél weinig stallen waar individuele weidegang mét paddock en loopstal én contact met buren mogelijk is.

Precies en dan word het bv al moeilijker voor jou als er bv nog 5 paarden erbij komen op stal die ook nog op de wei gescheiden moeten en je dan nog meer moet delen kwa wei en tijd..
Het is rot voor jouw want zo uit het verhaal klinkt het alsof jou paard eigenlijk poeslief is.
Maar je moet ook aan je portomoniks denken elke x de Da laten komen omdat je hem koppig toch in de grote groep houd schiet ook niet op

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:17

Mazida schreef:
Het stomste ter wereld als paardenliefhebbers op de PvdD stemmen :o . Deze partij wil uiteindelijk af van het dier als gebruiksdier en zal zich als de veehouderij is uitgeroeid onder meer toeleggen op het verbieden van paardrijden. Daar kun je nu om lachen, maar het is echt zo. Zij zijn tegen alles waarvoor een dier wordt gebruikt en zien een dier het liefste alleen in de natuur.

_/-\o_

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:19

Mijn oude merrie moest wel alleen. Eenzaam in een box ver van andere paarden en op de laatste paar jaar na echt alleen in de wei met minstens een leeg stuk ertussen. Om andere paarden heel te houden. Die sloopte bewust om te doden. Pas op haar erg oude dag kon ze met een paar zorgvuldig uitgezochte maatjes in een wei. Ontstaan door jawel eerste jaren zonder gezelschap staan waardoor ze asociaal,was. Merens merrie idem eerste jaren opgroeien zonder paardengezelschap na het spenen, gevolg asociaal paard nummer twee -O-

Toch pvd heeft soms wat doorgeslagen ideeen maar meestal zijn ze toch wel zinnig en diervriendelijk. Een verbetering voor oa vleesdieren en nu deze oplossing die ze graag zien. Mooier zou zijn schuil verplichten zodat gemeentes niet meer kunnen weigeren deze te plaatsen