Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:34

Sommige mensen hebben echt geen idee hoe vee gehouden word geloof ik.

Je kunt toch niet 10 HA weide gaan omheinen? Ten eerste is dat geen doen, wie gaat dat betalen? Ten tweede trekt een wolf zich daar vrij weinig van aan als ze honger hebben en ten derde, enig idee hoe lelijk je landschap daar van word?
Want het is niet 1 weiland maar een heel groot deel van de weilanden.

Prima dat de wolf nog in het wild rond loopt, maar dan wel in een land met veel ruimte en genoeg wild om van te leven. Niet in een overvol Nederland :n

zigranta

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:46

Minimaal 2 ezels aan je kudde toevoegen, die beschermen je kudde erg goed tegen indringers.

BlueAmethyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:47

Maar hoe willen jullie de wolven dan uit Nederland houden, toch niet met zo'n onbetaalbaar hek rond heel Nederland? :=
Tja, het is natuurlijk erg als het net een dier van jou is dat het slachtoffer wordt. Maar dat beveiling als in hekken en honden en weet ik wat niets helpt, daar ben ik het niet mee eens. Ja, die wolf kiest voor makkelijke hapjes, geen volwassen paarden die in een goed beveiligde wei staan, maar de schaapjes ernaast die achter een draadje zonder ook maar iets staan.
Oh en wolven hebben hier genoeg natuurlijke vijanden, namelijk het verkeer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:48

tienus63 schreef:
En wolf gaat ook voor gemak, waarom achter ree aan zitten als je vee in een hoek kunt jagen in een weide?

In Nederland is gebleken dat de paar wolven die hier blijven niet meer op vee jagen, maar op wild. Alleen de passanten hebben schapen gedood. Dus ik vraag mij af of jouw bewering waar is.

Mysa mijn opmerking is slechts een constatering ;)
En ik vind het persoonlijk vrij sneu dat het enige antwoord van de mens op die constatering is om de wolf te doden of te verjagen.
Zijn we het vermogen verloren om met andere soorten de aarde te delen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:49

BlueAmethyst schreef:
Maar hoe willen jullie de wolven dan uit Nederland houden, toch niet met zo'n onbetaalbaar hek rond heel Nederland? :=
Tja, het is natuurlijk erg als het net een dier van jou is dat het slachtoffer wordt. Maar dat beveiling als in hekken en honden en weet ik wat niets helpt, daar ben ik het niet mee eens. Ja, die wolf kiest voor makkelijke hapjes, geen volwassen paarden die in een goed beveiligde wei staan, maar de schaapjes ernaast die achter een draadje zonder ook maar iets staan.

Ja want we gaan de schaapjes achter 2 meter hoog hekwerk zetten :j

Dan gaat je volwassen paard er alsnog aan want het gemiddelde paard staat ook niet achter een 1.80 omheining. ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:51

Ja, dat vermogen zijn we, in Nederland althans, verloren Nikass. Best spijtig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:52

Ik vind het wel ironisch dat men schande roept wanneer in Afrika een leeuw gedood wordt om de kudde schapen te beschermen. Hier pakt een wolf een paar veulens, en is de eerste oplossing schieten maar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:53

Maar even heel bot gezegd. Vroeger konden we ook de boel achter een hek houden, de schaapskooi was er niet voor niets, we zijn dat alleen volledig ontwend. Nederland vol of niet dat maakt eigenlijk niks uit. Alleen moet je als baas je verantwoordelijkheid nemen en je dieren goed beschermen, ja dat kost geld maar dathoef je maar een keer uit te geven.

Dus tsja je zult als eigenaar gewoon toch iets moeten doen en niet achterover leunen en de overheid zorgt voor ons.

Overigens een italiaanse berghond hoef je niet te trainen die beschermd automatisch. Zit in het ras

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:56

zigranta schreef:
Minimaal 2 ezels aan je kudde toevoegen, die beschermen je kudde erg goed tegen indringers.

Tegen een roedel wolven hebben 2 ezels totaal niets in te brengen, net als een hond. Die vreten ze gewoon op. Ik heb wel filmpjes gezien dat ze een grote kangal in stukken scheuren. Tegen 1 wolf helpt zoiets wel maar hele roedels daar doe je weinig aan. Ze vallen ook overdag dieren aan dus alleen in de nachten ophokken heeft ook niet altijd zin. En hoge omheiningen is mooi maar ze springen zo hoog dat dat geen doen is en ook compleet onbetaalbaar. Dan ben je tonnen kwijt als je hectares op die manier moet afzetten. Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:58

Moet je het geld wel hebben omdat "maar" 1x uit te geven.

Echt Karuna, je denkt veel te naïef als je omheinen/ophokken als serieuze optie ziet.

En hoe veilig blijft Nederland als er overal zo'n Italiaanse berghond komt te zitten? Daar is Nederland net zo goed te klein voor als voor die wolf.

BlueAmethyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:59

Froukje schreef:
BlueAmethyst schreef:

Ja want we gaan de schaapjes achter 2 meter hoog hekwerk zetten :j

Dan gaat je volwassen paard er alsnog aan want het gemiddelde paard staat ook niet achter een 1.80 omheining. ;)

Dat zeg ik toch niet? De meeste paarden hier staan toch achter schrikdraad en dat schrikt wolven wel degelijk af. En afgezien daarvan zal de gemiddelde wolf echt niet alleen even een volwassen paard doden. Een roedel zou dat wel kunnen, maar die geven toch eerder de voorkeur aan wild.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:00

zigranta schreef:

Een ezel kan slecht tegen het natte Nederlandse klimaat, ezels en paarden samen weiden is slechte combi.
Los daarvan kan niet iedereen twee extra kostgangers betalen en/of heeft de ruimte ervoor, of zou überhaupt een ezel willen.
Die ezels hebben een warme droge plek en ook voer nodig, wormspuiten etc.

Ik denk dat de prijs van ezels fors stijgt vanwege de vestiging van de wolf in Nederland. Net als de prijs van een kbh.

@nikass een gevestigde wolf pakt ook wild. Een rondtrekkende onzekere wolf, slaat in het wilde weg om zich heen. Daarom ook vaak meerdere dode dieren die soms zelfs amper worden aanvreten.
Die wolven happen gewoon van meerdere dieren.
En die jonge rondtrekkende dieren komen nu nog vanuit Duitsland.
Komend jaar, volgens jaar als teven oo de Veluwe puppen hebben, en die puppen gaan trekken zullen het autochtone wolven zijn.

Wolven prima, maar wel in regio’s dat er ruimte voor ze is.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:02

Ze springen echt over hele hoge stroomdraden met een prooi in de bek. Ik heb daar filmpjes van gezien. Dus denk maar niet dat ze achter een stroomdraadje blijven. Aan 1 berghond heb je ook niets als er meerdere op jacht gaan. Denk dat veel mensen wolven onderschatten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:04

Nee heining is niet gratis maar de keuze niks doen en dieren kwijr raken of kosten maken voor bescherming zou ik het wel weten.
Ja daar moet wat moeite voor gedaan worden. Gaat niet vanzelf maar denkwijze en manier van houden zal moeten wijzigen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:07

ikkedus schreef:
En maar lekker vol blijven houden dat het zo goed is dat de wolven terug komen. Ik ben het daar voor NL echt faliekant niet mee eens. Het kan niet PUNT.
In Duitsland ligt dat wellicht anders. Maar je kunt je vee in ieder geval duidelijk niet neer gewoon op de wei laten.

De schapen die hier aangevallen worden of gedood komt door honden, omdat hun baasjes niet goed opletten

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:07

[quote="Paardenfann4"]Ze springen echt over hele hoge stroomdraden met een prooi in de bek. Ik heb daar filmpjes van gezien. Dus denk maar niet dat ze achter een stroomdraadje blijven. Aan 1 berghond heb je ook niets als er meerdere op jacht gaan. Denk dat veel mensen wolven onderschatten.[/quote

wolven zijn superslim

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:08

Wie gaat dat betalen dan? Je denkt dat de gemiddelde schapenhouders duizenden euro's hebben liggen om hectares te gaan afrasteren tegen wolven? Dat heb ik in ieder geval niet liggen en ik vermoed de meeste mensen niet. Dus dat zal bij de meesten geen optie zijn. Je denkt er iets te makkelijk over. Niet iedereen heeft zakken met geld liggen voor dat soort dingen. Bovendien kan die hele schapenhouderij dan ook niet meer uit natuurlijk.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:09

pompadour schreef:
ikkedus schreef:
En maar lekker vol blijven houden dat het zo goed is dat de wolven terug komen. Ik ben het daar voor NL echt faliekant niet mee eens. Het kan niet PUNT.
In Duitsland ligt dat wellicht anders. Maar je kunt je vee in ieder geval duidelijk niet neer gewoon op de wei laten.

De schapen die hier aangevallen worden of gedood komt door honden, omdat hun baasjes niet goed opletten

Er zijn het afgelopen jaar al aardig wat schapen door wolven doodgemaakt. Dus niet alleen door honden.

BlueAmethyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:10

Paardenfann4 schreef:
Ze springen echt over hele hoge stroomdraden met een prooi in de bek. Ik heb daar filmpjes van gezien. Dus denk maar niet dat ze achter een stroomdraadje blijven. Aan 1 berghond heb je ook niets als er meerdere op jacht gaan. Denk dat veel mensen wolven onderschatten.

Ik zie ook vanalles op filmpjes, maar zelden normale dingen. :P
Het kan zeker, maar het is eerder uitzondering dan regel.
En zoals eerder geschreven, het zijn de eenzame rondtrekkende wolven die zich te goed doen aan vee. Roedels kiezen wel voor wild.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:15

Dus dat die veulens door een roedel opgevreten zijn in Duitsland is maar toeval? Als ze honger hebben en ze komen een weiland met een lekker hapje tegen dan vreten ze dat echt wel op, reken daar maar op.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:17

Rol gaas 25 x 1 mtr € 70,-

Minimaal 1.80 hoog, stukje ingraven, ingraven, alleen al het gaas kost je al minimaal
16 k, extra palen niet meegerekend.
Kun je je 20 x 40 baan af zetten.

Probleem met gaas zijn de hoefjes van kleine en jonge dieren.

Stroomdraden zouden optie kunnen zijn, extra draden, weinig tussenruimte en een enorm voltage erop.
Leuk als je kleuter draad vast pakt, handje verkrampt en je je kind niet van de draad kunt halen.
Kosten van een dergelijke omheining zijn lager dan van gaas afzetting, maar nog steeds erg duur.

En wat ik me afvraag; de wolf is ooit uitgeroeid en /of verjaagd in grote delen van Europa toen er nog veel meer ruimte on Europa was.
Dus ja, waarom wolf herintroduceren in gebieden waar leefgebied bij lange na niet meer is ten tijde dat ie verjaagd/uitgeroeid werd?
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 06-02-19 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:20

Een dubbelstaafmat hekwerk zit op een 80 euro per strekkende meter. 10 HA omheining kost je dus je kop als je dat moet gaan betalen.

Mooi gezicht ook, heel Nederland voorzien van Heras hekwerk :+ 1 voordeel, het is groen. Dan valt het nog een klein beetje weg in de omgeving.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:25

Tienus dan schakel je toch tijdelijk de stroom uit met jonge kinderen in de buurt? Dat doe ik ook met de oppaskindjes. De oudste pakt namelijk altijd de draad als steun als ze de pony's wat eng vindt. Zou sneu zijn als ze dan een klets krijgt.

Mijn pony's zijn kleiner dan een veulen, dus dat worden ook gemakkelijke hapjes. Gelukkig woon ik tegen een dorp dat heel groot is aan en bij een snelweg dus niet zo heel veel kans dat de wolf zich hier gaat vestigen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:30

Een roedel wolven van 2 tot 10 dieren heeft een groot leefgebied van circa 250 vierkante kilometer. Een vierkante kilometer is gelijk aan 100 hectare. Dus ze hoeven niet eens in de buurt te zitten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:36

@fennadev, totdat je even vergeet de stroom erop te zetten of af te halen.

Ik denk wel dat wolven en vossen respect hebben voor een hele fikse klap stroom. Maar die klap wil ik niet voelen. Als volwassene ga je gestrekt.