Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:34

Ik kijk geloof ik andere filmpjes dan de mensen die ze onregelmatig, gefrustreerd en weet ik het vinden.

Ik zie twee zeer hete paarden, showblok, vreemde lichten, vreemde en drukke omgeving, op het voorterrein denk ik ook drukte met al die Totilas hengsten.
Staarten mooi ontspannen, goed orenspel (dan naar voren, dan weer oplettend naar de ruiter). Ja taktfouten af en toe, maar volgens mij meer door het te heet worden dan door de trainingswijze.
Zodra Total te veel spanning op ging bouwen zag ik Edward weer een klopje en gerustelling geven.

Dus ja ik heb wel ervan genoten. :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:45

Precies Mirjam. Is ook wat ik zie. Ik zie uitstekende trainers die een paar in dit opzicht nog jonge - voor dit niveau en drukke concoursen nog in opleiding zijnde - paarden door de baan sturen. In dit opzicht is zo'n show dan ook een uitstekend trainingsmoment denk ik. Ik zie Gal ook Total US meermalen op zijn gemak stellen. Ik vond het mooi om te zien. En ik snap dan ook echt niets van dat gefrustreerde commentaar.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:52

Babootje schreef:
Precies Mirjam. Is ook wat ik zie. Ik zie uitstekende trainers die een paar in dit opzicht nog jonge - voor dit niveau en drukke concoursen nog in opleiding zijnde - paarden door de baan sturen. In dit opzicht is zo'n show dan ook een uitstekend trainingsmoment denk ik. Ik zie Gal ook Total US meermalen op zijn gemak stellen. Ik vond het mooi om te zien. En ik snap dan ook echt niets van dat gefrustreerde commentaar.

Gefrustreerde commentaar?

Het gaat mij erom dat ik een ontwikkeling zie in de dressuur die mij niet bevalt.
Ik snap niet dat niet meer mensen deze ontwikkelingen ( knieën zo hoog als de oren, achterhand tegen de grond, achter benen tegen de buik, bij wijze van. Het moet steeds spectaculairder. Waar stopt het) niet ok vinden en dat we dit allemaal maar oe en aaaaaa vinden

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:12

Van mijn kant is het ook geen gefrustreerd commentaar.

Ik vind het gewoon niet mooi.
Net als de big lick, de idiote dralop bij pleasure of de Arabische volbloeden die meer mascara dragen dan een drag queen. Te is te.

En dat terwijl ik het er best mee eens ben dat het verdienstelijke ruiters zijn en de paarden van zichzelf een buitengewone aanleg hebben. De manier van voorstellen is gewoon niet zo mijn ding.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:20

lovelucydan schreef:

Het gaat mij erom dat ik een ontwikkeling zie in de dressuur die mij niet bevalt.
Ik snap niet dat niet meer mensen deze ontwikkelingen ( knieën zo hoog als de oren, achterhand tegen de grond, achter benen tegen de buik, bij wijze van. Het moet steeds spectaculairder. Waar stopt het) niet ok vinden en dat we dit allemaal maar oe en aaaaaa vinden

Dat is niet van de laatste tijd hoor, de hengstenkeuring(en) waren altijd al plekken waar de hengsten voor de show werden voorgesteld. Dat is geen nieuwe ontwikkeling. In de proeven zie je de dieren ook met meer takt en regelmaat lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:22

lovelucydan schreef:

ik zie juist het tegenovergestelde op dit ogenblik. Ik heb de GP gezien tijdens Jumping Amsterdam en heb in grote meerderheid correct rug gebruik gezien.
Die paarden zijn gefokt en gebouwd met dat talent en waarom zou je dat dan niet laten zien. Het is juist de bedoeling om hun natuurlijke talent zo harmonieus mogelijk te etaleren. Net zoals bij een "gewone" menselijke atleet.

Als je dit vergelijkt met de big lick dan is dat echt een gebrek aan kennis en ervaring.

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:29

Citaat:

Toch fijn om te weten dat JIJ een ontwikkeling in de dressuur ziet die JOUW niet bevalt. Jeetje wat een arrogantie.

Citaat:
ik zie juist het tegenovergestelde op dit ogenblik. Ik heb de GP gezien tijdens Jumping Amsterdam en heb in grote meerderheid correct rug gebruik gezien.
Die paarden zijn gefokt en gebouwd met dat talent en waarom zou je dat dan niet laten zien. Het is juist de bedoeling om hun natuurlijke talent zo harmonieus mogelijk te etaleren. Net zoals bij een "gewone" menselijke atleet.

Als je dit vergelijkt met de big lick dan is dat echt een gebrek aan kennis en ervaring.

Helemaal mee eens :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:29

Ik vind het beeld in de GP er ook op vooruit gegaan de afgelopen jaren. Maarja Nederland presteert ook precies niks meer de laatste tijd.

Wat dat met de HK/show te maken heeft is mij een raadsel. Valegro lag er ook uit in de eerste bezichtiging dus dat geeft ook al aan dat het niet met elkaar overeen komt.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:35

LindyRook schreef:
Citaat:

Toch fijn om te weten dat JIJ een ontwikkeling in de dressuur ziet die JOUW niet bevalt. Jeetje wat een arrogantie.

Citaat:

is dit arrogantie?

Mag ik ook een mening hebben, ik praat voor mijzelf alleen.

Ik vind het gewoon niet mooi en zonde. En ja ik snap niet dat niet meer mensen het te vinden
Laatst bijgewerkt door lovelucydan op 03-02-19 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:37

Op een forum is het de bedoeling om te discussiëren. Discussiëren zonder je mening te noemen heeft niet zoveel zin.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:38

Nies_ schreef:
Op een forum is het de bedoeling om te discussiëren. Discussiëren zonder je mening te noemen heeft niet zoveel zin.

Ja inderdaad en om iemand meteen arrogant te noemen gaat mij te ver

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:39

Nies_ schreef:
Ik vind het beeld in de GP er ook op vooruit gegaan de afgelopen jaren. Maarja Nederland presteert ook precies niks meer de laatste tijd.

Dat heeft ook wel te maken met de combi talentvolle ruiter talentvol paard klaar hebben op het juiste moment. De opleiding van zo'n paard kost minimaal een jaar of 6. Een 9 jarig paard in de GP is al jong. Het moet maar net samenvallen. Maar er staan er een paar aan te komen; het gaat heus wel weer gebeuren.

Bijv. Dreamboy is ook een fantastische hengst. Tijdens de kur was ik aangenaam verrast door de rijstijl van HP waar ik normaal gesproken niet zo fan van ben, omdat ik vind dat het wat losser mag met meer lengte in de hals. Maar ja, hij rijdt dan wel op het randje met een paar haperingetjes in de wissels als gevolg. En dat kost je dan net de winst, als de anderen hun oefeningen net wel vlekkeloos uitvoeren.

Dus nee, ik ben niet zo pessimistisch over de prestaties en ik denk dat de winst er wel weer in zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:44

lovelucydan schreef:
is dit arrogantie?
Mag ik ook een mening hebben, ik praat voor mijzelf alleen.
Ik vind het gewoon niet mooi en zonde. En ja ik snap niet dat niet meer mensen het te vinden

Nee ik vind het ook geen arrogantie maar meer onbegrip als gevolg van een gebrek aan kennis.

Je mag jouw mening hebben of je het mooi of niet mooi vindt, zal ik niks van zeggen.
Maar om vervolgens te zeggen dat het zonde is... waar baseer je dat dan op.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:45

Nies_ schreef:

Wat dat met de HK/show te maken heeft is mij een raadsel
. Valegro lag er ook uit in de eerste bezichtiging dus dat geeft ook al aan dat het niet met elkaar overeen komt.

Ehh HK en show gaan hand in hand, dat is op zich ook geen groot raadsel.
Wat Valegro daarmee te maken heeft weet ik niet.

Overigens ben ik het eens met Babootje mbt juiste paard/ruiter op de juiste tijd klaar hebben. En niet de boel vroegtijdig verkopen of het onder je kont verkocht zien worden.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:45

Precies wat ik ook zie Mirjam. Goed verwoord!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:50

Citaat:
Het is juist de bedoeling om hun natuurlijke talent zo harmonieus mogelijk te etaleren.

En dat vind ik hier dus niet gebeuren.
Ik vind het er niet mooi en harmonieus uitzien maar overdreven en over de kop gejaagd.
Ik zeg express niet dat ik het goed of slecht vind, het lijkt mij niet ideaal om ze zo te rijden maar of dat wel of niet zo is kan alleen de tijd uitwijzen.
Maar ik vind het niet mooi.
Die paarden hebben zeker aanleg maar ik vind dat de manier van rijden dat niet in de verf zet, integendeel.

Is een mening en bij mijn weten mag dat ook gewoon.
In elk totilastopic vroeger mocht je vooral niet zeggen dat je geen fan was, heiligschennis. Nu mag het bij z'n zonen blijkbaar ook niet. Ook goed.
Dressuurwereld neemt zichzelf mss een beetje te serieus.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:57

VValar schreef:
Nies_ schreef:

Wat dat met de HK/show te maken heeft is mij een raadsel
. Valegro lag er ook uit in de eerste bezichtiging dus dat geeft ook al aan dat het niet met elkaar overeen komt.

Ehh HK en show gaan hand in hand, dat is op zich ook geen groot raadsel.
Wat Valegro daarmee te maken heeft weet ik niet.

Overigens ben ik het eens met Babootje mbt juiste paard/ruiter op de juiste tijd klaar hebben. En niet de boel vroegtijdig verkopen of het onder je kont verkocht zien worden.

Als ik HK/show noem bedoel ik dat natuurlijk beide. Daarom noem ik het samen en daarnaast was de show tijdens de HK dus dat is met elkaar verbonden. Babyootje noemt de GP wat er dan juist weer helaas niet zoveel mee te maken heeft (wat wel zou moeten). Vandaar ook het voorbeeld Valegro: waardeloos op de HK, maar de absolute top in de GP. Totilas zelf trok overigens ook geen volle zalen als jong paard.

En ja, HP zal ze vast wat losser laten in de hals nu. Hij heeft weinig keus als hij ooit nog een prijs wil winnen. Dit geshow zonder daadwerkelijke prestaties is ook niet eeuwig houdbaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:06

Serieus? Zonder daadwerkelijke prestaties?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:13

Als ze op dezelfde manier waren blijven rijden als op de afgelopen OS denk ik niet dat er ergens nog wat gepresteerd was nee. Ze zijn daar toen goed nat gegaan, het gehele Nederlandse team. Gelukkig lijken ze er iets van opgestoken te hebben.

Dat staat echter los van het feit dat KWPN eens duidelijk moet gaan maken wat het fokdoel nu precies is; topsport of show. Want zeggen dat je doel topsport is en dan vervolgens de wereldrecordhouders naar huis hebben gestuurd als jong paard noem ik toch wel een flater.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:24

Nies_ schreef:
Als ze op dezelfde manier waren blijven rijden als op de afgelopen OS denk ik niet dat er ergens nog wat gepresteerd was nee. Ze zijn daar toen goed nat gegaan, het gehele Nederlandse team. Gelukkig lijken ze er iets van opgestoken te hebben.

Dat staat echter los van het feit dat KWPN eens duidelijk moet gaan maken wat het fokdoel nu precies is; topsport of show. Want zeggen dat je doel topsport is en dan vervolgens de wereldrecordhouders naar huis hebben gestuurd als jong paard noem ik toch wel een flater.

Bij topsport komt zoveel meer kijken dan alleen aanleg. De HK is een momentopname. Sommige hengsten lijken als jong paard weinig veelbelovend doordat zij bijvoorbeeld nog te jeugdig zijn, maar waarderen zich gigantisch op in het werk. Dan kan het zijn dat een 2,5 jarige die op de HK niet tot de kopgroep behoorde, maar in de goede handen komt toch een topper wordt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:34

Ik was al aan het wachten op deze discussie... :+
Ben heel benieuwd of deze paarden wél gezond oud gaan worden: Totilas is al vrij snel total-loss geraakt in de sport. Training? Of toch problemen door explosieve (voorbenen) beweging?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:39

Juut schreef:
Ben heel benieuwd of deze paarden wél gezond oud gaan worden: Totilas is al vrij snel total-loss geraakt in de sport. Training? Of toch problemen door explosieve (voorbenen) beweging?

Hij bleef in Nederland heel. Hij is pas in Duitsland stuk gegaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:39

Juut schreef:

Je hebt zeker thuis een GP paard staan? Met je jaloezie? :D :D :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:49

Nies_ schreef:

Zeker. Mijn mening is dat ik het niet mooi vind.

Mag dat, dat iemand een afwijkende mening heeft van de “aaaaahhhhh” roepende menigte.

Ik vind (let wel, dit is een mening. Geen feit) het ook belachelijk hoe Totilas, tot ongeveer z’n oren ingebandageerd rond dribbelde.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:00

Wat vond je daar belachelijk aan rien10?