Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marlonFloris

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:58

Mijn oude stalgenoot heeft precies hezelfde gehad een paar jaar geleden met diezelfde brug.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:03

Ik vind het eerlijk ook best eng om met een paard te doen...

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:32

En met schriktrainingen en trails zijn dit soort bruggetjes een hindernis en is het super om erover te gaan......

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:42

Nikass schreef:
Ik vind helemaal niet dat iedereen apart reageert op mijn berichten. Ik heb nergens last van. En heel veel mensen kunnen prima lezen.
Jij moet niet stellen "jij vindt" en dan vervolgens iets onjuists vermelden. Dat heet woorden verdraaien of slecht lezen en heeft geen enkele meerwaarde in een discussie.

Nee, jij stelt iets wat in mijn ogen onzin is en daar reageer ik op. Dat noemen we een discussie.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:44

Michellette schreef:
En met schriktrainingen en trails zijn dit soort bruggetjes een hindernis en is het super om erover te gaan......

Als het droog is,wel !

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:48

Dit kan altijd fout gaan. Ik ken een plek waar paarden elke dag erover heen moeten naar de weide. Brug is veel korter en breder, maar ik blijf het eng vinden. Deze brug weet ik niet of ik overheen zou durven met paard eerlijk gezegd.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:14

He bah wat naar zeg. Ik vind dat soort bruggetjes verdomd akelig. Vlakbij ligt er een in het park, zelfs aan de hand en heel voorzichtig vind ik het doodeng.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:24

Ken het betreffende bruggetje niet, weet dus niet of ik er overeen zou gaan of niet.
Wel slim met die dwarsplanken opgelost.

Bij glad weer kunnen wij niet van stal ivm gladde gewone asfalt brug. Echter bij het hier hebben van nul ruiterpaden en alleen asfalt om op te rijden steek ik ook vaak diverse brugjes over. Veel keus heb je hier niet. Ik let wel op staat vh bouwwerk en gladheid, maar je kan je altijd keer vergissen en bij schrikreactie op stroeve brug is zeker mijn zwarte prima in staat om op zijn snufferd te gaan.

Dit zijn hier zo grofstoffelijk de buitenrij opties.... en gezien de waterrijkheid vh gebied naast bevolkingsdichtheid zijn brugjes veelvoorkomend.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:27

Achterom schreef:
@nikass: jij vind dat je als ruiter over een ruiterpad hoort te gaan, in welke hoek van NL leef jij in vredesnaam, die heb je lang niet overal. Hoeft ook niet, er zijn gewoon plekken waar meerdere gebruikers samen kunnen op één pad :)*

En geen idee of ik over die brug zou gaan, ik weet namelijk niet precies hoe de situatie ter plaatse is, maar ik denk dat ik in het verleden wel eens over soortgelijke bruggetjes ben gegaan met mijn paard, ja. Het hoeft helemaal niet onverantwoord te zijn...

Ik denk dat wat Nikass bedoelt is dat zulke bruggetjes niet gemaakt worden met het opzicht dat er een paard overheen moet. Dat wilt niet zeggen dat het niet meteen niet mag of verboden moet worden, maar wel dat het aan de ruiter is om te bepalen of de situatie veilig genoeg is of niet.
Als je over ruiterpaden gaat, dan weet je 100% zeker dat die zijn aangelegd met in het achterhoofd het idee van hier moeten paarden overheen.
Als een aannemer de opdracht krijgt een voetgangersbrug aan te leggen, dan gaat die er natuurlijk niet aan denken om het paardproof te maken. Dat moet je gewoon in je achterhoofd houden dat er op het moment van de bouw absoluut niet aan jouw paard gedacht is en zelf een beetje het risico inschatten.

Nu gebeuren ongelukken altijd zonder dat je dat op voorhand gewenst hebt en is het achteraf altijd gemakkelijk praten. Hopelijk houden paard en ruiter er geen 'brugvrees' aan over. :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:30

Die laatste foto :oo

Met van die zijplankjes op elke brug voorkom je dit inderdaad (mits die niet doorgerot zijn...).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:02

Met het weer van gisteren over zo’n bruggetje.. :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:52

Achterom schreef:
Nikass schreef:
Ik vind helemaal niet dat iedereen apart reageert op mijn berichten. Ik heb nergens last van. En heel veel mensen kunnen prima lezen.
Jij moet niet stellen "jij vindt" en dan vervolgens iets onjuists vermelden. Dat heet woorden verdraaien of slecht lezen en heeft geen enkele meerwaarde in een discussie.

Nee, jij stelt iets wat in mijn ogen onzin is en daar reageer ik op. Dat noemen we een discussie.

Wat jij aanhaalt schrijf ik niet. Dus wat mij betreft geen discussie met jou zolang je geen brilletje opzet.

Vraag het ff aan Gini, die snapt het wel ;)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 31-12-18 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:56

Sjolvir schreef:
Ken het betreffende bruggetje niet, weet dus niet of ik er overeen zou gaan of niet.

Bij glad weer kunnen wij niet van stal ivm gladde gewone asfalt brug. Echter bij het hier hebben van nul ruiterpaden en alleen asfalt om op te rijden steek ik ook vaak diverse brugjes over. Veel keus heb je hier niet. Ik let wel op staat vh bouwwerk en gladheid, maar je kan je altijd keer vergissen en bij schrikreactie op stroeve brug is zeker mijn zwarte prima in staat om op zijn snufferd te gaan.

Dit zijn hier zo grofstoffelijk de buitenrij opties.... en gezien de waterrijkheid vh gebied naast bevolkingsdichtheid zijn brugjes veelvoorkomend.
[ [url=m/TpnyJo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WM7R3i.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BVQZ78.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/maHbUh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3HQHPA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het lijkt me dat je zelf kiest op welke stal je gaat staan en onder welke voorwaarden je buiten gaat rijden. Keuze genoeg dus. Je kiest er toch ook voor om niet op de snelweg te gaan rijden?
Dat je bepaalde risico's neemt is misschien (niet altijd) begrijpelijk, maar het is een keuze waarbij gezond verstand voorop zou moeten staan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:06

Nikass schreef:
Sjolvir schreef:

[ [url=m/TpnyJo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WM7R3i.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BVQZ78.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/maHbUh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3HQHPA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het lijkt me dat je zelf kiest op welke stal je gaat staan en onder welke voorwaarden je buiten gaat rijden. Keuze genoeg dus. Je kiest er toch ook voor om niet op de snelweg te gaan rijden?
Dat je bepaalde risico's neemt is misschien (niet altijd) begrijpelijk, maar het is een keuze waarbij gezond verstand voorop zou moeten staan.

In de randstad heb je niet veel keuze hoor, daar heb je als keus asfalt of asfalt.

Les 1 die mijn paarden dan ook standaard krijgen en nog belangrijker dan zadelmak zijn, is de cursus verkeersmak. En als iedereen in het verkeer zich nou eens fatsoenlijk gedroeg man, wat zouden we dan stuk mooier leven hebben, maar ja, tolerantie is nul en hufterigheid 100.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:10

Dat weet ik, heb er zelf lang gestaan ;)

Mriek_juntos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 00:26

Dit gebeurt hier helaas vaker |(

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:21

Michellette schreef:

Schriktraining of niet; véél van dit soort bruggetjes zijn helemaal niet berekend op het gewicht van een paard.. -O- Ik zou mijn paard hier niet aan wagen, je ziet vaak zat berichten dat het fout gaat, of het paard zelfs ingeslapen moet worden na zo'n val... Dan maar omrijden.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:38

Bruggetje wordt blijkbaar dagelijks genomen door de ruiters. Paard bleef heel rustig en hoorde van een bekende die er bij was niets dan lof voor de hulpdiensten! Wel een engeltje op de schouder, kon ook anders aflopen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:45

_l_amanda_l_ schreef:
Michellette schreef:

Schriktraining of niet; véél van dit soort bruggetjes zijn helemaal niet berekend op het gewicht van een paard.. -O- Ik zou mijn paard hier niet aan wagen, je ziet vaak zat berichten dat het fout gaat, of het paard zelfs ingeslapen moet worden na zo'n val... Dan maar omrijden.

Helemaal mee eens! En dat iets vaak wordt gebruikt door ruiters maakt het nog niet veilig, en ik zou daar altijd mijn eigen beslissing in maken en niet afgaan op wat anderen doen.