Zeven veulens en een kalf gestolen uit Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:06

savieralover schreef:
ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk knap van zo'n organisatie dat ze weten dat ze exact 7 veulens missen. normaliteit steken ze hun poten nu uit voor de beesten tot het normale volk ik oproei komt en nu weten ze opeens precies wat er loopt en hoe het er uit ziet? vind het knap

ja en ze dan herkennen aan de streepjes bij de ogen en vlekjes op de neus... dat dat hun veulen is... sprookjes bestaan niet toch?

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:07

speurneusc schreef:
savieralover schreef:
ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk knap van zo'n organisatie dat ze weten dat ze exact 7 veulens missen. normaliteit steken ze hun poten nu uit voor de beesten tot het normale volk ik oproei komt en nu weten ze opeens precies wat er loopt en hoe het er uit ziet? vind het knap

ja en ze dan herkennen aan de streepjes bij de ogen en vlekjes op de neus... dat dat hun veulen is... sprookjes bestaan niet toch?

Nou als het zo zou zijn verwacht ik op zijn minst nu ook een en ze leven nog lang en gelukkig :')

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:09

VanHuisUit schreef:
Maar ik vind het dus wonderbaarlijk dat er blijkbaar een kalf en zeven veulens worden 'gemist' door beheerders, op die enorme aantallen die daar maar aangefokt worden en vervolgens neergeknald, of van de ellende omkomen.

En klopt hoor, te jonge veulens weghalen is een absolute misdaad... uberhaupt weghalen maar van wie zijn die dieren dan? Zijn ze gechipt?? Het was toch juist zo dat ze niet beschermd konden worden omdat ze 'wild' waren? Dat was toch een standpunt, vorig jaar??? Want als ik of jij of een 'gewone boer' zijn dieren zo houdt hadden we allang de dierenbescherming en wie weet niet achter ons aan...??
Maar dan nog net doen alsof ze het daar per definitie beter hebben... mmmmm.... wie zijn er fout.... diertechnische gezien. We zien op de foto maar een veulen trouwens, geen 7.

Het zijn wilde dieren en als je die steelt, dan bestaat daar een naam voor. Dat is stropen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:37

Ik kreeg op fb al een bak ellende over me heen, omdat ik zei dat degene die dit gedaan hebben, niet goed bij hun hoofd zijn.
Zou me niets verbazen als die veulens inmiddels al overleden zijn.
Ik keur de OVP ook zeker niet goed, maar dit is weer zo'n ondoordachte actie van de actie terroristen

Niello

Re: Zeven veulens en een kalf gestolen uit Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:41

Is hier bewijs van dan? Je kan zoveel beweren. Je haalt echt niet zomaar een veulen weg bij een gezonde merrie hoor. Tenzij het wezen zijn.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:44

Ze hebben geen idee daar. Het zijn “wilde” dieren dus zijn niet gechipt. Er lopen er zoveel dat geen 1 persoon enkel benul heeft wat er gestolen kan zijn. Ze weten niet eens hoeveel ze hebben dus hoe weet je dan of er een paar Veulens weg zijn. Vooral als ze geen chip of niks hebben

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:46

Kan net zo goed een fjorden veulen zijn op de foto

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 01:18

AD heeft nu dezelfde kop, alleen heeft het artikel het over 6 veulens. Waar is dat 7de veulen dan gebleven?

AD schreef:
Zeven veulens en kalf gestolen uit Oostvaardersplassen
UPDATEUit Nationaal Park Oostvaardersplassen zijn zes Konikveulens gestolen en ook een kalf van een Heckrund. Dat gebeurde afgelopen zomer al maar is pas nu bekend geworden. Het onderzoek leverde niets op maar videobeelden bevatten een spoor, meldt De Stentor.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 01:30

cariena1973 schreef:
Kan net zo goed een fjorden veulen zijn op de foto

Net foto's zitten vergelijken en het is inderdaad erg lastig te zien. Bovendien lijkt het alsof het veulen op de foto 2 tonige manen heeft, net als een fjordenveulen.

Vind het raar dat ze vanuit de OVP nu ineens zeggen dat ze exact weten wie wanneer geboren wordt en dat ze weten hoeveel dieren ze hebben.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 02:53

Heerlijk, vooral dat ze het veulen herkennen aan ' de stipjes op de neus', alsof ze ooit daadwerkelijk geinterresseerd en met zorg naar 'hun' paarden omkijken. Wauw, deden de dat maar....

Ja, slim is het niet om zo een jong veulem bij de moeder weg te trekken, worden ze lichamelijk en mentaal niet beter van en van opgroeien in een achtertuin is er ook niet een beter van geworden gok ik... :\

....maar uithongeren tussen de karkassen is er ook nog nooit een van opgeknapt. :n

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 08:34

Misschien waren de moeders van de veulens wel overleden en hadden de veulentjes helemaal geen kans meer..
In dat geval snap ik heel goed dat ze mee genomen zijn.
Er is al genoeg ellende daar, en om dan je rug naar een klein veulentje toe te draaien...

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:25

Ik lees hier berichten waarom mensen in godsnaam een veulen weghalen bij de moeder. Wie zuivel gebruikt werkt hier iedere dag aan mee. Kalfjes worden vrijwel direct na de geboorte van de moeder gescheiden.

Verder ben ik het uiteraard niet eens met deze actie. Elk dier zou indoen mogelijk zo lang mogelijk bij de moeder moeten kunnen blijven.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:35

Ik zit in een aantal van die OVP groepen, en als je die groepen volgt weet je om welke veulens het gaat. Zijn veulens die geen moeder hadden of werden verstoten, die groepen bliezen dat enorm op waarom SBB daar niks aan deed. En dan was er opeens radio stilte, en de berichten verwijdert uit veiligheid voor veulen. Dus zijn waarschijnlijk meegenomen en aangezien Harold Hofstra er in getagt werd zullen hun ook wel hebben gezien dat de veulens waarover drama was opeens weg waren.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:31

SeaSide schreef:
Ik zit in een aantal van die OVP groepen, en als je die groepen volgt weet je om welke veulens het gaat. Zijn veulens die geen moeder hadden of werden verstoten, die groepen bliezen dat enorm op waarom SBB daar niks aan deed. En dan was er opeens radio stilte, en de berichten verwijdert uit veiligheid voor veulen. Dus zijn waarschijnlijk meegenomen en aangezien Harold Hofstra er in getagt werd zullen hun ook wel hebben gezien dat de veulens waarover drama was opeens weg waren.

Klopt ze hebben het gewoon toegegeven. Stelletje mafketels.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:37

SBB-Oostvaardersplassen is hypocriet bezig. Alles gebruiken om de actievoerders negatief in het daglicht te stellen maar zelf laten ze de dieren sterven van de honger en verwaarlozing en noemen dat natuur. Herten kunnen niet verplaatst worden en moeten en masse doodgeschoten, maar elders worden ze duur aangekocht vanuit andere landen en in andere natuurgebieden hier in NL weer vrijgelaten. Wie snapt dat nog?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:39

Je kan koniks ook gewoon kopen ,dus wie weet waar het veulen vandaan komt?Ik hoop dat de mensen verstandig genoeg zijn om het met andere paarden op te laten groeien.

Het verbaast me ook dat ze in OVP ineens 7 veulens en een kalf missen terwijl ik afgelopen winter plaatjes zag van stervende dieren die niet gemist werden blijkbaar en ze nooit konden zeggen hoeveel dieren er precies liepen.

Dieren te jong bij hun moeder weghalen is nooit goed,maar met het huidige beheer van de OVP kan je op zulke dingen haast wachten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:47

SeaSide schreef:

Dit vind ik wel een ander beeld geven, het bericht in de OP doet vermoeden dat ze weg zijn gehaald bij de merrie vandaan. Als het dieren zijn met overleden moeders die eigenlijk al aan het wachten waren op de dood dan vind ik het al minder vreemd dat mensen ze willen helpen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:23

beatje schreef:
Het verbaast me ook dat ze in OVP ineens 7 veulens en een kalf missen terwijl ik afgelopen winter plaatjes zag van stervende dieren die niet gemist werden blijkbaar en ze nooit konden zeggen hoeveel dieren er precies liepen.

Dieren te jong bij hun moeder weghalen is nooit goed,maar met het huidige beheer van de OVP kan je op zulke dingen haast wachten.

Heel simpel. In natuurgebieden -
ook in beheerde - mogen dieren doodgaan. Ze mogen er alleen niet uit gestolen of gestroopt worden. Niet levend en niet dood. Dat mag niet in de Oostvaardersplassen en dat mag ook niet in het bos om de hoek.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:24

Door eenzijdige berichtgeving kunnen mensen alleen maar aannames bedenken hoe en wat en daarop een ongefundeerde mening basseren. Waardeloze berichtgeving en journalistiek wat mij betreft.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:26

Lante schreef:
Door eenzijdige berichtgeving kunnen mensen alleen maar aannames bedenken hoe en wat en daarop een ongefundeerde mening basseren. Waardeloze berichtgeving en journalistiek wat mij betreft.

Ik zou zeggen, laat de stropers zich dan vooral kenbaar maken en in het kader van wederhoor hun verhaal vertellen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:27

Dat vind ik dan wel weer bijzonder. Het programma moet vanavond nog worden uitgezonden, maar jij weet al dat het eenzijdig is. Dat de stropers niet gehoord zijn is wel logisch. Als je niet weet wie het zijn, kan je ze ook niet om hun visie op het verhaal vragen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:39

oomens schreef:
beatje schreef:

Heel simpel. In natuurgebieden -
ook in beheerde - mogen dieren doodgaan. Ze mogen er alleen niet uit gestolen of gestroopt worden. Niet levend en niet dood. Dat mag niet in de Oostvaardersplassen en dat mag ook niet in het bos om de hoek.

Ach paarden die er sterven van de honger vast zitten in de modder en ze daar laten vergaan.Dier niet goed afschieten.Dan ben je niet beter bezig als deze mensen.Als de ouders toch al dood zijn,mijn zegen hebben ze.Ik hoop alleen dat ze niet letterlijk in de achter tuin groot gebracht worden.

Ik heb meer moeite met mensen die doodsvaardersplassen een ideaal oord vinden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:49

speurneusc schreef:
ja en door de wildstreepjes weten ze dat dit veulen daar vandaan komt, nog zoiets vaags.... Is een rastypische aftekening en geen plaatsgebonden aftekenning, veulen kan wel uit afrika komen als ze daar konings hebben bij wijze van spreken, is geen identificatie. Trouwens sinds wanneer herkennen ze daar hun dieren bij streepjes in hun vacht. Zo vaak zien ze ze niet.

Die veulen kunnen ook dood liggen tussen het onkruid of de hertenkadavers..

Ik denk dat dat "wildstreepjes" verhaal verteld wordt om mensen wijs te maken dat een meegenomen dier altijd herkenbaar is, om mensen bang te maken om dieren mee te nemen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:35

Karl66 schreef:
Dat vind ik dan wel weer bijzonder. Het programma moet vanavond nog worden uitgezonden, maar jij weet al dat het eenzijdig is. Dat de stropers niet gehoord zijn is wel logisch. Als je niet weet wie het zijn, kan je ze ook niet om hun visie op het verhaal vragen.

Tot nu toe is het een eenzijdig verhaal met in mijn ogen zeer gebrekkig bewijsmateriaal. Misschien komen ze nog met wat beters in de uitzending. Ik denk dat als een onafhankelijk journalist er even goed induikt, je er best achter zou kunnen komen waar en wie het filmpje van dat veulen heeft gemaakt of waar het is gemaakt.
Maar misschien komt dat nog.. we wachten het af.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:40

Lante schreef:
Karl66 schreef:

Tot nu toe is het een eenzijdig verhaal met in mijn ogen zeer gebrekkig bewijsmateriaal. Misschien komen ze nog met wat beters in de uitzending. Ik denk dat als een onafhankelijk journalist er even goed induikt, je er best achter zou kunnen komen waar en wie het filmpje van dat veulen heeft gemaakt of waar het is gemaakt.
Maar misschien komt dat nog.. we wachten het af.

Dat is ook al bekend wie oa 1 veulen heeft gestolen. Diegene steekt het niet onder stoelen of banken geeft het openbaar op Facebook toe.

1 van de veulens daarvan was de merrie "zoek" SBB heeft daarop op aandringen van actievoerders het veulen terug geplaatst bij de kudde. Dit was savonds laat. Smorgens vroeg was het veulen weg en werd het filmpje waarin te zien is dat het veulen in een achtertuin staat op Facebook geplaatst. Dit filmpje is later verwijderd. 1 van de stropers heeft in het filmpje gezegd dat dit niet het laatste veulen zou zijn en dat ze ze er allemaal uit zouden halen.

Het kalf is helaas al dood