Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cheminee schreef:Myrthe3 schreef:Dus de enting helpt niet?
Er zijn zat mensen die niet enten, of niet correct en paarden die daar de dupe van zijn.
Of jij ent je paard wrl wel en je buurman zijn paard is niet geënt. Heb je toch mooi die virus op stal
Koekie73 schreef:Ben bang dat mijn 4 jarige pony inderdaad 'slachtoffer' is van deze influenza. Morgen uitslag van de neusswab en dan hopelijk antibiotica. Pony is al 4 weken ziek; hoesten, verhoging/koorts en laatste week veel groen snot. Arm ding.
NenaC schreef:In het najaar, winter zijn er altijd meer griepbesmettingen ongeacht welke diersoort, ook mensen. Om er nu weer zon paniek voor te zaaien vind ik wat overdreven. Gewoon zorgen dat je paard geënt is, zijn weerstand op orde heeft en een beetje geluk hebben en veel meer kun je er niet tegen doen.
badtothebone schreef:_Reneee schreef:Werkt de enting eigenlijk precies een jaar of langer?
5 maand
hwn schreef:Koekie73 schreef:Ben bang dat mijn 4 jarige pony inderdaad 'slachtoffer' is van deze influenza. Morgen uitslag van de neusswab en dan hopelijk antibiotica. Pony is al 4 weken ziek; hoesten, verhoging/koorts en laatste week veel groen snot. Arm ding.
Sterkte voor je pony, maar ik denk niet dat dit influenza zal zijn: griep is een virus, groen snot wijst op een bacterie. Hopelijk is het met AB snel opgelost!
RianneH schreef:Wat ik altijd begrepen is is dat Influenza een virus is dat gemakkelijk muteert, zichzelf veranderd. Over het algemeen worden entingen (althans, humaan) gebaseerd op de vorm van het virus dat ten tijde van productie actief is, wat betekend dat de meeste entingen een jaar achter lopen. Over het algemeen is dat geen groot probleem want hoewel het virus veranderd is er meestal wel iets herkenbaars aan en kunnen de antilichamen die aangemaakt zijn dankzij de enting hun werk goed doen.
Soms is er een mutatie die ervoor zorgt dat het virus meer verschilt en werkt de enting minder goed. Het zou me niet verbazen als dit zo’n situatie is en daarom meer paarden last hebben van het virus dan over het algemeen.
Overigens ent ik altijd in oktober met inderdaad in het achterhoofd dat in de winter influenza meer heerst en de enting zo’n 8-9 maanden echt goed werkt.