Influenza bij paarden in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:08

Er word op sommige sites gesproken over een mutatie waarvoor de gewone influenza enting niet helpt, dus daarom snap ik de oproep om niet op wedstrijd te gaan. Maar met influenza is een paard al een paar dagen besmettelijk voor het ziek word dus kan zo’n virus zich echt razendsnel verspreiden .

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:11

Werkt de enting eigenlijk precies een jaar of langer?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:14

Korter: optimaal tot een maand of 9 en daarna neemt de bescherming af. Lees o.a. het linkje van Zilfstar op de vorige pagina.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:15

_Reneee schreef:

Korter, ongeveer 8-9 maanden...

Anoniem

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:19

Hmm, 'jammer' dat ik dit niet wat eerder wist. Da is net geweest voor de ene pony enten, paard moet pas weer in maart maar had m dus beter mee kunnen pakken...

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:20

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:23

Cheminee schreef:
Myrthe3 schreef:
Dus de enting helpt niet?

Er zijn zat mensen die niet enten, of niet correct en paarden die daar de dupe van zijn.

Of jij ent je paard wrl wel en je buurman zijn paard is niet geënt. Heb je toch mooi die virus op stal

net als met kennelhoestenting honden en bij ons de griepprik. Er zijn zoveel ziekte stammen daar valt niet tegen te enten, maar de enting haalt wel de felheid van de ziekte er wat af, dus minder heftig ziek dan die de enting niet hebben gehad.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:25

Omgeving Venlo is bekend gemaakt door paardenkliniek Venlo.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:31

In het najaar, winter zijn er altijd meer griepbesmettingen ongeacht welke diersoort, ook mensen. Om er nu weer zon paniek voor te zaaien vind ik wat overdreven. Gewoon zorgen dat je paard geënt is, zijn weerstand op orde heeft en een beetje geluk hebben en veel meer kun je er niet tegen doen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:33

Wat ik altijd begrepen is is dat Influenza een virus is dat gemakkelijk muteert, zichzelf veranderd. Over het algemeen worden entingen (althans, humaan) gebaseerd op de vorm van het virus dat ten tijde van productie actief is, wat betekend dat de meeste entingen een jaar achter lopen. Over het algemeen is dat geen groot probleem want hoewel het virus veranderd is er meestal wel iets herkenbaars aan en kunnen de antilichamen die aangemaakt zijn dankzij de enting hun werk goed doen.
Soms is er een mutatie die ervoor zorgt dat het virus meer verschilt en werkt de enting minder goed. Het zou me niet verbazen als dit zo’n situatie is en daarom meer paarden last hebben van het virus dan over het algemeen.

Overigens ent ik altijd in oktober met inderdaad in het achterhoofd dat in de winter influenza meer heerst en de enting zo’n 8-9 maanden echt goed werkt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:41

Wij enten de paarden elk half jaar. Dit is verplicht voor Duitsland waar we veel naar toe gaan voor shows en op de CRIs
Echter is dat ook nog geen garantie dat je paard niet ziek word.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:44

Koekie73 schreef:
Ben bang dat mijn 4 jarige pony inderdaad 'slachtoffer' is van deze influenza. Morgen uitslag van de neusswab en dan hopelijk antibiotica. Pony is al 4 weken ziek; hoesten, verhoging/koorts en laatste week veel groen snot. Arm ding.

Sterkte voor je pony, maar ik denk niet dat dit influenza zal zijn: griep is een virus, groen snot wijst op een bacterie. Hopelijk is het met AB snel opgelost!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:44

Nu 1 pony van mij wilde vorige week ineens haar brok niet meer eten,oogde verder heel fit en was zeker alert,roept nl altijd en heel schel.na 2dg toch de dierenarts laten komen,pony had geen verhoging en ook geen snotneus oid. Maar ontstekingsremmer gespoten en 2dg na behandelt,pony eet weer normaal en is ohz weer top aktief (heeft uiteraard een week rust gehad voor herstel). Wedstrijdpony dus altijd optijd geent...wellicht is dat het geluk....nu hopen dat mijn andere 2 er geen last van gaan krijgen.
Hoorde wel bij ons in de buurt op de manege vertellen dat er een grote springstal last van heeft en een manege pensionstal ook,wellicht nog wel meerdere.....

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:00

_Reneee schreef:

5 maand

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:14

NenaC schreef:
In het najaar, winter zijn er altijd meer griepbesmettingen ongeacht welke diersoort, ook mensen. Om er nu weer zon paniek voor te zaaien vind ik wat overdreven. Gewoon zorgen dat je paard geënt is, zijn weerstand op orde heeft en een beetje geluk hebben en veel meer kun je er niet tegen doen.

Dit dus!

Besmettelijker dan rhino, maar zoveel minder gevaarlijk dan rhino!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:28

Ik woon in midden/noord Limburg en ook 2 van mijn paarden zijn vermoedelijk ziek geweest hierdoor.
Na de wedstrijd van afgelopen zondag ineens niet meer willen eten, 40 plus koorts en een met dikke klieren in de hals.
Inmiddels na behandelingen met koortsthermometer en pijn stillers weer aan de beterende hand.

Mijn paarden waren in september nog geënt dus het verhaalt van beter beschermd zijn Geloof ik niet....denk zelf dat dit inderdaad een soort van mutatie is op een andere influenza als waarvoor geënt word, heb je nu eenmaal en is niks aan te doen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:31

badtothebone schreef:
_Reneee schreef:

5 maand

De werking van de enting vermindert na zeggen van de fabrikant na 5 maanden, maar het is niet zo dat hij dan helemaal niet werkt ;-)

Internationaal gezien moten paarden die wedstrijden lopen ook iedere 6 maanden geënt worden, ons buurland heeft deze verplichting ook al bij landelijke wedstrijden.

Maar in dit geval zijn er ook paarden besmet die pas enkele weken/maanden terug nog geënt zijn en dus niet voorbij de 5 maanden grens.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:41

hwn schreef:
Koekie73 schreef:
Ben bang dat mijn 4 jarige pony inderdaad 'slachtoffer' is van deze influenza. Morgen uitslag van de neusswab en dan hopelijk antibiotica. Pony is al 4 weken ziek; hoesten, verhoging/koorts en laatste week veel groen snot. Arm ding.

Sterkte voor je pony, maar ik denk niet dat dit influenza zal zijn: griep is een virus, groen snot wijst op een bacterie. Hopelijk is het met AB snel opgelost!

Je was me voor, influenza is een virus, geen bacterie dus antibiotica zal tegen de influenza niet helpen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:36

Dat zal iedereen bekend zijn. Vandaar dat we nu eerst wachten op de uitslag van de neusswab.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:40

En let sowieso op met antibiotica de verschijnselen van influenza en droes liggen niet ver van elkaar (begin stadia) dus niet zomaar spuiten met anti

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:46

Bij ons op stal in regio West Friesland hebben alle (pension-) paarden ook een flinke verkoudheid gehad. Hoesten, slechter eten, en dag waar verhoging.

Hopen dat de griep aan ze voorbij gaat.

Geen idee wat er dit jaar de oorzaak van Is, maar heb het idee dat dit jaar meer paarden ziek zijn (geweest) dan andere jaren (flinke verkoudheden, rhino, droes, influenza)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:46

RianneH schreef:
Wat ik altijd begrepen is is dat Influenza een virus is dat gemakkelijk muteert, zichzelf veranderd. Over het algemeen worden entingen (althans, humaan) gebaseerd op de vorm van het virus dat ten tijde van productie actief is, wat betekend dat de meeste entingen een jaar achter lopen. Over het algemeen is dat geen groot probleem want hoewel het virus veranderd is er meestal wel iets herkenbaars aan en kunnen de antilichamen die aangemaakt zijn dankzij de enting hun werk goed doen.
Soms is er een mutatie die ervoor zorgt dat het virus meer verschilt en werkt de enting minder goed. Het zou me niet verbazen als dit zo’n situatie is en daarom meer paarden last hebben van het virus dan over het algemeen.

Overigens ent ik altijd in oktober met inderdaad in het achterhoofd dat in de winter influenza meer heerst en de enting zo’n 8-9 maanden echt goed werkt.

Voor de humane griep inenting wordt gekeken naar het virus wat in Australië/Nieuw-Zeeland heerst in hun winterperiode (dus onze zomer). De verwachting is namelijk dat deze zich verspreid en hetzelfde virus hier heerst. Dat gebeurt helaas niet altijd, waardoor het kan zijn dat de enting niet volledig dekt.

Inenten is wel altijd verstandig omdat het paard zo al een voorsprong heeft en de ziekte dus milder verloopt. Met een enting voorkom je echter niet dat een dier ziek wordt, was dat maar zo.

Mijn pony's zijn kort geleden nog ingeent en staan op kleine stallen waar verder niks van buitenaf komt en ook niemand het erf af gaat. Hopelijk komen wij er zo goed van af.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:43

Mijn pony staat ook op een kleinschalige stal (5 paarden). Maar enkel die van mij is geënt. Verder gaan de paarden niet het erf af, enkel op buitenrit. Maar er komt hier wel een meid van buitenaf met haar paard om de bak te gebruiken. En zij gaat met haar paarden op wedstrijd. Dus ik vind dat gecombineerd met het feit dat de andere paarden op stal niet geënt zijn, toch riskant voor de mijne. Want mijn pony is inmiddels richting de 28 jaar oud dus als ze toch ziek wordt, is het voor haar lastiger dan voor een paard van 10...

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:50

Even een *

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:55

Gelukkig is de mijne net een week geleden geënt.
Ik ga toch maar weer halfjaarlijks enten geloof ik.