Misstanden Endurance duren voort: de 100km van Abu Dhabi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:10

fransje23 schreef:
Christiene schreef:
Dit is gewoon racen in galop ipv gecontroleerd worden met hartslag ect zoals in Nederland gebeurt.

Hartslag en en de rest worden bij de wedstrijd op het filmpje ook iedere ronde gecontroleerd.
Het is een CEI, dus internationale wedstrijd met FEI regels.

Maar er wordt gemanipuleerd zoals de oren draaien (volgens mij stond dat er) om de harstlag omlaag te krijgen. Net zoals het slaan worden de regels niet in acht genomen en niet gecontroleerd

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:09

Citaat:
Maar er wordt gemanipuleerd zoals de oren draaien (volgens mij stond dat er) om de harstlag omlaag te krijgen. Net zoals het slaan worden de regels niet in acht genomen en niet gecontroleerd

Er zijn een paar honderd starts dus de jury zal niet alles kunnen zien en daar wordt misbruik van gemaakt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:32

fransje23 schreef:
Er is wel een verschil met endurance hier in Nederland op nationaal niveau. Dit soort dingen komen hier niet voor. :)

De UAE is de grootste geldschieter bij de endurance. Er is een hele industrie opgebouwd om de wedstrijden daar. Zij komen ook enorm veel goede paarden, voir goed geld op over de hele wereld.
Waren een grote sponsor voir de endurance in Tryon maar sponsoren ook wedstrijden in Europa.

Er zijn mensen die beweren dat de UAE endurance naar een hoger niveau heeft gebracht.. Ik denk daar het mijne van.

Dan maar niet meer sponsoren. Ik denk dat dat de enige manier is om te laten merken dat dit gedrag niet meer gepikt word. Dan zoeken die jurken het maar uit.
Ooit eens een stelletje van die paarden op Schiphol zien staan...als die in mijn achtertuin hadden gestaan had ik een proces verbaal aan mijn broek gekregen en waren mijn paarden in beslag genomen. Vanaf die dag was ik wel klaar met de 'endurance'

FelineNanet

Re: Misstanden Endurance duren voort: de 100km van Abu Dhabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:12

Imo is dit geen endurance en zeker niet hoe de meeste mensen in NL endurance zien: to finish is to win. Helaas gaat dit ook zonder de FEI wel door, want er is zo bizar veel geld in bemoeit dat een paard een machine is geworden. De hoeveelheid fouten imo die daar gemaakt worden is verschrikkelijk, verdwenen paarden die later dood blijken te zijn gegaan, maar ook de regels overtreden door oren of staart draaien. Tuurlijk het is FEI en moeten ze een hartslag van 64 of 68 hebben, maar als een paard zo extreem getraind wordt en een bak ijswater over zich heen krijgt dan krijg je hem wel omlaag. Het heeft niks meer te maken met de liefde voor het paard in combinatie met de sport: samen een afstand overwinnen, samen volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:17

Wat is oren draaien/staart draaien, en hoe helpt dat ergens mee?
Ik leer nog steeds elke dag bij op Bokt... :\

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:20

Ik vermoed vergelijkbaar met praam, die op een oor zetten is niet voor niets illegaal (risico op permanente schade), maar werking is vergelijkbaar. Staart zal wel net zo iets zijn gezien de reden van gebruik.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:28

bij 0:40 zie je dat een groom de staart draait van het paard; zo komt endorfine vrij, wat een kalmerende werking heeft en dus een lagere hartslag.
Soortgelijk kun je ook met de oren doen, maar kan zo niet zo snel zien of dat ook bij het paard gebeurt. Z'n hoofd wordt in elk geval goed laag gehouden. waardoor het lastig te zien is wat die groom precies aan het doen is.

edit: ik zie hem op het eind wel een oor vast houden en zn hand bewegen (en das geen aaibeweging, maar knijpbeweging); oor werd ook gedraaid zo te zien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:36

Vreselijk om deze video te zien en ook niet de sport zoals ik die wil zien. Dit is een renbaan van 100km en geen terreinrit...

Maar dat maakt niet dat ik de endurance niet meer wil zien. Want de sport kan prachtig zijn en ik geniet elke keer als ik op een wedstrijd ben. Het is de sport waarin ik voornamelijk blije paarden zie die graag doen wat ze doen. En zo'n beetje de enige sport waarin de meeste paarden een goede voedingsconditie hebben in plaats van al het overgewicht dat ik verder om me heen zie. Daarnaast ook nog enorm veel teams die elkaar te hulp schieten waar dat kan en die elkaar echt wel wat gunnen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 05:53

fransje23 schreef:
Christiene schreef:
Dit is gewoon racen in galop ipv gecontroleerd worden met hartslag ect zoals in Nederland gebeurt.

Hartslag en en de rest worden bij de wedstrijd op het filmpje ook iedere ronde gecontroleerd.
Het is een CEI, dus internationale wedstrijd met FEI regels.

Als het een internationale wedstrijd is met FEI regels wordt het tijd dat de FEI eens in actie komt. Dit is allang geen sport meer. Dus kan de FEI er gewoon afscheidt van nemen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 08:20

Dat kan de FEI blijkbaar niet want dan hebben ze geen geldschieters meer.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 08:47

Ik vind het echt heel naar dat de endurance de laatste periode weer zo negatief in het nieuws komt. De misstanden in uae (welke overigens vreselijk zijn, ik wil dat filmpje nog geeneens zien) duren voort en ik vraag me serieus af of de knhs in Nederland of iets dergelijks hier wel invloed op heeft... Als buitenstaander vind ik lastig te beoordelen wat de motivaties zijn van ruiters om daar te starten, de wedstrijdorganisaties daar, Nederlandse organisaties etc, het lijkt wel zo te zijn dat geld een belangrijke rol speelt.
Ik vond het vooral jammer dat mensen in dit topic hierop oordelen dat endurance een paardonvriendelijke sport is, want de nationale wedstrijden en sfeer van endurance in Nederland zijn totaal anders dan deze toestanden id uae.
Ik ben zelf een actieve (recreatieve) endurance wedstrijdruiter en ik zie vooral vrolijke, goed getrainde en gemanagede paarden op wedstrijd en daarbij een gunfactor onderling en veel gezelligheid.
Ik zou de sceptici graag een keer uitnodigen om een keer mee te kijken op een wedstrijd!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 08:52

Ik hoef het filpmje niet te zien.
Schande, verschrikkelijk,......om een paard de dood in te jagen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:05

Het zou goed zijn als de KNHS en de endurance vereniging hier zich openlijk van zou distantiëren, met bijbehorende maatregelen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:07

Bah wat naar om te zien zeg, ik ben gestopt met kijken, dit is gewoon dom racen ten koste van...
Dat dit nog kan in deze tijd, heeft niks met sport te maken...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:27

Jester_ schreef:
Bizar, ik dacht altijd dat endurance 1 van de vriendelijkste takken van paardensport was en dat daar niet van die vreselijke dingen gebeurden..

120 km op een dag afleggen diervriendelijk?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:28

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:45

Jet schreef:
https://www.horses.nl/overige-disciplin ... 7QIZmGR-xY .
De FEI zet een stap in de goede richting. Het zou nog mooier zijn naar mijn idee als de straffen hoger zouden zijn, maar dit is alvast iets.

Dit is beter dan helemaal niets, of zoals het nu ging; zwaar gewonde paarden nog op transport omdat ze dan als 'kreupel' geregistreerd worden en de straf ontlopen kan worden.

Bij een tweede fatale ongeluk in een jaar tijd volgt een half jaar schorsing, wauw.... -O-

Nu de KNHS nog; willen we dat er Nederlanders meedoen aan deze woestijnraces onder de vlag van de KNHS/KEV?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:08

Arabesk schreef:
Jet schreef:
https://www.horses.nl/overige-disciplin ... 7QIZmGR-xY .
De FEI zet een stap in de goede richting. Het zou nog mooier zijn naar mijn idee als de straffen hoger zouden zijn, maar dit is alvast iets.

Dit is beter dan helemaal niets, of zoals het nu ging; zwaar gewonde paarden nog op transport omdat ze dan als 'kreupel' geregistreerd worden en de straf ontlopen kan worden.

Bij een tweede fatale ongeluk in een jaar tijd volgt een half jaar schorsing, wauw.... -O-

Nu de KNHS nog; willen we dat er Nederlanders meedoen aan deze woestijnraces onder de vlag van de KNHS/KEV?

De KNHS kan wel willen dat we als Nederland mee doen maar HALLOOOOOOOOO waar zijn de ruiters zelf. Dan blijf je toch thuis!

Kan mij heugen dat er nog niet zo heel lang geleden ook een hoop ophef was na aanleiding van een aantal 'incidenten' :x . Een groot deel bleef toen thuis maar er waren nog zeker ruiters die toch meededen. Ook omdat ze paarden voor een ander reden.

Worden paarden in de UAE/Qatar uberhaubt wel ingeslapen na een ongeluk. Ik heb verhalen gehoord (vliegende grooms o.a) dat dan rustig het been word geamputeerd en het paard 'vrolijk' verder leeft.

Het probleem is daar de cultuur en dat ze er teveel geld hebben.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:38

Het gaat echt alleen om het geld. Het verbaast me helemaal niks.

Het is al tijden bekend dat er door de emiraten op grote schaal fraude wordt gepleegd en dat er laks om wordt gegaan met de gezondheid van de paarden. Het enige juiste dat de FEI kan doen is afstand nemen hiervan en de landen niet meer mee laten doen(en zelf niet meer mee doen daar). Blijkbaar is het geld belangrijker dan het naleven van regels dus ik zie het nog niet zo snel gebeuren. De arabieren gaan zich echt niet beteren met een paar nieuwe regeltjes, de hele mentaliteit is gewoon verkeerd en dat zie ik niet snel veranderen.

Een grote corrupte bende, echt teleurstellend dit. Je zou toch verwachten dat zo'n organisatie de gezondheid van dieren belangrijker vindt dan geld van rijke oliestaten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:04

Ik ben hier in Frankrijk 12 jaar geleden bij een internationale endurance wedstrijd geweest, vond het heel mooi om te zien en wat ik daar zag inderdaad diervriendelijk.
Met dat beeld in mijn hoofd heb ik het altijd een fijne tak gevonden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:17

Lepeltje schreef:
Het gaat echt alleen om het geld. Het verbaast me helemaal niks.

Het is al tijden bekend dat er door de emiraten op grote schaal fraude wordt gepleegd en dat er laks om wordt gegaan met de gezondheid van de paarden. Het enige juiste dat de FEI kan doen is afstand nemen hiervan en de landen niet meer mee laten doen(en zelf niet meer mee doen daar). Blijkbaar is het geld belangrijker dan het naleven van regels dus ik zie het nog niet zo snel gebeuren. De arabieren gaan zich echt niet beteren met een paar nieuwe regeltjes, de hele mentaliteit is gewoon verkeerd en dat zie ik niet snel veranderen.

Een grote corrupte bende, echt teleurstellend dit. Je zou toch verwachten dat zo'n organisatie de gezondheid van dieren belangrijker vindt dan geld van rijke oliestaten.

Probleem zit natuurlijk niet alleen bij de FEI. Vergeet niet dat er een hele industrie om heen zit, jaarlijks gaan er honderden endurancepaarden voor goed geld die kant. De UAE is voor bepaalde enduranceruiters, ook een aantal Nederlandse (kaderleden), nog steeds een walhalla.

Keer op keer past de FEI regels aan omdat er vanuit de groep 7 weer iets bedacht is. Natuurlijk altijd achteraf want een normaal denkend mens bedenkt niet wat hun doen om te winnen. Fake wedstrijden,paardenwissels, doping, ruiterwissel, gesjoemel met gewichten, gesjoemel met kwalificaties etc etc..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:23

Nou ja, uiteindelijk is het onder de sjeiks toch ook niet anders dan met iedere andere wedstrijd verplassen: degene die het verste plast, (lees: het snelste paard uitbrengt) wint aanzien, en niet degene die netjes zijn plasje opruimt (of zijn paard spaart).
Dat laatste scoort misschien onder dierenliefhebbers in het Westen heel goed, maar die brengen bij elkaar toch echt minder oliedollars in het laatje.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:05

Tsja je kan natuurlijk niet alles voorkomen. Als je de UAE uit de wedstrijden hier gooit gaan ze vast wel verder in hun eigen land. En mensen die hun paard willen verkopen aan een rijke arabier mogen dat natuurlijk ook gewoon. Mensen die daar een wedstrijd willen rijden moeten hun goddelijke gang gaan maar niet voor de FEI.

Ze hebben genoeg waarschuwingen gehad en het geklooi blijft voortduren, op een gegeven moment is het wel genoeg geweest. Sorry maar als organisatie kun je dit echt niet maken. Smijt ze er gewoon uit en ga eens heel hard nadenken wat voor paardensport je de endurance wil maken en hoe je dat voor elkaar krijgt. Jammer van het geld en jammer voor de leden die gek zijn op de emiraten, maar fraude en dierenmishandeling tolereren om die reden is echt kansloos.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:11

Lepeltje, ik kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn. ook vind ik dat in het westen door UAE gesponsorde wedstrijden niet meer zouden moeten mogen onder de vlag van de FEI. Ik snap niet dat organisatoren zich geassocieerd willen zien met de lieden die zo met hun dieren omgaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:38

De Duitse bond heeft toch al een oekaze uitgesproken dat Duitse ruiters niet in de UAE mogen starten?
Dat zou de KNHS dus ook moeten doen.