xyzutu2 schreef:Als je paard afzet met de achterbenen dan strekt hij zijn koten en duwt die met kracht naar achteren. Als je dan een 'beschermer' met een hard randje onder de kogel aandoet en je trekt dat onderste randje strak vast, dan zal een paard bij het afzetten de achterkant van de gevoelige koot tegen die rand persen en uit 'reflex' (nou ja, gewoon pijn/ongemak proberen te stoppen) de achterhoeven sneller en hoger optillen, want een hoog opgetilde achterhoef tilt de koot weer van dat randje af.
Voor de rest vind ik het echt te bizar voor woorden. Ik wist niet dat de springsport al zover heen was dat mensen daar actief op zoek gingen naar middelen om paarden binnen de regels extra ongemak te bezorgen...

het gaat niet meer om het welzijn van het paard,
tamary schreef:Vaste martingaals zijn ivm risico ongelukken zover ik weet verboden bij springen, welke idioot riskeerd een duur paard door van een losse martingaal een vaste te maken?
ik denk genoeg ,Het paard is goed verzekerd.
martingaal is een hulp teugel .
maar er zijn wel meer dingen bij de springsport waar ik mij afvraagt of het wel nodig is, BV stang, trens wat dat zie je ook vaker .
NenaC schreef:heeft met volbloed niet direct iets te doen, wel met africhting van het paard en rijtalent vd ruiter . Marcus ehning zie je bijvoorbeeld nooit in een oxer crashen en Yves bost zeer geregeld. luciana diniz rijdt zonder marginaal terwijl dat ook een heel pittig paardje is. het kan dus wel, maar kost meer tijd en tijd is geld.
Ik heb ooit een interview gelezen met Jos Lansink.
Hij vindt dat je als springruiter , ook dressuurmatig net zo hoog moeten rijden als met springen.
en vertelde ook dat er veel springruiters dressuurmatig niet zo goed zijn,
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 23-12-18 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd