Martingaal zwaar discussiepunt op vergadering in Genève

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:53

Heleennn schreef:
Sleipnir schreef:
Hoe beïnvloeden die ‘kapjes’ de prestaties van de paarden?

Als je ze strak genoeg doet zouden ze de sprong kunnen verbeteren, dat ze meer optrekken vanachter denk ik.

Jep, net voordat je de ring binnen moet, trekt je groom die dingen net een gaatje strakker en de ruiter gelooft dat het paard beter gaat presteren. De creativiteit is eindeloos.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:09

_Dracarys schreef:
Mensen bedenken steeds meer om hun paard in bedwang te kunnen houden.
Wat is er mis met gewoon trainen ?

Ik denk dat de paarden , veel volbloed in hun adderen hebben zitten,

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:20

Sleipnir schreef:

lijkt mij eerder dat gebruikt wordt als bescherming

Anoniem

Re: Martingaal zwaar discussiepunt op vergadering in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:28

Als je paard afzet met de achterbenen dan strekt hij zijn koten en duwt die met kracht naar achteren. Als je dan een 'beschermer' met een hard randje onder de kogel aandoet en je trekt dat onderste randje strak vast, dan zal een paard bij het afzetten de achterkant van de gevoelige koot tegen die rand persen en uit 'reflex' (nou ja, gewoon pijn/ongemak proberen te stoppen) de achterhoeven sneller en hoger optillen, want een hoog opgetilde achterhoef tilt de koot weer van dat randje af.

Voor de rest vind ik het echt te bizar voor woorden. Ik wist niet dat de springsport al zover heen was dat mensen daar actief op zoek gingen naar middelen om paarden binnen de regels extra ongemak te bezorgen... :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:36

pompadour schreef:
_Dracarys schreef:

Dus? vroeger reed men alleen maar met volbloeden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:03

heeft met volbloed niet direct iets te doen, wel met africhting van het paard en rijtalent vd ruiter . Marcus ehning zie je bijvoorbeeld nooit in een oxer crashen en Yves bost zeer geregeld. luciana diniz rijdt zonder marginaal terwijl dat ook een heel pittig paardje is. het kan dus wel, maar kost meer tijd en tijd is geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:20

Ach laten ze eerst maar eens thuis gaan kijken bij de springruiters. Sochtends de paarden (die kopers smiddags willen komen bezichtigen) ff snel onder het zadel en tijdens de sprong de bovenste balk ff flink optillen zodat het paard er goed hard tegenaan springt en voila, als de kopers kijken springt ie ineens super en maakt geen enkele fout.

Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heeeeel bijzonder.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:36

pompadour schreef:
_Dracarys schreef:

Ja en? Dus dan moet je maar over gaan op dwang middelen? Training doet wonderen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:45

Myrthe3 schreef:
Ach laten ze eerst maar eens thuis gaan kijken bij de springruiters. Sochtends de paarden (die kopers smiddags willen komen bezichtigen) ff snel onder het zadel en tijdens de sprong de bovenste balk ff flink optillen zodat het paard er goed hard tegenaan springt en voila, als de kopers kijken springt ie ineens super en maakt geen enkele fout.

Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heeeeel bijzonder.

Niet alles en iedereen over één kap scheren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:13

xyzutu2 schreef:
Als je paard afzet met de achterbenen dan strekt hij zijn koten en duwt die met kracht naar achteren. Als je dan een 'beschermer' met een hard randje onder de kogel aandoet en je trekt dat onderste randje strak vast, dan zal een paard bij het afzetten de achterkant van de gevoelige koot tegen die rand persen en uit 'reflex' (nou ja, gewoon pijn/ongemak proberen te stoppen) de achterhoeven sneller en hoger optillen, want een hoog opgetilde achterhoef tilt de koot weer van dat randje af.

Voor de rest vind ik het echt te bizar voor woorden. Ik wist niet dat de springsport al zover heen was dat mensen daar actief op zoek gingen naar middelen om paarden binnen de regels extra ongemak te bezorgen... :r

Zo'n 30 jaar geleden was dat al zo. Huidige mede eigenaar van een beroemd zwart dressuurpaard is daar destijds op betrapt. Ik was een jaar of 11 en zie de foto's nog voor mij. Heeft blijkbaar veel indruk gemaakt.

Sleipnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:26

Heleennn schreef:
Sleipnir schreef:

Als je ze strak genoeg doet zouden ze de sprong kunnen verbeteren, dat ze meer optrekken vanachter denk ik.

Bedankt voor je antwoord. Bizar, wat men zoal verzint om prestaties te verbeteren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:34

Vaste martingaals zijn ivm risico ongelukken zover ik weet verboden bij springen, welke idioot riskeerd een duur paard door van een losse martingaal een vaste te maken?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:13

Cowgirl schreef:
xyzutu2 schreef:

Zo'n 30 jaar geleden was dat al zo. Huidige mede eigenaar van een beroemd zwart dressuurpaard is daar destijds op betrapt. Ik was een jaar of 11 en zie de foto's nog voor mij. Heeft blijkbaar veel indruk gemaakt.

Ach niet alleen die toch? Zijn er nog wel meer te noemen en iedereen loopt er achteraan te kwijlen dus voorlopig stopt dat ook niet.

Wat dat betreft niets gek dat er mensen zijn die paardensport willen verbieden.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 01:18

xyzutu2 schreef:

het gaat niet meer om het welzijn van het paard,

tamary schreef:
Vaste martingaals zijn ivm risico ongelukken zover ik weet verboden bij springen, welke idioot riskeerd een duur paard door van een losse martingaal een vaste te maken?

ik denk genoeg ,Het paard is goed verzekerd.

martingaal is een hulp teugel .

maar er zijn wel meer dingen bij de springsport waar ik mij afvraagt of het wel nodig is, BV stang, trens wat dat zie je ook vaker .

NenaC schreef:
heeft met volbloed niet direct iets te doen, wel met africhting van het paard en rijtalent vd ruiter . Marcus ehning zie je bijvoorbeeld nooit in een oxer crashen en Yves bost zeer geregeld. luciana diniz rijdt zonder marginaal terwijl dat ook een heel pittig paardje is. het kan dus wel, maar kost meer tijd en tijd is geld.

Ik heb ooit een interview gelezen met Jos Lansink.

Hij vindt dat je als springruiter , ook dressuurmatig net zo hoog moeten rijden als met springen.
en vertelde ook dat er veel springruiters dressuurmatig niet zo goed zijn,
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 23-12-18 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:35

Dat klopt ook wel, en dat zie je ook zeker op de basiswedstrijden terug. Als ie maar over de sprong is, maar hoe die door de bocht gaat wordt niet meegenomen.

Dat stang en trens bij de springpaarden was mij ook opgevallen, zeker een hype. Hoewel als je in principe op de trens rijdt en alleen in nood de stang nodig hebt, dan zie ik daar ook niet direct een bezwaar in.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:44

Heeft iemand mischien een foto van een “kapje” ben wel benieuwd nu wat dat is?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:45

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:49

Ben wel benieuwd wat dit soort trends gaan doen met het fok beleid en de prestaties.

Des te minder hulpmiddelen, des te minder je een heet paard in de sport kan inzetten des te groter de kans dat die niet meer presteren en dat flegmatiekere paarden gaan winnen.

Ben benieuwd of we dat terug gaan zien in de fokrichting :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:47

ruitje schreef:
Ben wel benieuwd wat dit soort trends gaan doen met het fok beleid en de prestaties.

Des te minder hulpmiddelen, des te minder je een heet paard in de sport kan inzetten des te groter de kans dat die niet meer presteren en dat flegmatiekere paarden gaan winnen.

Ben benieuwd of we dat terug gaan zien in de fokrichting :)

Flegmatieke paarden zullen nooit winnen. Een wedstrijd paard moet een vechter zijn.

Ik denk niet dat je het in het fokbeleid terug gaat zien. Ze verzinnen wel weer iets anders.
Een goede ruiter kan ook zonder hulpmiddelen een heet paard rijden. Maar het is juist de kwaliteit van de ruiters die sterk te wensen overlaat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:06

Bij ons zie je dat bepaalde ' te hete lijnen ' niet meer gebruikt worden in de fok. Mogelijk is flegmatiek het verkeerde woord. Zou bewerkbaar beter passen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:14

Anoniem schreef:
Flegmatieke paarden zullen nooit winnen. Een wedstrijd paard moet een vechter zijn.

Dit is een heel mooi zinnetje, maar waarom blijven we dan dingen verzinnen om het paard te breken en zich te laten overgeven?
Waarom een vechter fokken wanneer je eigenlijk gewoon een sukkel wilt die alles doet wat jij vraagt en niet tegensputtert?
Als een paard vecht, krijgt die de zweep op zijn kop en de sporen in zijn flank.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:43

Gini schreef:
Anoniem schreef:

Dit is een heel mooi zinnetje, maar waarom blijven we dan dingen verzinnen om het paard te breken en zich te laten overgeven?
Waarom een vechter fokken wanneer je eigenlijk gewoon een sukkel wilt die alles doet wat jij vraagt en niet tegensputtert?
Als een paard vecht, krijgt die de zweep op zijn kop en de sporen in zijn flank.

klopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:45

Gini schreef:
Anoniem schreef:

Een vechter is geen rotbok, Een vechter vecht voor jou en voor het doel.
Maar vaak maakt een slechte ruiter van een vechter een rotbok. Omdat de meeste ruiters hun wil opleggen ipv samenwerken. Dwingen is makkelijker dan samenwerken. Want voor een samenwerking moet je ook je eigen tekortkomingen onder ogen kunnen zien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:00

Anoniem schreef:
Maar vaak maakt een slechte ruiter van een vechter een rotbok. Omdat de meeste ruiters hun wil opleggen ipv samenwerken. Dwingen is makkelijker dan samenwerken. Want voor een samenwerking moet je ook je eigen tekortkomingen onder ogen kunnen zien.

Ik heb het ook niet over rotbokken. We willen hete paarden, vechters, maar tegelijkertijd kunnen we dat temperament niet aan en hangen we er 20 kilo leer en 2 kilo ijzer aan (overdrijving om een punt te maken). En op de koop toe trekken we dat leer overal goed aan, hangen we hefbomen aan dat ijzer om ons paard maar "te laten vechten voor het doel".
Op dit ogenblik lopen er 3 actieve topics op de Nieuwspagina waarin de paardensport meer lijkt op mishandeling (in het geval van het endurance-topic mag je dat "lijkt" zelfs vervangen door "is").
Zonder meteen een bitloze, boomloze, ijzerloze huffiepuffie penny te willen zijn, maar hoe lang gaan we dit, als paardencommunity, nog gedogen?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:16

Gini schreef:
Anoniem schreef:

Ik heb het ook niet over rotbokken. We willen hete paarden, vechters, maar tegelijkertijd kunnen we dat temperament niet aan en hangen we er 20 kilo leer en 2 kilo ijzer aan (overdrijving om een punt te maken). En op de koop toe trekken we dat leer overal goed aan, hangen we hefbomen aan dat ijzer om ons paard maar "te laten vechten voor het doel".
Op dit ogenblik lopen er 3 actieve topics op de Nieuwspagina waarin de paardensport meer lijkt op mishandeling (in het geval van het endurance-topic mag je dat "lijkt" zelfs vervangen door "is").
Zonder meteen een bitloze, boomloze, ijzerloze huffiepuffie penny te willen zijn, maar hoe lang gaan we dit, als paardencommunity, nog gedogen?

klopt, met wedstrijden krijgen die hete paarden nog keer extra krachtvoer waar ze nog heter worden ,

ik heb op de manege waar ik heb gereden daar stonden ook 2 heethoorden springgefokt , de eigenaar gaf aan gepast voer, en ze moesten in de rust gereden worden dus alleen de gevordenen mochten er op die goed konden dressuren. De merrie is toen verkocht aan iemand die goed kon rijden , de eigenaar kon hem vrij goed. De ruin heeft ie wel 10x verkopen en hij kon de hoofdprijs mee verdienen , dan heeft ie niet gedaan , puur om het belang van het paard.Het paard is wel later verkocht , hij was al stukken ouder geworden bij die eigenaar mocht ie lekker genieten van zijn ouwe dag en werd hoofdzakelijk recreatief mee gereden