Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43897
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:01

Thioro schreef:
Gelukkig iedereen weer veilig op het droge. Beestje zal wel een paar dagen spierpijn hebben. Fijn gehandeld van de brandweer idd.

Ben het wel eens met oa Pien; paarden kunnen zo ongelooflijk lomp zijn in hun reacties. Even nadenken over mogelijke gevolgen zit er niet bij nope we hupsen hysterisch rond en kijken achteraf wel of dat nu een goed idee was.
Vraag me altijd af of wilde/verwilderde paarden zich ook zo snel in de nesten werken vanwege een ritselend blaadje :+ .

Heb zelf ook zo'n muts hoor maar die krijgt gewoon op haar kop dat ze eens 2 seconden moet nadenken en als dat even niet wil dat ze dan maar gewoon nìet nadenkt en naar mij luistert.
Heeft ze door scha en schande wel al geleerd dat ik soms toch echt wel gelijk heb :') .
Als ik bvb duidelijk aangeef dat naar rechts springen vanwege eng spook links geen goed idee is want rechts staat een stroomdraadje en ze tòch naar rechts springt moet ze ook niet miepen dat ze een tik van de draad krijgt :P .


Zo bedoel ik het ook, totaal niet gericht op de ruiter. Ik heb ook zo'n muts, die gelukkig tegenwoordig als ze echt schrikt doodstil blijft staan zoals het hoort bij het merens ras. Maar was vroeger wel anders en dan kon ik af en toe ook echt boos op haar worden als ze zo stom deed en ons en zelfs één keer haar man echt in gevaar bracht. Deze zelfde reactie had ik dus toen ik dit las, "van paard doe effe normaal"!

Gelukkig bij ons altijd met een sisser afgelopen dat ook een kwestie van geluk is geweest.
Tegenwoordig is het vertrouwen in de mensen heel erg groot en luistert ze fantastisch naar onze aanwijzingen. Maar dat was in het begin echt wel anders.
Tuurlijk zijn het dieren en is mijn reactie een menselijke maar ik ben echt wel eens mondeling heel boos geworden op die van mij en dan zeg ik heel boos "paard doe effe normaal zeg'. Zodra ik dat zinnetje zeg stopt ze onmiddelijk tegenwoordig, maar ja we kennen elkaar ook al 10 jaar.
Dus toen ik dit las was mijn 1ste reactie een heel boze richting paard. Het zal verdorie je dochter maar wezen die erop zit, verschrikkelijk gewoon!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:12

Peelie schreef:
Ik snap niet zo goed waarom ze niet vooraf het zadel afgehaald hebben? Moet toch enorm oncomfortabel zijn?

Verder goede actie van de brandweer. Ik zie gelukkig geen getrek aan de voorbenen.

Weet jij hoe gevaarlijk het is om onderwater een singel los te maken. Ik kan hun keuze volledig begrijpen :)

AaronYve

Berichten: 10505
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:26

Wat heftig. Ik ben er ook altijd bang voor. Wij hebben meerdere wegen langs het kanaal maar bij 1 weg ligt het gewoon pal naast het kanaal. Kan nog geen grassprietje tussen. Ik durf dan ook echt niet met mijn fjord die route te rijden. Mijn andere kent het maar dan nog. Snap niet dat er niks tussen de weg en kanaal zit.
Hopelijk komen deze ruiter en paard er goed vanaf

Qimm

Berichten: 15207
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:13

Uitwegen in de vorm van een helling zou geweldig zijn. Meerdere keren per jaar stranden er ook reeën in dit kanaal. Ik woon hier ook vlak bij maar ik rij bijna altijd langs de andere kant (brede berm) maar dit is wel echt een nachtmerrie

Kabayo

Berichten: 14169
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:15

maria1990 schreef:
Peelie schreef:
Ik snap niet zo goed waarom ze niet vooraf het zadel afgehaald hebben? Moet toch enorm oncomfortabel zijn?

Verder goede actie van de brandweer. Ik zie gelukkig geen getrek aan de voorbenen.

Weet jij hoe gevaarlijk het is om onderwater een singel los te maken. Ik kan hun keuze volledig begrijpen :)

Wat is daar precies gevaarlijk aan? :o

Qimm

Berichten: 15207
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:17

Stel dat het paard jou als potentieel opstapje ziet om eindelijk dat koude water uit te kunnen...

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:27

Oei wat een schrik! Gelukkig goed afgelopen!

Ik snap het wel dat ze niet afzadelen onder water. Liever een rustig ietwat oncomfortabel paard, dan een paard dat door getrek aan de singel in paniek raakt. Als er geen noodzaak voor is, zitten ze er het liefst zo min mogelijk aan.

Brandweer heeft netjes gehandeld! Gelukkig kunnen ze op diverse plaatsen oefenen, want het gros komt in het dagelijkse leven niet in aanraking met paarden.
Hier hebben ze ook al enkele keren geoefend met onze pony's. Laatst nieuw materiaal passen (noodhalsters, broek) en geoefend met van een stuk touw een noodhalster aanleggen. Tevens geoefend met hoe een pony benaderen en mee laten lopen.
Ook een keer de schuur vol onschadelijke rook gezet en ze de pony uit stal laten halen (die bomproof is).

Getup

Berichten: 8372
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:54

Lastig, paard uit n kanaal krijgen,Poeh . Wat een schrik zeg,als dat je overkomt.


Enne.... paarden zijn wat dat betreft gewoon best dom,hoor . Gebeuren zo veel ongelukken met water,ook met aanspanningen.

Kabayo

Berichten: 14169
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:10

Qimm schreef:
Stel dat het paard jou als potentieel opstapje ziet om eindelijk dat koude water uit te kunnen...

Je hoeft toch ook niet in het water te springen om het zadel er af te krijgen?

Thioro

Berichten: 4006
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:19

Hoe wil je dat anders doen?
En waarom moet dat zadel er persé af, is niet het ergste van z'n problemen.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:38

Hoera, voor de brandweer! *\o/*

Mizora

Berichten: 18153
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:00

Je wilt ook niet zo voorover bij het paard hangen als hij in het water ligt. Ik heb er ook wel eens eentje boven water gehouden, die wisselde op een bepaald moment met enige regelmaat van chill aan de kant wachten, naar het opgeven en zich achterover het water in laten zakken en opeens de voorbenen toch weer met veel kracht op de kant gooien. Zelfs bij zijn neus staan was al riskant. Door het touw strak te houden kon je hem zowel bij het achterover het water in laten zakken langer boven water houden als dat wanneer hij zo naar voren sprong het touw opeens los kwam te staan en je dus naar achter (en dus buiten bereik) kukelde. Maar meer dan eens kwamen de hoeven toch akelig dicht bij mijn hoofd. En dan sta ik dus pas afstand te houden bij de neus, laat staan dat je voorover gebogen bij de schoft aan het hengelen bent, dan zit je opeens bewusteloos onder het paard onder water vrees ik.

Maar geweldig dat het gelukt is en dat het zo te zien goed gaat met iedereen.

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 06:47

Lente schreef:
pien_2010 schreef:
:(:) Jeetje wat een gedoe zeg. Hopelijk doet het beestje zoiets nooit meer want is wel heel dom
Hopelijk is hij met de schrik vrij gekomen.

Dat was dus ook mijn eerste reactie; wat zijn paarden soms toch domme beesten: "Help ik vind dit eng! Laat ik het kanaal in springen, daar ben ik veilig!" :+

Gelukkig kwam iedereen met de schrik vrij. :(:)


Paarden zijn niet persé dom. Ze worden belemmerd in hun zichtveld.

Wat er gebeurt is dat als een paard iets spannend vind wil het vaak daarvan weg. Zodra het paard een meter naar rechts uitwijkt gaan de meeste ruiters juist de linkerteugel aan spannen omdat ze het dier weer terug in positie willen. Probleem is echter, doordat je het hoofd van het paard naar links trekt, dat ze rechts van zich niks meer kunnen zien waardoor ze dus niet meer kunnen inschatten hoeveel ruimte er rechts nog van ze is... Met zo'n val als gevolg.
Van beide kanten dus hoogstwaarschijnlijk totaal niet 'bedacht'... Je bedenkt tijdens zoiets gewoon niet dat het hoofd in de richting moet staan waar je naartoe beweegt.
"Kijk waar je heen wilt"
Het is dus vaak een samenloop van omstandigheden en ik vermoed dat de ruiter zelf nog erg jong was.

maj0

Berichten: 6631
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:16

Ik ken de eigenaresse van dit paard en ze schreef dit op haar Facebook. Ze zat er overigens niet zelf op. Ook heb ik even de namen van mensen en het paard weggehaald in verband met privacy.


Gelukkig is het met haar ook goed afgelopen! Paarf is geschrokken en zo achterwaarts het kanaal in gevallen. Ik heb direct een omstander gevraagd om 112 te bellen want paard zwom een heel eind verder! De hulpdiensten waren en vrij snel en hebben haar gelukkig na veel moeite het water uit getakeld. Paard was onderkoeld dus hebben we haar zo snel mogelijk droog en warm proberen te krijgen en dit is gelukt! Vannacht nog enkele keren wezen kijken en mevrouw doet het wonder boven wonder heel goed .. ze heeft nog wel zere/stijve spieren en kleine wonden. Maar t had heel anders kunnen gaan .. hoop nu wel dat hoofdstuk “ellende” nou is afgesloten! We hebben nu genoeg gehad!

Kreeg van alle kanten hulp en daar ben ik echt super blij mee want het was gisteren avond echt een hel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:53

Fijn om te lezen dat het naar omstandigheden goed gaat met ruiter en paard! +:)+
Ik maakte me inderdaad vooral zorgen over onderkoeling en mogelijk een long-ontsteking. Het lijkt me vreselijk om mee te moeten maken, en het paard eruit krijgen is dan nog maar stapje 1 van het proces! :\

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:40

Pff dat is schrikken! Gelukkig gaat het naar omstandigheden goed met het paard en ruiter. :-)

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:15

brr schrikken

gelukkig voel je niets meer eens je in het water ligt (spreek uit ervaring: kanaal gesukkeld door ongeval op 6/1/2012... je voelt NIX maar je wordt wel loom en moe...

goed gehandeld en gelukkig is alles weer goedgekomen!! hopelijk krijgt het paard nu geen angst voor water.

sterkte aan ruiter en paard

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:31

Pff schrikken zeg, brandweer heeft zeer goed gehandeld! +:)+

Walkure

Berichten: 1398
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:39

Jeetje wat schrikken, maar toch weer respect voor de brandweer! Fijn dat het allemaal goed is afgelopen

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:25

Dee_Es schreef:
Jeetje wat een naar ongeluk. Wat zullen ruiter en paard zijn geschrokken. Wel super werk van de brandweer!

Ik heb altijd geleerd dat bergpony's niet schrikken door opzij te springen maar eerder door bijvoorbeeld stok stijf stil te gaan staan. Opzij springen kon dan wel eens einde leven betekenen. Waar oude rassen die vooral op de steppes leefden juist wel opzij springen (slang ontwijken of zo?). Heb me er nooit in verdiept maar vond het altijd wel aannemelijk klinken.


Grappig, deze theorie had ik nog nooit gehoord, maar moet zeggen dat de enige schrikreactie die mijn Haflinger doet, maximaal een halve meter opzij springen en dan stilstaan. Als ze al schrikt, meestal doet ze zo'n schrikgeluidje en blijft gewoon stilstaan idd.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:30

Kabayo schreef:
maria1990 schreef:
Weet jij hoe gevaarlijk het is om onderwater een singel los te maken. Ik kan hun keuze volledig begrijpen :)

Wat is daar precies gevaarlijk aan? :o


Een paard in het water is echt ontzettend gevaarlijk!
Paarden op het land zijn eigenlijk al ‘onberekenbaar’. Maar in het water èn in paniek. Dit paard lijkt rustig maar staat onder zeer veel stress. Dit is de typische fight, flight en freeze reactie, het oerinstict.

Het gevaar er aan is dat het paard plotseling kan gaan bewegen. De benen gaan dan alle kanten op. Paard kan achterover vallen. Brandweer les 1 voor paard uit het water halen is: er niet bij in springen! Zoveel mogelijk op de kant regelen. In het water springen om te helpen kan simpelweg je dood betekenen.

CoonArt

Berichten: 23310
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:37

Frisse duik, gelukkig met een happy end maar wel met natte kleren...