Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:29

Een interview waar hij verklaart waarom hij stopt: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... -doet.html

Verstandige beslissing, maar onwijs jammer voor Nederland als dressuurland. Ze hadden met Rien de kans om, samen met de rest van de 'dressuurwereld', ook de goede kant op te gaan.
Die gaan zichzelf nog wel een paar keer tegenkomen op de kampioenschappen.

Bambelien

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:38

Met Rien als coach hadden ze best iets moois kunnen neerzetten... Maar ja, in een team heb je nu eenmaal meer nodig dan alleen een goede coach en goede combinaties.
Rien zal een buitengewoon goede reden voor deze beslissing hebben. Jammer, dat wel.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:06

Duidelijk denk ik. Jammer dat hij niet de kans heeft gekregen wat te veranderen in het A kader. Ik denk dat hij in zijn positie als bondscoach wel buitengewoon succesvol is geworden binnen de basissport. Er komen steeds meer mensen die correct willen rijden en bij hem gaan lessen, cursussen volgen etc.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:29

_lautje_ schreef:
Dus nu komt de natte droom van Maarten van heijden toch echt uit. Hij mag met zn snufferd nu overal vooraan staan en ook nog een reden daarvoor hebben O:)

_/-\o_ _/-\o_

Erg veel respect voor Rien, begrijpelijk en en te prijzen dat hij zich niet laat lenen/betalen als een soort aanwezigheidspremie zonder zich met de daadwerkelijke dressuur te mogen bemoeien.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:35

Lante schreef:
Duidelijk denk ik. Jammer dat hij niet de kans heeft gekregen wat te veranderen in het A kader. Ik denk dat hij in zijn positie als bondscoach wel buitengewoon succesvol is geworden binnen de basissport. Er komen steeds meer mensen die correct willen rijden en bij hem gaan lessen, cursussen volgen etc.

Dat is wel het positieve aan dit gebeuren, door zijn bondscoach schap zijn er in de basis wel mensen gaan nadenken.

Jammer dat de topsport te arrogant voor woorden is om dit niet in te zien. En dat het qua publiek steeds minder wordt op dit soort wedstrijden doet ook niemand een bel rinkelen.

Ik zou als ik voor harmonie en klassieke rijkunst zou staan ook mijn ogen uit mn kop schamen als ik met dit team mee moest.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:37

Wat een gemiste kans voor de Nederlandse dressuurtop, maar ik geef Rien helemaal gelijk.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:49

Careri18 schreef:
Lante schreef:

Dat is wel het positieve aan dit gebeuren, door zijn bondscoach schap zijn er in de basis wel mensen gaan nadenken.

Jammer dat de topsport te arrogant voor woorden is om dit niet in te zien. En dat het qua publiek steeds minder wordt op dit soort wedstrijden doet ook niemand een bel rinkelen.

Ik zou als ik voor harmonie en klassieke rijkunst zou staan ook mijn ogen uit mn kop schamen als ik met dit team mee moest.

_/-\o_

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:55

Careri18 schreef:
Lante schreef:

Ga helemaal met je mee, alleen heb er dus nu wel een hard hoofd in dat het diervriendelijk rijden nu nog door gaat zetten.
Rien heeft hierin een grote rol gespeeld, en hoop echt dat zijn manier van trainen vanuit de basis door gaat werken naar de subtop en verder.
Of dat er wellicht meerdere mensen zijn wakker geschut door Rien en het gewoon niet meer accepteren hoe er nu grotendeels wordt gereden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:57

Careri18 schreef:
HorseTimeXL schreef:
Pf wel een onhandige tijd ja.. en ook een beetje knullig voor Nederland. Ben wel heel erg benieuwd naar wie hem gaat opvolgen. Kan Anky niet als bondscoach aan de slag :D

Daar krijgen we de harmonie niet mee terug in het nederlandse rijden :D Sterker nog, dat groffe gerij in de topsport in haar erfenis.

Completely agree :j

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:59

Ik denk ( hoop) dat het de goede kant op gaat. Hij heeft zijn punt gemaakt en nu is het aan de juryleden. Die moeten in Tryon gaan vertellen dat het Nederlandse team niet voldoet aan de harmonie.

Maar even eerlijk, hoeveel mensen waren er op het NK dit jaar? Kwpn kampioenschappen heeft zich afgevraagd waarom er geen publiek bij de pavocup was? Nou daar kan ik best antwoord op geven, naast duur enz enz is het ook gewoon dat het normale publiek dat getrek en getruuk niet meer wil zien. Maar blijkbaar is die ivoren toren te hoog om in te zien wat de normale mens wil zien. Misschien als wat sponsoren zich terugtrekken dat men wakker wordt daar.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:04

Careri18 schreef:
Ik denk ( hoop) dat het de goede kant op gaat. Hij heeft zijn punt gemaakt en nu is het aan de juryleden. Die moeten in Tryon gaan vertellen dat het Nederlandse team niet voldoet aan de harmonie.

Maar even eerlijk, hoeveel mensen waren er op het NK dit jaar? Kwpn kampioenschappen heeft zich afgevraagd waarom er geen publiek bij de pavocup was? Nou daar kan ik best antwoord op geven, naast duur enz enz is het ook gewoon dat het normale publiek dat getrek en getruuk niet meer wil zien. Maar blijkbaar is die ivoren toren te hoog om in te zien wat de normale mens wil zien. Misschien als wat sponsoren zich terugtrekken dat men wakker wordt daar.

*Please *kan jij geen bondscoach worden? O:)

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:06

Clasical schreef:

Nee ik ben politiek en diplomatiek heel slecht :D en denk ook dat ik wat kennis en kunde mis :D En zou de Glockjes incl. Madeleine per direct naar huis sturen :D

Ik zou met dit team hetzelfde doen als Frankrijk.............niemand sturen. De begroting van de KNHS ziet er toch al niet bijstergoed uit ( Ok dit wordt ook deels bekostigd door de FEI), dan zou ik dat geld mooi in de zak houden om de structruren binnen de KNHS beter te krijgen. ( oh en een oprotpremie voor de technisch directeur)
Laatst bijgewerkt door Careri18 op 23-08-18 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:07

_lautje_ schreef:
Dus nu komt de natte droom van Maarten van heijden toch echt uit. Hij mag met zn snufferd nu overal vooraan staan en ook nog een reden daarvoor hebben O:)

LOL wij zeiden straks exact hetzelfde aan de keukentafel :') BOBO :r

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:08

Careri18 schreef:
Clasical schreef:

Nee ik ben politiek en diplomatiek heel slecht :D En zou de Glockjes incl. Madeleine per direct naar huis sturen :D

Ik zou met dit team hetzelfde doen als Frankrijk.............niemand sturen. De begroting van de KNHS ziet er toch al niet bijstergoed uit ( Ok dit wordt ook deels bekostigd door de FEI), dan zou ik dat geld mooi in de zak houden om de structruren binnen de KNHS beter te krijgen. ( oh en een oprotpremie voor de technisch directeur)

Precies daarom :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:18

Careri18 schreef:

Van mij mogen ze inderdaad een koekje van eigen deeg krijgen van de jury.. ; schud de boel maar es fiks wakker.

Met je tweede mening kan ik helaas niet meegaan, het gewone publiek vergaapt zich wekelijks aan trek, pluk en surfwerk zowel in de amateurklasse's en semi top, en de jury deelt maar punten uit.
Zie jij wel veel fijne paardjes rondlopen dan ?, het doet je zeer aan je ogen zo gedwongen het beweegt in een frame.

Echt ik zie bitter weinig harmonie of klassiek gerichte combinaties langs komen, waarvan je de positieve kriebels krijgt.
Maar men vindt het allemaal prachtig en heel normaal.
Kwa lesgevers is het al niet veel beter, het rammelt al in de basis aan alle kanten.
Rien heeft in die basis wel wat in gang gezet, en hopenlijk gaat hij hier zijn energie in steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:18

Misschien een erg domme vraag, maar wat is er mis met de Glocks in het dressuurteam..? :o?

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:31

Peetstap schreef:
[

Met je tweede mening kan ik helaas niet meegaan, het gewone publiek vergaapt zich wekelijks aan trek, pluk en surfwerk zowel in de amateurklasse's en semi top, en de jury deelt maar punten uit.
Zie jij wel veel fijne paardjes rondlopen dan ?, het doet je zeer aan je ogen zo gedwongen het beweegt in een frame.

Echt ik zie bitter weinig harmonie of klassiek gerichte combinaties langs komen, waarvan je de positieve kriebels krijgt.
Maar men vindt het allemaal prachtig en heel normaal.
Kwa lesgevers is het al niet veel beter, het rammelt al in de basis aan alle kanten.
Rien heeft in die basis wel wat in gang gezet, en hopenlijk gaat hij hier zijn energie in steken.

Dat is wel onkunde uit onwetenheid of door het gewoon niet kunnen. In de basis zijn heel veel ruiters die wel heel graag beter willen, maar het nog niet kunnen, daar heb ik minder moeite mee. Waar ik wel moeite mee heb is de grote groep die alleen maar academisch wil rijden en alles afbrandt wat dat niet is. KLassiek sportgericht is waar ik fan van ben. Maar als het in de topsport niet goed gaat en men klapt voor Gal met Total Us in de Pavo dan moet er nog steeds heel veel veranderen.

In de basis zitten vooral veel amateurs die wekelijks erg hun best doen en heel graag het goed willen doen. Helaas door gebrek aan fatsoenlijke instructie gaan die het nooit leren. Moet ik die mensen afbranden? Nee tuurlijk niet, niemand kon gelijk paardrijden toen hij/zij geboren werd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 00:48

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:30

Total US is ook een extreem goed paard, waar je zelfs zonder ruiter al voor gaat klappen..

Ik was op het NK dressuur, heb ook een heleboel fijne combinaties zien rondsturen. Alleen de beloning voor bepaalde combinaties kon ik niet begrijpen. Maar niet alles wat er rondrijdt, is slecht of dieronvriendelijk qua rijderij.

Het team wat gestuurd word sta ik niet achter, en ik denk ook niet dat ze potten kunnen breken aangezien NL in het buitenland wel zwaar afgestraft word op bepaalde zaken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:31

Lalala12468 schreef:
Een interview waar hij verklaart waarom hij stopt: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... -doet.html

Verstandige beslissing, maar onwijs jammer voor Nederland als dressuurland. Ze hadden met Rien de kans om, samen met de rest van de 'dressuurwereld', ook de goede kant op te gaan.
Die gaan zichzelf nog wel een paar keer tegenkomen op de kampioenschappen.

Precies wat ik dacht, hij had geen vinger in de pap te roeren..als de KNHS deze weg wilt vervolgen kunnen ze beter Nicole Werner bondscoach maken.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:34

Vindt het echt jammer, maar snap het wel.

Nu zal je wel zien dat Anky terugkomt meit haar rollkur. En dan zijn we terug bij waar we vandaan kwam.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:41

Jammer, maar vanuit Rien heel begrijpelijk. Als je niets kunt bijdragen in het bestaande team, en niet de vrijheid hebt om jouw methodiek te brengen, dan kun je beter voor jezelf kiezen. Hij doet goed werk en ik vind het een verademing hem met combinaties te zien werken. Misschien kan hij op een andere manier veel meer bewerkstelligen: laat hem maar goede combinaties opleiden voor de toekomst, en zorgen dat de jury er niet omheen kan hoe goed en correct die combinaties gereden zijn...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:49

Lees ik nu in het artikel dat iedereen hun eigen instructeur meeneemt en dat hij er dan naast MAG staan en feitelijk maar marginaal invloed kan uitoefenen? Dan snap ik wel dat hij stopt ja. En als er zo weinig invloed is, is stoppen vlak voor de Wereldruiterspelen ook geen ramp ijkt me.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:54

Je kan toch ook niet verwachten dat topcombinaties die al jaren en jaren ergens lessen (en daar klaarblijkelijk erg ver mee gekomen zijn!) hun eigen instructeur aan de kant gooien voor degene die dan toevallig weer bondscoach geworden is?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:03

Ik had gehoopt dat de KNHS met de aanstelling van Rien een ommezwaai zou maken naar meer paardvriendelijk dressuurrijden en definitief afscheid zou nemen van de "Rollkur" periode.

Maar helaas denk ik dat Rien bij de hedendaagse topruiters geen voet aan de grond heeft gekregen en onvoldoende (niet?) gesteund is door de KNHS om echt deze ommezwaai te maken. Dat de aanstelling van Rien meer "symbool politiek" is geweest als een daadwerkelijke wens tot verandering.

Het zou mij ook helemaal niets verbazen als Rien helemaal niet achter de afvaardiging naar Tryon stond en deze opgedrongen heeft gekregen door de KNHS en verplicht was deze afvaardiging te verdedigen. Mogelijk dat dat de druppel is geweest?